Justitsministeriet kan mere generelt oplyse, at det er almindelig antaget, at straffelovens §§ 276 og 277 om tyveri og ulovlig omgang med hittegods ikke finder anvendelse på tilegnelse af affald, hvortil ejendomsretten er opgivet, jf. Vagn Greve m.fl., Kommenteret straffelov, Speciel del, 10. udgave, 2012, siderne 514 og 523.'
Jeg bemærker dog, at når jeg afleverer affald på genbrugspladsen, så er der store skilte overalt som siger, at klunsning er forbudt og vil blive politianmeldt som tyveri samt at pladsen er videoovervåget.
Skiltene provokerer mig altid lidt, fordi jeg synes, at det er fjollet at ting som er kasserede ikke må komme nogen til gavn hvor de kan give mest mulig værdi uden at nogen partou skal til at tjene penge på det. Tingene ender alligevel på genbrugspladsen på et tidspunkt. Om der så lige går et år eller to mere, fordi en anden medborger kunne få nytte er delen inden den blev brændt eller hvad der nu sker med den.
Men selvom skiltene provokerer mig, så retter jeg mig naturligvis efter dem, selvom jeg ind imellem ser et par ting som jeg godt kunne bruge.
Når jeg så læser teksten der citeres i artiklen kommer jeg i tvivl om, hvorvidt skiltene overhovedet kan håndhæves (lidt a'la skilte som "cykler fjernes uden ansvar" o.lign.) og om de i det hele taget er lovlige?
Der står jo: "tyveri og ulovlig omgang med hittegods ikke finder anvendelse på tilegnelse af affald, hvortil ejendomsretten er opgivet". Når man afleverer noget på genbrugspladsen vil jeg mene, at det er udiskutabelt at ejendomsretten er opgivet, men genbrugspladsen vil måske argumentere for, at de automatisk har fået ejendomsretten idet den blev opgivet. Eller hvad?
Desuden virker det jo lidt mærkeligt, at det hedder en genbrugsplads, når man aktivt afholder folk fra direkte genbrug.
Er klunsning på genbrugspladser forbudt?
Er skiltningen lovlig?
Hvilke konsekvenser kan det få, hvis man tager en ting med hjem fra en genbrugsplads trods skiltningen?
HVIS skiltningen er lovlig, vil en dagligvareforretning så også kunne sætte et tilsvarende skilt op ved deres affaldscontainer med klunsning forbudt?
(det er så vidt jeg forstår den konkrete kontekst hvor det er blevet afgjort, at man IKKE kan forhindre folk i at klunse)