Forsøg på ulovlig frihedsberøvelse i butik

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Brugeravatar
Wildlife
This member is
This member is
Interesser: Sejlads, Jagt & Fiskeri
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 189 times
Been thanked: 163 times
Kontakt:

Forsøg på ulovlig frihedsberøvelse i butik

Indlæg af Wildlife » 10. jan 2019, 08:20

Jeg var i Bauhaus (Tilst) i aftes efter nogle småting (flyttekasser, bobleplast m.m.) og havde valgt ikke at efterlade min arbejdscomputer i bilen.

Da jeg så når op til kassen og har betalt siger den ellers så flinke mand i kassen "Jeg skal lige se hvad du har i tasken inden du kan gå"

Jeg studser lidt og siger "Undskyld, hvad?" :what:

Han svarer: "Jeg skal lige kigge i din taske inden du må gå"

Jeg svarer: "Hvorfor skal du det?" :???:

Svaret er "Det skal vi med alle kunder der har rygsække med ind i butikken"

Jeg bliver lettere kvadratisk og fortæller ham pænt "Jeg ønsker ikke at du kigger i min rygsæk, det kommer ikke dig ved hvad jeg har i den". Min rygsæk indeholdt forøvrigt min arbejdscomputer, oplader, en pakke panodil, min mobillader og nogle fortrolige arbejdspapirer, da jeg selv tjekkede den ude i bilen efterfølgende.

Han kigger underligt på mig og gentager at han altså skal se hvad jeg har i rygsækken og da jeg fortsat siger nej tak til det fornemme tilbud om at få min rygsæk gennemrodet af ham, får jeg besked om at vente mens han finder ud af hvad der så skal ske.

Han ringer så til sin chef der åbenbart er enig med ham og jeg spørger så om de ønsker at foretage en civil anholdelse eller om jeg må gå?

Jeg ender med at få lov til at gå efter yderligere et par minutters "debat" ved kasselinjen...

Jeg kan forstå at butikkerne vælger at tilbageholde folk de har set putte ting i tasken i butikken, men at ville ransage alle kunder systematisk, det er altså ikke en farbar vej at gå.

Og inden jeg får på puklen af jer for at tage min taske med ind i butikken, så er mulighederne for mig herfra:

Jeg kan:
1) Undlade at handle i Bauhaus og dermed lægge min omsætning et andet sted. Jeg har ca lagt kr. 6.000 i den pågældende butik i december måned alene i forbindelse med renovering af nyt hus. De penge vil de jo trods alt nok gerne have...

2) Efterlade min taske og laptop i bilen, med risiko for indbrud og tyveri.

3) Putte min taske og laptop i et taskeskab i butikken, for egen risiko.

Jeg hælder naturligvis til at lægge mine penge et andet sted fremover.

Jeg synes det er et gevaldigt skråplan butikkerne er ude i med sådanne forsøg på ulovlige ransagninger af kundernes ejendele. Jeg har haft samme udfordring i Bilka fra tid til anden.

Til jer der ikke kender Tilst, så er det en forstad til Aarhus, hvor det ikke er ukendt at folk har problemer med at have deres ting i fred, hvis de lader dem ligge i bilerne på p-pladserne, så jeg turde ikke efterlade min rygsæk med computer på parkeringspladsen.

https://www.tv2ostjylland.dk/artikel/ta ... ngspladsen
"Never underestimate the power of stupid people in large groups."

Brugeravatar
Langenge
This member is
This member is
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 141 times
Been thanked: 428 times

Re: Forsøg på ulovlig frihedsberøvelse i butik

Indlæg af Langenge » 10. jan 2019, 08:58

Jeg har oplevet noget tilsvarende i Bauhaus i Vibycenteret.
Her var det ikke fordi jeg havde en taske med ind, men fordi jeg ville forlade forretningen uden at have købt noget.
Det mente de så ikke, at jeg kunne uden lige at blive tjekket først.
Det fik de så IKKE lov at bestemme....
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

Kenned
Platin Member
Platin Member
Interesser: UV-jagt, våben, Teknik
Geografisk sted: København S
Has thanked: 233 times
Been thanked: 216 times

Indlæg af Kenned » 10. jan 2019, 09:17

Helt enig i at man ikke skal finde sig i ovenstående. Heldigvis har jeg aldrig været udsat for den slags, men ville reagere på helt samme måde.

Jeg ville i øvrigt også nægte at gå med dem ud i baglokalet mens vi venter på politiet, hvis de valgte at gå så langt.

Hilsen Kenneth

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 413 times
Been thanked: 969 times
Kontakt:

Indlæg af Bofhenator » 10. jan 2019, 09:26

Jeg har prøvet det samme i en føtex i en mellemstor nordsjællandsk provinsby, med stort set samme ordveksling.

Jeg bad dem ringe til politiet hvis de mente der var foregået noget ulovligt, og foretog de en civil anholdelse for at få mig til at vente på sheriffen kom, ville jeg forholde mig roligt, men hvis det viste sig de ikke havde noget at komme efter ville jeg anmelde dem for ulovlig frihedsberøvelse.

Jeg sad ude i min bil umiddelbart efter.
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

Boryx
Gold Member
Gold Member
Interesser: Riffelskydning.
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 48 times
Been thanked: 79 times

Indlæg af Boryx » 10. jan 2019, 09:32

Jeg havde nok åbnet min taske, ladet ham kigge (ikke med fingrene) uden at rode. Lukket tasken og betalt, og fået et smil og et "fortsat god dag" fra ekspedienten.
Ligesom du har en mistillid til folkene på parkeringspladsen ift. at efterlade den computer - hvilket jeg i øvrigt tror er helt berettiget - så har Bauhaus nok oplevet for mange der fjerner ting fra butikken i deres rygsække.

Jeg synes egentlig ikke de er mere fordomsfulde end du er.... - beklager

Brugeravatar
Wildlife
This member is
This member is
Kontakt:

Indlæg af Wildlife » 10. jan 2019, 09:34

Kenneth Jensen skrev:
10. jan 2019, 09:17
Helt enig i at man ikke skal finde sig i ovenstående. Heldigvis har jeg aldrig været udsat for den slags, men ville reagere på helt samme måde.

Jeg ville i øvrigt også nægte at gå med dem ud i baglokalet mens vi venter på politiet, hvis de valgte at gå så langt.
Nemlig! Jeg ville også insistere på at stå og vente der hvor vi nu var, alt andet ville jo også virke som at man var skyldig overfor andre i butikken.

Og så ville de få et krav om erstatning for uberettiget anholdelse, Statsadvokatens takst er så vidt jeg husker kr. 2700 for 0 - 5 timer.

Bemærk forøvrigt at politiet heller ikke har ret til at kigge i din rygsæk uden videre, medmindre du er i en visitationszone.

Brugeravatar
LapuaMagnum
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt, IPSC langspyt
Has thanked: 395 times
Been thanked: 105 times

Indlæg af LapuaMagnum » 10. jan 2019, 09:37

Spørgsmålet er vel egentlig om de tager normalt udseende personer eller om de også tager dem som ser mistænkelige ud og personer der udviser en form for ligegyldighed overfor resten af befolkningen. Jeg er klar over at man ikke kan dømme folk udfra beklædning og udseende, men der er jo nogle personer der falder mere igennem end andre. Det kunne egentlig være interessant om den menige ekspedient konfrontere en personlighed der udviser aggression i form af kropssprog eller om de lukker øjnene eller trækker snablen til sig. Jeg ved godt hvor jeg står.

mvh
Hellere være neutral og kunne sit kram frem for at ligne en million og være uduelig!

Brugeravatar
Wildlife
This member is
This member is
Kontakt:

Indlæg af Wildlife » 10. jan 2019, 09:42

Boryx skrev:
10. jan 2019, 09:32
Jeg havde nok åbnet min taske, ladet ham kigge (ikke med fingrene) uden at rode. Lukket tasken og betalt, og fået et smil og et "fortsat god dag" fra ekspedienten.
Ligesom du har en mistillid til folkene på parkeringspladsen ift. at efterlade den computer - hvilket jeg i øvrigt tror er helt berettiget - så har Bauhaus nok oplevet for mange der fjerner ting fra butikken i deres rygsække.
Sådan er vi så forskellige, det kommer ikke ham ved hvad jeg har i min rygsæk.

Hvis de har problemer med tyveri, må de jo til at holde bedre øje med deres ting eller sikre deres varer med alarmer.

Brugeravatar
Wildlife
This member is
This member is
Kontakt:

Indlæg af Wildlife » 10. jan 2019, 09:44

LapuaMagnum skrev:
10. jan 2019, 09:37
Spørgsmålet er vel egentlig om de tager normalt udseende personer eller om de også tager dem som ser mistænkelige ud og personer der udviser en form for ligegyldighed overfor resten af befolkningen. Jeg er klar over at man ikke kan dømme folk udfra beklædning og udseende, men der er jo nogle personer der falder mere igennem end andre. Det kunne egentlig være interessant om den menige ekspedient konfrontere en personlighed der udviser aggression i form af kropssprog eller om de lukker øjnene eller trækker snablen til sig. Jeg ved godt hvor jeg står.
Jeg føler selv jeg falder i første kategori, med to flyttekasser, en rulle bobleplast og lidt småting, iført et par cowboybukser og en stor Fjällräven Yupik Parka og et par pæne sko..

Jeg vil tro de spørger alle de tør spørge :)

Bobo
Platin Member
Platin Member
Interesser: jagt, natur, vildt, hund, osv
Geografisk sted: sydjylland
Has thanked: 111 times
Been thanked: 44 times

Indlæg af Bobo » 10. jan 2019, 09:46

Boryx skrev:

Enig - der ville ikke gå skår af mig hvis jeg blev bedt om det på en pæn måde
Bobo ------ Igen uden billeder

Brugeravatar
Langenge
This member is
This member is

Indlæg af Langenge » 10. jan 2019, 10:00

Hvis de mener at have set, at man har stoppet noget i lommen eller tasken, så helt okay for min skyld.
Men ellers ikke.
Hvis de ikke har tilstrækkelig begrundet mistanke til, at de vil risikere en bøde for ulovlig tilbageholdelse, så mener jeg afgjort, at de helt skal lade være med at chikanere deres kunder.
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Brugeravatar
The Mad Viking
This member is
This member is
Interesser: Skydning og mekanik
Geografisk sted: Nordøstfyn
Has thanked: 428 times
Been thanked: 136 times

Indlæg af The Mad Viking » 10. jan 2019, 10:25

Wildlife skrev:
10. jan 2019, 09:44
LapuaMagnum skrev:
10. jan 2019, 09:37
Jeg føler selv jeg falder i første kategori, med to flyttekasser, en rulle bobleplast og lidt småting, iført et par cowboybukser og en stor Fjällräven Yupik Parka og et par pæne sko..

Jeg vil tro de spørger alle de tør spørge :)
Lige præcis.
Og dem de burde spørge, tør de ikke spørge.
Studies suggest that 9 out of 10 men prefer curvy women.
The 10th man usually prefers the other 9...

Brugeravatar
Centurion
Gold Member
Gold Member
Interesser: Jagt & fiskeri
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 36 times
Been thanked: 31 times

Indlæg af Centurion » 10. jan 2019, 11:15

Din mulighed nr. 3) Putte min taske og laptop i et taskeskab i butikken, for egen risiko. er den bedste.
Jeg ville vælge den for ikke at få mit humør ødelagt af en usikker (og måske derfor lidt aggressiv) kassemedarbejder.
Det er jo ikke helt uden grund, at de er opmærksomme på kunder, der insisterer på at tage store lukkede tasker/rygsække forbi kassen. Kassemedarbejderen kunne også risikere at miste jobbet, hvis du var en butiksdetektiv, der checkede ham.
Men jeg ville også selv blive sur, og prøver derfor at undgå at fremprovokere sådan en situation, specielt hvis jeg er nødt til at handle i et kvarter, hvor man ikke engang kan have sin bil i fred, mens man handler.
"In case of panic: don't panic"

Brugeravatar
Wildlife
This member is
This member is
Kontakt:

