Hejsa.
Lige et kort spørgsmål.
Er det tilladt for mig, uden videre, at udlåne min .22 luftgevær til en ven der skal regulere ??
Luftgeværet er behørig registreret, og vi har selvfølgelig begge jagttegn.
Udlån af .22 Luftgevær - er det lovligt?
- Rahan
- Platin Member
- Interesser: Jagt og skydning.
- Geografisk sted: Holstebro
- Has thanked: 36 times
- Been thanked: 16 times
Udlån af .22 Luftgevær - er det lovligt?
Senest rettet af Lycon 15. aug 2018, 00:50, rettet i alt 1 gang.
Begrundelse: Emnelinjen er ændret til at afspejle indlæggets indhold.
Begrundelse: Emnelinjen er ændret til at afspejle indlæggets indhold.
-
- Platin Member
- Interesser: Jagt, skydning, sport, science
- Geografisk sted: Sjælland
- Has thanked: 80 times
- Been thanked: 754 times
Re: Udlån af .22 Luftgevær - er det lovligt?
Ja. Luftgeværer indgår under samme regler som glatløbede haglgeværer. Du har otte dage til at anmelde skift af ejerskab. I den periode kan luftgeværet i princippet "udlånes" på prøve til en eventuel ny ejer, der vil prøve våbnet an, inden han køber det.PerNielsen skrev: ↑15. aug 2018, 00:23Hejsa.
Lige et kort spørgsmål.
Er det tilladt for mig, uden videre, at udlåne min .22 luftgevær til en ven der skal regulere ??
Luftgeværet er behørig registreret, og vi har selvfølgelig begge jagttegn.
Så du kan eventuelt udlåne luftgeværet til ham nogle dage før reguleringen, så han kan skyde det ind og få "følelsen for den", og levere den tilbage senest otte dage efter udlånsstart.
-
- Platin Member
- Interesser: Jagt. Riffelskydning.
- Geografisk sted: Fyn.
- Has thanked: 306 times
- Been thanked: 1125 times
Helt rigtigt svar af Flugteren.
Jeg kan supplere med, at hvis nu din kammerat skal låne geværet hele sæsonen, eller bare længere end en uge, kan han registrere det i sit eget navn. Det er gratis, og foregår on-line. Når du skal have geværet tilbage igen, registrerer du det i dit navn igen.
Slet ingen problemer i det.
Jeg kan supplere med, at hvis nu din kammerat skal låne geværet hele sæsonen, eller bare længere end en uge, kan han registrere det i sit eget navn. Det er gratis, og foregår on-line. Når du skal have geværet tilbage igen, registrerer du det i dit navn igen.
Hilsen Lasse.
... Buy the best and cry once.
- Ingsorsi
- Gold Member
- Interesser: Jagt
- Geografisk sted: Roskilde / København
- Has thanked: 195 times
- Been thanked: 27 times
Følger ejerskab så ikke med?Lassescout skrev: ↑15. aug 2018, 08:59Helt rigtigt svar af Flugteren.
-
- Platin Member
- Interesser: Jagt. Riffelskydning.
- Geografisk sted: Fyn.
- Has thanked: 306 times
- Been thanked: 1125 times
Det korte svar er "Nej".
PerNielsen skriver udtrykkeligt at geværet skal udlånes til en ven. Man stoler på sine venner, så hvis de har aftalt, at PerNielsen skal have geværet tilbage igen efter reguleringen, så får han selvfølgelig det.
Men for myndighederne ser det ud som om, at vennen ejer våbnet i den periode det er registreret hos ham, det er da rigtigt nok. Det er bare nødt til at være sådan hvis vennen skal have det lovligt i mere end en uge, men det er ikke noget problem når man er blandt venner.
PerNielsen skriver udtrykkeligt at geværet skal udlånes til en ven. Man stoler på sine venner, så hvis de har aftalt, at PerNielsen skal have geværet tilbage igen efter reguleringen, så får han selvfølgelig det.
Men for myndighederne ser det ud som om, at vennen ejer våbnet i den periode det er registreret hos ham, det er da rigtigt nok. Det er bare nødt til at være sådan hvis vennen skal have det lovligt i mere end en uge, men det er ikke noget problem når man er blandt venner.
Hilsen Lasse.
-
- Bronze Member
- Interesser: riffel/hagl / jagt / skydning
- Geografisk sted: djursland
- Has thanked: 84 times
- Been thanked: 11 times
Hvis reglerne er som ved jagtgevær, så læs lige denne
https://www.jaegerforbundet.dk/om-dj/dj ... kydninger/
https://www.jaegerforbundet.dk/om-dj/dj ... kydninger/