Hej derude
Er der nogen, der har fingeren på pulsen mht. problemer med Pard i Sverige? Der har været lidt debat i de forskellige fora, men det virker ikke rigtig som om, der er nogen. der har de kolde facts. Så vidt jeg har forstået, skulle der være rejst tvivl, om Pardens IR-lygte overholdt de svenske krav til stråling. Jeg har set, at nogle svenske jagtbutikker har tilbagekaldt alle Parder. Der har været rygter om, at der skal installeres en form for begrænser, hvis kikkerten skal kunne bruges i Sverige. Nogle siger en fysisk begrænsning i form af en form for blænde foran lyskilden, andre siger ændring af software.
Jeg har fornylig investeret i en Pard 008 med henblik på grisejagt i Sverige, så det kunne være godt, hvis der nogle af de ærede medlemmer af dette forum kunne øse af deres viden, og give et bud på hvad der er op eller ned i denne sag.
I øvrigt kan jeg kun tilslutte mig koret af tilfredse Pard008 ejere. En fantastisk lille maskine, der kan alt det de dyre kikkerter kan.
Problemer med Pard i Sverige
-
- Bronze Member
- Interesser: Jagt og fiskeri
- Geografisk sted: Sydsjælland
- Has thanked: 3 times
- Been thanked: 1 time
-
- Silver Member
- Interesser: Jagt og skydning
- Geografisk sted: Nordjylland
- Has thanked: 17 times
- Been thanked: 6 times
Re: Problemer med Pard i Sverige
En Dacia bringer også folk fra A til B ligesom en audi, og den er fin til pengene. Og sådan er det også med pard. Du får hvad du betaler for. At sige den er i samme kvalitet som feks en pulsar eller ant til 25000-30000 er fjollet i mine øjne. Og ja jeg har en pard men den skal opgraderes når moneterne er til det.
Efter hvad jeg har hørt er det laserlyset der er problemet.
Efter hvad jeg har hørt er det laserlyset der er problemet.
- Niisa
- Silver Member
- Interesser: riffeljagt
- Geografisk sted: københavn
- Has thanked: 62 times
- Been thanked: 11 times
Jeg har også hørt det er laseren der er problemet, den skule ikke overholde kravne i sverige. Har også hørt at laseren ikke vil kunne klare kravne i dk.
Jeg har ikke noget konkret, det er fra rygtebørsen
Jeg har ikke noget konkret, det er fra rygtebørsen
Mvh. Niisa.
S&L m97dl 6,5x55/9,3x62 - Diavari z 2,5-10x48mc - Varipoint V 1,1-4x24T
Kongsberg 393 6,5x55 - Nikon prostaff 2-7x32
Toz 78 22lr - Nikon efr 3-9x40ao
beretta 686 12/70
Husqvarna M20 1936 12/70
S&L m97dl 6,5x55/9,3x62 - Diavari z 2,5-10x48mc - Varipoint V 1,1-4x24T
Kongsberg 393 6,5x55 - Nikon prostaff 2-7x32
Toz 78 22lr - Nikon efr 3-9x40ao
beretta 686 12/70
Husqvarna M20 1936 12/70
-
- Gold Member
- Interesser: Riffeljagt, hjemmeladning
- Geografisk sted: Vestsjælland
- Has thanked: 11 times
- Been thanked: 38 times
Jeg har fulgt lidt med i emnet på Robsoft (svensk forum) og så vidt jeg kan forstå er det pulsarforhandlere der også har solgt pard som, tilskyndet af pulsar, har tilbagekaldt pard-produkterne for at miskreditere pard. Der er flere penge at tjene på pulsars produkter og det er det det drejer sig om. Der skulle ikke være noget ulovligt eller farligt ved pards natkikkerter, medmindre man er gris eller mårhund....
- Raptor357
- Platin Member
- Interesser: At skyde og ramme
- Geografisk sted: Stor Kbh
- Has thanked: 142 times
- Been thanked: 292 times
Hvis man læser tilbage kaldelsen så går den på manglende mærkning af Laser og IR lygte.
Så de er ikke en prut farligere end alle andre kinesiske laser pege pinde, men det kan koste synet.
Og så er der IR delen som ganske vist ikke er mærket, men er farlig på en anden måde end laseren, her skader man ikke synet på et split sekund som med laseren men man skader stadig øjet da øjet ikke lukker ned for IR lys på samme måde som synligt lys, og der er bål på.
Så de er ikke en prut farligere end alle andre kinesiske laser pege pinde, men det kan koste synet.
Og så er der IR delen som ganske vist ikke er mærket, men er farlig på en anden måde end laseren, her skader man ikke synet på et split sekund som med laseren men man skader stadig øjet da øjet ikke lukker ned for IR lys på samme måde som synligt lys, og der er bål på.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs