Tilladelse til at besidde tomme patronhylstre?
- Wildlife
- This member is
- Interesser: Sejlads, Jagt & Fiskeri
- Geografisk sted: Østjylland
- Has thanked: 191 times
- Been thanked: 167 times
- Kontakt:
Tilladelse til at besidde tomme patronhylstre?
Hej Folkens
Så vidt jeg kan lure reglerne, så er det forbudt at besidde tomme hylstre, i kalibre man ikke har våben tilladelse til?
Kan man ansøge om en "tom hylster" tilladelse eller hvordan løser man det hvis man har behov for at have hylstre i mange størrelser, til tilpasning af tilbehør til disse?
Så vidt jeg kan lure reglerne, så er det forbudt at besidde tomme hylstre, i kalibre man ikke har våben tilladelse til?
Kan man ansøge om en "tom hylster" tilladelse eller hvordan løser man det hvis man har behov for at have hylstre i mange størrelser, til tilpasning af tilbehør til disse?
"Never underestimate the power of stupid people in large groups."
- Kleth
- Platin Member
- Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
- Geografisk sted: Nordsjælland
- Has thanked: 160 times
- Been thanked: 94 times
Re: Tilladelse til at besidde tomme patronhylstre?
Jeg vil tro du kan nøjes med at ansøge om en patronsamler-tilladelse, men du vil kunne få mere ud af en genopladningstilladelse på den lange bane. Genopladningstilladelsen kræver et kursus og en ansøgning om genopladningstillaelse.
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”
-
- Platin Member
- Interesser: Guns 'n' bunnies
- Has thanked: 213 times
- Been thanked: 817 times
Hvad mener du med tilbehør? Jeg er nysgerrig 

V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.
- Wildlife
- This member is
- Kontakt:
Det kan jeg endnu ikke udtale mig om.

-
- Platin Member
Fair 'nuff. Regler er regler 

V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.
- Wildlife
- This member is
- Kontakt:
Efter dit indlæg spurgte jeg PAC og spurgte dem via eBoks og tænkte at der går en evighed inden jeg fik svar...
De ringede så for et minuts tid siden, og løsningen er genladningstilladelse.
Hvis jeg får patronsamlertilladelsen, vil min hjemmel til at opbevare dem være på forkert grundlag, da den er tænkt til historiske patroner.
Dælme hurtigt svar fra etaten i dag!

- Wildlife
- This member is
- Kontakt:
- Mapzter
- This member is
- Interesser: IPSC og pistolskydning
- Geografisk sted: Nordjylland
- Has thanked: 59 times
- Been thanked: 426 times
- Kontakt:
Godt med hurtigt svar, undrer mig bare over den sondren. En genladningstilladelse er vel tænkt til genladning, ikke "tilpasning af tilbehør til disse", så den er vel (principielt) lige så forkert?
Slava Ukraini!
IPSC - absoluten Königsdisziplin im Schießsport
Team Zero Mike Armory
IPSC - absoluten Königsdisziplin im Schießsport
Team Zero Mike Armory
-
- Platin Member
Du kan begynde en samling med deaktiverede hylstre, hvor der er boret huller i dem, så de ikke længere kan benyttes til genladning.
Alternativt så kan dummy patroner bruges, men de er smådyre og sikkert bøvlede med PestNord.
Alternativt så kan dummy patroner bruges, men de er smådyre og sikkert bøvlede med PestNord.
- Wildlife
- This member is
- Kontakt:
Men genladningstilladelsen ville være genvejen til at købe hylstre i alle tænkelige kalibre.
-
- Platin Member
… og en ekstra hobby, med flere udgifter og MERE GREJ!

- Kleth
- Platin Member
- Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
- Has thanked: 160 times
- Been thanked: 94 times
Wildlife skrev: ↑1. maj 2019, 14:01Men genladningstilladelsen ville være genvejen til at købe hylstre i alle tænkelige kalibre.

