Er affald privat ejendom? Lovlighed af klunsning fra genbrugspladser

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Besvar
Brugeravatar
Ingsorsi
Gold Member
Gold Member
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Roskilde / København
Has thanked: 195 times
Been thanked: 27 times

Er affald privat ejendom? Lovlighed af klunsning fra genbrugspladser

Indlæg af Ingsorsi » 16. jan 2019, 13:39

I en tidligere tråd (https://nordisk-forum.dk/viewtopic.php?p=847722#p847722) - som nu er låst - nævnes det, at affald ikke kan betragtes som privat ejendom og der henvises til en artikel i politiken (https://politiken.dk/debat/arkiv_debatt ... containere), hvor der står:

Justitsministeriet kan mere generelt oplyse, at det er almindelig antaget, at straffelovens §§ 276 og 277 om tyveri og ulovlig omgang med hittegods ikke finder anvendelse på tilegnelse af affald, hvortil ejendomsretten er opgivet, jf. Vagn Greve m.fl., Kommenteret straffelov, Speciel del, 10. udgave, 2012, siderne 514 og 523.'

Jeg bemærker dog, at når jeg afleverer affald på genbrugspladsen, så er der store skilte overalt som siger, at klunsning er forbudt og vil blive politianmeldt som tyveri samt at pladsen er videoovervåget.

Skiltene provokerer mig altid lidt, fordi jeg synes, at det er fjollet at ting som er kasserede ikke må komme nogen til gavn hvor de kan give mest mulig værdi uden at nogen partou skal til at tjene penge på det. Tingene ender alligevel på genbrugspladsen på et tidspunkt. Om der så lige går et år eller to mere, fordi en anden medborger kunne få nytte er delen inden den blev brændt eller hvad der nu sker med den.
Men selvom skiltene provokerer mig, så retter jeg mig naturligvis efter dem, selvom jeg ind imellem ser et par ting som jeg godt kunne bruge.

Når jeg så læser teksten der citeres i artiklen kommer jeg i tvivl om, hvorvidt skiltene overhovedet kan håndhæves (lidt a'la skilte som "cykler fjernes uden ansvar" o.lign.) og om de i det hele taget er lovlige?

Der står jo: "tyveri og ulovlig omgang med hittegods ikke finder anvendelse på tilegnelse af affald, hvortil ejendomsretten er opgivet". Når man afleverer noget på genbrugspladsen vil jeg mene, at det er udiskutabelt at ejendomsretten er opgivet, men genbrugspladsen vil måske argumentere for, at de automatisk har fået ejendomsretten idet den blev opgivet. Eller hvad?

Desuden virker det jo lidt mærkeligt, at det hedder en genbrugsplads, når man aktivt afholder folk fra direkte genbrug.

Er klunsning på genbrugspladser forbudt?
Er skiltningen lovlig?
Hvilke konsekvenser kan det få, hvis man tager en ting med hjem fra en genbrugsplads trods skiltningen?

HVIS skiltningen er lovlig, vil en dagligvareforretning så også kunne sætte et tilsvarende skilt op ved deres affaldscontainer med klunsning forbudt?
(det er så vidt jeg forstår den konkrete kontekst hvor det er blevet afgjort, at man IKKE kan forhindre folk i at klunse)

Brugeravatar
HappyNanoq
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Interesser: Mekanik
Geografisk sted: Ikast, midtjylland.
Has thanked: 61 times
Been thanked: 161 times

Re: Er affald privat ejendom? Lovlighed af klunsning fra genbrugspladser

Indlæg af HappyNanoq » 16. jan 2019, 13:53

På genbrugspladser er det genbrugspladsens politik der gælder.

Hvis de har en aftale med en genbrugsbutik om at de får første kig - så må man vente.
Der er vist ikke andet at gøre end at spørge om man må snuppe en given genstand.

Den store genbrugsplads i Hjørring har en genbrugsbutik tilknyttet, hvor personalet tager de bedste ting fra - og sælger.

