Privat lån af SKV våben
- SBO
- Bronze Member
- Interesser: Våben, Jagt, Detektor, MC
- Geografisk sted: Sjælland
- Has thanked: 3 times
- Been thanked: 4 times
Privat lån af SKV våben
Hvordan kan jeg, midlertidigt, lovligt opbevare en anden skyttes SKV2 reg. Otterup riffel i mit private skab herhjemme?
Er det nok med en transporttilladelse ifbm. eftersyn/reparation ?
Jeg har selv SKV godkendelse + Jagttegn
Er det nok med en transporttilladelse ifbm. eftersyn/reparation ?
Jeg har selv SKV godkendelse + Jagttegn
- CO
- Platin Member
- Interesser: Long range, bue, jagt, IPSC
- Geografisk sted: Østjylland
- Has thanked: 30 times
- Been thanked: 176 times
Re: Privat lån af SKV våben
Ved at søge SKV flerbruger tilladelse på den.
En transporttiadelse gælder kun fra dagen før, til dagen efter dit ærinde.
En transporttiadelse gælder kun fra dagen før, til dagen efter dit ærinde.
Østbirk Pistolskytter og
Sportsskytteklubben Mildot
Sportsskytteklubben Mildot
- Ras.Killing
- Platin Member
- Interesser: Jagt & pistolskydning
- Geografisk sted: Sy'Fyn
- Has thanked: 545 times
- Been thanked: 632 times
Er du sikker på det? Den praksis køre vi i hvert fald ikke.
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.
Make Fyn fin again!
Make Fyn fin again!
- Ras.Killing
- Platin Member
- Interesser: Jagt & pistolskydning
- Geografisk sted: Sy'Fyn
- Has thanked: 545 times
- Been thanked: 632 times
Bortset fra det, så tror jeg ikke du kan bruge en transporttilladelse til privat reperation.
Ville det ikke... ret beset... kræver en bøssemagertilladelse, og i det tilfælde skrive den i våbenbogen?
Men ja alternativt en flerbruger tilladelse. Så er det jo også "din" riffel.
Ville det ikke... ret beset... kræver en bøssemagertilladelse, og i det tilfælde skrive den i våbenbogen?
Men ja alternativt en flerbruger tilladelse. Så er det jo også "din" riffel.
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.
Make Fyn fin again!
Make Fyn fin again!
- FBN
- Platin Member
- Interesser: Alt med/om våben :-)
- Geografisk sted: Vestjylland
- Has thanked: 35 times
- Been thanked: 101 times
Nej men ikke destro mindre er det korrekt som CO skriver
https://www.dgi.dk/media/3173/overdragelse-240.pdf
Men klubben kan godt udskrive en transport tilladelse
til en skytte som skal transportere et klubvåben
fra klubbens depot til en autoriseret
våbenhandler/mekker som så skriver den i hans våbenbog.
Men man kan ikke lave udlån mellem skytter,
Men en skytte kan udlån et våben til klubben og herefter
kan klubben udlåne dette våben til en SKV2 eller skv3 godkendt
person men kun til skydning / stævne.
MVH Frank.
Iøvrigt mener jeg vi skal beholde Kongehuset.!
Iøvrigt mener jeg vi skal beholde Kongehuset.!
- Allan3
- Gold Member
- Interesser: Jagt, våbensamling, Skydning
- Geografisk sted: Sydsjælland
- Has thanked: 15 times
- Been thanked: 115 times
Det er korrekt som FBN skriver, foreningen skal være mellemmand på der, og som udgangspunkt starter en transporttilladelse altid i foreningens boks.
Riflens ejer, et bestyrelsesmedlem som kan lave en transporttilladelse og dig mødes ved boksen, hvorved riflen udlånes til foreningen og foreninger efterfølgende udlåner den til dig.
Riflens ejer, et bestyrelsesmedlem som kan lave en transporttilladelse og dig mødes ved boksen, hvorved riflen udlånes til foreningen og foreninger efterfølgende udlåner den til dig.
- SBO
- Bronze Member
- Interesser: Våben, Jagt, Detektor, MC
- Geografisk sted: Sjælland
- Has thanked: 3 times
- Been thanked: 4 times
Ideen var et jeg skulle opbevare riflen for en kortere periode, hvor ejer ikke har mulighed for at have den i sit eget skab, fremfor at den skulle stå i foreningens boks. Så kunne jeg rense den og nusse lidt på den imens.
Men jeg gider ikke have noget stående hvor papirarbejdet ikke er 100% iorden og man kan gøre det "rigtigt".
Tak for input
Men jeg gider ikke have noget stående hvor papirarbejdet ikke er 100% iorden og man kan gøre det "rigtigt".