Indlæg af Wildlife » 10. jan 2019, 11:20

Centurion skrev:
10. jan 2019, 11:15
Din mulighed nr. 3) Putte min taske og laptop i et taskeskab i butikken, for egen risiko. er den bedste.
Jeg ville vælge den for ikke at få mit humør ødelagt af en usikker (og måske derfor lidt aggressiv) kassemedarbejder.
Det er jo ikke helt uden grund, at de er opmærksomme på kunder, der insisterer på at tage store lukkede tasker/rygsække forbi kassen. Kassemedarbejderen kunne også risikere at miste jobbet, hvis du var en butiksdetektiv, der checkede ham.
Men jeg ville også selv blive sur, og prøver derfor at undgå at fremprovokere sådan en situation, specielt hvis jeg er nødt til at handle i et kvarter, hvor man ikke engang kan have sin bil i fred, mens man handler.
Jeg efterlader ganske enkelt ikke min arbejdscomputer uden opsyn.

Det er ikke en stor rygsæk, blot en Haglöfs Tight der lige kan rumme min macbook pro og lidt papirer. Men selvfølgelig, jeg kunne da nok godt smugle et par spånplader og en havetraktor ud i den hvis jeg gjorde mig umage.

Hvis de mente det her med rygsække seriøst, skulle de afvise mig ved indgangen og nægte mig adgang med rygsækken på.

Så ville det ganske givet få flere til at handle andre steder eller tænke over det indgreb i privatlivet det er.

Brugeravatar
Ingsorsi
Gold Member
Gold Member
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Roskilde / København
Has thanked: 195 times
Been thanked: 27 times

Indlæg af Ingsorsi » 10. jan 2019, 11:25

Tak fordi du deler historien.
Jeg ville gøre stort det samme, hvis jeg kommer i en lignende situation.

Jeg vil også sige tak fordi at du ikke finder dig i at blive tilbageholdt og få ransaget dine egendele. Der er desværre en del kedelige tendenser i samfundet som gør, at vi bliver overvåget i stigende grad og generalt får udvasket vores rettigheder. Det gør det endnu mere vigtigt, at vi står på vores ret. Hvis først sådan noget får lov til at blive normen (ulovlig tilbageholdelse og ransagning), så bliver det meget sværere at sige fra - og måske kommer der endda en lov som slår fast at erhvervsdrivende har ret til at tilbageholde og ransage folk der færdes på deres område.

Brugeravatar
Wildlife
This member is
This member is
Kontakt:

Indlæg af Wildlife » 10. jan 2019, 11:32

Jeg har forøvrigt spurgt Bauhaus om det er normal procedure og afventer spændt på at de svarer..

Brugeravatar
Ingsorsi
Gold Member
Gold Member
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Roskilde / København
Has thanked: 195 times
Been thanked: 27 times

Indlæg af Ingsorsi » 10. jan 2019, 11:33

Centurion skrev:
10. jan 2019, 11:15
Kassemedarbejderen kunne også risikere at miste jobbet, hvis du var en butiksdetektiv, der checkede ham.
Det håber jeg sandelig ikke er lovlig fyringsgrundlag. Det giver da ingen mening, at en kassemedarbejder skal have som opgave at være sikkerhedsvagt oven i at være kassedame. Hvis det er i jobbeskrivelsen håber jeg virkelig, at de får en god løn.

Brugeravatar
HappyNanoq
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Interesser: Mekanik
Geografisk sted: Ikast, midtjylland.
Has thanked: 61 times
Been thanked: 161 times

Indlæg af HappyNanoq » 10. jan 2019, 12:00

Wildlife skrev:
10. jan 2019, 11:20
Hvis de mente det her med rygsække seriøst, skulle de afvise mig ved indgangen og nægte mig adgang med rygsækken på.

Så ville det ganske givet få flere til at handle andre steder eller tænke over det indgreb i privatlivet det er.
--> Er der ved den typiske indgang skiltet med, eller på anden måde gjort opmærksom på at man ikke må have øvrige indkøbsposer, tasker m.v. med ind i butikken.?
* Der findes skiltning der gør folk opmærksom på dette.
* Butikken kan også aktivt nægte kunder adgang som ikke overholder skiltningen ved indgangen, eller til enhver tid bede kunden om at forlade butikken.

