Areal begrænsninger ved jagt på frijord på 2 HA, muligheder og vurdering?
-
- Silver Member
- Interesser: Jagt, våben, historie
- Geografisk sted: Østjylland
- Has thanked: 12 times
- Been thanked: 22 times
Areal begrænsninger ved jagt på frijord på 2 HA, muligheder og vurdering?
Hej
Mine forældre ejer et stykke frijord med skov på ca. 2 HA som har været i familiens eje i flere generationer. Jeg gik på jagt der for år tilbage, da jeg boede hos mine forældre. Der er er råvildt, fasaner og duer samt muligvis også et strejf af andet hjortevildt (men det er lang tid siden der er blevet drevet aktiv jagt dér, så reelt hvordan vildtbestanden er vides ikke). Jorden er sandjord i det vestjyske, med blandede træer af forskellig type, bl.a. rødgran.
Hvad kan sådan et stykke frijord være værd? Jeg synes en typisk søgning af udbud giver en arealpris på ca. 100.000 pr. HA. Er det helt ved siden af vurderet ?
Kunne jeg evt. købe en andel i frijorden f.eks. 5% eller 10 % som ejerandel og måtte jeg så benytte jooden til jagt hvis jeg en dag fik lyst ? Familien har fået en henvendelse fra en nabo (med et stykke under 5 Ha) med landbrug, som gerne vil købe/leje stykket, men han har ikke behov for frijord, men kun jorden så han selv må tage andre med på han eget jord. Som jeg ser det må han ikke leje jagten, men skal købe jorden fordi der er under 5 HA, er det ikke korrekt?
Kan mine forældre evt. lovligt indgå en aftale med ham om at han godt må gå på jagt på stykket uden at give noget for det, og så måtte min familie evt. gå på hans stykke også, så længe der i praksis er mere end 5 Ha ? Kunne man forestille sig en sådan aftale lovligt, men at naboen og jeg under bukkejagten stadig kun sad i jagtstige på hvert vores del af arealet ?
I tilfælde af at man var ejer af de 2 Ha frijord, giver det så adgang til at måtte købe et stykke skov som er landbrugsjord (uden ejendom), et andet sted i kongeriget ?
På forhånd tak
Mine forældre ejer et stykke frijord med skov på ca. 2 HA som har været i familiens eje i flere generationer. Jeg gik på jagt der for år tilbage, da jeg boede hos mine forældre. Der er er råvildt, fasaner og duer samt muligvis også et strejf af andet hjortevildt (men det er lang tid siden der er blevet drevet aktiv jagt dér, så reelt hvordan vildtbestanden er vides ikke). Jorden er sandjord i det vestjyske, med blandede træer af forskellig type, bl.a. rødgran.
Hvad kan sådan et stykke frijord være værd? Jeg synes en typisk søgning af udbud giver en arealpris på ca. 100.000 pr. HA. Er det helt ved siden af vurderet ?
Kunne jeg evt. købe en andel i frijorden f.eks. 5% eller 10 % som ejerandel og måtte jeg så benytte jooden til jagt hvis jeg en dag fik lyst ? Familien har fået en henvendelse fra en nabo (med et stykke under 5 Ha) med landbrug, som gerne vil købe/leje stykket, men han har ikke behov for frijord, men kun jorden så han selv må tage andre med på han eget jord. Som jeg ser det må han ikke leje jagten, men skal købe jorden fordi der er under 5 HA, er det ikke korrekt?
Kan mine forældre evt. lovligt indgå en aftale med ham om at han godt må gå på jagt på stykket uden at give noget for det, og så måtte min familie evt. gå på hans stykke også, så længe der i praksis er mere end 5 Ha ? Kunne man forestille sig en sådan aftale lovligt, men at naboen og jeg under bukkejagten stadig kun sad i jagtstige på hvert vores del af arealet ?
I tilfælde af at man var ejer af de 2 Ha frijord, giver det så adgang til at måtte købe et stykke skov som er landbrugsjord (uden ejendom), et andet sted i kongeriget ?
På forhånd tak
-
- Gold Member
- Interesser: Jagt, skydning og jagthunde
- Geografisk sted: Midtjylland
- Has thanked: 35 times
- Been thanked: 31 times
Re: Areal begrænsninger ved jagt på frijord på 2 HA, muligheder og vurdering?
Det korte svar på de fleste af dine spørgsmål er:
- Du må kun jage på arealer mellem 1-5 ha, hvis du ejer jorden (uanset ejerandel) eller tilhører husstanden.
- du må gerne leje flere små stykker og gå på jagt, hvis det sammenhængende areal er minimum 5 ha.
- du må gerne lave en mundtlig samjagtsaftale med din nabo, hvor I sammen forvalter minimum 5 ha sammenhængende jagtrevir. Aftalen kunne fx være: du jager +/- gæster på din jord og jeg jager på min jord.
Mvh Lars
- Du må kun jage på arealer mellem 1-5 ha, hvis du ejer jorden (uanset ejerandel) eller tilhører husstanden.
- du må gerne leje flere små stykker og gå på jagt, hvis det sammenhængende areal er minimum 5 ha.
