Tag en riffel med hjem fra udlandet?
-
- Platin Member
- Interesser: Bukkejagt og riflede våben
- Geografisk sted: Sjælland....uheldigvis....
- Has thanked: 28 times
- Been thanked: 15 times
Tag en riffel med hjem fra udlandet?
Jeg skal snart på jagt i USA, og jeg kom blot til at tænke på om det er muligt at købe en riffel derover og tage den med hjem?
Jeg kan huske at jeg flere gange har mødt jægere som har været på New Zealand og efterfølgende tager en riffel med hjem. Hvordan gør man det er praktisk når man kommer til Kastrup?
Jeg kan huske at jeg flere gange har mødt jægere som har været på New Zealand og efterfølgende tager en riffel med hjem. Hvordan gør man det er praktisk når man kommer til Kastrup?
- Topcat
- Platin Member
- Geografisk sted: Nordjylland.
- Has thanked: 33 times
- Been thanked: 24 times
Re: Tag en riffel med hjem fra udlandet?
Det gør man ikke i USA
Medmindre loven er blevet opdateret, kan man ikke lovligt tage ejerskab af et våben som turist i USA. Hvis du køber en riffel i Walmart og forsøger at transportere den med hjem på flyveren, vil jeg tro det takseres som våbensmugling...

Medmindre loven er blevet opdateret, kan man ikke lovligt tage ejerskab af et våben som turist i USA. Hvis du køber en riffel i Walmart og forsøger at transportere den med hjem på flyveren, vil jeg tro det takseres som våbensmugling...
Demokrati er to ulve og et får der stemmer om hvad de skal spise til aftensmad.
-
- Platin Member
- Interesser: Jagt, skydning, sport, science
- Geografisk sted: Sjælland
- Has thanked: 80 times
- Been thanked: 754 times
Du kan godt købe det juridiske ejerskab af et våben, du kan blot ikke lovligt tage fysisk "possession" af det.
Du får heller ikke udleveret et våben i USA fra en forhandler, før du har udfyldt minimum en ATF F. 4473, og bestået det efterfølgende NICS-tjek. Og dette kan du kun gøre ved at være en "permanent resident" eller statsborger.
At få våben ud af USA er en decideret stringent affære, og det kræver en masse papirarbejde fra både dig og den amerikanske forhandler, plus at det koster en del at få transporteret det. Det skal derfor være et særligt våben, du kun kan få i USA, hvis det skal være det "værd". Du kan gange våbnets pris med 10-11 stykker, før du har det hjemme hos dig selv - og det inkluderer ikke den tid, du skal bruge på papirarbejde.
-
- This member is
- Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
- Geografisk sted: Nuuk, Grønland
- Has thanked: 126 times
- Been thanked: 260 times
Derudover, så koster en eksporttilladelse omkring US$ 500.
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html
T-Rex
- HappyNanoq
- Gone But Not Forgotten
- Interesser: Mekanik
- Geografisk sted: Ikast, midtjylland.
- Has thanked: 61 times
- Been thanked: 161 times
Det er heller ikke alle våbenhandlere der gør i våbenexport, da det vist kræver en specifik FFL-grad at kunne exportere - der er krævet en "Licenced Exporter" FFL til det.
Det er i hvert fald ikke alle våbenhandlere der gider at have et våben stående, og vente på papirer m.v.
Så hvis de kan sælge våbnet, og lade det overgå til én der gør i eksport - så er handlen gået i hus for deres vedkommende.
I så fald bliver det så eksempelvis http://weexportguns.com/ der står med problemet, hvis tilladelserne ikke går igennem og hvis det er dem man har valgt. Men så kan de sikkert sælge våbnet for dig igen. I så fald ved køberen at våbnet ikke kunne eksporteres, og så kan prisen presses en del.
Så det bedste er på forhånd at tage kontakt til én på eksempelvis denne liste :
https://www.gunbroker.com/c/user/dealerinternational/
Denne og foregående link er godt nok til GunBroker (online våben-auktions side), men de fortæller lidt om hvad der kræves.
https://support.gunbroker.com/hc/en-us/ ... /221935487
Det er i hvert fald ikke alle våbenhandlere der gider at have et våben stående, og vente på papirer m.v.
Så hvis de kan sælge våbnet, og lade det overgå til én der gør i eksport - så er handlen gået i hus for deres vedkommende.
I så fald bliver det så eksempelvis http://weexportguns.com/ der står med problemet, hvis tilladelserne ikke går igennem og hvis det er dem man har valgt. Men så kan de sikkert sælge våbnet for dig igen. I så fald ved køberen at våbnet ikke kunne eksporteres, og så kan prisen presses en del.