En genopladningstilladelse er jo til at lade alle jagt- og sports-skydnings kalibre - Der er SVJV ikke krav om at det skal være en kendt kaliber, den skal bare være lovlig til enten jagt eller sportsskydning.
Hvis "tilbehøret" er tilladelsekrævende skal du jo have tilladelse til "tilbehøret" og/eller til at tilvirke "tilbehøret", men værktøjer m.v. er jo ikke tilladelsekrævende.
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”
-
- Platin Member
Udboret fænghættelomme, så er det vel kaput? Ikke meget værktøj man skal have med på skydebanerne.
- Epae
- Platin Member
- Interesser: Flugt- og riffel-skydning
- Geografisk sted: Roskilde
- Has thanked: 114 times
- Been thanked: 129 times
Et tilhørende spørgsmål til dette, hvis man får genladningstilladelse, må man så besidde (genladte) patroner man ikke har SKV tilladelse til?
Mit tilfælde skyder jeg 9mm med et foreningsvåben købt på SKV4 (de første 2 år du ved), og køber så mine patroner i klubben.
Har i forvejen tilladelse til haglgevær (ikke jagttegn) som jo så står i skabet herhjemme med tilhørende ammunition, men vil bare ikke stå i den situation at man tager genladningskurset og så efterfølgende finder ud af at man kun må genlade de kalibre man har SKV våbentilladelse til.
Nogen der ved dette?
Mit tilfælde skyder jeg 9mm med et foreningsvåben købt på SKV4 (de første 2 år du ved), og køber så mine patroner i klubben.
Har i forvejen tilladelse til haglgevær (ikke jagttegn) som jo så står i skabet herhjemme med tilhørende ammunition, men vil bare ikke stå i den situation at man tager genladningskurset og så efterfølgende finder ud af at man kun må genlade de kalibre man har SKV våbentilladelse til.
Nogen der ved dette?
Browning B525 - 12/76
BRNO ZP 145 - 16/70
BRNO ZP 149 - 12/70
Marlin (JM) 1895 SBL - 45-70 Govt.
Ruger Precision Rimfire - 22LR
Tikka T3X TAC A1 - .260 Remington
Ruger SFAR - .308 Win
BRNO ZP 145 - 16/70
BRNO ZP 149 - 12/70
Ruger SFAR - .308 Win
- Allan3
- Gold Member
- Interesser: Jagt, våbensamling, Skydning
- Geografisk sted: Sydsjælland
- Has thanked: 15 times
- Been thanked: 115 times
Du må ikke opbevare ammunition som du ikke har tilladelse til. Hvis du laver noget i en kaliber som du ikke har tilladelse til skal det enten ned i foreningen eller til den som du lader for inden for kort tid.Wengel skrev: ↑6. jun 2019, 21:36Et tilhørende spørgsmål til dette, hvis man får genladningstilladelse, må man så besidde (genladte) patroner man ikke har SKV tilladelse til?
Nogen der ved dette?
- Ras.Killing
- Platin Member
- Interesser: Jagt & pistolskydning
- Geografisk sted: Sy'Fyn
- Has thanked: 547 times
- Been thanked: 633 times
Re: Tilladelse til at besidde tomme patronhylstre
Du må gerne genlade til foreningsvåbenWengel skrev: ↑6. jun 2019, 21:36Et tilhørende spørgsmål til dette, hvis man får genladningstilladelse, må man så besidde (genladte) patroner man ikke har SKV tilladelse til?
Nogen der ved dette?

Så langt så godt.
Der hvor det så driller er opbevaringen! For din genladningstilladelse giver dig ikke lov til at opbevare færdig ammunition

For at gøre det endnu mere bøvlet, så er det egentlig også et problem med transporten. Samme historie som ovenstående - du må ikke transportere (være i besiddelse af) ammunition du ikke selv har tilladelse til.
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.
Make Fyn fin again!
Make Fyn fin again!
- Wildlife
- This member is
- Kontakt:
Lovgivningen giver til tider nogle underlige situationer.
Straks du har ladet en "ulovlig" kaliber færdig, rykker du direkte i fængsel..
Ej, meningen må jo være at man lader til en der har tilladelse, og som tager den færdige patron ud af lade udstyret og tager den med sig?
Ej, meningen må jo være at man lader til en der har tilladelse, og som tager den færdige patron ud af lade udstyret og tager den med sig?
-
- Platin Member
- Interesser: Jagt, skydning, sport, science
- Geografisk sted: Sjælland
- Has thanked: 81 times
- Been thanked: 761 times
Jeg vil mene, at der må være underforstået en vis fleksibilitet i genladningstilladelsen. Problemet er, at i gamle dage var der jo ingen, der tog notits af nogle patroner, man fragtede til en kammerat/foreningen, men forvaltningen er blevet strammere nu om dage.Wildlife skrev: ↑7. jun 2019, 07:16Lovgivningen giver til tider nogle underlige situationer.
Genlader man til en kaliber, man ikke selv har tilladelse til, så vil jeg da formode, at man måske på forhånd kan arrangere, at den endelige aftager af ammunitionen kan afhente den hurtigst muligt. F.eks., hvis man lader 100 patroner om aftenen, så skal en person med rette papirarbejde afhente den dagen efter, og helst så tidligt som muligt.
- Epae
- Platin Member
Det lyder lidt som om at der er nogle tekniske huller i det her som man kan blive 'fanget' i hvis nogen er emsig, og så er der pludselig nul flexibilitet.
Hvis man godt må opbevare komponenterne, men ikke den færdige patron når den er genladet, ej heller transportere den til ens boks i skytteforeningen uden f.eks. en transporttilladelse så bliver det pludselig ulovligt.
Nu har jeg aldrig selv været ude for at politiet kom på besøg for at kontrollere ens opbevaring af våben osv, men i den sjældne situation at det skulle opstå så har man da vist lidt af et forklaringsproblem hvis man har genladet nogle patroner samme aften som skal ned i klubben dagen efter.
Lyder lidt som om man er nødt til at vente til man har SKV2 tilladelse til det våben/kaliber
og så bruge købe-ammunition indtil da.
Genlade haglpatroner gider jeg sku ikke ud i.
Hvis man godt må opbevare komponenterne, men ikke den færdige patron når den er genladet, ej heller transportere den til ens boks i skytteforeningen uden f.eks. en transporttilladelse så bliver det pludselig ulovligt.
Nu har jeg aldrig selv været ude for at politiet kom på besøg for at kontrollere ens opbevaring af våben osv, men i den sjældne situation at det skulle opstå så har man da vist lidt af et forklaringsproblem hvis man har genladet nogle patroner samme aften som skal ned i klubben dagen efter.
Lyder lidt som om man er nødt til at vente til man har SKV2 tilladelse til det våben/kaliber

