Miljøministeren vil tillade natsigte

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Brugeravatar
Castle
Moderator
Moderator
Interesser: Skydning.
Geografisk sted: Nordsjælland.
Has thanked: 117 times
Been thanked: 3 times

Jægere skal kunne bruge natsigte i jagt på mårhunde (genåbnet)

Indlæg af Castle » 22. jan 2020, 08:15

Americans have the right and advantage of being armed - unlike the citizens of other countries whose governments are afraid to trust the people with arms.

Brugeravatar
Caspian1911
Moderator
Moderator
Interesser: IPSC, gamle danske våben
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 211 times
Been thanked: 196 times

Re: Jægere skal kunne bruge natsigte i jagt på mårhunde.

Indlæg af Caspian1911 » 22. jan 2020, 23:04

...en masse ævl...
Og så husker vi lige at debattere konstruktivt og sagligt.
Hvorfor bare gøre noget besværligt, når man med lidt større indsats, kan gøre det helt umuligt!!

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 50 times
Been thanked: 428 times

Re: Jægere skal kunne bruge natsigte i jagt på mårhunde (genåbnet)

Indlæg af Refraktorius » 24. jan 2020, 09:08

Tråden er genåbnet efter oprydning af en masse ævl, paranoia og off topic klynken.
Der blev ryddet op med den store skovl, thi min tid er bedre brugt på andre ting.

:modbat:
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Brugeravatar
Boerge
Platin Member
Platin Member
Interesser: haglgevær, riffel, ammunition
Geografisk sted: østjylland
Has thanked: 35 times
Been thanked: 89 times

Indlæg af Boerge » 24. jan 2020, 11:13

Var lige inde og google lidt på området. Virker noget uoverskueligt. Er kommet frem til, at der er to typer: En type, der virker med infrarødt lys, og en type med elektronisk lysforstærkning. Og nogle fungerer som en selvstændig sigtekikkert, og andre er af click-on typen. Synes der er tale om nogle voldsomme priser - især for dem med elektroniskk lysforstærkning.
Kunne måske godt finde på at købe en, men indtil videre stikker jeg dog lige "piben ind", og afventer at priserne måske vil falde i fremtiden, og så også høre om andres erfaringer -- inden man kaster sig ud i en investering på mellem 10.000 og 40.000
Andre interesser:
Frimærkesamling, astronomi og dyremishandling!!

High Standard
This member is
This member is
Interesser: Pistolskydning
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 55 times
Been thanked: 71 times

Indlæg af High Standard » 24. jan 2020, 11:25

Hej,

Jeg er helt på linje med Børge, men mens vi venter kunne det være rigtigt godt at høre om folks erfaringer med de sigter der pt er til rådighed. Dejligt at moderator har bragt tråden tilbage på sporet. Klynk og raserianfald virker måske på sin plads for afsenderen, men for andre bliver det hurtigt kedeligt at læse :smile: Så er det meget mere spændende at høre fra folk der ved noget om emnet og er villige til at dele deres viden.

Hilsen

High Standard

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 412 times
Been thanked: 967 times
Kontakt:

Indlæg af Bofhenator » 24. jan 2020, 11:53

Jeg har en ATN x-sight 4K pro, det er et digitalt sigte, det virker glimrende med en sekundær IR lyskilde og er til at betale. Det kan desuden snakke sammen med min laser-afstands-måler og selv regne ballistik ud (hvis jeg fodre den med oplysninger om min ammunition). Den del virker forbavsende godt! Men natobs-delen er naturligvis hovedsagen og den virker på størrelse ræv ud til 180-220m med en ordentlig IR lygte.
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin

Indlæg af Refraktorius » 24. jan 2020, 12:18

Boerge skrev:
24. jan 2020, 11:13
Var lige inde og google lidt på området. Virker noget uoverskueligt. Er kommet frem til, at der er to typer: En type, der virker med infrarødt lys, og en type med elektronisk lysforstærkning. Og nogle fungerer som en selvstændig sigtekikkert, og andre er af click-on typen. Synes der er tale om nogle voldsomme priser - især for dem med elektroniskk lysforstærkning.
Kunne måske godt finde på at købe en, men indtil videre stikker jeg dog lige "piben ind", og afventer at priserne måske vil falde i fremtiden, og så også høre om andres erfaringer -- inden man kaster sig ud i en investering på mellem 10.000 og 40.000
I gamle dage var der ikke andet at gøre end bruge en stor kikkert, der kunne samle mest muligt lys op.

