Luftpistol til jagt?

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Besvar
Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 545 times
Been thanked: 632 times

Luftpistol til jagt?

Indlæg af Ras.Killing » 26. okt 2019, 05:25

Nu sidder jeg endnu engang og glor Youtube videoer fra staterne, hvor de jager hjorte, vildsvin osv. med store tunge revolvere i en voksen kaliber... det er lidt en lille jæger fetish/drøm jeg har mig :neutral: men ikke rigtig realistisk i vores del af verden :mad:

Det slår mig dog om ikke man kunne lave det i en light version med vores lovgivning? Altså jagt med en 5.5 luftpistol, på det vildt janteloven nu tillader :thumbup:

Min første tanke var om man kunne finde en 5.5 luftpistol der går på den gode side af 200 m/s - med en hurtig søgning kan jeg konstatere, at det kan man! :thumbup: så den del er på plads.

Men hvorfan forholder det sig så med jagtloven?

Bekendtgørelse om våben og ammunition der må anvendes til jagt m.v.

§1 Stk. 6. Revolvere og pistoler må ikke anvendes til jagt og regulering.

Er en luftpistol så at betragte som en pistol eller et gevær? Udformningen er jo som en pistol, men under samme § står der:

Stk. 5. I riflede våben, hvor drivmidlet er luft, skal projektilet være mindst 5,5 mm i diameter.

Og ligeledes:

§ 3, stk. 1, nr. 5

(Hvis drivmidlet er luft, skal projektilet være mindst 5,5 mm i diameter - mundingshastighed V0 mindst 200 m/sek)

Altså ingen snak om gevær eller riffel, men blotdet riflede våben hvor drivmidlet er luft. En luftpistol er jo er riflet våben drevet af luft?

Hvordan skal man tolke loven på det punkt?
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Greyberd63
Platin Member
Platin Member
Interesser: Westernskydning og genladning
Geografisk sted: hovedstadsområdet
Has thanked: 272 times
Been thanked: 162 times

Re: Luftpistol til jagt?

Indlæg af Greyberd63 » 26. okt 2019, 08:01

Riflede luftvåben 5,5 mm må benyttes, men pistoler må ikke

De behøver vel ikke at skrive under hvert punkt, at pistoler ikke må benyttes

Du er vist ude i lidt ønske tænkning :smile: :smile: :smile:

Mvh
Grey

Brugeravatar
BentxBetjent
Platin Member
Platin Member
Interesser: Rifler, airguns
Geografisk sted: Udenfor Horsens
Has thanked: 109 times
Been thanked: 91 times

Indlæg af BentxBetjent » 26. okt 2019, 09:08

Sæt et lille sødt foldeud skæfte på..
Når statsmænd tyr til vold, er det menneskeheden der lider.
( ͡° ͜ʖ ͡°)

Det tager kun 2 minutter ..........

C-X
Platin Member
Platin Member
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 213 times
Been thanked: 817 times

Indlæg af C-X » 26. okt 2019, 09:14

Sæt dig bare ved musehullet, med din .177 luftpistol, model slap fjeder, og vent på ostetyven :GoodBoy:
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Ras.Killing » 26. okt 2019, 12:35

Greyberd63 skrev:
26. okt 2019, 08:01

Mvh
Grey

Det er muligt jeg er det :thumbup:

Men jeg ville jo mene en pistol er en pistol, og et luftvåben et luftvåben?

Når du søger tilladelse til en pistol (SKV vel at bemærke) krydser du jo af i feltet at det drejer sig om en pistol/revolver. Ergo er det vel en kategori for sig? Når man ikke kan søge tilladelse til dem på et jagttegn, så er det fordi de ikke må bruges til jagt.

Hvor der omvendt ingen krav til luftvåben er, andet end +5.5mm og 200m/s :???:
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

ReneKJ
This member is
This member is
Interesser: Våbenrelateret information
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 141 times
Been thanked: 503 times

Indlæg af ReneKJ » 26. okt 2019, 12:48

Ras.Killing skrev:
26. okt 2019, 12:35
Greyberd63 skrev:

Mvh
Grey

Når du søger tilladelse til en pistol (SKV vel at bemærke) krydser du jo af i feltet at det drejer sig om en pistol/revolver. Ergo er det vel en kategori for sig? Når man ikke kan søge tilladelse til dem på et jagttegn, så er det fordi de ikke må bruges til jagt.