--> Som udgangspunkt må kun politiet visitere en kundes tasker/poser.
* Er der tale om tyveri må de sikre sig dét som kunden har i hænderne - har de set kunden stikke noget i taske (så det dermed er ude af syne) må de heller ikke visitere kunden, men må butikken tage stilling til om de ønsker at foretage en civil anholdelse og holde kunden tilbage indtil politiet ankommer.... kunden må evt frigives hvis politiet meddeler at de ikke kan ankomme indenfor rimelig tid.!
* Er det noget som giver "alarm" ved kassen, giver det heller ikke butikken ret til at visitere kunden. Kunderne vender dog typisk tilbage til ekspedienten da det typisk er en fejl, og man har pådraget sig opmærksomhed og ikke vil anses for at være tyv - men det er ikke ulovligt bare at gå videre. Hvis man går videre er det op til ekspedienten eller evt butiksvagt hvad butikken ønsker at gøre (lade kunden gå videre, eller civil anholdelse)
* Selv med skiltning om at tasker/poser ikke må medbringes, så giver man IKKE samtykke til at butikken må kigge i disse, hvis man vælger at tage dem med. Dét har forbrugerombudsmanden taget stilling til.

--> Det er fuldstændig uden relevans om kunden siger han er uskyldig - det er påstand mod påstand.

--> Hvis butikken vælger at lave civil anholdelse, skal politiet tilkaldes omgående.
* Det er ikke tilladt at føre kunden ind i et lokale og vente på at kunden bryder sammen og tilstår.
* Civil anholdelse er fortsat en stor ting, så det bør kun gøres hvis personalet har set kunden stjæle varer i butikken. Kunden kan evt klage over eller anmelde en uberettiget civil anholdelse og gøre en sag ud af det.

Som jeg ser det, kan butikken til en hver tid kontakte kunden og afvise kunden samt bede kunden om at forlade butikken, eks. for ikke at overholde kravet om ingen indkøbsposer/tasker/rygsække.
De kan aldrig lovligt bare visitere kunder medmindre kunden giver tilladelse til det - og politiet skal tilkaldes omgående, hvis de foretager en civil anholdelse for at få gennemført en undersøgelse af tasker/rygsække eller på personen.

https://hsfo.dk/112/Ni-svar-fra-politie ... kel/182587

https://www.retailnews.dk/article/view/ ... dens_taske
Senest rettet af HappyNanoq 10. jan 2019, 12:07, rettet i alt 2 gange.
Jeg tror det er godt en PRUT ikke smitter på samme måde som et GAB gør.
Dét ville bare være ulideligt for alle.

̿̿̿ ̿' ̿'\̵͇̿̿\з=(•̪●)=ε/̵͇̿̿/'̿'̿ ̿

Jeg skriver sikkert dette indlæg mens jeg sidder og skider.

ReneKJ
This member is
This member is
Interesser: Våbenrelateret information
Geografisk sted: Jylland
Been thanked: 503 times

Indlæg af ReneKJ » 10. jan 2019, 12:02

Bobo skrev:
10. jan 2019, 09:46
Boryx skrev:

Heller ikke selv om du havde tasken fuld af voksenbleer?
Hvis ikke det bliver stoppet i opløbet, så ender det med at være mistænkeligt i sig selv hvis man nægter at lade fremmede rode i sine private ting .

Man behøver forresten ikke bruge mere end 20 sekunder på Google for at se at de ingen ret har til at tjekke tasker, og intet lovligt grundlag for at lave en civil anholdelse bare fordi man nægter.

Jeg ved ikke hvordan jeg ville have reageret, måske forlangt at de ringer til politiet på højtalertelefon.
Alle der ser en blive fulgt ind i baglokalet vil jo gå ud fra at man er butikstyv.

Hvis de ikke ønsker folk med tasker i butikken så kan de afvise dem ved indgangen, men spørgsmålet er om ikke det er lidt urealistisk.
Jeg har aldrig været ude for at det er blevet håndhævet i større butikker, kun enkelte specialbutikker.
Endnu mere paradoksalt da de samme butikker ofte sælger indkøbstasker som man forventes at genbruge af miljøhensyn.

