Hej
Et af klubbens medlemmer er død. Våben skal afhændes, omregistreres eller destrueres indenfor 4 uger.
Må arvinger transportere våben til våbenhandler, fx Lauritz?
Må foreningens formand?
Hvilke papirer skal udfyldes?
Må foreningen opbevare i godkendt opbevaring til salg er gennemført?
Ved godt, vi er i gråsone her.
Håber, nogen har erfaring med den slags.
Mvh.
HG
Våbentransport efter dødsfald?
- Handgunner
- Bronze Member
- Geografisk sted: Midtjylland
- Been thanked: 8 times
-
- Platin Member
- Interesser: Jagt. Riffelskydning.
- Geografisk sted: Fyn.
- Has thanked: 306 times
- Been thanked: 1125 times
Re: Våbentransport efter dødsfald?
Fra våbenbekendtgørelsen:
Jeg synes egentlig det er ret klart, der er ikke megen gråzone.
Det må følge heraf, at de der lovligt kan besidde våbnene, også lovligt kan transportere dem. Det er arvingerne, den som varetager boet på arvingernes vegne eller kurator. Hvis formanden ikke må transportere medlemmernes våben til daglig, må han heller ikke gøre det for arvingerne, medmindre han varetager boet på arvingernes vegne, så må han godt.§ 46. Våben og ammunition mv., som indgår i et dødsbo eller et konkursbo, kan uden særskilt tilladelse besiddes af arvingerne, den som varetager boet på arvingernes vegne eller kurator i indtil 4 uger efter dødsfaldet eller konkursdekretets afsigelse.
Jeg synes egentlig det er ret klart, der er ikke megen gråzone.
Senest rettet af Lassescout 11. nov 2019, 18:56, rettet i alt 1 gang.
Hilsen Lasse.
... Buy the best and cry once.
... Buy the best and cry once.
-
- This member is
- Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
- Geografisk sted: Nuuk, Grønland
- Geografisk sted: Nuuk, Grønland
- Has thanked: 128 times
- Been thanked: 264 times
Som du selv kommer ind på, så har arvingerne 4 uger, til at afhænde lovlige våben.
Jeg går stærkt ud fra, at dette betyder, at våben kan transporteres, af arvingerne, i den periode, eller af en, arvingerne udpeger.
Ex: Et medlem af skytteforeningen, der kan få transportgodekendelse.
Man kan søge om forlængelse, hos Politiet, hvis det ikke er praktisk, at afhænde våbnene, indenfor 4 uger.
Hvis våbnene er solgt(privatsalg), og man afventer, at køber får tilladelse, så ville jeg orientere politiet om dette, så de ved, at der er en grund til, at våbnene ikke er omregistreret, inden 4 uger.
Hvis foreningen er villig til det, så går jeg stærkt ud fra, at våbnene kan opbevares, hos afdødes skytteforening.
De kan et. omregistreres, til Foreningen, hvis formanden, er med på det. Og våben, der ikke har væsentlig handelsværdi, eller som er "besværlige" at afsætte, kan måske doneres, til foreningen
Jeg går stærkt ud fra, at dette betyder, at våben kan transporteres, af arvingerne, i den periode, eller af en, arvingerne udpeger.
Ex: Et medlem af skytteforeningen, der kan få transportgodekendelse.
Man kan søge om forlængelse, hos Politiet, hvis det ikke er praktisk, at afhænde våbnene, indenfor 4 uger.
Hvis våbnene er solgt(privatsalg), og man afventer, at køber får tilladelse, så ville jeg orientere politiet om dette, så de ved, at der er en grund til, at våbnene ikke er omregistreret, inden 4 uger.
Hvis foreningen er villig til det, så går jeg stærkt ud fra, at våbnene kan opbevares, hos afdødes skytteforening.
De kan et. omregistreres, til Foreningen, hvis formanden, er med på det. Og våben, der ikke har væsentlig handelsværdi, eller som er "besværlige" at afsætte, kan måske doneres, til foreningen
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html
- Langenge
- This member is
- Interesser: Gamle våben og bamser
- Geografisk sted: Region midtjylland
- Has thanked: 141 times
- Been thanked: 431 times
Hvis jeg var arving og/eller bobestyrer, ville jeg føle mig helt tryg, rent retsmæssigt, ved at transportere pågældende våben hen til en køber/forhandler. Altså indenfor de fire uger.
Formanden for skytteforeningen har IMHO ikke lov til at rende rundt med de våben.
Formanden for skytteforeningen har IMHO ikke lov til at rende rundt med de våben.
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.
Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!
Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!
- Handgunner
- Bronze Member
- Geografisk sted: Midtjylland
- Been thanked: 8 times
Hej
Tak for hurtige (og beroligende) svar. Måske har paranoiaen taget lidt overhånd. Hører bare så mange historier om folk, der mister jagttegn mm. på helt urimeligt grundlag.
Jeg får våbnene transporteret til foreningens godkendte opbevaring. Og forhåbentlig startet salg af det meste. Resten må så på Lauritz eller anden handler.
Mvh.
HG
Tak for hurtige (og beroligende) svar. Måske har paranoiaen taget lidt overhånd. Hører bare så mange historier om folk, der mister jagttegn mm. på helt urimeligt grundlag.
Jeg får våbnene transporteret til foreningens godkendte opbevaring. Og forhåbentlig startet salg af det meste. Resten må så på Lauritz eller anden handler.
Mvh.
HG
- The Mad Viking
- This member is
- Interesser: Skydning og mekanik
- Geografisk sted: Nordøstfyn
- Has thanked: 437 times
- Been thanked: 137 times
Eller evt. herinde.

Studies suggest that 9 out of 10 men prefer curvy women.
The 10th man usually prefers the other 9...
The 10th man usually prefers the other 9...