- du må gerne lave en mundtlig samjagtsaftale med din nabo, hvor I sammen forvalter minimum 5 ha sammenhængende jagtrevir. Aftalen kunne fx være: du jager +/- gæster på din jord og jeg jager på min jord.
Mvh Lars
Hvis naboens stykke er under 5 ha og jeres 2 ha = tilsammen under 7 ha.
Hvordan vil I så lovligt kunne opstille stiger på hver jeres terræn ?
En stige skal stå min. 130 meter fra skel - dvs stykket skal være min. 262 x 262 meter = 68.644 m2/6,86 ha.
En stige skal stå min. 130 meter fra skel - dvs stykket skal være min. 262 x 262 meter = 68.644 m2/6,86 ha.
- Ras.Killing
- Platin Member
- Interesser: Jagt & pistolskydning
- Geografisk sted: Sy'Fyn
- Has thanked: 545 times
- Been thanked: 630 times
Mig bekendt kan man da sagtens placere en stige eller et tårn tættere på, når bare det er efter aftale med naboen.Slettet bruger skrev: ↑15. maj 2019, 00:21Hvis naboens stykke er under 5 ha og jeres 2 ha = tilsammen under 7 ha.
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.
Make Fyn fin again!
Make Fyn fin again!
I det her tilfælde er det jo ikke bare en nabo (den med de knap 5 ha) men også andre naboer der skal laves SKRIFTLIGE aftaler med, for at overholde loven.Ras.Killing skrev: ↑15. maj 2019, 00:41Mig bekendt kan man da sagtens placere en stige eller et tårn tættere på, når bare det er efter aftale med naboen.Slettet bruger skrev: ↑15. maj 2019, 00:21Hvis naboens stykke er under 5 ha og jeres 2 ha = tilsammen under 7 ha.
- Ras.Killing
- Platin Member
Jo jo.. men der er jo ingen der siger det ikke er muligtSlettet bruger skrev: ↑15. maj 2019, 07:42I det her tilfælde er det jo ikke bare en nabo (den med de knap 5 ha) men også andre naboer der skal laves SKRIFTLIGE aftaler med, for at overholde loven.Ras.Killing skrev: ↑15. maj 2019, 00:41Mig bekendt kan man da sagtens placere en stige eller et tårn tættere på, når bare det er efter aftale med naboen.Slettet bruger skrev: ↑15. maj 2019, 00:21Hvis naboens stykke er under 5 ha og jeres 2 ha = tilsammen under 7 ha.

Men det er selvfølgelig noget man skal have styr på inden man banker stigen op.
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.
Make Fyn fin again!
Make Fyn fin again!
Jeg siger heller ikke det er umuligt, blot at det må være svært under de beskrevne konditioner.Ras.Killing skrev: ↑15. maj 2019, 12:25Jo jo.. men der er jo ingen der siger det ikke er muligtSlettet bruger skrev: ↑15. maj 2019, 07:42I det her tilfælde er det jo ikke bare en nabo (den med de knap 5 ha) men også andre naboer der skal laves SKRIFTLIGE aftaler med, for at overholde loven.Ras.Killing skrev: ↑15. maj 2019, 00:41Mig bekendt kan man da sagtens placere en stige eller et tårn tættere på, når bare det er efter aftale med naboen.Slettet bruger skrev: ↑15. maj 2019, 00:21Hvis naboens stykke er under 5 ha og jeres 2 ha = tilsammen under 7 ha.
En stige skal stå min. 130 meter fra skel - dvs stykket skal være min. 262 x 262 meter = 68.644 m2/6,86 ha.![]()
At jeg så mener, at det ikke etisk er korrekt at have intentioner om at opstille og jage fra 2 skydetårne, på et areal på under 7 ha er noget helt andet - det er jo bare min mening.
-
- Silver Member
- Interesser: Jagt både med riffel og hagl
- Geografisk sted: Midt/vestjylland
- Has thanked: 13 times
- Been thanked: 18 times
Det pynter ikke en debat, med så mange antagelser.Slettet bruger skrev: ↑15. maj 2019, 14:44Jeg siger heller ikke det er umuligt, blot at det må være svært under de beskrevne konditioner.Ras.Killing skrev: ↑15. maj 2019, 12:25Jo jo.. men der er jo ingen der siger det ikke er muligtSlettet bruger skrev: ↑15. maj 2019, 07:42I det her tilfælde er det jo ikke bare en nabo (den med de knap 5 ha) men også andre naboer der skal laves SKRIFTLIGE aftaler med, for at overholde loven.Ras.Killing skrev: ↑15. maj 2019, 00:41Mig bekendt kan man da sagtens placere en stige eller et tårn tættere på, når bare det er efter aftale med naboen.Slettet bruger skrev: ↑15. maj 2019, 00:21Hvis naboens stykke er under 5 ha og jeres 2 ha = tilsammen under 7 ha.
En stige skal stå min. 130 meter fra skel - dvs stykket skal være min. 262 x 262 meter = 68.644 m2/6,86 ha.![]()
At jeg så mener, at det ikke etisk er korrekt at have intentioner om at opstille og jage fra 2 skydetårne, på et areal på under 7 ha er noget helt andet - det er jo bare min mening.
