Hvornår er det et kunstigt skjul?
Hvornår er det et kunstigt skjul?
Hej,
Jeg har et kuperet terræn, hvor jeg ikke må opstille tårn eller stige, da jeg ikke har over 130 meter til skel. Men da der er kuperet (en dal) har jeg ikke noget problem med kuglefang, selvom jeg ikke kommer i højden.
Mit spørgmsål er om jeg må sætte 4 hjørnestolper på en EUR-palle + overlæggere til at lægge riflen på og sidde i denne konstruktion?
Hvis sædet ikke er hævet mere end 50 cm over jorden er der jo ikke tale om et tårn/stige og når siderne er helt åbne, er der vel heller ikke tale om et skjul. Hvad mener i?
Vh Peter
Jeg har et kuperet terræn, hvor jeg ikke må opstille tårn eller stige, da jeg ikke har over 130 meter til skel. Men da der er kuperet (en dal) har jeg ikke noget problem med kuglefang, selvom jeg ikke kommer i højden.
Mit spørgmsål er om jeg må sætte 4 hjørnestolper på en EUR-palle + overlæggere til at lægge riflen på og sidde i denne konstruktion?
Hvis sædet ikke er hævet mere end 50 cm over jorden er der jo ikke tale om et tårn/stige og når siderne er helt åbne, er der vel heller ikke tale om et skjul. Hvad mener i?
Vh Peter
-
- Platin Member
- Interesser: UV-jagt, våben, Teknik
- Geografisk sted: København S
- Has thanked: 233 times
- Been thanked: 215 times
Re: Hvornår er det et kunstigt skjul?
Jeg kan ikke hjælpe dig med dit eksempel, men vær opmærksom på at du godt må stille tårn nærmere en 130 meter til skel, bare det aftales med naboen.Peterta skrev: ↑18. jan 2020, 17:26Hej,
Vh Peter
Hilsen Kenneth
-
- Platin Member
- Interesser: Jagt. Riffelskydning.
- Geografisk sted: Fyn.
- Has thanked: 306 times
- Been thanked: 1125 times
Jeg er bange for, at du meget nemt kommer over i "kunstigt skjul", næste uanset hvad du gør.
Jeg kan huske en artikel om det i Jæger for nogle år siden, måske nogle med en stærk Google - fu kan finde den?
Frit fra hukommelsen blev det beskrevet, at hvis du er på jagt på en mark hvor der ligger halmballer, er det ikke kunstigt skjul at dække sig bag en halmballe. Men hvis du flytter flere halmballer sammen for at skabe bedre dækning, er det et kunstigt skjul. Det blev også beskrevet, at du godt må klatre op i et træ for at få skjul og overblik, men hvis du tager et bræt med op i træet til at sidde på, er der tale om en hochsits, og så skal du overholde reglerne for dem.
Så jeg tror helt bestemt at din europalle med hjørnestolper er et kunstigt skjul.
Jeg skylder at nævne, at jeg ofte synes at netop Jægers artikler om lovstof er temmelig mangelfulde. De agerer som regel benovet mikrofonholder for en eller anden panserbasse der udlægger sin egen tolkning som om det var den endelige sandhed, og kritiske spørgsmål eksisterer ikke. Så der kan godt være tale om overtolkning af reglerne.
Hvis jeg havde et terræn som dit ville jeg i hvert fald ikke betænke mig på at tage en spade med en gang. Hvis man finder et godt sted at sidde, kan det blive meget mere komfortabelt hvis man lige løfter nogle græstørv så der bliver et hul til benene/fødderne. Så kan man sidde på et siddeunderlag man tager med på jagten. Tørvene ville jeg lægge der hvor der evt. mangler lidt dækning. Regn og blæst vil på kort tid få stedet til at virke helt naturligt, græsset i tørvene gror jo videre og forbliver grønt.
Jeg kan huske en artikel om det i Jæger for nogle år siden, måske nogle med en stærk Google - fu kan finde den?
