Flere af de ærede NVF’ere har ganske ret. Problemet er ikke så meget hvad du kan indføre i Danmark – men hvad du kan udføre ud af USA.
USA har som bekendt i de senere år skærpet deres lovgivning på eksportområdet ganske betydeligt. Området er ganske komplekst, idet noget udstyr reguleres i henhold til ITAR (International Traffic in Arms Regulations) under Dept. of State mens mere almindeligt “civilt” grej reguleres i henhold til EAR (Export Administration Regulations) under Dept. Of Commerce. Hvorvidt der er tale om det ene eller andet regelsæt er oftest uklart.
Riffelskæfter synes dog at ligge under EAR regelsættet, som opererer med en ”bagatelgrænse” på 100 USD (500 USD for Canada). Eksport af udstyr over disse grænser kræver tilladelse. Sådanne tilladelser er ikke umulige at få – men det tager tid og koster penge. Nogle få forhandlere tilbyder at være behjælpelige med papirarbejdet mod et vederlag – men de fleste forhandlere mener ikke at det er bøvlet værd og undlader helt at eksportere. Og det kan man sådan set godt forstå, idet bødestraffene ved overtrædelse af disse regelsæt ligger i 100.000 USD-klassen.
Hvis du går ind på Boyds egen hjemmeside vil du se, at dette firma netop ikke eksporterer skæfter dyrere end 100 USD.
(
https://www.boydsgunstocks.com/content/ ... -customers)
Så kunne man i stedet man få den ide, at få andre (f.eks. venner eller familie i USA) til at indkøbe grejet og så sende det hjem til en. Dette er dog ikke så heldigt, idet en standard købsbetingelse i USA ved køb af grej under ITAR eller EAR regelsættene er, at køber forpligter sig til ikke at eksportere det ud af landet. Bliver en sådan udgående pakke snuppet i kontrollen risikerer afsender at komme i vanskeligheder. Det samme risikerer man ved kontrollen i lufthavnen såfremt man søger at medbringe det ud af USA ved udrejse. Der er dog talrige eksempler på at TSA betjentene i lufthavnene ser igennem fingrene med sådanne "bagateller" - men man må gøre op med sig selv om man tør løbe an på det. Jeg har selv prøvet det med sigtekikkerter for nogle år tilbage - og det gik fint

- men at give et generelt råd om at dette er en mulighed kan jeg ikke.
Mit råd er derfor at søge at finde det ønskede grej i Europa eller få en forhandler til at tage det hjem – og så æde den mer-pris det måtte medføre.
Beklager at være en kill-joy – men dette er desværre vilkårene
Oscar123