Så det bedste er på forhånd at tage kontakt til én på eksempelvis denne liste :
https://www.gunbroker.com/c/user/dealerinternational/
Denne og foregående link er godt nok til GunBroker (online våben-auktions side), men de fortæller lidt om hvad der kræves.
https://support.gunbroker.com/hc/en-us/ ... /221935487
Jeg tror det er godt en PRUT ikke smitter på samme måde som et GAB gør.
Dét ville bare være ulideligt for alle.
̿̿̿ ̿' ̿'\̵͇̿̿\з=(•̪●)=ε/̵͇̿̿/'̿'̿ ̿
Jeg skriver sikkert dette indlæg mens jeg sidder og skider.
-
- Platin Member
Jeg takker for jeres svar. Dog er spørgsmålet endnu ikke besvaret.
Spørgsmålet går på hvad gør man når man kommer til Kastrup?
Spørgsmålet går på hvad gør man når man kommer til Kastrup?
-
- This member is
- Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
- Has thanked: 126 times
- Been thanked: 260 times
Nr. 1: Du kan ikke lovligt købe en riffel i USA, med mindre du har haft fast, i princippet permanent bopæl derovre, i mindst 90 dage. (Resident Alien, med lovlig permanent opholdstilladelse eller Green Card)
Nonmigrant Aliens(turister og lignende) er omfattet af følgende regler:
https://www.atf.gov/qa-category/nonimmigrant-aliens
Kig specielt, på denne:
https://www.atf.gov/firearms/qa/may-non ... grant-visa
Nr. 2: Du skal have en eksporttilladelse, for at du kan tage den ud af landet, denne koster omkring US$ 500, bare i gebyr. SKAL muligvis køre via en eksportgodkendt forhandler.
Eksporttilladelsen kan tage 2-8 måneder at få. Du skal med stor sikkehed vedhæfte en Importtilladelse(på engelsk), som bilag, til ansøgningen, om Eksporttilladelse.
Nr. 3:HVIS disse ting er på plads, så SKAL du have en dansk Importtilladelse. (3-6 uger)
Derudover, skal du muligvis have en Dansk våbentilladelse(4+ uger), for at du kan transportere riflen, internt, i Danmark.
Dvs. Inden du returnerer til DK, der skal du have ansøgt om en Importtilladelse, der er bundet, til Serienummeret, på den riffel, du har købt.
Jeg MENER, at man idag også skal ansøge om våbentilladelse, i samme ombæring, så hvis du ikke kan få tilladelse til riflen, så får du heller ingen importtiladelse.
- - - - Er riflen en halvautomat, så skal papirerne sikkert via Rigspolitiet, for teknisk godkendelse af riflen, og kaliberen skal være godkendt, til Svin.
Nr. 4:Når du har papirerne på plads, så går du til Tolden, i Kastrup, og anmelder at du har et våben med, samt fremviser dette, og får stemplet papirerne.
Hvis du har varer med hjem, for over kr. 3250, så skal der betales Told og Moms.
Men med tanke på, hvor lang behandlingstiden er, på Importtiladelser og Våbentilladelser, så skal du nok vente, 1-3 måneder, fra købet, til papirerne er på plads.
Hvis riflen du har i tankerne, er en Curio and Relic (Antik) så er der andre og nemmere regler, i USA.
Husk også, at checke det flyselskab, du flyver med, om deres regler, for rejser med våben, samt reglerne, for lufthavnen, hvor du checker ind, i USA.
Våben og papirer skal gennemses, både ved afrejse fra USA og ved ankomst, til Danmark.
Jægerforbundet har lavet dette lille skriv: https://www.jaegerforbundet.dk/om-dj/dj ... n-besvaer/
Nonmigrant Aliens(turister og lignende) er omfattet af følgende regler:
https://www.atf.gov/qa-category/nonimmigrant-aliens
Kig specielt, på denne:
https://www.atf.gov/firearms/qa/may-non ... grant-visa
Nr. 2: Du skal have en eksporttilladelse, for at du kan tage den ud af landet, denne koster omkring US$ 500, bare i gebyr. SKAL muligvis køre via en eksportgodkendt forhandler.
Eksporttilladelsen kan tage 2-8 måneder at få. Du skal med stor sikkehed vedhæfte en Importtilladelse(på engelsk), som bilag, til ansøgningen, om Eksporttilladelse.
