"lyddæmper" reklamer på Facebook (Banggood)

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Besvar
Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 413 times
Been thanked: 972 times
Kontakt:

"lyddæmper" reklamer på Facebook (Banggood)

Indlæg af Bofhenator » 25. aug 2019, 19:18

Jeg ved ikke om andre har fået den her slags reklamer, de er poppet en del op på det sidste:
fueltrapfilter-banggood.png
fueltrapfilter-banggood.png (220.95 KiB) Vist 2910 gange
Det ligner en hurtig måde at miste sine tilladelser på. Hvis told og politi kan gå i selvsving og armbånd med småknive i og skeder med snor i, så går de helt bagover over den her "Fuel Trap Solvent Filter"...
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 80 times
Been thanked: 755 times

Re: "lyddæmper" reklamer på Facebook (Banggood)

Indlæg af Flugteren » 25. aug 2019, 19:32

Bofhenator skrev:
25. aug 2019, 19:18
Jeg ved ikke om andre har fået den her slags reklamer, de er poppet en del op på det sidste:
fueltrapfilter-banggood.png

Det ligner en hurtig måde at miste sine tilladelser på. Hvis told og politi kan gå i selvsving og armbånd med småknive i og skeder med snor i, så går de helt bagover over den her "Fuel Trap Solvent Filter"...
Reklamen er henvendt til amerikanerne, hvor man kan skære ventetiden for sin godkendelse til en lyddæmper ned ved selv at lave den. I stedet for ni måneders ventetid på en dæmper fra en etableret producent kan man købe en "næsten-færdig" løsning, indsende en e-Form 1 til ATF og vente fjorten dage, hvorefter man kan udskære hullet i kamrene og samle sin lovlige dæmper.

Problemet er i USA, at mange køber dem uden at have den godkendte og betalte Form 1 færdig, og så bliver de arresteret for at have en NFA-genstand uden det rette papirarbejde = 10 år i fængsel.

Brugeravatar
The Mad Viking
This member is
This member is
Interesser: Skydning og mekanik
Geografisk sted: Nordøstfyn
Has thanked: 431 times
Been thanked: 136 times

Indlæg af The Mad Viking » 25. aug 2019, 19:58

Hvis der ikke er hul i den, så er det vel bare et par stykker alu, selv herhjemme?
Den burde altså være til at køre principsag på i retten. :TOS:

Du må jo også dreje dig en pyntekanon til skrivebordet uden hul i?
Studies suggest that 9 out of 10 men prefer curvy women.
The 10th man usually prefers the other 9...

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Kontakt:

Indlæg af Bofhenator » 25. aug 2019, 20:15

The Mad Viking skrev:
25. aug 2019, 19:58
Hvis der ikke er hul i den, så er det vel bare et par stykker alu, selv herhjemme?
Den burde altså være til at køre principsag på i retten. :TOS:
Jeg håber du har ret, hvis nogen køber den uden at have til hensigt at bore den ud så brændstoffet kan løbe igennem...

Jeg kunne godt forestille mig en flok hardball knægte der bestiller dem hjem og kommer i klemme, men det ville ikke genere mig at tage fejl.
/bofh
Hanlons razor

Brugeravatar
Great Dane
Platin Member
Platin Member
Interesser: Skydejern generelt
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 14 times
Been thanked: 35 times

Indlæg af Great Dane » 25. aug 2019, 20:16

Ligesom med alle knive osv, bare hold snitterne væk. Jeg kan kun ryste på hovedet over at de sælger den slags, det er udelukkende designet til at man befinder sig i en gråzone uanset hvilket modtager land man bor i.
Mvh Great Dane

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 268 times
Been thanked: 1158 times

Indlæg af Elbæk » 25. aug 2019, 21:27

Vi lever i en retstilstand hvor politiets "eksperter" kan gå i retten, lire en gang totalt ufunderet hjemmebrygget ævl om "forskellige generationer af enhåndsbetjente knive og knive designet til bevidst at omgå loven" af og få lovlydige forretningsdrivende dømt på den baggrund. Sager som ikke var "principielle nok" til at blive prøvet i højesteret.