Frit fra hukommelsen blev det beskrevet, at hvis du er på jagt på en mark hvor der ligger halmballer, er det ikke kunstigt skjul at dække sig bag en halmballe. Men hvis du flytter flere halmballer sammen for at skabe bedre dækning, er det et kunstigt skjul. Det blev også beskrevet, at du godt må klatre op i et træ for at få skjul og overblik, men hvis du tager et bræt med op i træet til at sidde på, er der tale om en hochsits, og så skal du overholde reglerne for dem.
Så jeg tror helt bestemt at din europalle med hjørnestolper er et kunstigt skjul.
Jeg skylder at nævne, at jeg ofte synes at netop Jægers artikler om lovstof er temmelig mangelfulde. De agerer som regel benovet mikrofonholder for en eller anden panserbasse der udlægger sin egen tolkning som om det var den endelige sandhed, og kritiske spørgsmål eksisterer ikke. Så der kan godt være tale om overtolkning af reglerne.
Hvis jeg havde et terræn som dit ville jeg i hvert fald ikke betænke mig på at tage en spade med en gang. Hvis man finder et godt sted at sidde, kan det blive meget mere komfortabelt hvis man lige løfter nogle græstørv så der bliver et hul til benene/fødderne. Så kan man sidde på et siddeunderlag man tager med på jagten. Tørvene ville jeg lægge der hvor der evt. mangler lidt dækning. Regn og blæst vil på kort tid få stedet til at virke helt naturligt, græsset i tørvene gror jo videre og forbliver grønt.
Hilsen Lasse.
... Buy the best and cry once.
... Buy the best and cry once.
- NWF
- Gold Member
- Interesser: Jagt
- Geografisk sted: København
- Has thanked: 115 times
- Been thanked: 98 times
Et skjul er vel pr definition et sted hvor du ikke kan ses fra - og ordlyden i loven bruger helt konkret eksempler hvor du vil være mere eller mindre omgivet af vægge. Og du vil jo med den konstruktion du beskrive bestemt ikke have vægge omkring dig - umiddelbart ville jeg ikke være bange for at gøre det - men der er ikke rigtigt nogle klare definitioner ved google søgning på hvad kunstig skjul er.
Den nemme løsning er at få naboen accept
Den nemme løsning er at få naboen accept
Deer don’t have a favorite cartridge; they hate them all equally.
-
- Platin Member
- Interesser: Jagt, skydevåben...
- Geografisk sted: Midtjylland
- Has thanked: 22 times
- Been thanked: 69 times
Jeg har lavet en stol, som egentlig bare er som det øverste af en skydestige. Dvs et sæde med ryglæn, sædet er i max 50 cm højde og med anlæg til riflen. Det har jeg valgt at tolke som lovligt inden for 130 meter af naboskel. Den står dog temmeligt diskret (som også tårne og stiger bør), så der er næppe nogen der vil opdage den, medmindre de er ulovligt besøg.
Når man sidder på stolen kan man lige nøjagtigt overskue hele marken foran sig. Det kan man ikke hvis man sidder på jorden. Man kunne dog også bare have skydestok og jagtstol med, men en mere permanent konstruktion er bare bekvem, når man lige vil afsted.
Når man sidder på stolen kan man lige nøjagtigt overskue hele marken foran sig. Det kan man ikke hvis man sidder på jorden. Man kunne dog også bare have skydestok og jagtstol med, men en mere permanent konstruktion er bare bekvem, når man lige vil afsted.
Jeg kan se, at du har gjort dig nogle af de samme tanker.TheDarkSide skrev: ↑19. jan 2020, 16:55Jeg har lavet en stol, som egentlig bare er som det øverste af en skydestige. Dvs et sæde med ryglæn, sædet er i max 50 cm højde og med anlæg til riflen. Det har jeg valgt at tolke som lovligt inden for 130 meter af naboskel. Den står dog temmeligt diskret (som også tårne og stiger bør), så der er næppe nogen der vil opdage den, medmindre de er ulovligt besøg.