Nr. 3:HVIS disse ting er på plads, så SKAL du have en dansk Importtilladelse. (3-6 uger)
Derudover, skal du muligvis have en Dansk våbentilladelse(4+ uger), for at du kan transportere riflen, internt, i Danmark.
Dvs. Inden du returnerer til DK, der skal du have ansøgt om en Importtilladelse, der er bundet, til Serienummeret, på den riffel, du har købt.
Jeg MENER, at man idag også skal ansøge om våbentilladelse, i samme ombæring, så hvis du ikke kan få tilladelse til riflen, så får du heller ingen importtiladelse.
- - - - Er riflen en halvautomat, så skal papirerne sikkert via Rigspolitiet, for teknisk godkendelse af riflen, og kaliberen skal være godkendt, til Svin.
Nr. 4:Når du har papirerne på plads, så går du til Tolden, i Kastrup, og anmelder at du har et våben med, samt fremviser dette, og får stemplet papirerne.
Hvis du har varer med hjem, for over kr. 3250, så skal der betales Told og Moms.
Men med tanke på, hvor lang behandlingstiden er, på Importtiladelser og Våbentilladelser, så skal du nok vente, 1-3 måneder, fra købet, til papirerne er på plads.
Hvis riflen du har i tankerne, er en Curio and Relic (Antik) så er der andre og nemmere regler, i USA.
Husk også, at checke det flyselskab, du flyver med, om deres regler, for rejser med våben, samt reglerne, for lufthavnen, hvor du checker ind, i USA.
Våben og papirer skal gennemses, både ved afrejse fra USA og ved ankomst, til Danmark.
Jægerforbundet har lavet dette lille skriv: https://www.jaegerforbundet.dk/om-dj/dj ... n-besvaer/
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
T-Rex
-
- Platin Member
Jeg husker at have læst på et engelsk forum engang, at medmindre våbnet havde en substantiel værdi i kroner og ører (dvs., i princippet over 50.000 kr.), eller at våbnet kun fandtes i få eksemplarer, og kun i USA, så var det ikke molevitten værd.
Det indebærer lang ventetid, korrespondence med amerikanske myndigheder og forhandler, penge til transport, tilladelser og dvs. andet.
Så hvis man gerne vil have noget übertaktisk riffelsystem til jagt, så er det nemmere at kigge på noget engelsk i form af AI, eller en semi-custom straight-pull AR fra engelske LanTac (überfede rifler, iøvrigt).
Alt, hvad der er værd at importere af våben for en dansk våbenejer i USA kan fås til samme niveau eller højere i Europa og Danmark, og med nemmere papirarbejde.
Det indebærer lang ventetid, korrespondence med amerikanske myndigheder og forhandler, penge til transport, tilladelser og dvs. andet.
Så hvis man gerne vil have noget übertaktisk riffelsystem til jagt, så er det nemmere at kigge på noget engelsk i form af AI, eller en semi-custom straight-pull AR fra engelske LanTac (überfede rifler, iøvrigt).
Alt, hvad der er værd at importere af våben for en dansk våbenejer i USA kan fås til samme niveau eller højere i Europa og Danmark, og med nemmere papirarbejde.
- Lycon
- Admin
- Interesser: Special Operations Executive
- Geografisk sted: Nordsjælland
- Has thanked: 596 times
- Been thanked: 601 times
- Kontakt:
Jeg har købt 3 rifler, en Remington 870 og et par pistoler. Dem købte jeg mod at vise et US kørekort, og skulle blot være over 18 år, hvilket ikke var et problem

Jeg søgte ikke om eksporttilladelse fra USA, hvilket nok var en fejl, jeg mener dog ikke det var et krav tilbage i 1995 hvor jeg gjorde det.
Hvorfor skulle de også være interesseret i våben der forlader landet, når våbnene ikke engang blev registreret ved salget. Det svarer til at gå ind i Silvan i Danmark og købe en kost og en skovl.
Jeg har siden hen importeret kilovis af ammunition til Danmark, kun med importtilladelserne til Danmark. Der har aldrig være problemer på USA siden. Holder man sig under 5kilo har flyselskaberne heller ingen indvendinger, når det bare er emballeret forsvarligt. Jeg har hver gang brugt en Pelikan case til formålet.
