Selv købe, og skifte riffelpipe?

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Besvar
Brugeravatar
Randy M
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt og våben
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 110 times
Been thanked: 116 times

Selv købe, og skifte riffelpipe?

Indlæg af Randy M » 10. apr 2019, 02:02

Hej NVF. Jeg vil gerne have ny pipe på en af jagtriflerne. Der er ikke tale om vekselsæt, blot udskiftning af pipe. Længden forbliver uændret. Jeg kan selv klare monteringen af den nye pipe. Kan jeg bare vise en forhandler min tilladelse til relevant riffel, få ham til at bestille en pipe til mig, og så montere den? Og hvad gør jeg så med den gamle pipe? Kan den sælges billigt videre / gives væk til en der kan bruge den, så længe jeg bare ser en eventuel købers tilladelse til kompatibel riffel?

:NVFrules:

FraBjerget
This member is
This member is
Interesser: Historisk skydning
Geografisk sted: Fredericia
Has thanked: 27 times
Been thanked: 11 times

Re: Selv købe, og skifte riffelpipe?

Indlæg af FraBjerget » 10. apr 2019, 05:41

Har næsten lige gjort det samme.
Kontaktede en bøssemager og fik ham til at bestille en ny pibe.
En færdig pibe der kun skal monteres og tjekkes lukke afstand på

Piben ligger hos ham nu, og det eneste der mangler er at jeg kommer over med den gamle pibe, og han hugger dens nummer i den nye pibe.
Og beholder den gamle pibe til skrot
Hvis jeg vil beholde den gamle pibe, skal den nye pibe have et nyt nummer.
og betragtes som veksel pibe.

Det er sådan jeg har forstået det.
Jeg er godt tilfreds med en pilsner i snor

Brugeravatar
Randy M
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Randy M » 10. apr 2019, 12:06

Tak for svar :)

Så vidt jeg ved har piper da ikke nødvendigvis våben nummer? Mener da ikke mine Tikka T3er har det ihvertfald.

Ville egentlig helts sælge eller give den gamle pipe væk til en der kan bruge den, istedet for at bruge penge på at skulle registrere den som vekselsæt ( det er jo også samme kalibre og længde, og derfor jo i realiteten ikke et vekselsæt - eller har det ingen betydning for om det kan anses / registreres som vekselsæt? )

Tak for at dele din erfaring under alle omstændigheder :)

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 413 times
Been thanked: 969 times
Kontakt:

Indlæg af Bofhenator » 10. apr 2019, 13:38

Randy M skrev:
10. apr 2019, 12:06
bruge penge på at skulle registrere den som vekselsæt
Tilladelser til vekselsæt er gratis.
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

Brugeravatar
PeptoBizmo
Platin Member
Platin Member
Geografisk sted: Midtjylland.
Has thanked: 2 times
Been thanked: 3 times
Kontakt:

Indlæg af PeptoBizmo » 10. apr 2019, 13:57

Randy M skrev:
10. apr 2019, 12:06
Ville egentlig helts sælge eller give den gamle pipe væk til en der kan bruge den, istedet for at bruge penge på at skulle registrere den som vekselsæt ( det er jo også samme kalibre og længde, og derfor jo i realiteten ikke et vekselsæt - eller har det ingen betydning for om det kan anses / registreres som vekselsæt? )
Tilladelsen er som sagt gratis.
Yderligere er 2 ens kalibre ikke nogen hindring, jeg har haft samme setup med en Sako 75 med 2 piber i 6,5x55.
Hvilket gjorde det super nemt at sælge den løse pibe :smile:
At forsøge, er første betingelse for at lykkes.

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 545 times
Been thanked: 630 times

Indlæg af Ras.Killing » 10. apr 2019, 14:11

Som sagt - det koster gratis.

Venter selv på tilladelse til en ekstra pibe i samme kaliber.
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

GåsPåGaffelen
Silver Member
Silver Member
Interesser: Jagt og pistol og langdistance
Geografisk sted: Thy!
Has thanked: 10 times
Been thanked: 24 times

Indlæg af GåsPåGaffelen » 10. apr 2019, 14:28

https://www.retsinformation.dk/forms/r0 ... ?id=142859 $2 stk. 3 siger at du godt selv må anskaffe og udskifte din pibe.

Brugeravatar
Randy M
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Randy M » 10. apr 2019, 15:19

Jeg takker mange gange for svar :razz:

Brugeravatar
HappyNanoq
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Interesser: Mekanik
Geografisk sted: Ikast, midtjylland.
Has thanked: 61 times
Been thanked: 161 times

Indlæg af HappyNanoq » 10. apr 2019, 15:28

GåsPåGaffelen skrev:
10. apr 2019, 14:28
https://www.retsinformation.dk/forms/r0 ... ?id=142859 $2 stk. 3 siger at du godt selv må anskaffe og udskifte din pibe.
Der har det tidligere været tolket, at brugeren gerne selv må skifte de dele (såsom piber), i den udstrækning at våbnet er lavet til at brugeren selv kan skifte piberne. I så fald har producenten taget højde for, at slutbrugeren bare kan købe en ny pibe og sætte den i, med en simpel kontrol af Go/No-Go gauges.