Jeg forstår i øvrigt ikke helt det med de 50cm. Jeg har lige målt sædet på min kontorstol og det er hævet over 50 cm fra gulvet. Betyder det i praksis, at jeg ikke må sidde på den i forbindelse med jagt? En hurtig søgning resulterer også i 3-benede jagtstole med 70cm ben. Hvorfor må disse bruges til jagt uden at reglerne for en skydestige er overholdt?
- NWF
- Gold Member
En stol er ikke en skydestige - en skydestige er en samlet konstruktion, og en løs stol er ikke en del af en samlet konstruktion. Man betragter vel bare sædet som det faste underlag i en skydestige lige som man betrager gulvet i et skydetårn som det faste underlagPeterta skrev: ↑19. jan 2020, 17:59
Jeg forstår i øvrigt ikke helt det med de 50cm. Jeg har lige målt sædet på min kontorstol og det er hævet over 50 cm fra gulvet. Betyder det i praksis, at jeg ikke må sidde på den i forbindelse med jagt? En hurtig søgning resulterer også i 3-benede jagtstole med 70cm ben. Hvorfor må disse bruges til jagt uden at reglerne for en skydestige er overholdt?
-
- Gold Member
- Interesser: Pistol og revolver
- Geografisk sted: Køge egnen
- Has thanked: 12 times
- Been thanked: 28 times
Jeg ser et marked for stylte-stole blomstre opNWF skrev: ↑19. jan 2020, 18:49En stol er ikke en skydestige - en skydestige er en samlet konstruktion, og en løs stol er ikke en del af en samlet konstruktion. Man betragter vel bare sædet som det faste underlag i en skydestige lige som man betrager gulvet i et skydetårn som det faste underlagPeterta skrev: ↑19. jan 2020, 17:59

Hvis du har ret, må det jo betyde, at jeg må stable paller i op til 50cm højde og sætte en stol ovenpå.NWF skrev: ↑19. jan 2020, 18:49En stol er ikke en skydestige - en skydestige er en samlet konstruktion, og en løs stol er ikke en del af en samlet konstruktion. Man betragter vel bare sædet som det faste underlag i en skydestige lige som man betrager gulvet i et skydetårn som det faste underlagPeterta skrev: ↑19. jan 2020, 17:59
-
- Platin Member
Ikke helt rigtigt.. Man må ikke drive jagt på pattedyr fra sæde eller platform der er hævet mere end 50 cm over jorden.NWF skrev: ↑19. jan 2020, 18:49En stol er ikke en skydestige - en skydestige er en samlet konstruktion, og en løs stol er ikke en del af en samlet konstruktion. Man betragter vel bare sædet som det faste underlag i en skydestige lige som man betrager gulvet i et skydetårn som det faste underlagPeterta skrev: ↑19. jan 2020, 17:59
Bekendtgørelse om udsætning af vildt, jagtmåder og jagtredskaber:
"§ 1. Der må ikke drives jagt på pattedyr fra
1) kunstigt skjul, herunder hus, hytte, jordhul, eller
2) platform eller sæde, der er hævet mere end 50 cm over det omgivende terræn.
Stk. 2. Jagt med riflede våben og bue må uanset reglen i stk. 1, drives på klovbærende vildt og ræv fra platform på en permanent opstillet konstruktion (skydetårn) eller fra sæde på en ikke permanent opstillet transportabel stige (skydestige), når følgende betingelser er opfyldt: (..)"
Og ved fugle gælder:
"§ 3. Ved jagt fra kunstigt skjul på fugle må gulvet eller ståstedet ikke være hævet mere end 50 cm over det omgivende terræn."
Så reelt er høje jagtstole (+50 cm) ikke tilladt ved jagt på pattedyr, medmindre de er at regne som skydestiger (med dertilhørende afstandskrav og regler). Høje jagtstole må derimod gerne bruges til jagt på fugle.