Uden at huske det præcise, så må eks politiet ikke rode i éns skraldespand, da det fortsat er beboerens ejendom - men de må rode i det når indholdet er tømt over i skraldevognen sammen med noget øvrigt affald. Dér overgår skraldet til at være "kommunens ejendom", hvis man kan sige det sådan.
Det er formodentlig det samme på genbrugspladser, at når en genstand er afleveret i genbrugsstationens containere/bure m.v. - så er det genbrugspladsens ejendom.
Jeg tror det er godt en PRUT ikke smitter på samme måde som et GAB gør.
Dét ville bare være ulideligt for alle.

̿̿̿ ̿' ̿'\̵͇̿̿\з=(•̪●)=ε/̵͇̿̿/'̿'̿ ̿

Jeg skriver sikkert dette indlæg mens jeg sidder og skider.

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 545 times
Been thanked: 629 times

Indlæg af Ras.Killing » 16. jan 2019, 14:35

Jeg har en ven der er “skralder” og han siger at reglerne er således, at så længe en skraldespand/container ikke låst eller står bag hegn, så må man gerne rode i dem og tage hvad man kan bruge.

Hvordan reglerne så er for en genbrugsplads ved jeg ikke helt, men den er jo i princippet også under hegn trods der er åbent i dagtimerne. Vil tro deres regler gælder når man er gæst/kunde på pladsen.
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Brugeravatar
Krung
Platin Member
Platin Member
Interesser: Skydning, jagt, ballistik.
Geografisk sted: Remouladebæltet (kbh)
Has thanked: 96 times
Been thanked: 137 times

Indlæg af Krung » 16. jan 2019, 14:45

https://www.bolius.dk/maa-du-tage-ting- ... ald-22619/
Tag ikke møbler og ting, som er stillet ud på fortov, vej eller i en container til afhentning af kommunen, fordi det så er kommunens ejendom.
Hvis du ser en person, der tager ting, der er stillet til storskrald, kan du melde det til politiet.
...
I yderste konsekvens kan du blive retsforfulgt (bødestraf) for at stjæle, hvis du tager ting, der er stillet til storskrald eller klunser på genbrugsstationerne.
Jeg ved ikke helt om jeg stoler på kilden, men det giver desværre mening.
.172x2, .177, .204, .22, .224, .243, .264, .308x2, .355, .357, .410, .366, .73. Buy Hard, Cry Hard.

LKJ
Silver Member
Silver Member
Interesser: Modelfly Veteranfly Luftvåben
Geografisk sted: Midtjylland Aidt
Has thanked: 1 time
Been thanked: 13 times

Indlæg af LKJ » 16. jan 2019, 15:23

Der var engang hvor klunsning fra genbrugspladserne var tilladt og anset som en god form for genbrug men det udviklede sig til at bla. professionelle bagagerums marked sælgere begyndte at rydde pladserne og nogle af dem blev ligefrem ubehagelige og aggressivt krævende over for folk der kom med deres affald, derfor blev der strammet op så man kan aflevere sit affald uden nærmest at skulle løbe spidsrod mellem flere klunsere der hver især ville have de gode ting og nærmest var begyndt at løbe efter en og plukke fra ens hænger før man havde nået at standse.
Har selv engang oplevet noget af det.

Brugeravatar
Oscar123
This member is
This member is
Interesser: Ildvåben og ildvand
Geografisk sted: Frederiksberg
Has thanked: 342 times
Been thanked: 400 times

Indlæg af Oscar123 » 16. jan 2019, 15:34

Ingsorsi skrev:
16. jan 2019, 13:39
Jeg bemærker dog, at når jeg afleverer affald på genbrugspladsen, så er der store skilte overalt som siger, at klunsning er forbudt og vil blive politianmeldt som tyveri samt at pladsen er videoovervåget.

