Da jeg så når op til kassen og har betalt siger den ellers så flinke mand i kassen "Jeg skal lige se hvad du har i tasken inden du kan gå"
Jeg studser lidt og siger "Undskyld, hvad?"

Han svarer: "Jeg skal lige kigge i din taske inden du må gå"
Jeg svarer: "Hvorfor skal du det?"

Svaret er "Det skal vi med alle kunder der har rygsække med ind i butikken"
Jeg bliver lettere kvadratisk og fortæller ham pænt "Jeg ønsker ikke at du kigger i min rygsæk, det kommer ikke dig ved hvad jeg har i den". Min rygsæk indeholdt forøvrigt min arbejdscomputer, oplader, en pakke panodil, min mobillader og nogle fortrolige arbejdspapirer, da jeg selv tjekkede den ude i bilen efterfølgende.
Han kigger underligt på mig og gentager at han altså skal se hvad jeg har i rygsækken og da jeg fortsat siger nej tak til det fornemme tilbud om at få min rygsæk gennemrodet af ham, får jeg besked om at vente mens han finder ud af hvad der så skal ske.
Han ringer så til sin chef der åbenbart er enig med ham og jeg spørger så om de ønsker at foretage en civil anholdelse eller om jeg må gå?
Jeg ender med at få lov til at gå efter yderligere et par minutters "debat" ved kasselinjen...
Jeg kan forstå at butikkerne vælger at tilbageholde folk de har set putte ting i tasken i butikken, men at ville ransage alle kunder systematisk, det er altså ikke en farbar vej at gå.
Og inden jeg får på puklen af jer for at tage min taske med ind i butikken, så er mulighederne for mig herfra:
Jeg kan:
1) Undlade at handle i Bauhaus og dermed lægge min omsætning et andet sted. Jeg har ca lagt kr. 6.000 i den pågældende butik i december måned alene i forbindelse med renovering af nyt hus. De penge vil de jo trods alt nok gerne have...
2) Efterlade min taske og laptop i bilen, med risiko for indbrud og tyveri.
3) Putte min taske og laptop i et taskeskab i butikken, for egen risiko.
Jeg hælder naturligvis til at lægge mine penge et andet sted fremover.
Jeg synes det er et gevaldigt skråplan butikkerne er ude i med sådanne forsøg på ulovlige ransagninger af kundernes ejendele. Jeg har haft samme udfordring i Bilka fra tid til anden.
Til jer der ikke kender Tilst, så er det en forstad til Aarhus, hvor det ikke er ukendt at folk har problemer med at have deres ting i fred, hvis de lader dem ligge i bilerne på p-pladserne, så jeg turde ikke efterlade min rygsæk med computer på parkeringspladsen.
https://www.tv2ostjylland.dk/artikel/ta ... ngspladsen