køb af haglbøsse der har stået siden firserne?
-
- Bronze Member
- Interesser: Jagt, Flugtskydning
- Geografisk sted: Vestjylland
- Has thanked: 15 times
- Been thanked: 29 times
køb af haglbøsse der har stået siden firserne?
Hej.
ved køb af haglbøsse skal det jo meldes til politiet, og på formularen er der felter hvor der skal udfyldes hvem sælger er.
hvis nu man skulle stå i den situation, at man kender en der for meget langt tid siden (tidlige 80'ere) fik tilladelse (uden jagttegn osv) fra politimesteren til at have den til regulering, men siden ikke har gjort noget overhovedet, hvad gør man så?
tilladelsen har han stadig, men jeg går ud fra at sådan noget ikke længere gælder? (jeg har ikke set den, så ved ikke om der står noget udløb på).
spørgsmålet er om sådan en person egentlig kan sælge hans haglbøsse uden at komme i problemer?
ved køb af haglbøsse skal det jo meldes til politiet, og på formularen er der felter hvor der skal udfyldes hvem sælger er.
hvis nu man skulle stå i den situation, at man kender en der for meget langt tid siden (tidlige 80'ere) fik tilladelse (uden jagttegn osv) fra politimesteren til at have den til regulering, men siden ikke har gjort noget overhovedet, hvad gør man så?
tilladelsen har han stadig, men jeg går ud fra at sådan noget ikke længere gælder? (jeg har ikke set den, så ved ikke om der står noget udløb på).
spørgsmålet er om sådan en person egentlig kan sælge hans haglbøsse uden at komme i problemer?
Senest rettet af Refraktorius 22. sep 2019, 08:53, rettet i alt 1 gang.
Begrundelse: Overskrift
Begrundelse: Overskrift
- Kleth
- Platin Member
- Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
- Geografisk sted: Nordsjælland
- Has thanked: 160 times
- Been thanked: 94 times
Re: køb af haglbøsse
Jeg købte en sidebøsse af en der havde haft den siden 80’erne. Jeg anmeldte den efter reglerne og politiet ringede til ham og checkede oplysningerne. Intet problem. Sælger havde så også jagttegn og havde haft siden den gang.
Hvis sælger ikke vil have den eksponering for politiet, så ville jeg heller ikke og jeg ville pænt takke nej.
En kammerat kom lidt i fedtefadet ved at havde købt en sidebøsse på Lauritz og blev kontaktet af politiet fordi bøssen åbenbart ikke havde været registreret før og politiet ville gerne vide hvor den kom fra. Min kammerat måtte insistere på at det måtte være en sag mellem politiet og Lauritz:sælger for han havde fulgt lovgivningen.
Hvis sælger ikke vil have den eksponering for politiet, så ville jeg heller ikke og jeg ville pænt takke nej.
En kammerat kom lidt i fedtefadet ved at havde købt en sidebøsse på Lauritz og blev kontaktet af politiet fordi bøssen åbenbart ikke havde været registreret før og politiet ville gerne vide hvor den kom fra. Min kammerat måtte insistere på at det måtte være en sag mellem politiet og Lauritz:sælger for han havde fulgt lovgivningen.
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”
-
- This member is
- Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
- Geografisk sted: Nuuk, Grønland
- Geografisk sted: Nuuk, Grønland
- Has thanked: 126 times
- Been thanked: 260 times
Re: køb af haglbøsse
En hurtig googling fandt dette:
Men om det stadig gælder, det kan jeg ikke finde.
Men om det stadig gælder, det kan jeg ikke finde.
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html
-
- Bronze Member
Re: køb af haglbøsse der har stået siden firserne?
så blev tilladelsen fundet,
det skal nævnes at han aldrig har haft jagttegn.
Men ifølge vilkårene er det heller ikke nævnt nogle steder, men jeg tænker mere på om det måske er et krav der kom senere, eller gælder de her gamle tilladelser stadigvæk, eftersom betingelserne siger der ikke må haves ammunition eller bæres/anvendes?
det skal nævnes at han aldrig har haft jagttegn.
Men ifølge vilkårene er det heller ikke nævnt nogle steder, men jeg tænker mere på om det måske er et krav der kom senere, eller gælder de her gamle tilladelser stadigvæk, eftersom betingelserne siger der ikke må haves ammunition eller bæres/anvendes?
- Consul74
- Silver Member
- Interesser: Gamle og klassiske våben.
- Geografisk sted: Lolland.
- Has thanked: 2 times
- Been thanked: 5 times
De lokale våbenkontore kunne førhen godt lave sådan våbentilladelser "beside-tilladelser. Som de egentlig selv bare oprettede. Til en person uden jagttegn. Som typisk har arvet geværet. eller på anden måde har en tilknytning til våbnet.
Da du har tilladelsen fysik nu. Så er den jo god nok.og du kan bekræfte hvor det kommer fra.
Da du har tilladelsen fysik nu. Så er den jo god nok.og du kan bekræfte hvor det kommer fra.
- Consul74
- Silver Member
Husk. At før feb år 2000 skulle haglbøsser ikke registeres ved handel.
Så der er stadig mange haglbøsser der ikke er tilmeldt. Det skal de først ved handel. og det er købers pligt.
Dem der har jagttegn før år 2000.og haglbøsser. behøver stadig ikke og registrere dem.
Så der er stadig mange haglbøsser der ikke er tilmeldt. Det skal de først ved handel. og det er købers pligt.
Dem der har jagttegn før år 2000.og haglbøsser. behøver stadig ikke og registrere dem.

- Ras.Killing
- Platin Member
- Interesser: Jagt & pistolskydning
- Geografisk sted: Sy'Fyn
- Has thanked: 545 times
- Been thanked: 629 times
Arhhh... ret beset skal de vel registrerer køb der er efter år 2000?Consul74 skrev: ↑26. sep 2019, 21:41Husk. At før feb år 2000 skulle haglbøsser ikke registeres ved handel.
Dem der har jagttegn før år 2000.og haglbøsser. behøver stadig ikke og registrere dem.![]()
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.
Make Fyn fin again!
Make Fyn fin again!
- Consul74
- Silver Member
Ja netop.
De første år efter år 2000.var det meget få der gjorde det. eller var klar over det.
De første år efter år 2000.var det meget få der gjorde det. eller var klar over det.
- Ras.Killing
- Platin Member
- Interesser: Jagt & pistolskydning
- Geografisk sted: Sy'Fyn
- Has thanked: 545 times
- Been thanked: 629 times
Jeg er med igen

"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.
Make Fyn fin again!
Make Fyn fin again!
-
- Bronze Member
ham der har det her gevær har dog ikke jagttegn, og har aldrig haft det, men jeg går ud fra det så stadig er helt fint fordi tilladelsen ikke giver lov til at bære/anvende/have ammunition?
edit: kan se jeg fik svar på det :) det var dejligt, så kan jeg bare købe det og anmelde som normalt.
tusind tak
edit: kan se jeg fik svar på det :) det var dejligt, så kan jeg bare købe det og anmelde som normalt.
tusind tak