Skiltene provokerer mig altid lidt, fordi jeg synes, at det er fjollet at ting som er kasserede ikke må komme nogen til gavn hvor de kan give mest mulig værdi uden at nogen partou skal til at tjene penge på det.
Men de kasserede ting kommer jo netop nogen til gavn – nemlig dig, der på genbrugspladsen har mulighed for at komme af med skrottet på en ordentlig måde uden at det koster dig penge.

Du skal betragte en genbrugsplads som en kommerciel virksomhed, hvor forretningsmodellen er, at de gør det muligt for ”kunderne” at komme af med deres skrot imod at genbrugspladsen overtager ejerskabet af dette. Genbrugspladsen søger så efterfølgende at få inddækket udgifterne til drift af pladsen (eller blot nogle af disse) ved at sælge det skrot, der har en værdi.

Ved at tage ting, der er afleveret på en genbrugsplads, stjæler man af ”varelageret”, hvilket naturligvis er ulovligt og vil kunne føre til retsforfølgelse.

:razz:
Oscar123
On scene - but unseen

Brugeravatar
Ole Enkeltskud
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Våben + Stingermissiler
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 2 times
Been thanked: 2 times

Indlæg af Ole Enkeltskud » 16. jan 2019, 19:42

Jeg fandt en infanterirygsæk engang på Tandskov, den røg i bagagerummet - den anden i containeren kunne jeg ikke nå
Her skulle gerne stå noget irrelevant på engelsk,
for at illudere at jeg både er intelligent og berejst.

Dem med de smalleste skuldre,
er samtidig dem med de
dybeste lommer.

Brugeravatar
Oscar123
This member is
This member is
Interesser: Ildvåben og ildvand
Geografisk sted: Frederiksberg
Has thanked: 342 times
Been thanked: 400 times

Indlæg af Oscar123 » 16. jan 2019, 21:31

Ole Enkeltskud skrev:
16. jan 2019, 19:42
Jeg fandt en infanterirygsæk engang på Tandskov, den røg i bagagerummet - den anden i containeren kunne jeg ikke nå
Er ganske imponeret. :shock:

Du har på et åbent forum lige tilstået, at du er en tyv og ikke respekterer forskellen på dit og mit...

Oscar123
On scene - but unseen

Cpt
Gold Member
Gold Member
Interesser: Pistol og revolver
Geografisk sted: Køge egnen
Has thanked: 12 times
Been thanked: 28 times

Indlæg af Cpt » 16. jan 2019, 21:55

Oscar123 skrev:
16. jan 2019, 15:34
Ingsorsi skrev:
16. jan 2019, 13:39

Skiltene provokerer mig altid lidt, fordi jeg synes, at det er fjollet at ting som er kasserede ikke må komme nogen til gavn hvor de kan give mest mulig værdi uden at nogen partou skal til at tjene penge på det.
Men de kasserede ting kommer jo netop nogen til gavn – nemlig dig, der på genbrugspladsen har mulighed for at komme af med skrottet på en ordentlig måde uden at det koster dig penge.

Du skal betragte en genbrugsplads som en kommerciel virksomhed, hvor forretningsmodellen er, at de gør det muligt for ”kunderne” at komme af med deres skrot imod at genbrugspladsen overtager ejerskabet af dette. Genbrugspladsen søger så efterfølgende at få inddækket udgifterne til drift af pladsen (eller blot nogle af disse) ved at sælge det skrot, der har en værdi.

Ved at tage ting, der er afleveret på en genbrugsplads, stjæler man af ”varelageret”, hvilket naturligvis er ulovligt og vil kunne føre til retsforfølgelse.

Oscar123
Arh sidst jeg kiggede på min kommune skatteopkrævning gav jeg vist i omegnen af 1500kr for de 5-10 gange jeg er på lodsepladsen om året.. Så har man vist betalt selv for at de skal behandle skrottet.