Blander du ikke to forskellige kategorier sammen?
På den ene side har du drivmiddel: Luft / Gas / Krudt / Magneter / osv.
Og på den anden side har type: Pistol / Karabin / Gevær /bullpup osv.

Hvis du prikker for meget til myndighederne tror jeg nærme konklusionen bliver at man ikke kan have 5.5 mm luftpistol på jagttegn, end at de må bruges til jagt. Træd varsomt :smile:

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Ras.Killing » 26. okt 2019, 14:25

ReneKJ skrev:
26. okt 2019, 12:48
Ras.Killing skrev:
26. okt 2019, 12:35
Greyberd63 skrev:

Mvh
Grey

Blander du ikke to forskellige kategorier sammen?
På den ene side har du drivmiddel: Luft / Gas / Krudt / Magneter / osv.
Og på den anden side har type: Pistol / Karabin / Gevær /bullpup osv.

Hvis du prikker for meget til myndighederne tror jeg nærme konklusionen bliver at man ikke kan have 5.5 mm luftpistol på jagttegn, end at de må bruges til jagt. Træd varsomt :smile:
Jo det er muligt jeg gør det :thumbup:

Men jeg vil bare mene at det rent juridisk vel ikke kan være begge dele?

Altså det kan vel ikke være en pistol, som vil være ulovlig at bruge til jagt (og dermed ikke burde kunne købes på et jagttegn?) og så samtidig være et luftvåben... som er lovlig at bruge til jagt.

Make Fyn fin again!

1900
Gold Member
Gold Member
Interesser: skydning
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 99 times
Been thanked: 29 times

Indlæg af 1900 » 26. okt 2019, 18:58

hvis du har lyst til en FX Cyclone i cal .22 har jeg en der evt kan prøves/købes ?

Brugeravatar
Timsen
Gold Member
Gold Member
Interesser: Skydning (lang,hagl,hånd)
Geografisk sted: Odense SØ
Has thanked: 49 times
Been thanked: 55 times
Kontakt:

Indlæg af Timsen » 27. okt 2019, 10:11

Ras.Killing skrev:
26. okt 2019, 05:25
En luftpistol er jo er riflet våben drevet af luft?

Svarede du ikke lige selv på dit spørgsmål der? :blink:

Reelt set behøver du slet ikke "tolke" ret meget - for det står faktisk klart og tydeligt i lovteksten til en afveksling.
Du gør desværre fejltagelsen med at "shoppe" rundt i lovtekst på tværs af paragrafferne.
Ofte vælger folk at læse lovgivning på en måde som vinkler deres sagsfremstilling til deres egen fordel - i stedet for rent faktisk at læse og forholde sig til lovteksten :oops:

I det konkrete tilfælde vil det sige:
https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=162966 skrev:§1: Skydevåben til brug for jagt/regulering...
Nr. 2: Riflede våben....
....
Stk. 5. I riflede våben, hvor drivmidlet er luft, skal projektilet være mindst 5,5 mm i diameter.
Stk. 6. Revolvere og pistoler må ikke anvendes til jagt og regulering.
....
Pågældende paragraf (§1) omhandler alle skydevåben der må bruges til jagt/regulering - paragraffen er opdelt i 2 underniveauer (punkt 1+2).
Pkt. 2 omhandler "Riflede våben" (altså alle RIFLEDE våben som må anvendes til jagt/regulering) - denne er opdelt i 7 "stykker" (stk 1-7)
Hvert af de 7 stk. er altså selvstændige regler som gælder for "RIFLEDE" (fra pkt. 2) "skydevåben, som må anvendes til jagt og regulering" (fra §1)
Alle 7 punkter skal med andre ord overholdes, hvis et riflet våben må kunne anvendes til jagt og regulering.