Hvordan kommer du frem til at høje jagtstole må bruges til fuglevildt?TheDarkSide skrev: ↑19. jan 2020, 20:08Ikke helt rigtigt.. Man må ikke drive jagt på pattedyr fra sæde eller platform der er hævet mere end 50 cm over jorden.NWF skrev: ↑19. jan 2020, 18:49En stol er ikke en skydestige - en skydestige er en samlet konstruktion, og en løs stol er ikke en del af en samlet konstruktion. Man betragter vel bare sædet som det faste underlag i en skydestige lige som man betrager gulvet i et skydetårn som det faste underlagPeterta skrev: ↑19. jan 2020, 17:59
Stk. 2. Jagt med riflede våben og bue må uanset reglen i stk. 1, drives på klovbærende vildt og ræv fra platform på en permanent opstillet konstruktion (skydetårn) eller fra sæde på en ikke permanent opstillet transportabel stige (skydestige), når følgende betingelser er opfyldt: (..)"
Og ved fugle gælder:
"§ 3. Ved jagt fra kunstigt skjul på fugle må gulvet eller ståstedet ikke være hævet mere end 50 cm over det omgivende terræn."
Så reelt er høje jagtstole (+50 cm) ikke tilladt ved jagt på pattedyr, medmindre de er at regne som skydestiger (med dertilhørende afstandskrav og regler). Høje jagtstole må derimod gerne bruges til jagt på fugle.
- NWF
- Gold Member
Jeg tror du er forkert på den :) Lovteksten henviser specifkt til sæde i skydestige... ikke stole eller andet at sidde på... er bare kluntet skrevet... min Fjällräven Stubben jagtrygsæk til at sidde på er 52 cm høj... så ville den også bryde loven :)TheDarkSide skrev: ↑19. jan 2020, 20:08Ikke helt rigtigt.. Man må ikke drive jagt på pattedyr fra sæde eller platform der er hævet mere end 50 cm over jorden.NWF skrev: ↑19. jan 2020, 18:49En stol er ikke en skydestige - en skydestige er en samlet konstruktion, og en løs stol er ikke en del af en samlet konstruktion. Man betragter vel bare sædet som det faste underlag i en skydestige lige som man betrager gulvet i et skydetårn som det faste underlagPeterta skrev: ↑19. jan 2020, 17:59
Og ved fugle gælder:
Stk. 2. Jagt med riflede våben og bue må uanset reglen i stk. 1, drives på klovbærende vildt og ræv fra platform på en permanent opstillet konstruktion (skydetårn) eller fra sæde på en ikke permanent opstillet transportabel stige (skydestige), når følgende betingelser er opfyldt: (..)"[/i]
-
- Platin Member
Hele kapitlet i den relevante lovtekst omhandler "kunstige skjul". Hvad det så end er ved jeg ikke. Men en jagtstol er næppe kunstigt skjul, men omvendt så er en skydestige heller ikke nødvendigvis et kunstigt skjul, selvom det i lovteksten er at regnes som et. Så kapitlets titel er noget misvisende..
Men for nu at være på den sikre side, så vil mene man bør regne alle slags sæder med, for hvor går grænsen mellem hhv. jagtstol, sæde, platform og skydestige?
Det står jo ganske tydeligt i §1 at der ikke må drives jagt på pattedyr fra platforme eller sæder der er hævet mere end 50 cm fra jorden, medmindre der er tale om riffel- eller buejagt på klovbærende vildt eller ræv, og det foregår fra en skydestige eller -tårn, der er opstillet lovligt.
Der er nævnes i kapitlet ingen restriktioner på sædehøjden ved jagt på fuglevildt.
Men for nu at være på den sikre side, så vil mene man bør regne alle slags sæder med, for hvor går grænsen mellem hhv. jagtstol, sæde, platform og skydestige?
Det står jo ganske tydeligt i §1 at der ikke må drives jagt på pattedyr fra platforme eller sæder der er hævet mere end 50 cm fra jorden, medmindre der er tale om riffel- eller buejagt på klovbærende vildt eller ræv, og det foregår fra en skydestige eller -tårn, der er opstillet lovligt.
Der er nævnes i kapitlet ingen restriktioner på sædehøjden ved jagt på fuglevildt.