Tak for input

- Ingsorsi
- Gold Member
- Interesser: Jagt
- Geografisk sted: Roskilde / København
- Has thanked: 195 times
- Been thanked: 27 times
Relateret spørgsmål: Må man låne en skydebaneriffel på SKV ud til et andet medlem af skytteforeningen, så vedkommende kan prøve at skyde med riflen på skytteforeningens skydebaner?
Altså A og B er begge medlemmer af skytteforening SF.
A har en riffel på SKV.
B har ingen riffel, men er muligvis interesseret i at købe en.
B låner A's riffel og skyder nogle serier i skytteforeningen.
B forlader ikke skytteforeningen med A's riffel. A forlader ikke skytteforeningens lokaler, mens B låner riflen.
Jeg tror, at ovenstående er lovligt, men kan ikke finde entydig dokumentation på det.
Nu antager jeg, at ovenstående er lovligt.
Lad os så sige, at B finder ud af, at han skyder markant bedre med A's riffel end med skytteforeningens.
B står for at skulle deltage i et stævne/konkurrence i nabobyen.
Må B låne A's riffel med til stævnet? Såfremt formanden laver en transporttilladelse eller lign.?
A har en riffel på SKV.
B forlader ikke skytteforeningen med A's riffel. A forlader ikke skytteforeningens lokaler, mens B låner riflen.
Jeg tror, at ovenstående er lovligt, men kan ikke finde entydig dokumentation på det.
Lad os så sige, at B finder ud af, at han skyder markant bedre med A's riffel end med skytteforeningens.
Må B låne A's riffel med til stævnet? Såfremt formanden laver en transporttilladelse eller lign.?
- Mapzter
- This member is
- Interesser: IPSC og pistolskydning
- Geografisk sted: Nordjylland
- Has thanked: 59 times
- Been thanked: 426 times
- Kontakt:
Ja.
Ja, med SKV3 godkendelse af B og en transporttilladelse underskrevet af et bestyrelsesmedlem.
Slava Ukraini!
IPSC - absoluten Königsdisziplin im Schießsport
Team Zero Mike Armory
IPSC - absoluten Königsdisziplin im Schießsport
Team Zero Mike Armory
- Agamemnon
- Moderator
- Interesser: Skydning genladning Etymologi
- Geografisk sted: København
- Has thanked: 472 times
- Been thanked: 1072 times
Det er meget klart beskrevet, at for skytteforeningsvåben gælder, jvf våbenbekendtgørelsen:Ingsorsi skrev: ↑10. jan 2019, 08:36Relateret spørgsmål: Må man låne en skydebaneriffel på SKV ud til et andet medlem af skytteforeningen, så vedkommende kan prøve at skyde med riflen på skytteforeningens skydebaner?
A har en riffel på SKV.
Så hvis disse betingelser er opfyldt, kan våbnet lovligt stilles til et andet medlems disposition.Våbenbekendtgørelsen" skrev:§ 22. Skytte- og jagtforeninger kan overlade foreningens og dens medlemmers våben til brug på en skydebane eller skydeplads, der må anvendes til skydning med det pågældende våben.
...Stk. 5. Udlevering af våben, som opbevares i skytte- og jagtforeninger, kan kun finde sted ved en af de personer, der i medfør af stk. 2 er godkendt af politiet til at have adgang til opbevaringsstederne.
...Stk. 6. Når en person har foreningens eller et medlems våben til disposition, jf. stk. 1, skal et medlem af foreningen, der i medfør af stk. 2 er godkendt af politiet, eller en person, som i medfør af § 13 eller § 14 har tilladelse til at transportere de pågældende våben, altid være til stede.
Bemærk i øvrigt at man i våbenbekendtgørelsen benytter ordene "til disposition", "overladelse" og "overdragelse" og at anvendelse ikke sker synonymt.
Jeg har, i øjeblikket , en sag til behandling i JM hvor jeg har udbedt mig en redegørelse for hvilken betydning de respektive ord skal tillægges, da politiet og retsskrivningsordbogen tillægger dem forskellig betydning.
Jeg mener, ligespm retsskrivningen, at ordene skal tillægges følgende betydning:
Overdragelse (i forhold til en fysisk, rørlig ting):
Afståelse af et ejerskab af et formuegode/overdragelse af ejendomsretten. (altså en overdragelse af EJERSKABET).
Overladelse (i forhold til en fysisk, rørlig ting):
At give noget i nogens varetægt eller at betro nogen omsorgen for noget.(altså en overladelse i en anden persons varetægt UDEN EJERENS SUPERVISION).
Disposition (i forhold til en fysisk, rørlig ting):
At tillade en person (superviseret) anvendelse af en genstand, under EJERS konstante OPSYN OG FORTSATTE EJERSKAB af genstanden.