Browning B525 - 12/76
BRNO ZP 145 - 16/70
BRNO ZP 149 - 12/70
Ruger SFAR - .308 Win
BRNO ZP 145 - 16/70
BRNO ZP 149 - 12/70
Ruger SFAR - .308 Win
- Bofhenator
- Moderator
- Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
- Has thanked: 413 times
- Been thanked: 974 times
- Kontakt:
Og gør de det uden en kendelse, så beder man dem også pænt om at komme igen med en kendelse eller blive på deres side af hoveddøren.
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor
- Ingsorsi
- Gold Member
- Interesser: Jagt
- Geografisk sted: Roskilde / København
- Has thanked: 195 times
- Been thanked: 27 times
Jamen er det ikke netop den rettighed man fraskriver sig ved genladning?Bofhenator skrev: ↑7. jun 2019, 19:52Og gør de det uden en kendelse, så beder man dem også pænt om at komme igen med en kendelse eller blive på deres side af hoveddøren.
-
- Platin Member
- Interesser: Jagt/PCP-skydning
- Geografisk sted: Dejlige Møn
- Has thanked: 124 times
- Been thanked: 178 times
Nej, du giver tilladelse til de kan komme og kontrollere din krudt og kuglebeholdning.. Så hvis du har to skabe, et med våben og ammmunition, og et med genladningskomponenter så er det kun det med genladningskomponenterne de må se.. Dit våbenskab skal de holde nallerne fra..Ingsorsi skrev: ↑7. jun 2019, 20:00Jamen er det ikke netop den rettighed man fraskriver sig ved genladning?Bofhenator skrev: ↑7. jun 2019, 19:52Og gør de det uden en kendelse, så beder man dem også pænt om at komme igen med en kendelse eller blive på deres side af hoveddøren.
M.v.h. Timber
Samfundsrevser og gammel sur mand af 1. grad..
Samfundsrevser og gammel sur mand af 1. grad..

- Epae
- Platin Member
Nu er at stå i døren og have sådan en diskussion med en betjent nu ikke lige det jeg gider bruge tiden på alligevel, men hvis loven specifikt siger at man ikke må opbevare en kaliber man ikke har en SKV2 tilladelse til, også selvom man har et foreningsvåben i en boks nede i klubben, så er det tydeligt at man kan 'potentielt' komme i problemer hvis man så genlader en 9mm når man kun har tilladelse til haglpatroner, fordi den er ulovlig det øjeblik den er 'færdigproduceret' til en reel patron.
Om det er hensigten, det er noget andet... men med de historier man hører omkring hvor bogstaveligt noget lovgivning er blevet (f.eks. det med genladning og nye hylstre) så er det nok ikke noget jeg gider tage chancen med - desværre.
Om det er hensigten, det er noget andet... men med de historier man hører omkring hvor bogstaveligt noget lovgivning er blevet (f.eks. det med genladning og nye hylstre) så er det nok ikke noget jeg gider tage chancen med - desværre.
Browning B525 - 12/76
BRNO ZP 145 - 16/70
BRNO ZP 149 - 12/70
Ruger SFAR - .308 Win
BRNO ZP 145 - 16/70
BRNO ZP 149 - 12/70
Ruger SFAR - .308 Win
-
- Platin Member
- Interesser: Westernskydning og genladning
- Geografisk sted: hovedstadsområdet
- Has thanked: 272 times
- Been thanked: 165 times
Eller hvis muligt genlade i klubhuset, og derefter få ammo'en opbevaret i boxen.Wengel skrev: ↑7. jun 2019, 19:47Det lyder lidt som om at der er nogle tekniske huller i det her som man kan blive 'fanget' i hvis nogen er emsig, og så er der pludselig nul flexibilitet.
Lyder lidt som om man er nødt til at vente til man har SKV2 tilladelse til det våben/kaliberog så bruge købe-ammunition indtil da.
Mvh
Grey