Ras.Killing skrev: ↑26. okt 2019, 05:25
En luft
pistol er jo er riflet våben drevet af luft?
Hvordan skal man tolke loven på det punkt?
Svarede du ikke lige selv på dit spørgsmål der?
Reelt set behøver du slet ikke "tolke" ret meget - for det står faktisk klart og tydeligt i lovteksten til en afveksling.
Du gør desværre fejltagelsen med at "shoppe" rundt i lovtekst på tværs af paragrafferne.
Ofte vælger folk at læse lovgivning på en måde som vinkler deres sagsfremstilling til deres egen fordel - i stedet for rent faktisk at læse og forholde sig til lovteksten
I det konkrete tilfælde vil det sige:
https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=162966 skrev:§1: Skydevåben til brug for jagt/regulering...
Nr. 2: Riflede våben....
....
Stk. 5. I riflede våben, hvor drivmidlet er luft, skal projektilet være mindst 5,5 mm i diameter.
Stk. 6. Revolvere og pistoler må ikke anvendes til jagt og regulering.
....
Pågældende paragraf (§1) omhandler alle skydevåben der må bruges til jagt/regulering - paragraffen er opdelt i 2 underniveauer (punkt 1+2).
Pkt. 2 omhandler "Riflede våben" (altså alle RIFLEDE våben som må anvendes til jagt/regulering) - denne er opdelt i 7 "stykker" (stk 1-7)
Hvert af de 7 stk. er altså selvstændige regler som gælder for "RIFLEDE" (fra pkt. 2) "skydevåben, som må anvendes til jagt og regulering" (fra §1)
Alle 7 punkter skal med andre ord overholdes, hvis et riflet våben må kunne anvendes til jagt og regulering.
Din reference til SKV tilladelse til håndvåben er ikke specielt relevant - primært fordi det jo kun gælder sportsvåben, og ikke jagt/regulering:
For det første er det jo ikke et jagt/reguleringsvåben du så får tilladelse til - men et sportsvåben.
For det næste er det ikke muligt at få SKV til et luftvåben i en kaliber der overholder loven til jagt (>4,5mm - jfr.
https://www.dgi.dk/SKV/faq)
Man søger kun SKV på tilladelseskrævende våben - og 4,5mm luft er ikke tilladelseskrævende, men 4,5mm luft er den eneste form for luftvåben der anvendes i sportsskydningssammenhæng. Catch-22!
En personlig betragtning er, at ud fra de evner jeg oftest ser jægere udvise på skydebanerne (både flugtskydning og riffelbane), så er jeg taknemmelig for at de fleste skal have "begge hænder på rattet". Der kan naturligvis være undtagelser, men jeg siger det bare som jeg ser det
Skal du udleve din fetish, så fat tegnebogen og book en jagtrejse til et land der tillader og tilbyder det.
Alternativt gå ind i politik, og se om du kan få ændret lovgivningen på området - du får nok svært ved at finde et hul i loven til at du kan udleve dine lyster på lovlig vis - men du kan jo altid printe billeder af skader/krager ud i faktisk størrelse og skyde på dem