Ras.Killing skrev: ↑9. sep 2024, 15:05
Svart skrev: ↑9. sep 2024, 14:15
Jeg har faktisk fremsat et borgerforslag, der netop adresserer denne problemstilling. Det handler om at sikre hurtigere og mere effektiv sagsbehandling i offentlige systemer, så borgerne ikke skal vente unødvendigt længe på afgørelser og svar. Hvis du har lyst til at støtte forslaget, kan du læse mere om det og give din opbakning her: Borgerforslag –
https://www.borgerforslag.dk/se-og-stoe ... d=FT-18201 - ved ikke om det skal oprettes som en ny tråd alene.
Dit forslag bære desværre lidt præg af, at du ikke helt forstår systemet.
Først og fremmest er det vigtigt at forstå, at der er tale flere systemer, der arbejder sammen.
- SKV (Skytteforeningernes Våbenregistrering) som administreres af de tre forbund: DGI, Skydesport Danmark og Dansk Firmaidræt. Det er med andre ord idrætsorganisationer, og ikke en offentlig myndighed
- PAC (Politiets Administrative Center)
SKV er første led, og drives af henholdsvis DGI i Vingsted og Skydesport Danmark i Brøndby. De tager stilling til, om våbnet må anvendes til deres discipliner, hvor mange våben ansøgeren har i forvejen, håndtere betaling osv. Hvis alt er som det skal være, så sender de det videre til PAC, som kontrollere om ansøgeren må have våben og registrere våbnet i deres register. Herefter kommer ansøgningen retur til SKV, som så laver våbenpåtegningen og sender til formanden der har ansøgt.
PAC har netop (i 2022/2023) fået et sprit nyt IT-system til
mange millioner kroner. Vi kan diskuterer hvor godt det reelt er, men man skal nok
ikke regne med, at de skifter det ud lige foreløbigt.
Ift. automatisk bagrundstjek skriver du:
Automatisk baggrundstjek vil sikre, at ansøgninger uden risici hurtigt godkendes, mens sager med potentielle problemer bliver grundigt vurderet, hvilket opretholder høj sikkerhed.
Jeg er ret sikker på, at det allerede er sådan systemet køre ift. vandelsgodkendelse. Systemet køre en automatisk screening. Popper der noget op, så er der en medarbejder der skal tage stilling til det.
Ud over det, så er det tidligere i år besluttet af Folketinget, at der nu også skal til at være en form for sundhedstjek ift. psykiske lidelser. Ingen ved endnu hvordan det skal håndteres... Men det vil næppe give hurtigere behandlingstid!
SKV kunne måske effektiviseres, men problemet i at lave sådan et system som du efterspørger, er
prisen. Som sagt drives SKV af skytteorganisationerne, så pengene til sådan et system skal tages ud af medlemmernes lommer. Skydesport Danmark har ingen penge, og har dårligt råd til den ene administrative medarbejder, som de har lige nu. DGI er også inde i spareøvelser, så at smide mange millioner kroner efter et IT-system er bare ikke realistisk.
Det nuværende system er muligvis ikke det mest optimale, men det virker trods alt og giver ikke underskud. Det er værd at tage med, når man driver en forening/forbund.
Jeg kan ikke se, hvilken indflydelse Folketinget har, på det system som SKV benytter? Så jeg forstår ikke helt borgerforslaget.
Tak for dit svar.
Jeg forstår nu lidt af, hvordan systemerne hænger sammen (tak for dine tidligere input), men jeg vil gerne præcisere et par ting, da mit forslag bygger på nogle specifikke udfordringer, som jeg mener kan adresseres på en anden og langt bedre måde.
For det første er jeg godt klar over, at SKV administreres af idrætsorganisationer og ikke af en offentlig myndighed.
Mit forslag handler ikke om at ændre, hvem der styrer systemet, men om at skabe bedre integration mellem SKV og PAC. For det er jo afgørende, at disse systemer fungerer mere effektivt sammen, især når vi taler om at sikre en hurtigere og mere strømlinet proces.
Vedrørende det automatiske baggrundstjek, så er mit forslag at forbedre den del af processen yderligere. Jeg ved, at PAC allerede foretager en automatisk screening, men mit forslag går ud på at øge brugen af automatisering, så ansøgninger, der ikke udløser nogen alarmer, kan godkendes endnu hurtigere uden manuel indgriben. Dette ville kunne reducere behandlingstiden for mange ansøgninger, hvilket er et stort problem i dag. Hvis systemet allerede gør dette i en vis udstrækning, så bør vi måske se på, hvorfor det ikke har den ønskede effekt, og hvordan vi kan optimere det.
Angående den økonomiske side forstår jeg godt, at SKV drives af organisationer med begrænsede ressourcer.
Men her mener jeg, at der kunne være en mulighed for at søge statslig støtte til netop denne opgradering, da våbenregistrering er et emne, der har en bredere samfundsmæssig betydning end blot i sportsverdenen. Fordi PAC har et program til millioner, er det jo ikke sikkert det rammer inden for "skiven"
En mere effektiv proces vil gavne både SKV og PAC samt de mange brugere, der sidder og venter på deres ansøgninger.
Endelig handler mit forslag ikke om at ændre hele strukturen, men om at fremme et samarbejde mellem SKV, PAC og Folketinget, så vi kan sikre, at processen ikke trækker unødvendigt ud på grund af teknologiske eller administrative begrænsninger.
Jeg forstår, at PAC har fået et nyt IT-system, men som du selv nævner, kan vi diskutere, hvor godt det reelt fungerer, og der er potentiale for at forbedre integrationen mellem SKV og PAC. Naturligvis er jeg også præget af at jeg er frygtelig irriteret over at vente i over 6 måneder, og tæller +30 våben som nu venter i vores lille skytteforening, nogle endda fra Marts måned.
Jeg håber, dette hjælper til at præcisere intentionen bag mit forslag.
Målet er at skabe en mere effektiv og strømlinet proces, der både kan håndtere de stigende krav og forventninger fra brugere og sikre, at sikkerheden opretholdes på et højt niveau.