Ohøjsa.
Som overskriften spørger: skal der være nummer i luftgevær over 4,5mm (på jagttegn) eller kan man blot ansøge om tilladelse dertil ligesom en lyddæmper kan være unummeret?
Badaka
Skal der være serie# i luftgevær?
-
- Platin Member
- Interesser: Jagt, skydning, sport, science
- Geografisk sted: Sjælland
- Has thanked: 81 times
- Been thanked: 760 times
Re: Skal der være serie# i luftgevær?
Uden at kunne give et konkret svar, så vil jeg formode, at siden +4.5mm luftrifler er sidestillet med haglgeværer, så skal de anmeldes med serienr.
Men plejer de fleste producenter ikke nu om dage at slå serienummer i samtlige luftrifler? Så er det jo at bare at anmelde riflen med det serienr., den har.
- Ras.Killing
- Platin Member
- Interesser: Jagt & pistolskydning
- Geografisk sted: Sy'Fyn
- Has thanked: 547 times
- Been thanked: 633 times
Jeg har en jagtriffel uden serienummer. Jeg ville blot anmelde den uden nummer og skrive N/A og se hvad der sker.
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.
Make Fyn fin again!
Make Fyn fin again!
- Mister.30-06
- Silver Member
- Interesser: Riffeljagt - Buejagt
- Geografisk sted: Knäred SE - København Ø
- Been thanked: 4 times
Så hvidt jeg kan se på nettet, skal luftgevær på 4,5mm og mindre, ikke anmeldes hos politiet.
https://www.huntinglife.net/forloeb-ved ... uftgevaer/
https://www.huntinglife.net/forloeb-ved ... uftgevaer/
If it ain't broken, don't fix it
SAKO 75 .30-06 Spr
Winchester XPR .308 Win
Marlin RZ .22LR
Hausken JD224
Stalon RC
SAKO 75 .30-06 Spr
Winchester XPR .308 Win
Marlin RZ .22LR
Hausken JD224
Stalon RC
- FBN
- Platin Member
- Interesser: Alt med/om våben :-)
- Geografisk sted: Vestjylland
- Has thanked: 35 times
- Been thanked: 102 times
Der spørges om luftgevær “over” 4,5 mm.
Citat fra våbenloven :
§ 52. Personer, der erhverver glatløbede haglgeværer omfattet af våbenlovens § 2 a, stk. 1 og 2, eller luft- og fjedervåben med større kaliber end 4,5 mm omfattet af § 2, stk. 4, skal inden 8 dage fra erhvervelsen foretage anmeldelse herom til politiet.
Stk. 2. Anmeldelsen skal angive våbnets type, mærke, model, kaliber og fabrikationsnummer eller identifikationsnummer, jf. § 56, samt indeholde oplysning om, fra hvem våbnet er erhvervet.
Stk. 3. Anmelderen får af politiet udleveret en kvittering for anmeldelsen, der på forlangende skal forevises for politiet.

Citat fra våbenloven :
§ 52. Personer, der erhverver glatløbede haglgeværer omfattet af våbenlovens § 2 a, stk. 1 og 2, eller luft- og fjedervåben med større kaliber end 4,5 mm omfattet af § 2, stk. 4, skal inden 8 dage fra erhvervelsen foretage anmeldelse herom til politiet.
Stk. 2. Anmeldelsen skal angive våbnets type, mærke, model, kaliber og fabrikationsnummer eller identifikationsnummer, jf. § 56, samt indeholde oplysning om, fra hvem våbnet er erhvervet.
Stk. 3. Anmelderen får af politiet udleveret en kvittering for anmeldelsen, der på forlangende skal forevises for politiet.
MVH Frank.
Iøvrigt mener jeg vi skal beholde Kongehuset.!
Iøvrigt mener jeg vi skal beholde Kongehuset.!
- Mister.30-06
- Silver Member
- Interesser: Riffeljagt - Buejagt
- Geografisk sted: Knäred SE - København Ø
- Been thanked: 4 times
Selvfølgelig, my badFBN skrev: ↑13. aug 2019, 16:53Der spørges om luftgevær “over” 4,5 mm.![]()
Citat fra våbenloven :

If it ain't broken, don't fix it
SAKO 75 .30-06 Spr
Winchester XPR .308 Win
Marlin RZ .22LR
Hausken JD224
Stalon RC
SAKO 75 .30-06 Spr
Winchester XPR .308 Win
Marlin RZ .22LR
Hausken JD224
Stalon RC