De andre er:
Refraktorius skrev:
10. feb 2019, 22:31
Der er tre hovedgrupper af elektronisk natobservations/sigteudstyr:

Infrarødt
Det første "se i mørket" der blev brugt i større stil.
Tyskerne brugte det som kørelys og havde lavet et natsigte til rifler der hed "Zielgerät 1229 (Vampir)" https://en.wikipedia.org/wiki/Zielger%C3%A4t_1229
Det er et aktivt system, der virker ved at man belyser med infrarødt lys, og ser det tilbagekastede lys med et "kamera" der kan se IR.
Det er enkelt og billigt, men hvis vildtet også er bevæbnet og har IR-udstyr, så har du et problem det øjeblik du tænder projektøren, for du kan nu ses meget længere væk end du selv kan se.
Fjernbetjeningen til fjernsynet bruger IR, og kigger du på den med kameraet i din telefon, kan du som regel se dem blinke.

Lysforstærkning:
Som navnet siger, forstærker udstyret den smule lys der allerede er. Noget af det første der virkede, var de amerikanske "Starlight scopes" der blev brugt i Vietnam.
http://www.sniperglass.com/Item/19
De virker ved at en "image intensifier" opfanger de få fotoner der er, og sætter en kaskade af elektroner op, der ender på en fluorescerende skærm.
Finten ved dem er, at elektronikken er noget mere krævende og der er kommet successivt bedre generationer.
De er passive, så vildt med IR-udstyr kan ikke se dig.
Ofte er der også en lille IR-kilde, så man også kan se (aktivt) i totalt mørke.

Termisk:
Alt der er varmere end det absolutte nulpunkt udsender elektromagnetisk stråling. Termisk udstyr ser den varmestråling genstandene udsender, og levende væsener og maskiner udmærker sig ved, at de ofte er varmere end deres omgivelser.
Termisk er tanden mere teknologisk krævende, og det kan være en fordel at køle sensoren.
Indtil for få år siden var det uhyrligt dyrt, men prisen er raslet ned og i dag kan man få en mobiltelefon med termisk kamera (opløsning og billedhastighed er begrænset, men det virker).
Termisk er også passivt og fordelen er, at varme genstande er meget tydelige.

..... og så er der udviklet CCD-chips som er overraskende lysfølsomme, så der er også kameraer der bare er hulens lysfølsomme, uden rigtigt at være nogen af de ovennævnte.
Systemerne er ikke mere kun noget som bruges i specialfunktioner. Priserne på elektronik rasler ned, og udviklingen går voldsomt hurtigt.
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 147 times
Been thanked: 294 times

Indlæg af Raptor357 » 24. jan 2020, 17:48

En lys forstærkende er som oftest ikke nok, den skal have lidt hjælpe lys. Men ganske lidt.
En digital som atn-x 4k er skræmmende lidt lysfølsom. Men fungerer fint med 915nm led lygter som er praktisk taget usynlige, en normale 850nm lygter har en stor fed glød som det vildt jeg har oplevet, reagerer negativt på.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

MMC
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 5 times
Been thanked: 8 times

Indlæg af MMC » 24. jan 2020, 20:13

Har også en ATN x-sight 4K Pro. Den har kun været på en grisejagt i Sverige indtil videre, men gjorde det glimrende.
Billede er et stillbillede taget fra en film af hele “jagten”, så kunne sikkert være bedre hvis det var et billede-billede og ikke en frame fra en film.

Den virker kun ordentligt med ekstern IR lampe, men den der følger med i pakken er den jeg bruger og den virker fint på de afstande jeg arbejder med (30-50m på vores foderpladser).

Den koster vel 7500-8000kr alt inkl., men læg lidt ekstra til en ordentlig montage, for den som følger med er noget skrammel.

PS: Grisen døde kort efter billedet blev taget ;-)
Vedhæftede filer
BC33FF56-3FB2-46D3-B570-6129D7D1615D.png

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Kontakt:

Indlæg af Bofhenator » 24. jan 2020, 21:03

MMC skrev:
24. jan 2020, 20:13
Har også en ATN x-sight 4K Pro. Den har kun været på en grisejagt i Sverige indtil videre, men gjorde det glimrende.
Billede er et stillbillede taget fra en film af hele “jagten”, så kunne sikkert være bedre hvis det var et billede-billede og ikke en frame fra en film.

Den virker kun ordentligt med ekstern IR lampe, men den der følger med i pakken er den jeg bruger og den virker fint på de afstande jeg arbejder med (30-50m på vores foderpladser).

Den koster vel 7500-8000kr alt inkl., men læg lidt ekstra til en ordentlig montage, for den som følger med er noget skrammel.