“My dear, it’s not how hard you hit them, but it’s where you hit them”
SOE agent Pearl Witherington
-
- Platin Member
Det var i 1995. Nu om dage skal alle FFL (Federal Firearms Licensee) modtage en OK-tilbagemelding fra NICS-baggrundstjek om, at du er i lovlig stand til at modtage dit våben. Det gøres via en ATF F. 4473. Hvis du ikke er lovligt Green Card-holder/Permanent Resident/US Citizen, og har en ren straffeattest, så vil du ikke (lovligt) kunne tage dit våben i fysisk besiddelse.Lycon skrev: ↑27. jul 2018, 01:09Jeg har købt 3 rifler, en Remington 870 og et par pistoler. Dem købte jeg mod at vise et US kørekort, og skulle blot være over 18 år, hvilket ikke var et problemNo questions asked. Jeg søgte så om dansk importtilladlelse og orienteret flyselskabet om indholdet plus 5kg ammunition. Og der var ikke et løftet øjnbryn, det skulle bare være forsvarligt emballeret.
Jeg søgte ikke om eksporttilladelse fra USA, hvilket nok var en fejl, jeg mener dog ikke det var et krav tilbage i 1995 hvor jeg gjorde det.
Hvorfor skulle de også være interesseret i våben der forlader landet, når våbnene ikke engang blev registreret ved salget. Det svarer til at gå ind i Silvan i Danmark og købe en kost og en skovl.
Jeg har siden hen importeret kilovis af ammunition til Danmark, kun med importtilladelserne til Danmark. Der har aldrig være problemer på USA siden. Holder man sig under 5kilo har flyselskaberne heller ingen indvendinger, når det bare er emballeret forsvarligt. Jeg har hver gang brugt en Pelikan case til formålet.
- Lycon
- Admin
- Interesser: Special Operations Executive
- Geografisk sted: Nordsjælland
- Has thanked: 596 times
- Been thanked: 601 times
- Kontakt:
Det var lige godt pokkers. Mange tak for updaten.Flugteren skrev: ↑27. jul 2018, 10:33Det var i 1995. Nu om dage skal alle FFL (Federal Firearms Licensee) modtage en OK-tilbagemelding fra NICS-baggrundstjek om, at du er i lovlig stand til at modtage dit våben. Det gøres via en ATF F. 4473. Hvis du ikke er lovligt Green Card-holder/Permanent Resident/US Citizen, og har en ren straffeattest, så vil du ikke (lovligt) kunne tage dit våben i fysisk besiddelse.Lycon skrev: ↑27. jul 2018, 01:09Jeg har købt 3 rifler, en Remington 870 og et par pistoler. Dem købte jeg mod at vise et US kørekort, og skulle blot være over 18 år, hvilket ikke var et problemNo questions asked. Jeg søgte så om dansk importtilladlelse og orienteret flyselskabet om indholdet plus 5kg ammunition. Og der var ikke et løftet øjnbryn, det skulle bare være forsvarligt emballeret.

“My dear, it’s not how hard you hit them, but it’s where you hit them”
-
- UDMELDT AF NVF
- Interesser: skydning
- Geografisk sted: danmark
- Has thanked: 1193 times
- Been thanked: 185 times
Hvis du ikke lovligt kan udføre et våben fra USA, så er dette spørgsmål jo ikke relevant.
For alligevel at svare på spørgsmålet om hvad du gør når du kommer til Kastrup, så kunne det lidt provokerende svar jo være: Forbered dig på 1 til 2 år i spjældet for ulovlig våbenbesiddelse eller våbensmugling.

Peter
- HappyNanoq
- Gone But Not Forgotten
- Interesser: Mekanik
- Geografisk sted: Ikast, midtjylland.
- Has thanked: 61 times
- Been thanked: 161 times
Fik at vide i 2004, da jeg var derovre - blandt andet at man efter 6 måneder på VISUM i USA godt kunne få rettigheder til våben.
Der var også andre ting som blev givet som rettigheder efter 6 måneder, så man var utroligt påpasselig med ikke at lave visum's ud over 6 måneder.
Så dels skulle man argumentere godt for sin syge moster for at kunne få lov at være er længere, men ved 6mdr skulle man endnu en gang argumentere grundigt for at få forlænget opholdet - og nærmest garantere at man ikke har til hensigt at blive i USA.
Bare for at skulle derover i én måned, bliver man kigget grundigt i kortene allerede.
Vil næsten tro at hvis hvert enkelt land i EU kørte samme procedure på området, så ville det grænse sig til berlinmuren når man kommer bare 2-3 lande ind fra EU's ydre grænser.
Der var også andre ting som blev givet som rettigheder efter 6 måneder, så man var utroligt påpasselig med ikke at lave visum's ud over 6 måneder.