Jeg ved godt hvad jeg forventer at der sker, hvis nogen bliver taget i at forsøge at hjemtage sådan en "solvent trap". Set i lyset hvor nemt man bliver dømt på en sang fra de varme lande i de her spørgsmål, så er oddsne for at slippe godt fra at forsøge at hjemtage en genstand, som rent faktisk ér designet til at omgå loven (omend i et andet land), forsvindende små, grænsende til hybris.

Vores våbenlov er en rammelovgivning - og indeholder, i modsætning til den amerikanske, ikke objektive definitioner. I USA er det nøje defineret hvad loven anser for at være en lyddæmper er - og alt som ikke falder under den definition er ikke en lyddæmper, derfor kan man sælge ting som "solvent traps" i USA. I Danmark arbejder man på en helt anden måde - og jeg kan ikke, ikke engang bare lidt og for sjov, forestille mig en dommer som vil kigge på en "solven trap", lytte til politiet, se YouTube videoerne og konkludere at der ikke er tale om en tilladelseskrævende lyddæmper, uanset om der så er boret hul i den eller ej. Og streng taget; hvorfor skulle han konkludere andet, "solvent traps" ér lyddæmpere, blot solgt som noget andet og manglende et enkelt hul, for at omgå loven i et andet land.
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Brugeravatar
Agamemnon
Moderator
Moderator
Interesser: Skydning genladning Etymologi
Geografisk sted: København
Has thanked: 472 times
Been thanked: 1072 times

Indlæg af Agamemnon » 25. aug 2019, 21:34

Nej, høje dommer.

Jeg har bestilt shotglas og et par holdere til saltstænger.
Alt sammen i en velgennemtænkt, handy og "self contained" rejseversion.
The only thing necessary for the triumph of evil is for good men to do nothing.

Edmund Burke, 1729-1797.

Brugeravatar
The Mad Viking
This member is
This member is

Indlæg af The Mad Viking » 25. aug 2019, 22:25

Jeg har heller ikke tænkt mig at hjemtage nogle, specielt ikke når tilladelserne til lyddæmpere er gratis. :blink:
Men de er så billige, så jeg gider ikke selv dreje den til den pris.

Men importtilladelser er jo også gratis... Så det åbner jo op for ongo-bongo-lyddæmpere jeg ikke engang ville gide at rense, når jeg kan få en ny til 100kr. :fun:

Slettet bruger

Indlæg af Slettet bruger » 26. aug 2019, 03:01

The Mad Viking skrev:
25. aug 2019, 22:25
Jeg har heller ikke tænkt mig at hjemtage nogle, specielt ikke når tilladelserne til lyddæmpere er gratis. :blink:

Men importtilladelser er jo også gratis... Så det åbner jo op for ongo-bongo-lyddæmpere jeg ikke engang ville gide at rense, når jeg kan få en ny til 100kr. :fun:
Du skal vel også have en produktions tilladelse? Det er jo netop ikke en færdig lyddæmper du køber så du skal vel have en produktions tilladelse. Og så skal der nummer i. edit: det skal der som Agamemnon skriver rent faktisk ikke.
Senest rettet af Slettet bruger 26. aug 2019, 15:27, rettet i alt 1 gang.

Brugeravatar
The Mad Viking
This member is
This member is

Indlæg af The Mad Viking » 26. aug 2019, 05:54

Slettet bruger skrev:
26. aug 2019, 03:01
The Mad Viking skrev:

Du skal vel også have en produktions tilladelse? Det er jo netop ikke en færdig lyddæmper du køber så du skal vel have en produktions tilladelse. Og så skal der nummer i.
Ja, det burde man jo.
Men der har vi jo et catch-22:
Enten har jeg vel importeret en lyddæmper, og så er det jo netop en lyddæmper, som ikke skal have en produktionstilladelse.
Eller også har jeg købt en saltstangsholder, som ikke kræver nogle former for tilladelser, men jeg skal bruge en produktionstilladelse for at bore huller i den og omdanne den til en lyddæmper? :what:

Den kan vel ikke være begge dele på én gang? (Tolder-Keld vil nok mene det alligevel... :mrgreen: )
Schrödingers lyddæmper? :rolf:

Brugeravatar
Agamemnon
Moderator
Moderator
Interesser: Skydning genladning Etymologi
Geografisk sted: København
Has thanked: 472 times
Been thanked: 1072 times

Indlæg af Agamemnon » 26. aug 2019, 06:09

Slettet bruger skrev:
The Mad Viking skrev:

Du skal vel også have en produktions tilladelse? Det er jo netop ikke en færdig lyddæmper du køber så du skal vel have en produktions tilladelse. Og så skal der nummer i.
Lyddæmpere er ikke omfattet af våbenlovens krav om nummerering.
The only thing necessary for the triumph of evil is for good men to do nothing.