Din reference til SKV tilladelse til håndvåben er ikke specielt relevant - primært fordi det jo kun gælder sportsvåben, og ikke jagt/regulering:
For det første er det jo ikke et jagt/reguleringsvåben du så får tilladelse til - men et sportsvåben.
For det næste er det ikke muligt at få SKV til et luftvåben i en kaliber der overholder loven til jagt (>4,5mm - jfr. https://www.dgi.dk/SKV/faq)
Man søger kun SKV på tilladelseskrævende våben - og 4,5mm luft er ikke tilladelseskrævende, men 4,5mm luft er den eneste form for luftvåben der anvendes i sportsskydningssammenhæng. Catch-22!

En personlig betragtning er, at ud fra de evner jeg oftest ser jægere udvise på skydebanerne (både flugtskydning og riffelbane), så er jeg taknemmelig for at de fleste skal have "begge hænder på rattet". Der kan naturligvis være undtagelser, men jeg siger det bare som jeg ser det :impatient:

Skal du udleve din fetish, så fat tegnebogen og book en jagtrejse til et land der tillader og tilbyder det.
Alternativt gå ind i politik, og se om du kan få ændret lovgivningen på området - du får nok svært ved at finde et hul i loven til at du kan udleve dine lyster på lovlig vis - men du kan jo altid printe billeder af skader/krager ud i faktisk størrelse og skyde på dem :biggrin:
Never limit yourself to one style - shoot anything you can get your hands on.

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Ras.Killing » 27. okt 2019, 22:42

Timsen skrev:
27. okt 2019, 10:11
Ras.Killing skrev:
26. okt 2019, 05:25
En luftpistol er jo er riflet våben drevet af luft?

Svarede du ikke lige selv på dit spørgsmål der? :blink:

Reelt set behøver du slet ikke "tolke" ret meget - for det står faktisk klart og tydeligt i lovteksten til en afveksling.
Du gør desværre fejltagelsen med at "shoppe" rundt i lovtekst på tværs af paragrafferne.
Ofte vælger folk at læse lovgivning på en måde som vinkler deres sagsfremstilling til deres egen fordel - i stedet for rent faktisk at læse og forholde sig til lovteksten :oops:

I det konkrete tilfælde vil det sige:
https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=162966 skrev:§1: Skydevåben til brug for jagt/regulering...
Nr. 2: Riflede våben....
....
Stk. 6. Revolvere og pistoler må ikke anvendes til jagt og regulering.
....
Pågældende paragraf (§1) omhandler alle skydevåben der må bruges til jagt/regulering - paragraffen er opdelt i 2 underniveauer (punkt 1+2).
Pkt. 2 omhandler "Riflede våben" (altså alle RIFLEDE våben som må anvendes til jagt/regulering) - denne er opdelt i 7 "stykker" (stk 1-7)
Hvert af de 7 stk. er altså selvstændige regler som gælder for "RIFLEDE" (fra pkt. 2) "skydevåben, som må anvendes til jagt og regulering" (fra §1)
Alle 7 punkter skal med andre ord overholdes, hvis et riflet våben må kunne anvendes til jagt og regulering.

Din reference til SKV tilladelse til håndvåben er ikke specielt relevant - primært fordi det jo kun gælder sportsvåben, og ikke jagt/regulering:
For det første er det jo ikke et jagt/reguleringsvåben du så får tilladelse til - men et sportsvåben.
For det næste er det ikke muligt at få SKV til et luftvåben i en kaliber der overholder loven til jagt (>4,5mm - jfr. https://www.dgi.dk/SKV/faq)
Man søger kun SKV på tilladelseskrævende våben - og 4,5mm luft er ikke tilladelseskrævende, men 4,5mm luft er den eneste form for luftvåben der anvendes i sportsskydningssammenhæng. Catch-22!

En personlig betragtning er, at ud fra de evner jeg oftest ser jægere udvise på skydebanerne (både flugtskydning og riffelbane), så er jeg taknemmelig for at de fleste skal have "begge hænder på rattet". Der kan naturligvis være undtagelser, men jeg siger det bare som jeg ser det :impatient:

Skal du udleve din fetish, så fat tegnebogen og book en jagtrejse til et land der tillader og tilbyder det.
Alternativt gå ind i politik, og se om du kan få ændret lovgivningen på området - du får nok svært ved at finde et hul i loven til at du kan udleve dine lyster på lovlig vis - men du kan jo altid printe billeder af skader/krager ud i faktisk størrelse og skyde på dem :biggrin:
Du misforstår min reference til SKV tror jeg :smile: jeg er helt enig i de ting du lister op, og min pointe var blot at der i systemet skelnes imellem riffel og pistol på papiret. Der giver sig selv i SKV systemet, hvor en lovlig pistol jo er defineret efter en række regler fra skytteforbundende og JM.