Problemet er, at både politiet og DGI skydning anvender "overlade" og "overdrage" synonymt, hvilket er en semantisk fejl, der resulterer i fejlforvaltning.
The only thing necessary for the triumph of evil is for good men to do nothing.
Edmund Burke, 1729-1797.
Edmund Burke, 1729-1797.
- Fast Fumble
- Moderator
- Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
- Geografisk sted: Aalborg
- Has thanked: 332 times
- Been thanked: 951 times
- Kontakt:
Og B skal være SKV-6 godkendt, eller bedre (SKV-2 eller SKV-3).Ingsorsi skrev: ↑10. jan 2019, 08:36Relateret spørgsmål: Må man låne en skydebaneriffel på SKV ud til et andet medlem af skytteforeningen, så vedkommende kan prøve at skyde med riflen på skytteforeningens skydebaner?
A har en riffel på SKV.
Ellers skal lånet logges, og instruktør være til stede.
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!
Slava Ukraini!
- Ingsorsi
- Gold Member
- Interesser: Jagt
- Geografisk sted: Roskilde / København
- Has thanked: 195 times
- Been thanked: 27 times
Jeg ved ikke, om ovenstående er ironisk eller alvorligt ment? Men jeg synes faktisk ikke, at det er meget klart beskrevet i det citerede tekst.Agamemnon skrev: ↑10. jan 2019, 08:56Det er meget klart beskrevet, at for skytteforeningsvåben gælder, jvf våbenbekendtgørelsen:Så hvis disse betingelser er opfyldt, kan våbnet lovligt stilles til et andet medlems disposition.Våbenbekendtgørelsen" skrev:§ 22. Skytte- og jagtforeninger kan overlade foreningens og dens medlemmers våben til brug på en skydebane eller skydeplads, der må anvendes til skydning med det pågældende våben.
...Stk. 5. Udlevering af våben, som opbevares i skytte- og jagtforeninger, kan kun finde sted ved en af de personer, der i medfør af stk. 2 er godkendt af politiet til at have adgang til opbevaringsstederne.
...Stk. 6. Når en person har foreningens eller et medlems våben til disposition, jf. stk. 1, skal et medlem af foreningen, der i medfør af stk. 2 er godkendt af politiet, eller en person, som i medfør af § 13 eller § 14 har tilladelse til at transportere de pågældende våben, altid være til stede.
Følgende opfatter jeg umiddelbart som at første del af det jeg spørger om helt klart er tilladt:
Altså må A godt låne sin riffel ud til B nede i skytteforeningen, idet det vel svarer til, at A låner sin riffel til skytteforeningen som så låner den ud til B. (skytteforening kan overlade foreningens medlemmers våben til brug for skydebane)§ 22. Skytte- og jagtforeninger kan overlade foreningens og dens medlemmers våben til brug på en skydebane eller skydeplads, der må anvendes til skydning med det pågældende våben.
Men så står der så i stk 5, at man skal være godkendt af politiet. Det betyder vel, at man skal have en SKV2? (SKV2 er godkendelsen af politiet.) Altså at B skal have SKV2 til det våben der udlånes? Eller hvad?
Kode: Vælg alt
Kode: Vælg alt
Tjah, jeg har nu læst det en 3-4 gange og er vitterlig i tvivl om hvordan det skal forstås.
Skal stk 5 og stk 6 "lægges sammen"? Altså er det stk5 OG stk6 der skal være opfyldt eller er det stk5 ELLER stk6?
Og betyder stk 5, at B skal have en SKV2? Hvorfor det jo så vel nærmest allerede er blevet B's våben?
Fast Fumble skriver så:
Jamen så lad os sige, at B er et barn. F.eks. 8 år? Skal B så stadig have SKV6? Så vidt jeg forstår skal man kun have SKV6, hvis man er over 15?Fast Fumble skrev: ↑10. jan 2019, 09:58Og B skal være SKV-6 godkendt, eller bedre (SKV-2 eller SKV-3).
- Fast Fumble
- Moderator
- Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
- Geografisk sted: Aalborg
- Has thanked: 332 times
- Been thanked: 951 times
- Kontakt:
Jep, sorry, det er naturligvis rigtigt: Børn skal ikke være SKV-6 godkendt.Ingsorsi skrev: ↑10. jan 2019, 10:53Fast Fumble skriver så:Jamen så lad os sige, at B er et barn. F.eks. 8 år? Skal B så stadig have SKV6? Så vidt jeg forstår skal man kun have SKV6, hvis man er over 15?Fast Fumble skrev: ↑10. jan 2019, 09:58Og B skal være SKV-6 godkendt, eller bedre (SKV-2 eller SKV-3).
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!
Slava Ukraini!