Edmund Burke, 1729-1797.

T-REX
This member is
This member is
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 127 times
Been thanked: 262 times

Indlæg af T-REX » 26. aug 2019, 08:29

På Aliexpress kan man få "rifling Reamers", "ejector pins" og tilhørende "hydraulic tubing(CrMo40)" (16, 20 og 22 mm ydre dia)

Hvad mon det skal(kan) bruges til..... :giggle:

Så skal man bare lige finde den donkraft, de viser...
Vedhæftede filer
tubing.jpg
6-flutes.jpg
ejector-pin.jpg
ejector-pin.jpg (63.46 KiB) Vist 2633 gange
12groove.jpg
12groove.jpg (66.84 KiB) Vist 2633 gange
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

Brugeravatar
Langenge
This member is
This member is
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 141 times
Been thanked: 431 times

Indlæg af Langenge » 26. aug 2019, 08:36

Jooee, men nu er det jo heller ikke forbudt at være i besiddelse af værktøj.
Det er også fuldt lovligt, uden tilladelse, at købe et sæt dies til genopladning.
Jeg tror heller ikke, at en kammerrival kræver tilladelse.
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Kontakt:

Indlæg af Bofhenator » 26. aug 2019, 08:59

JRexA skrev:
26. aug 2019, 08:29
På Aliexpress kan man få "rifling Reamers", "ejector pins" og tilhørende "hydraulic tubing(CrMo40)" (16, 20 og 22 mm ydre dia)

Hvad mon det skal(kan) bruges til..... :giggle:

Så skal man bare lige finde den donkraft, de viser...
Eller 3d printe en 5-kantet indsats der kan gå i spiralform ned igennem piben, lægge kobbertråd ind i spiralen, lade saltvand løbe gennem hele opstillingen, sætte spænding på og vente på ionerne har vandret ud af indersiden på piben i fem spiralformede riller ned gennem hele piben...

10-15 minutter ved 12V og en god håndfuld A så er der rifling.
/bofh
Hanlons razor

Brugeravatar
The Mad Viking
This member is
This member is

Indlæg af The Mad Viking » 26. aug 2019, 13:33

Elbæk skrev:
25. aug 2019, 21:27

Vores våbenlov er en rammelovgivning - og indeholder, i modsætning til den amerikanske, ikke objektive definitioner. I USA er det nøje defineret hvad loven anser for at være en lyddæmper er - og alt som ikke falder under den definition er ikke en lyddæmper, derfor kan man sælge ting som "solvent traps" i USA. I Danmark arbejder man på en helt anden måde - og jeg kan ikke, ikke engang bare lidt og for sjov, forestille mig en dommer som vil kigge på en "solven trap", lytte til politiet, se YouTube videoerne og konkludere at der ikke er tale om en tilladelseskrævende lyddæmper, uanset om der så er boret hul i den eller ej. Og streng taget; hvorfor skulle han konkludere andet, "solvent traps" ér lyddæmpere, blot solgt som noget andet og manglende et enkelt hul, for at omgå loven i et andet land.
Vi kan hurtigt blive enige om at amerikansk lovgivning er noget værre halløj, specielt deres plea-bargain system. :smile:
Men den beskytter også borgerne på visse områder, hvor vi herhjemme render rundt i en næsten evig frygt for hvornår en tilfældig betjent eller dommer vurderer at du har overtrådt loven.

Det er nogle gange rart med klare regler, f.eks. var jeg meget mere begejstret for retstavningsdiktat end digtanalysering i skolen. :blink: (Og kommer jo reelt også kun til at skulle bruge det ene fag til noget, men det er et sidespor. :mrgreen: )

Slettet bruger

Indlæg af Slettet bruger » 26. aug 2019, 15:25

Agamemnon skrev:
26. aug 2019, 06:09
Slettet bruger skrev:
The Mad Viking skrev:

Lyddæmpere er ikke omfattet af våbenlovens krav om nummerering.
Ja det har du forresten ret i.

Besvar