Jeg lavede dette opslag på Facebook:
Det gav nu noget støj:Stålmål i Pistolterræn.
I kølvandet på vores Pistolterræn stævne i Aalborg Skyttekreds 4. Maj, har der været en del kommentarer omkring anvendelsen af stålmål på fun-shoot'en.
Derfor tillader jeg mig lige at forsøge mig med noget "folkeoplysning" :-)
Anvendelse af hårde mål i Terrænskydning er nu tilladt.
Af Skyttebogen 2018/2019 side 158 fremgår at:
7. Hårde mål til pistol- terræn og sekundskydning Nedenstående er beslutningsgruppe I (Aktivitetsmøde) Almindeligt: Ved skydning mod stålmål forstås i denne sammenhæng skydning mod fast opstillede stålmål (i modsætning til faldmål af stål) under anvendelse af pistol og revolver. Våben og ammunition: Der må udelukkende anvendes ammunition med en V0 (udgangshastighed) på min. 200 m/s. Målmateriel og målopstilling: De anvendte mål skal have tykkelse og hårdhed, således: Ved skydning med pistol og revolver: min. 10 mm tykkelse og hårdhed på min.400 Brinell. Stålmål opstilles, så der opnås vinkelret anslag. Dog bør målet ”tippes” 10⁰ – 20⁰ fremad mod skytten. Minimum skudafstande ved skydning med pistol og revolver: 6 m Ved anvendelse af hårde mål, skal der forinden indhentes tilladelse hos myndighederne
Målene vi anvendte i Aalborg Skyttekreds var af type og beskaffenhed som beskrevet ovenfor, skudafstanden var 11,5 meter, og banen var godkendt af politiet.
Målene var opstillet efter skyttebogens forskrifter. De var yderligere fuldt inddækket, selvom skyttebogen ikke angiver et sådant krav (men det forhindrer "splat", så det er nu en god idé).
Under hele skydningen var der på intet tidspunkt personer til stede, uden både høreværn og beskyttelsesbriller. Skytter og tilskuere kunne låne beskyttelsesbriller inden indgang til banen, fra en kasse der var stillet udenfor til formålet.
Banen blev i øvrigt "bestyret" af en DSF "Range Officer" (mig) med stor erfaring i skydning på stål mål.
Der blev stillet spørgsmål til bl.a. muligheden for træning på stål mål hjemme i foreningerne, og jeg svarede hver gang at - ja, det er muligt, men jeg er ikke sikker på hvordan, da skyttebogen påbyder at banen man vil skyde på, forinden skal godkendes af myndighederne.
Jeg håber det afklarer nogle af de spørgsmål der er opstået i kølvandet på - hvad vi tror var den første terrænskydning med stål mål :-)
Det er noget rod. Det fik jeg opsummeret på ret uelegant vis sådan:Kære Fast Fumble. Jeg tillader mig at udvide din folkeoplysning om stålmål. Da dette blev indført i skyttebogen efter vedtagelse er det IKKE lig med at det er tilladt at skyde i DGI regi. For det er det nemlig ikke. Regelsæt og programmer er lånt hos DSF og IPSC, korrekt, men tilladelsen og ikke mindst sikkerheds beskrivelsen, vil jeg gerne se hvor du finder dem. Det var oppe og vende omkring stål netop fordi det blev brugt i Dall, så læs referatet fra delmødet så tror jeg ikke H. MØLLER fra politiet deler samme opfattelse som dig. Beklager det triste budskab men facts er du og alle vi andre må væbne os med tålmodighed.
Her til fik jeg svaret:Jeg har lige genlæst kapitel 7 på side 158 af den gældende Skyttebog. Du siger nu at skyttebogen bruger en hel side, på minutiøst at beskrive hvordan man benytter en bestemt måltype, som du siger ikke er lovlig. Jeg har kigget grundigt efter tillæg eller præciseringer på både DGI's site og min papirudgave. Jeg har læst HELE FAQ'en igennem! IKKE ET ORD om at side 158 grundigt beskriver noget der slet ikke er tilladt.
