Afvist jagttegn?

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Besvar
Enfemmer
Newbie
Newbie
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Taastrup
Has thanked: 4 times

Afvist jagttegn?

Indlæg af Enfemmer » 30. sep 2018, 16:28

Hej

Håber der er nogle herinde som kan hjælpe med tidligere erfaringer eller viden:)

Jeg har netop bestået jagtprøven, men fik så her for et par dage siden, et brev i min eboks om, at politiet indtil videre har afvist mig tegnet:( (de skal nu gennemgå min i deres kartotek)

Er der nogle som har været ude for dette før?

Har læst lidt på deres hjemme side, og der nævner de, at man vil blive partshørt?

C-X
Platin Member
Platin Member
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 213 times
Been thanked: 817 times

Re: Afvist jagttegn?

Indlæg af C-X » 30. sep 2018, 16:39

V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 147 times
Been thanked: 294 times

Indlæg af Raptor357 » 30. sep 2018, 16:40

Du må vente lidt.
Det kan være at de formelt ikke har fået lov at se i dit register, men kun lov til at se om det er tomt.
Og velkommen til.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 413 times
Been thanked: 969 times
Kontakt:

Indlæg af Bofhenator » 30. sep 2018, 16:47

Enfemmer skrev:
30. sep 2018, 16:28
Hej

Håber der er nogle herinde som kan hjælpe med tidligere erfaringer eller viden:)

Jeg har netop bestået jagtprøven, men fik så her for et par dage siden, et brev i min eboks om, at politiet indtil videre har afvist mig tegnet:( (de skal nu gennemgå min i deres kartotek)

Er der nogle som har været ude for dette før?

Har læst lidt på deres hjemme side, og der nævner de, at man vil blive partshørt?
Har de grund til det skulle være bekymrende at vandelsgodkende dig? Gamle domme, skummel omgangskreds?
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

Brugeravatar
CheesusCrust
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Hulmaskiner
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 17 times
Been thanked: 14 times

Indlæg af CheesusCrust » 30. sep 2018, 18:48

Jeg har prøvet det. De kunne se der var "noget*" i min journal, men skulle bruge mit samtykke for at se nærmere på det. Det gav jeg, og jeg fik kort efter jagttegnet.

*Det noget er at jeg engang i tidernes morgen købte en laser til airsoft i udlandet, og den blev taget i tolden.

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 80 times
Been thanked: 754 times

Indlæg af Flugteren » 30. sep 2018, 19:29

Det, der foregår efter bestået jagtprøve er, at Naturstyrelsen på vegne af dig anmoder Politiet om samtykke til jagttegn. Politiet går så første gang, du skal have det udstedt manuelt ind og godkender dig. Hvis du har noget på din journal vil dette udløse et "rødt flag", men Politiet undersøger ikke, hvad det er, der udløser "flaget".

De sender dig en samtykkeerklæring, som du skal underskrive for at give dem lov til at undersøge dine forhold. Finder Politiet, at dine forhold er ubetydelige/ikke-bekymrende i forhold til besiddelse af jagttegn (og dermed tilladelse til våbenejerskab), så udsteder de tegnet. Finder Politiet derimod, at dine forhold gør, at udstedelse af jagttegn til dig kan anses for at være bekymrende, så nægter de udstedelse.

Ved afslag på udstedelse af jagttegn mister du ikke din status som jagttegnsberettiget, og du kan derfor søge hvert år op til 10 år, hvor du så skal op til en ny jagtprøve (medmindre de har udstedt den til dig i løbet af de 10 år). Typisk vil Politiet sige, at du minimum skal vente nogle år. Det er en slags prøveperiode, hvor du så skal bevise overfor Politiet, at du ikke har strafbare forhold på journalen i den periode.

Besvar