Den medfølgende IR lygte er OK, jeg har dog opgraderet til en wolfeyes dual LED 850/940nm lygte. Jeg kan ikke se en forskel i kikkerten på om jeg bruger den ene eller den anden bølgelængde (og jeg har ikke brugt den nok med vildt til jeg ved om de kan se forskel, men hvis Raptor siger det skal det nok passe). Så skulle jeg have en lygte der kunne kunne en bølgelængde, blev det 905-950nm til den kikkert.
/bofh
Hanlons razor

Brugeravatar
Tangloppen
Platin Member
Platin Member
Interesser: Dimser der ser i mørket...
Geografisk sted: Odense.
Has thanked: 2 times
Been thanked: 21 times

Indlæg af Tangloppen » 25. jan 2020, 08:15

Ikke at det er super relevant i gængs forstand, men det er et meget godt bevis på at termisk kan fås i alle prisklasser.
https://www.ultimatenightvision.com/Tri ... 000-01.htm
Vel nok det ultimative tilgængeligt for alm. dødelige.

Det definitivt ultimative og ikke tilgængeligt for dødelige (læs - ikke tilgængeligt for civile).
https://www.leonardodrs.com/products-an ... block-iii/
Der findes meget meget få billeder af disse, og det er vidst kun de helt hemmelige drenge der har dem.

Og i den helt anden boldgade...
https://www.ultimatenightvision.com/Pul ... l76483.htm
Et helt fornuftigt stykke grej, specielt til prisen.
Rigtige mænd skyder med 76 mm luftgevær!
Spejlhjerne af Guds nåde!

Brugeravatar
Lotus
Silver Member
Silver Member
Interesser: Ting der siger bang
Geografisk sted: Syddjurs
Has thanked: 1 time
Been thanked: 5 times

Indlæg af Lotus » 25. jan 2020, 09:12

Hvad er konsekvensen af at blive taget med en natkikkert som er omfattet af ITAR i lufthavnen?

MMC
Bronze Member
Bronze Member
Has thanked: 5 times
Been thanked: 8 times

Indlæg af MMC » 25. jan 2020, 09:50

Bofhenator skrev:
24. jan 2020, 21:03
MMC skrev:
24. jan 2020, 20:13

Den medfølgende IR lygte er OK, jeg har dog opgraderet til en wolfeyes dual LED 850/940nm lygte. Jeg kan ikke se en forskel i kikkerten på om jeg bruger den ene eller den anden bølgelængde (og jeg har ikke brugt den nok med vildt til jeg ved om de kan se forskel, men hvis Raptor siger det skal det nok passe). Så skulle jeg have en lygte der kunne kunne en bølgelængde, blev det 905-950nm til den kikkert.
Ja, jeg har også en klar fornemmelse af, at grisene kunne “se” mig eller fornemme noget. Fra ovennævnte jagt har jeg en 3min video hvor grisene kommer ind på pladsen og er klart urolige. De kigger flere gange direkte mod mig og virker mere urolige end de gange jeg har siddet der med med alm. kikkert uden IR lampe. Kan godt være jeg skal finde en lygte med 9xx bølgelængde og se, om den bliver mindre synlig for vildtet.
I forhold til nattesyn, så ser jeg helt klart og tydeligt med en 850nm monteret, ligesom andre har skrevet.

Brugeravatar
Tangloppen
Platin Member
Platin Member
Interesser: Dimser der ser i mørket...
Geografisk sted: Odense.
Has thanked: 2 times
Been thanked: 21 times

Indlæg af Tangloppen » 25. jan 2020, 11:40

Lotus skrev:
25. jan 2020, 09:12
Hvad er konsekvensen af at blive taget med en natkikkert som er omfattet af ITAR i lufthavnen?
I EU, ingenting.
På vej ud af USA, tja, alt efter hvor grelt tilfældet er, op til 20 års fængsel.

En eller anden kage på FB (som vidst nok forhandler den slags sager), forklarede højt og flot om at der ingen problemer var i at fylde kufferten med den slags hvis man alligevel var derovre.
Rigtige mænd skyder med 76 mm luftgevær!
Spejlhjerne af Guds nåde!

Brugeravatar
NWF
Gold Member
Gold Member
Has thanked: 115 times
Been thanked: 98 times

Indlæg af NWF » 25. jan 2020, 15:20

MMC skrev:
25. jan 2020, 09:50

Ja, jeg har også en klar fornemmelse af, at grisene kunne “se” mig eller fornemme noget. Fra ovennævnte jagt har jeg en 3min video hvor grisene kommer ind på pladsen og er klart urolige. De kigger flere gange direkte mod mig og virker mere urolige end de gange jeg har siddet der med med alm. kikkert uden IR lampe. Kan godt være jeg skal finde en lygte med 9xx bølgelængde og se, om den bliver mindre synlig for vildtet.
I forhold til nattesyn, så ser jeg helt klart og tydeligt med en 850nm monteret, ligesom andre har skrevet.
Konklusionen i artiklen siger det meget godt : https://jagt-jakt.dk/hvad-er-infra-roed ... r-lys-204/ - jeg blev bestemt lidt klogere af at læse dette

Skal du se langt om natten er 850nm - kort og ”usynlig”, så 910nm – 940nm.

