Teleskopkolbe.. ulovlig?

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Besvar
Jesper_9
Newbie
Newbie
Interesser: Revolver, lerduer & blankvåben
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1 time

Teleskopkolbe.. ulovlig?

Indlæg af Jesper_9 » 4. okt 2018, 13:37

Nu er det lige før filmen knækker :evil:
Kan det have sin rigtighed at det er blevet forbudt at have teleskopkolbe på sit gevær?

Talte med en importør vedr den teleskopkolbe jeg søger i køb/salg/byttes og han mente at det er blevet forbudt!!!

Det skal siges at mit ønske om at montere en sådan kolbe er 100% ergonomisk funderet.

Er her nogen som ved noget om det
Senest rettet af Jesper_9 4. okt 2018, 14:37, rettet i alt 1 gang.

Kenned
Platin Member
Platin Member
Interesser: UV-jagt, våben, Teknik
Geografisk sted: København S
Has thanked: 236 times
Been thanked: 223 times

Re: Teleskopkolbe.. ulovlig?

Indlæg af Kenned » 4. okt 2018, 13:51

Jeg mener jeg har læst om en stramning, men det skulle kun betyde at riflen i sammenfoldet tilstand skal have en vis størrelse. Jeg kan ikke huske hvor jeg læste det.

/Kenneth

Brugeravatar
Agamemnon
Moderator
Moderator
Interesser: Skydning genladning Etymologi
Geografisk sted: København
Has thanked: 472 times
Been thanked: 1073 times

Indlæg af Agamemnon » 4. okt 2018, 13:54

Begrænsningen ligger i at SKV våben ikke længere, ifølge unionens egne, interne regler, må være udstyret med teleskop- eller foldekolbe.
Reglerne kan du se hér.

Af det nye EU våbendirektiv (og den efterfølgede indskrivning i den danske våbenbekendtgørelse) følger at rifler, med teleskop- eller foldekolbe, ikke må have en samlet længde på under 60 cm,i sammenfoldet stand.
Reglerne herom kan du finde hér.
Bemærk at dette ikke er en reintroduktion af den hedengangne 30/60 regl, da angivelse af mindste pibelængde ikke er medtaget.

Udover dette er jeg ikke bekendt med at der skulle være yderligere restriktioner på området.
The only thing necessary for the triumph of evil is for good men to do nothing.

Edmund Burke, 1729-1797.

Jesper_9
Newbie
Newbie
Interesser: Revolver, lerduer & blankvåben
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1 time

Indlæg af Jesper_9 » 4. okt 2018, 14:22

Agamemnon skrev:
4. okt 2018, 13:54
Begrænsningen ligger i at SKV våben ikke længere, ifølge unionens egne, interne regler, må være udstyret med teleskop- eller foldekolbe.
Reglerne kan du se hér.

Af det nye EU våbendirektiv (og den efterfølgede indskrivning i den danske våbenbekendtgørelse) følger at rifler, med teleskop- eller foldekolbe, ikke må have en samlet længde på under 60 cm,i sammenfoldet stand.
Reglerne herom kan du finde hér.
Bemærk at dette ikke er en reintroduktion af den hedengangne 30/60 regl, da angivelse af mindste pibelængde ikke er medtaget.

Udover dette er jeg ikke bekendt med at der skulle være yderligere restriktioner på området.
Det ser ud til ‘kun’ at omfatte rifler.
Eneste skriv vedr glatløbede er 2stk reglen så som jeg læser det må jeg godt have en teleskopkolbe på min m3’er

Besvar