Du siger, at det, at det står beskrevet i Skyttebogen, ikke er ensbetydende med at det er tilladt. Jeg siger - det lyder usandsynligt, uforsvarligt, amatør-agtigt, inkompetent og fuldstændig urimeligt.
Du siger regelsættet er lånt fra DSF og IPSC. Det er lodret løgn. Det regelsæt kender jeg grundigt, efter at have arbejdet som Range Officer i 15 år. Det, der står i skyttebogen, er IKKE det der står i hverken IPSC eller Steel Challenge reglement'erne.
Du siger "Det var oppe og vende omkring stål netop fordi det blev brugt i Dall". HVOR var det "oppe at vende"? Og hvorfor? Og af hvem? Og hvorfor har vi, i arrangør-teamet intet hørt om det? Jeg stod dog for afviklingen af banen.
Vores bane blev godkendt af politiet umiddelbart før stævnet, hvem skal oplyse myndighederne om at ting der står beskrevet i Skyttebogen ikke kan godkendes? Og hvorfor er det nu det ikke kan godkendes? Hvem bestemmer det, og hvorfor holder de det hemmeligt?
Hvilket "delmøde" er det jeg skal læse et referat fra? Hvor finder jeg det, når der nu ikke er oplyst på DGI's site eller FAQ at det er væsentligt for stævnearrangørerne? Hvor mange referater skal man læse fra hvilke møder, før man kan være sikker på at man ved hvilke sider af Skyttebogen der er tilladt eller ikke tilladt? Du kan godt selv se det, ikke?
Så bruger du argumentet, at der ikke er spørgsmål til det i Skydelederprøven. Du gør nar ad mig, ikke? Mener du virkelig at stævnearrangører fremover skal tjekke skydelederprøven igennem, for er der ikke spørgsmål til afsnit som er beskrevet i Skyttebogen, så er det fordi de ikke er tilladt?!? (Hint: Der skydes på stål-mål i flere discipliner under Dansk Skytte Union, og her gælder Sikkerhedsbestemmelser for Skydning OGSÅ!
Et lille uddrag fra Sikkerhedsbestemmelserne omkring Terrænskydning:
703. Skiver og mål (L):
a. Alle benyttede mål og skiver skal
være af gennemskydeligt materiale.
Brug af hårde mål er kun tilladt efter
særlig godkendelse.
Hvordan skal det tydes som "men hårde mål må, på trods af beskrivelsen i disciplinens regelsæt, kun bruges, hvis der ikke findes et referat fra et delmøde et eller andet sted, som udtrykker noget andet" ?!?
Her er linket til Skyttebogen og FAQ'en.
Din tur. Hvor er linket til det referat som omgør beskrivelsen i Skyttebogen?
https://www.dgi.dk/skydning/skydning/om ... AefdMFbr9U
Er der nogen der ved noget?Det netop afviklede aktivitetsmøde i vingsted hvor din egen landsdel var tilstede, dem burde du spørge. Referatet omtaler stålmål, at dette ikke er tilladt at skyde på. Når jeg skriver vi har lånt fra "jeres" program og regelsæt, så er det korrekt, gennemset med udvalget og forslag fremført. Desværre gik Erik Jensen på pension før DGI fik udarbejdet regler for brugen af stål. Indtil en ny skydeinspektør er ansat eller der sker andet er det IKKE tilladt at afvikle skydning på stål.
Jeg kan ikke umiddelbart få fat i det referat, så er der nogen der kender til det?
Det, jeg er interesseret i, er om der blev sagt noget på det møde (Aktivitetsmøde) som der findes et referat af, og hvor jeg kan læse det? Ellers er det nemlig meget ukonkret at forholde sig til!
Og er der nogen der kan kaste lys over hvad det er for en tilladelse vi ikke har? SIKKAV beskriver stålmål, vores banes sikkerhedsgodkendelse dækker stålmål, målene er beskrevet i Skyttebogen i afsnittet om Pistolterræn... SÅ hvad er det for en tilladelse der mangler?
Help me, I'm confused!