Hvorimod pistoler jo ikke er en valgmulighed når man registrerer eller søger tilladelse til et jagtvåben. Forstå mig ret! Køber jeg en 5.5mm. luftpistol og registrere købet, så vil den i systemet fremstå som et luftvåben og ikke en pistol. Hvornår er det en pistol og hvornår er det en riffel?

Jeg forstår blot ikke, hvordan en af de større danske jagtbutikker kan sælge luftpistoler i 5.5mm, som skal registreres på et jagttegn... hvis ikke de så kan/må bruges til jagt?

Make Fyn fin again!

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Ras.Killing » 27. okt 2019, 22:50

Og når jeg læser hvad jeg selv skriver... så er det jo egentlig det samme som et ikke-plomberet halvauto haglgevær, haglgevær i f.eks kal. 10 osv.

Altså man er ude i et man må eje, men ikke bruge tilfælde :???:

Men stadig. Hvornår er det en pistol og hvornår er det en riffel?

Make Fyn fin again!

C-X
Platin Member
Platin Member
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 213 times
Been thanked: 817 times

Indlæg af C-X » 27. okt 2019, 22:54

Hvad større eller mindre butikker gør, er ikke nødvendigvis hverken lovligt eller fornuftigt. I dette tilfælde er det i hvert fald ikke fornuftigt, uanset om det er lovligt. Reelt er pistolen af meget begrænset brugbarhed.

Man skal, også som kunde, selv kende lovgivningen, og er ikke reddet af argumenter om dårlig vejledning. Det ville så klæde butikkerne, at de enten har styr på lovstoffet, eller indrømmer når de er i tvivl eller simpelthen ikke kender svaret.

Min definition mellem pistol og riffel ville være, om den kunne skuldres. Hvis ja, så er det ikke en pistol. Hvis en riffel kan affyres og genlade, med skæftet foldet helt ind, så er det måske ikke længere en riffel. Jeg vil undlade at bringe mig i en situation, hvor en dommer skal spørges, under kyndig vildledning af Rigspolitiet...
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Timsen
Gold Member
Gold Member
Interesser: Skydning (lang,hagl,hånd)
Geografisk sted: Odense SØ
Has thanked: 49 times
Been thanked: 55 times
Kontakt:

Indlæg af Timsen » 28. okt 2019, 07:34

Desværre er spørgsmålet om der er tale om en riffel eller en pistol ikke nærmere defineret nogetsteds i dansk våben/jagtlovgivning.
Det kan naturligvis medføre lidt forvirring for nogle, og måske lede dem til at forsøge sig med lidt kreativ argumentation.

Da der ikke er noget konkret svar i loven får du min personlige fortolkning (fortolkning er nødvendigt når der ikke er konkret lovtekst tilgængelig).
Bemærk at fortolkningen ikke er juridisk efterprøvet - det er blot min personlige mening, og den kan afvige fra en dommers.

En pistol/revolver er designet til betjening uden anden kontaktflade til våbnet end ét håndtag/greb og er "relativt kort".
En riffel er designet med minimum to separate greb/kontaktflader og er "relativt længere".

Det bliver meget flapsi-hapsi (det er så tilpas vagt formuleret at den sikkert sagtens kunne indgå i en lovtekst på et tidspunkt :giggle: )
Men i en situation hvor jura'en skal stå sin prøve er det nok bedst at have anlagt og overholdt en så "almindelig" fortolkning som muligt (da man netop ikke kan finde en juridisk gangbar definition).

Ift. forhandlere som sælger varer, så har C-X igen ret - for alle forhandlere prøver at presse deres produkter ud - og nogle gør det med metoder, som er til skade for hele skyttefællesskabet som helhed - det er fx. primært pga. idiotiske forhandlere, at Bødskovlens luftbøsselov kom til verden.
Der var en forhandler der markedsførte sine våben ret alternativt - og som konsekvens blev hullet lukket.
Never limit yourself to one style - shoot anything you can get your hands on.

Besvar