Hvis piben skal specialfremstilles, slås gevind, skrues i med specialmoment, efterbearbejdes for lukkeafstand og alt muligt andet hejs... så skulle det ske af en våbensmed for at være sikker på at godstykkelsen er i orden, headspace/lukkeafstand, forarbejdning til lukkeknaster m.v. også er i orden og ikke udgør nogen fare.

Jeg kan ikke lige se hvorvidt det fortsat er tilfældet. Så lige dér ville jeg ikke lægge hovedet på blokken og sige at folk generelt bare kan gøre det. (medmindre våbnet er lavet til det.)

Men jo, det ser ud til at være den rette tekst - kender bare ikke normal praksis lige for nuværende.
Jeg tror det er godt en PRUT ikke smitter på samme måde som et GAB gør.
Dét ville bare være ulideligt for alle.

̿̿̿ ̿' ̿'\̵͇̿̿\з=(•̪●)=ε/̵͇̿̿/'̿'̿ ̿

Jeg skriver sikkert dette indlæg mens jeg sidder og skider.

KenP
Gold Member
Gold Member
Interesser: Skydning
Has thanked: 9 times
Been thanked: 20 times

Indlæg af KenP » 14. apr 2019, 23:35

Spøjst at det så er forskelligt...

For på SKV, vil en ny pibe i samme kaliber IKKE, blive betegnet som et vekselsæt.. registreres heller ikke..

Men skal naturligvis fremvise tilladelse ved køb af ny pibe (har købt et par stykker og skiftet dem)

FraBjerget
This member is
This member is
Interesser: Historisk skydning
Geografisk sted: Fredericia
Has thanked: 27 times
Been thanked: 11 times

Indlæg af FraBjerget » 15. apr 2019, 08:51

KenP skrev:
14. apr 2019, 23:35

For på SKV, vil en ny pibe i samme kaliber IKKE, blive betegnet som et vekselsæt.. registreres heller ikke..

Men skal naturligvis fremvise tilladelse ved køb af ny pibe (har købt et par stykker og skiftet dem)
Men du aflevere ikke de gamle piber.
Eller notere hvilket nummer der nu sidder i riflen
Jeg er godt tilfreds med en pilsner i snor

KenP
Gold Member
Gold Member
Interesser: Skydning
Has thanked: 9 times
Been thanked: 20 times

Indlæg af KenP » 15. apr 2019, 09:36

FraBjerget skrev:
15. apr 2019, 08:51
KenP skrev:
14. apr 2019, 23:35

Men du aflevere ikke de gamle piber.
Eller notere hvilket nummer der nu sidder i riflen
Nej har stadigvæk piber, nej ikke noteret.

For jeg kan skifte, frit hvilken jeg ville sætte på den, så hvis jeg vil sælge en af riflerne, kan jeg frit sætte den gamle pibe på og sælge den, og sælge piben til en anden.

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 306 times
Been thanked: 1125 times

Indlæg af Lassescout » 15. apr 2019, 10:24

Det er rigtigt at der er denne forskel i administrationen for SKV og jagtriffeltilladelser. I SKV betragtes udskiftning af piber på linje med udskiftning af magasinfjedre eller andre sliddele, lad os endelig ikke få den del problematiseret eller lavet om, det fungerer fint som det er. Hvis du har en pibe til en SKV riffel du ikke skal bruge, kan du sælge den til en anden med SKV til samme kaliber. Du kan også sælge den til brug på en jagtriffel, men så skal køberen søge en tilladelse til den, og du skal se tilladelsen før du udleverer piben til ham.

Jeg kom selv lidt baglæns ind i en lignende sag med en jagtriffel, men fik den løst uden udgifter.

Historien er den, at jeg arvede min fars baneriffel, en Sauer 200 STR. Den fik jeg på en enkelt jagtriffeltilladelse. Jeg har brugt den til både jagt og feltskydning, det er en meget præcis riffel, ingen problemer i det. Men den er noget tung at slæbe rundt i landskabet, det kan ikke nægtes.

Så købte jeg et låsesystem med skæfte til en Sauer 200 jagtriffel. Den fik jeg på en vekselsystem tilladelse. Nu tog jeg piben, bundstykket og (tilpassede) magasiner fra baneriflen og monterede i jagtriffelsystemet. Ingen vrøvl med det heller, men nu kommer problemet: Jeg skulle til udlandet på jagt, og jeg havde ingen tilladelse til piben alene, den hang sammen med den oprindelige jagtriffeltilladelse til STR´en. Så jeg var nødt til at få den oprindelige tilladelse til STR´en splittet op i en vekseltilladelse til systemet og én til piben. Det gjorde ACV gratis, for gyldighedstiden på den nye systemtilladelse er den samme som på den gamle riffeltilladelse, og tilladelsen til piben er gratis.

Så fik jeg de nye tilladelser skrevet ind i våbenpasset, og nu kan jeg rejse til udlandet med den kombination af system og pibe der passer mig. Når jeg køber en pibe mere, får jeg ganske enkelt en gratis tilladelse til den, og får den skrevet ind i våbenpasset, så virker den også til begge systemer. Stor ros til ACV for resten for den fine service. Det er nok ikke en helt almindelig sag, men de var flinke og løste den uden problemer.
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Besvar