Brugeravatar
HappyNanoq
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Interesser: Mekanik
Geografisk sted: Ikast, midtjylland.
Has thanked: 61 times
Been thanked: 161 times

Indlæg af HappyNanoq » 10. jan 2019, 12:12

Bilka, sjovt nok også i Tilst, har haft samme tur i medierne - hvor tingene eskalerede.
https://stiften.dk/aarhus/Indkoebstur-i ... kel/528982

Personligt har jeg det lidt sådan, at det kommer i det store hele an på mit humør, hvor travlt jeg har og hvordan jeg bliver antruffet og hvad der bliver sagt. Samt om jeg egentlig handler der ofte, eller ønsker at komme igen.

Er det den venlige.. "Hør, ehh, jeg er butiksdetektiv og kunne ikke lige se om du stak noget i tasken eller i kurven, men det så mest ud til at være tasken, så jeg bliver nødt til at reagere" - fair nok, hvis tasken ikke indeholder noget særdeles privat kan det godt ske at jeg viser indholdet, simpelhen for at fjerne mistanken.
Bevares, han har sit job at udføre - jeg har mit - og et lille specielt forhold har gjort at han måske var i tvivl, men pilen peger stadig på mig, og da jeg selv er træt af butikstyve, så forstår jeg selvfølgelig der kan være et grænsetilfælde.

Jeg har det i forvejen skidt med at handle ind flere steder, og have poser med ind fra andre indkøb - i så fald sørger jeg for at have poser i én hånd, og kurv i den anden hånd, og kun benytte hånden jeg benytter til kurven til at flytte varer ned i kurven. Søger også gerne at holde poserne så evt åbne hjørner foldes ind, så der ikke lige kan "slippes" noget ned i posen.

Jeg bryder mig nemlig heller ikke om at blive mistænkeliggjort for noget(kigget skævt til), og slet ikke anklaget for noget som jeg ikke har gjort.

Dermed hvis jeg bliver antastet i en meget anklagende tone lige fra starten, så er jeg på bagbenene øjeblikkeligt og står på min ret.
Så må det blive en civil anholdelse, og jeg vil decideret have helt specifikt at vide at jeg for nuværende er civilt anholdt og vil blive overgivet til politiet - dermed vil jeg søge at der er vidner på selve anholdelsen.
Når politiet så ankommer, får de lov at kigge i mine ejendele og visitere min person - EFTER betjentene formelt har fået at vide at jeg er den civilt anholdte, samt søger at de noterer den civile anholdelse i sagen. Det skal på SKRIFT.!
That's all - jeg vil bare gerne være sikker på at når jeg senere klager, så er det ført til protokols at jeg var civilt anholdt og dermed groft mistænkeliggjort for noget jeg ikke har gjort. At det så ikke "fiser ud i sandet" og "jamen vi anholdt dig heller ikke, vi spurgte dig... bla bla bla" som det gjorde for ham i Bilka Tilst.

Hvis jeg ikke er anholdt, så går jeg stille og roligt. HVis de vil tilbageholde mig med magt, uden at jeg er anholdt - betragter jeg dette som et overfald og det vil blive anmeldt som sådan.

Det er bare løseligt mine grænser som jeg syntes jeg har gjort op med mig selv.
Min person og mit rygte, det værner jeg en del om.

Det har heldigvis aldrig været praktiseret - men er dog blevet adspurgt om de måtte se hvad jeg havde i en pose med nogle andre ligegyldige småting - tingene i posen stemte med tingene på bon'en i posen. Her har jeg godt nok sagt at de egentlig ikke kunne spørge, men jeg har ikke noget af interesse - og de gerne måtte kigge. Der blev ikke kigget.

Præcis som hvis politiet kommer og vil se våbenskabet - der kommer det også helt an på tonen, samt hvad der skal til for at føre dem ind til skabet, uden at de også kigger på/snager i alle mulige andre ting.
I nogle tilfælde vil jeg gerne hjælpe dem - men hvis de er anmasende, så vil jeg kræve ransagningskendelse fra en dommer.
Hvis jeg af egen fri vilje vælger at hjælpe dem, kommer de dog ikke ind før jeg har været gået i forvejen og lukket af til andre ting de ikke behøver snage i.
Senest rettet af HappyNanoq 10. jan 2019, 12:42, rettet i alt 1 gang.
Jeg tror det er godt en PRUT ikke smitter på samme måde som et GAB gør.
Dét ville bare være ulideligt for alle.