Skyder selv med 940 på typiske 50 meter og det fungere super - og vil tro jeg kan se tydeligt på 70-80 meter også
Deer don’t have a favorite cartridge; they hate them all equally.

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 147 times
Been thanked: 294 times

Indlæg af Raptor357 » 25. jan 2020, 15:39

Min pirat kineser 915nm lygte fra jagt jakt, der er skydebanen på 100m ok. Uden at have optimeret settings.
Wolfeyes nitehunter / x-beam på 940nm skulle række ud til 130m mindst og ikke have den svage glød som kineseren har.
Den er på ønske listen hos konen
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Brugeravatar
Mister.30-06
Silver Member
Silver Member
Interesser: Riffeljagt - Buejagt
Geografisk sted: Knäred SE - København Ø
Been thanked: 4 times

Miljøministeren vil tillade natsigte

Indlæg af Mister.30-06 » 18. feb 2020, 09:25

If it ain't broken, don't fix it

SAKO 75 .30-06 Spr
Winchester XPR .308 Win
Marlin RZ .22LR
Hausken JD224
Stalon RC

Brugeravatar
BentxBetjent
Platin Member
Platin Member
Interesser: Rifler, airguns
Geografisk sted: Udenfor Horsens
Has thanked: 109 times
Been thanked: 91 times

Re: Miljøministeren vil tillade natsigte

Indlæg af BentxBetjent » 18. feb 2020, 10:03

Når statsmænd tyr til vold, er det menneskeheden der lider.
( ͡° ͜ʖ ͡°)

Det tager kun 2 minutter ..........

Kenned
Platin Member
Platin Member
Interesser: UV-jagt, våben, Teknik
Geografisk sted: København S
Has thanked: 233 times
Been thanked: 215 times

Indlæg af Kenned » 18. feb 2020, 10:04

Mister.30-06 skrev:
18. feb 2020, 09:25
Man skulle bo i Jylland :smile:

https://www.dr.dk/nyheder/regionale/mid ... -til-bruge
Tja, ham i eksemplet bryder jo allerede loven, så han kan da lige så godt bare montere natkikkerten med det samme.

Loven siger jo at følgende er forbudt:
"elektronisk udstyr til lokalisering af vildtet, herunder varmesøgende apparater og apparater med elektronisk billedforstærkning...".

EDIT: Jeg tog åbenbart fejl...

Hilsen Kenneth
Senest rettet af Kenned 18. feb 2020, 11:12, rettet i alt 1 gang.

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Kontakt:

Indlæg af Bofhenator » 18. feb 2020, 10:11

Kenneth Jensen skrev:
18. feb 2020, 10:04
Mister.30-06 skrev:

Tja, ham i eksemplet bryder jo allerede loven, så han kan da lige så godt bare montere natkikkerten med det samme.

"elektronisk udstyr til lokalisering af vildtet, herunder varmesøgende apparater og apparater med elektronisk billedforstærkning...".

Hilsen Kenneth
Det er forbudt til jagt, ikke til regulering.
/bofh
Hanlons razor

Kenned
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Kenned » 18. feb 2020, 10:54

Bofhenator skrev:
18. feb 2020, 10:11
Kenneth Jensen skrev:
18. feb 2020, 10:04
Mister.30-06 skrev:

Hilsen Kenneth
Det er forbudt til jagt, ikke til regulering.
Er loven ændret på dette punkt siden 2015?

https://www.jaegerforbundet.dk/om-dj/dj ... i-danmark/

Hilsen Kenneth

Kras
Silver Member
Silver Member
Interesser: Riffelskydning, jagt, udstyr
Geografisk sted: Sydjylland

Indlæg af Kras » 18. feb 2020, 11:06

Termisk håndspotter har været tilladt til regulering af mårhund og vaskebjørn siden sidste efterår, men kræver seperat tilladelse fra Miljøstyrelsen

Edit: Jeg fik min tilladelse d. 4. oktober 2019
Senest rettet af Kras 18. feb 2020, 11:59, rettet i alt 1 gang.

Kenned
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Kenned » 18. feb 2020, 11:11

Kras skrev:
18. feb 2020, 11:06
Termisk håndspotter har været tilladt til regulering af mårhund og vaskebjørn siden sidste sommer, men kræver seperat tilladelse fra Miljøstyrelsen
Ok, tak for info :10:

Hilsen Kenneth

Patrold
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: riffel/hagl / jagt / skydning
Geografisk sted: djursland
Has thanked: 84 times
Been thanked: 11 times

Indlæg af Patrold » 18. feb 2020, 11:31

Nu kan der så søges natsigte til riflen ( til dansk brug).

https://www.jaegerforbundet.dk/om-dj/dj ... tekikkert/

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin

Re: Miljøministeren vil tillade natsigte til regulering

Indlæg af Refraktorius » 18. feb 2020, 14:26

to tråde om samme emne hermed sammenlagt