Jeg er principielt enig med trådstarter i at det ville være bedre om man måtte genbruge tingene, men jeg ved også at så ville alt jern/alu skrot blive hentet af 'professionelle' krejlere og kørt på stena så de kan få kilo pris. Så det er fordi nogen ikke kan styre den slags frihed at man har lavet reglerne.
Jeg har dog god erfaring med blot at spørge en medarbejder pænt om lov til at tage en ting fra containeren, det har kun sjældent givet et nej :)

Slettet bruger

Indlæg af Slettet bruger » 16. jan 2019, 22:30

Cpt skrev:
16. jan 2019, 21:55

Jeg har dog god erfaring med blot at spørge en medarbejder pænt om lov til at tage en ting fra containeren, det har kun sjældent givet et nej :)
jeg er holdt op med at spørge for svaret er altid nej på min genbrugsplads (har spurgt 5-6 gange inden jeg opgav den teknik).

men har ofte spurgt andre borgere på pladsen om jeg måtte få noget fra deres trailer eller bil hvis jeg så noget jeg rigtig gerne ville have, har altid fået ja undtagen de gange hvor det slet ikke var noget der skulle smides ud :giggle: .

fik en gang et komplet marklin togsæt med trafo tog og spor, nærmest ubrugt og 30-40 år gammelt, han gad ikke sælge det. haps
jeg har leget meget med det med min søn.

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 545 times
Been thanked: 629 times

Indlæg af Ras.Killing » 16. jan 2019, 22:52

Jeg har personligt fisket fine sager op :neutral: specielt fra jerncontaineren.
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Brugeravatar
Sort
Platin Member
Platin Member
Interesser: Kværulanteri og luftvåben
Geografisk sted: Aalborg Ø
Has thanked: 5 times
Been thanked: 26 times

Indlæg af Sort » 16. jan 2019, 23:12

Min unode er elektronik containeren..
Kommunisme kan slå dit ufødte barn ihjel!

Brugeravatar
HappyNanoq
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Interesser: Mekanik
Geografisk sted: Ikast, midtjylland.
Has thanked: 61 times
Been thanked: 161 times

Indlæg af HappyNanoq » 17. jan 2019, 00:16

Har napzet en cz .22lr salonriffel uden magasin og en enkeltløbet baikal cal 12 fra affaldscontaineren her.... :giggle:

Gav dem til en kammerat der sætter våben i stand.
Jeg tror det er godt en PRUT ikke smitter på samme måde som et GAB gør.
Dét ville bare være ulideligt for alle.

̿̿̿ ̿' ̿'\̵͇̿̿\з=(•̪●)=ε/̵͇̿̿/'̿'̿ ̿

Jeg skriver sikkert dette indlæg mens jeg sidder og skider.

Kortmentyk
Gold Member
Gold Member
Interesser: Riffeljagt, hjemmeladning
Geografisk sted: Vestsjælland
Has thanked: 11 times
Been thanked: 38 times

Indlæg af Kortmentyk » 17. jan 2019, 12:17

Nu hvor man ikke må klunse mere, så får jeg lov til at køre alene på genbrugspladsen igen.
Førhen var jeg " under administration " og min kone skulle altid med for at sørge for at jeg ikke kom hjem med en trailerfuld skrammel jeg ikke kunne leve uden......
Jeg har mere end en gang måttet køre 2 gange for at hente lort og skidt hjem til værkstedet......

Brugeravatar
Ole Enkeltskud
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Våben + Stingermissiler
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 2 times
Been thanked: 2 times

Indlæg af Ole Enkeltskud » 18. jan 2019, 17:25

Oscar123 skrev:
16. jan 2019, 21:31
Ole Enkeltskud skrev:
16. jan 2019, 19:42
Er ganske imponeret. :shock:

Du har på et åbent forum lige tilstået, at du er en tyv og ikke respekterer forskellen på dit og mit...

Oscar123
Jeg har hermed også lige tilstået at jeg er ligeglad med din mening - Du har lov til at have den, jeg har en ret til at blive fri for den
Her skulle gerne stå noget irrelevant på engelsk,
for at illudere at jeg både er intelligent og berejst.