̿̿̿ ̿' ̿'\̵͇̿̿\з=(•̪●)=ε/̵͇̿̿/'̿'̿ ̿

Jeg skriver sikkert dette indlæg mens jeg sidder og skider.

Brugeravatar
Wildlife
This member is
This member is
Kontakt:

Indlæg af Wildlife » 10. jan 2019, 12:21

HappyNanoq skrev:
10. jan 2019, 12:12
Bilka, sjovt nok også i Tilst, har haft samme tur i medierne - hvor tingene eskalerede.

Just for the record, det var ikke mig!

Brugeravatar
Langenge
This member is
This member is

Indlæg af Langenge » 10. jan 2019, 12:28

Wildlife skrev:
10. jan 2019, 12:21
HappyNanoq skrev:
10. jan 2019, 12:12

Just for the record, det var ikke mig!
:hmm:

Brugeravatar
Wildlife
This member is
This member is
Kontakt:

Indlæg af Wildlife » 10. jan 2019, 12:34

ReneKJ skrev:
10. jan 2019, 12:02
Hvis de ikke ønsker folk med tasker i butikken så kan de afvise dem ved indgangen, men spørgsmålet er om ikke det er lidt urealistisk.
Jeg har aldrig været ude for at det er blevet håndhævet i større butikker, kun enkelte specialbutikker.
Endnu mere paradoksalt da de samme butikker ofte sælger indkøbstasker som man forventes at genbruge af miljøhensyn.
Jeg har oplevet samme behandling i Bilka (også i Tilst) hvor jeg ville ud igennem kundeservice for at hente en vogn, der var svaret også at han skulle kigge i min skuldertaske (laptop..) før han kunne lukke mig ud.

Det blev jeg også ret rektangulær og han lod mig gå og jeg klagede efterfølgende til Bilka og fik en undskyldning.

Nu står der så vidt jeg husker et skilt ved kundeservice om at man skal fremvise sin taskes indhold før de lukker en ud.

Deres skiltning i butikkerne generelt kan de stikke skråt op, hvis de vil håndhæve den, må de afvise folk ved indgangen.

At henvise til et skilt om at man skal fremvise sin taskes indhold ved udgangen er, er ikke det samme som at man har accepteret det som et vilkår for at besøge butikken.

Boryx
Gold Member
Gold Member
Interesser: Riffelskydning.
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 48 times
Been thanked: 79 times

Indlæg af Boryx » 10. jan 2019, 12:37

ReneKJ skrev:
10. jan 2019, 12:02
Bobo skrev:
10. jan 2019, 09:46
Boryx skrev:

Heller ikke selv om du havde tasken fuld af voksenbleer?
Hvis ikke det bliver stoppet i opløbet, så ender det med at være mistænkeligt i sig selv hvis man nægter at lade fremmede rode i sine private ting .
Nu havde Wildlife jo beskrevet hvad han havde i tasken - og det var ift. det indhold, jeg gav min mening til kende.

Korrekt at hvis ikke der er nogen som stopper op og sætter spørgsmålstegn så risikerer vi at blive marionetdukker. Men i den konkrete situation ville jeg ønske at jeg havde overskud og gjort som tidligere beskrevet for ikke at bringe den ansatte ved kasselinjen i den vanskelige situation. Jeg tror bare at han/hun bare har gjort som instrueret.
Efterfølgende kunne man så henvende sig i information og bede om at tale med varehuschefen, og måske endda gå et skridt videre til direktøren for hele kæden.
Men her synes jeg faktisk at man optrapper situationen - det kunne også være sket for mig, det er nemlig meget nemmere at stå her på afstand, i ro og mag og foregive hvad der er rigtigt og forkert. Wildlife stod midt i det, der agerer de fleste af os anderledes.

Sierra13
Platin Member
Platin Member
Interesser: Skydning
Geografisk sted: Stor kbh
Been thanked: 82 times

Indlæg af Sierra13 » 10. jan 2019, 13:15

Jeg forstår dig ganske udmærket wildlife!
Jeg havde selv gjort det samme, og har selv stået i en lignende situation, hvor jeg også pænt sagde at hvis der var mere så måtte de jo tilkalde politiet.
Og så fik jeg ellers lov at gå cirka 30 sekunder senere

Besvar