Import af kikkert, hvilken dokumentation er gyldig i lufthavnen?

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Besvar
Superliga
Gold Member
Gold Member
Interesser: Historiske våben, skydning
Geografisk sted: Midt-vest jylland
Has thanked: 2 times
Been thanked: 5 times

Import af kikkert, hvilken dokumentation er gyldig i lufthavnen?

Indlæg af Superliga » 19. jul 2019, 20:47

Sagen er den at jeg skal snart hjem, og jeg har købt en sigtekikkert, da det er dejligt momsfrit og jeg fandt et virkelig godt tilbud. (og ja, den er ægte)

Jeg mener selv at have sat mig rimeligt godt ind i told og moms reglerne, og kikkerten står mig i lidt over 3000 danske bananer, så under de 3250 kr ved import fra ikke-eu land. Men hvis jeg nu bliver stoppet i tolden når jeg kommer til Danmark, hvad er så gyldig legitimation for at den er under grænsen? Når jeg rammer Danmark har jeg været godt 12 timer undervejs og er nok ikke oplagt til at tage en evt. tur med tolder-keld, så jeg vil forberede mig mest muligt, da jeg godt ved at med told og skat er jeg skyldig til det modsatte er bevist. Er det nok at fremvise kopi af kvitteringen, eller kan de finde på at ville se kontoudskrift også?

Kenned
Platin Member
Platin Member
Interesser: UV-jagt, våben, Teknik
Geografisk sted: København S
Has thanked: 233 times
Been thanked: 216 times

Re: Import af kikkert, hvilken dokumentation er gyldig i lufthavnen?

Indlæg af Kenned » 19. jul 2019, 23:39

Superliga skrev:
19. jul 2019, 20:47
Sagen er den at jeg skal snart hjem, og jeg har købt en sigtekikkert, da det er dejligt momsfrit og jeg fandt et virkelig godt tilbud. (og ja, den er ægte)

Jeg mener selv at have sat mig rimeligt godt ind i told og moms reglerne, og kikkerten står mig i lidt over 3000 danske bananer, så under de 3250 kr ved import fra ikke-eu land. Men hvis jeg nu bliver stoppet i tolden når jeg kommer til Danmark, hvad er så gyldig legitimation for at den er under grænsen? Når jeg rammer Danmark har jeg været godt 12 timer undervejs og er nok ikke oplagt til at tage en evt. tur med tolder-keld, så jeg vil forberede mig mest muligt, da jeg godt ved at med told og skat er jeg skyldig til det modsatte er bevist. Er det nok at fremvise kopi af kvitteringen, eller kan de finde på at ville se kontoudskrift også?
En kvittering er fint.

Hilsen Kenneth

Brugeravatar
Oscar123
This member is
This member is
Interesser: Ildvåben og ildvand
Geografisk sted: Frederiksberg
Has thanked: 342 times
Been thanked: 400 times

Indlæg af Oscar123 » 20. jul 2019, 00:01

Det er helt korrekt hvad Kenneth skriver – nemlig at en kvittering er fuldt tilstrækkelig.

For få år siden rejste jeg selv ganske meget til USA (5-6 gange årligt) og tog ofte ”lidt sager” med hjem – inkl. et antal sigtekikkerter. I de tilfælde, hvor den samlede pris var for høj, indklarerede jeg konsekvent de sager, der var ”for meget” (jeg er faktisk en ærlig mand – og derudover ville ”bøvl” med toldmyndighederne kunne have fået uheldige konsekvenser for mit daværende job...). Det eneste tolderne bad om at se var kvitteringer på hvad jeg havde givet i USD og så regnede de selv indførselsafgiften ud. Og, tolderne var faktisk helt OK i deres beregninger – og jeg blev aldrig ”snydt”.

Så, hvis du er under beløbsgrænsen er du helt home free og skal naturligvis vælge den grønne udgang i lufthavnen. Husk blot på, at beløbsgrænsen gælder det samlede indkøb af varer – dvs også jeans, sko, sneakers, T-shirts og hvad du ellers måtte finde på at købe.

:razz:
Oscar123
On scene - but unseen

Superliga
Gold Member
Gold Member

Indlæg af Superliga » 20. jul 2019, 04:09

Tak for det, lige hvad jeg havde håbet på at høre. :thumbup: Også det jeg havde regnet med, men det er første gang jeg tager noget gennem tolden der er tæt på beløbsgrænsen, og eftersom kikkerter kommer i alle prislejer, tænker jeg det nok er noget af det de vil kigge nærmere på.

Brugeravatar
Mapzter
This member is
This member is
Interesser: IPSC og pistolskydning
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 59 times
Been thanked: 426 times
Kontakt:

Indlæg af Mapzter » 20. jul 2019, 09:45

Oscar123 skrev:
20. jul 2019, 00:01
Så, hvis du er under beløbsgrænsen er du helt home free og skal naturligvis vælge den grønne udgang i lufthavnen. Husk blot på, at beløbsgrænsen gælder det samlede indkøb af varer – dvs også jeans, sko, sneakers, T-shirts og hvad du ellers måtte finde på at købe.
Ren nysgerrighed - er der nogen som ved hvordan de håndterer værdien af brugte varer. Hvis nu f.eks. man er på trekking i udlandet i 6 måneder, køber udstyret i det første land man kommer til, og rejser rundt i det i 6 måneder. Efter 6 måneders brug er det ikke længere nye varer, og det ville vel være lidt urimeligt at betale afgifter af nyværdien?

Omvendt, så er noget vel heller ikke at regne som brugt, blot fordi man har pakket det ud af den originale emballage?
Slava Ukraini!

IPSC - absoluten Königsdisziplin im Schießsport
Team Zero Mike Armory

Kenned
Platin Member
Platin Member
Interesser: UV-jagt, våben, Teknik
Geografisk sted: København S
Has thanked: 233 times
Been thanked: 216 times

Indlæg af Kenned » 20. jul 2019, 09:52

Mapzter skrev:
20. jul 2019, 09:45
Oscar123 skrev:
Ren nysgerrighed - er der nogen som ved hvordan de håndterer værdien af brugte varer. Hvis nu f.eks. man er på trekking i udlandet i 6 måneder, køber udstyret i det første land man kommer til, og rejser rundt i det i 6 måneder. Efter 6 måneders brug er det ikke længere nye varer, og det ville vel være lidt urimeligt at betale afgifter af nyværdien?

Omvendt, så er noget vel heller ikke at regne som brugt, blot fordi man har pakket det ud af den originale emballage?
Jeg ville nog sørge for et “køb”, hvor jeg køber det brugt af en ven til en rimelig pris. Hvis du går hen i tolden og siger at du mener det har en nedskrevet værdi fordi du selv har brugt det, så tror jeg du skal forvente en større udredning.

Derudover ville jeg lige undersøge om ting indkøbt til brug på turen overhovedet skal fortoldes.

Hilsen Kenneth

Superliga
Gold Member
Gold Member

Indlæg af Superliga » 20. jul 2019, 13:06

Kenneth Jensen skrev:
20. jul 2019, 09:52
Mapzter skrev:
20. jul 2019, 09:45
Oscar123 skrev:

Jeg ville nog sørge for et “køb”, hvor jeg køber det brugt af en ven til en rimelig pris. Hvis du går hen i tolden og siger at du mener det har en nedskrevet værdi fordi du selv har brugt det, så tror jeg du skal forvente en større udredning.

Derudover ville jeg lige undersøge om ting indkøbt til brug på turen overhovedet skal fortoldes.

Hilsen Kenneth
Ja det er lidt en jungle med alle de regler, undtagelser og gråzoner.

Besvar