Dem med de smalleste skuldre,
er samtidig dem med de
dybeste lommer.

Brugeravatar
Johs
Gold Member
Gold Member
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 3 times
Been thanked: 1 time

Indlæg af Johs » 18. jan 2019, 18:26

Vi (ejerforeningen) har mange timers ekstraarbejde om ugen, grundet klunsere der smider affaldet i containerne, ud af containerne for at finde guldet.
Det er de blevet så trætte af, at de ikke orker at smide affaldet til bage i containerne.
Hvorfor skulle de også gøre det? Det er der jo ansatte gårdmænd til at ryde op efter dem :mad:
– hilsen Johs

Brugeravatar
NSander
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt, skydning, ww2
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 34 times
Been thanked: 342 times

Indlæg af NSander » 19. jan 2019, 01:45

Du kan evt. skrive til din kommune, om det er noget de vil åbne op for. Henvis til Syddjurs, her kørte man en forsøgsordning på en enkelt genbrugsplads med en "for godt til at smidevæk" container, under navnet "Giv' det videre". Det var så stor en succes, at der nu er åbent for det på alle pladser i syddjurs, og de fleste har 2-4 af disse containere. Det er så dog kun fra disse man må klunse, men folk er gode til at benytte dem, både til aflevering og afhentning :D

http://www.renodjurs.dk/gi-det-videre

https://www.facebook.com/gidetvideredjursland/

Syddjurs bruger det til at brande sig som grønne, og har lige udsendt en husstandsomdelt folder omkring vores affald, hvor meget der bliver direkte genbrugt (afhentet) hvor meget der genbrugses, forbrændes etc. Jeg elsker konceptet.

Jeg henter mange gode ting der :)

Slettes3
UDMELDT AF NVF
Interesser: Slettes
Geografisk sted: Danmark
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 384 times
Been thanked: 290 times

Indlæg af Slettes3 » 19. jan 2019, 09:14

Jeg har lavet gode "undercover dollars" på at finde brugte byggematerialer på affalds pladserne og sælge dem efterfølgende. Man skal bare have øjnene med sig og gribe chancen.

Brugeravatar
Krung
Platin Member
Platin Member
Interesser: Skydning, jagt, ballistik.
Geografisk sted: Remouladebæltet (kbh)
Has thanked: 96 times
Been thanked: 137 times

Indlæg af Krung » 19. jan 2019, 16:59

Vores kommune har bygget et stort nyt hus, hvor man kan få noget med hjem, hvis man afleverer noget brugbart. Der er medarbejdere på udvalgte tidspunkter.

Jeg har ikke luret ideen, men der er godt nok kastet penge efter det, så jeg håber det bliver en succes.
.172x2, .177, .204, .22, .224, .243, .264, .308x2, .355, .357, .410, .366, .73. Buy Hard, Cry Hard.

Sierra13
Platin Member
Platin Member
Interesser: Skydning
Geografisk sted: Stor kbh
Been thanked: 82 times

Indlæg af Sierra13 » 25. jan 2019, 10:27

Er godt nok noget overrasket over hvor mange der direkte indrømmer potentielt ulovlige forhold her i tråden.

Et er hvad man gør, men hvad man siger :oops:

Slettet bruger

Indlæg af Slettet bruger » 25. jan 2019, 17:57

Morten273 skrev:
25. jan 2019, 10:27
Er godt nok noget overrasket over hvor mange der direkte indrømmer potentielt ulovlige forhold her i tråden.

Et er hvad man gør, men hvad man siger :oops:
Det nok fordi man ikke kan dømmes for noget man påstår (praler) med at man har gjort hvis det er det eneste bevis og man evt I retten påstår at det var løgn hvad man sagde.

Og måske også fordi de fleste synes det er synd at lade noget gå til spilde fordi reglerne forbyder klunsning.
Det har også sit eget udtryk fordi man ikke synes det er tyveri så man kalder det at klunse istedet.

Besvar