Så dels skulle man argumentere godt for sin syge moster for at kunne få lov at være er længere, men ved 6mdr skulle man endnu en gang argumentere grundigt for at få forlænget opholdet - og nærmest garantere at man ikke har til hensigt at blive i USA.
Bare for at skulle derover i én måned, bliver man kigget grundigt i kortene allerede.
Vil næsten tro at hvis hvert enkelt land i EU kørte samme procedure på området, så ville det grænse sig til berlinmuren når man kommer bare 2-3 lande ind fra EU's ydre grænser.
Jeg tror det er godt en PRUT ikke smitter på samme måde som et GAB gør.
-
- Platin Member
Lycon skrev: ↑27. jul 2018, 12:39Det var lige godt pokkers. Mange tak for updaten.Flugteren skrev: ↑27. jul 2018, 10:33Det var i 1995. Nu om dage skal alle FFL (Federal Firearms Licensee) modtage en OK-tilbagemelding fra NICS-baggrundstjek om, at du er i lovlig stand til at modtage dit våben. Det gøres via en ATF F. 4473. Hvis du ikke er lovligt Green Card-holder/Permanent Resident/US Citizen, og har en ren straffeattest, så vil du ikke (lovligt) kunne tage dit våben i fysisk besiddelse.Lycon skrev: ↑27. jul 2018, 01:09Jeg har købt 3 rifler, en Remington 870 og et par pistoler. Dem købte jeg mod at vise et US kørekort, og skulle blot være over 18 år, hvilket ikke var et problemNo questions asked. Jeg søgte så om dansk importtilladlelse og orienteret flyselskabet om indholdet plus 5kg ammunition. Og der var ikke et løftet øjnbryn, det skulle bare være forsvarligt emballeret.
Jeg har siden hen importeret kilovis af ammunition til Danmark, kun med importtilladelserne til Danmark. Der har aldrig være problemer på USA siden. Holder man sig under 5kilo har flyselskaberne heller ingen indvendinger, når det bare er emballeret forsvarligt. Jeg har hver gang brugt en Pelikan case til formålet.![]()
Ikke helt korrekt.
Jeg har et jagttegn til wisconsin og er på denne baggrund “eligable to purchase and be in percession of a firearm”
- DeVille
- Gold Member
- Interesser: Jagt, skydning og ældre våben
- Geografisk sted: Frankrig
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 11 times
Spøjst. Jeg har jagttegn til Wisconsin og Montana og må alligevel ikke købe våben i USA. Jeg fik beskeden at det er federal law, at man skal være citizen eller permanent resident.Badaka skrev: ↑29. jul 2018, 08:27Lycon skrev: ↑27. jul 2018, 12:39Det var lige godt pokkers. Mange tak for updaten.Flugteren skrev: ↑27. jul 2018, 10:33Det var i 1995. Nu om dage skal alle FFL (Federal Firearms Licensee) modtage en OK-tilbagemelding fra NICS-baggrundstjek om, at du er i lovlig stand til at modtage dit våben. Det gøres via en ATF F. 4473. Hvis du ikke er lovligt Green Card-holder/Permanent Resident/US Citizen, og har en ren straffeattest, så vil du ikke (lovligt) kunne tage dit våben i fysisk besiddelse.Lycon skrev: ↑27. jul 2018, 01:09Jeg har købt 3 rifler, en Remington 870 og et par pistoler. Dem købte jeg mod at vise et US kørekort, og skulle blot være over 18 år, hvilket ikke var et problemNo questions asked. Jeg søgte så om dansk importtilladlelse og orienteret flyselskabet om indholdet plus 5kg ammunition. Og der var ikke et løftet øjnbryn, det skulle bare være forsvarligt emballeret.
Jeg har siden hen importeret kilovis af ammunition til Danmark, kun med importtilladelserne til Danmark. Der har aldrig være problemer på USA siden. Holder man sig under 5kilo har flyselskaberne heller ingen indvendinger, når det bare er emballeret forsvarligt. Jeg har hver gang brugt en Pelikan case til formålet.![]()
Ikke helt korrekt.
Jeg har et jagttegn til wisconsin og er på denne baggrund “eligable to purchase and be in percession of a firearm”
-
- Platin Member
Ifølge ATF kan det være lovligt som udlænding uden fast bopæl i USA at erhverve sig våben, hvis man falder under en "exception". Det kan f.eks. være jagt eller sikkerhedspersonel.
https://www.atf.gov/firearms/qa/may-non ... t-visa-and
https://www.atf.gov/firearms/qa/may-non ... t-visa-and