Jeg har selv 3 stiger/tårne inden for 7 ha - at der så omring de 7 ha, er 120 ha uden stiger/tårne, kan reelt ikke ses udfra placeringen og ændre ikke på det etiske - Det er jo bare min mening.
Udover det er jeg enig med Lars L. M.
Læs og forstå: stykket der omtales er total på under 7 ha.Brian88 skrev: ↑15. maj 2019, 15:41Det pynter ikke en debat, med så mange antagelser.Slettet bruger skrev: ↑15. maj 2019, 14:44Jeg siger heller ikke det er umuligt, blot at det må være svært under de beskrevne konditioner.Ras.Killing skrev: ↑15. maj 2019, 12:25Jo jo.. men der er jo ingen der siger det ikke er muligtSlettet bruger skrev: ↑15. maj 2019, 07:42I det her tilfælde er det jo ikke bare en nabo (den med de knap 5 ha) men også andre naboer der skal laves SKRIFTLIGE aftaler med, for at overholde loven.Ras.Killing skrev: ↑15. maj 2019, 00:41Mig bekendt kan man da sagtens placere en stige eller et tårn tættere på, når bare det er efter aftale med naboen.Slettet bruger skrev: ↑15. maj 2019, 00:21Hvis naboens stykke er under 5 ha og jeres 2 ha = tilsammen under 7 ha.
Jeg har selv 3 stiger/tårne inden for 7 ha - at der så omring de 7 ha, er 120 ha uden stiger/tårne, kan reelt ikke ses udfra placeringen og ændre ikke på det etiske - Det er jo bare min mening.
Udover det er jeg enig med Lars L. M.
At dit er på 120 + 7 giver jo ikke grundlag for sammenligning.
-
- Silver Member
- Interesser: Jagt både med riffel og hagl
- Geografisk sted: Midt/vestjylland
- Has thanked: 13 times
- Been thanked: 18 times
Det er netop min pointe. Det giver ingen mening at tale om jagtetik, når intet andet er oplyst, end den fysiske størrelse på det areal, som trådstarter har til rådighed.
De tilstødende areal er da langt vigtigere, end de små områder, som vi driver jagten på herhjemme.
De tilstødende areal er da langt vigtigere, end de små områder, som vi driver jagten på herhjemme.
-
- Platin Member
- Interesser: Jagt. Riffelskydning.
- Geografisk sted: Fyn.
- Has thanked: 306 times
- Been thanked: 1125 times
Der er efter min mening kun én måde hvorpå man kan drive anstændig jagt på 2 Ha: I fuldt og åbent samarbejde med naboerne.
Jeg kender til flere steder hvor en håndfuld gårdejere har stor fornøjelse af at drive jagten sammen. Det giver mulighed for at forvalte et større areal bæredygtigt, og det giver mulighed for at mødes i social sammenhæng. For mange bliver det sidste det vigtigste. Så hvis man har en bette plet på 2 Ha, kan man kontakte naboerne og sige noget i retning af: "Jeg vil gerne lægge mit stykke med i puljen, og så ville det glæde mig meget hvis jeg kunne komme med på en fællesjagt i efteråret". Når du så viser, at du ikke skyder ned for fode på din egen plet, selvom det ville være lovligt, får naboerne efterhånden tillid til dig.
Når du først har gjort dig fortjent til naboernes tillid, det tager flere år, kan ingen vide hvor meget jagt du bliver inviteret på. Husk at karma virker: Hvis du starter med at give meget uden at forlange noget til gengæld, kan det nemt tænkes, at du pludselig får mere tilbage end du har givet.
Jeg kender til flere steder hvor en håndfuld gårdejere har stor fornøjelse af at drive jagten sammen. Det giver mulighed for at forvalte et større areal bæredygtigt, og det giver mulighed for at mødes i social sammenhæng. For mange bliver det sidste det vigtigste. Så hvis man har en bette plet på 2 Ha, kan man kontakte naboerne og sige noget i retning af: "Jeg vil gerne lægge mit stykke med i puljen, og så ville det glæde mig meget hvis jeg kunne komme med på en fællesjagt i efteråret". Når du så viser, at du ikke skyder ned for fode på din egen plet, selvom det ville være lovligt, får naboerne efterhånden tillid til dig.
Når du først har gjort dig fortjent til naboernes tillid, det tager flere år, kan ingen vide hvor meget jagt du bliver inviteret på. Husk at karma virker: Hvis du starter med at give meget uden at forlange noget til gengæld, kan det nemt tænkes, at du pludselig får mere tilbage end du har givet.
Hilsen Lasse.
... Buy the best and cry once.
... Buy the best and cry once.
- Ras.Killing
- Platin Member

Vi havde et lille stykke jord i Sverige (12ha), og meldte os ind i det lokale elglaug. Bum, så havde vi adgang til 2500ha elgjagt, og med tiden lidt ekstra bukkejagt.
Så +1 til den strategi.
Make Fyn fin again!
Make Fyn fin again!