Aktindsigt i mine registrede våben - hvordan?

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Besvar
Hansen-Martin
Gold Member
Gold Member
Interesser: Jagt, Renovering af våben
Geografisk sted: skærbæk
Been thanked: 3 times

Aktindsigt i mine registrede våben - hvordan?

Indlæg af Hansen-Martin » 30. maj 2020, 15:56

Hvordan søger man aktindsigt i hvilke våben der står registreret i ens navn?
Nu har jeg set lidt forskellige tråde rundt omkring hvor der bliver advaret om at PAC ikke har styr på alle tingene så kunne da være rart lige og tjekke op på :smile:
Senest rettet af Lycon 30. maj 2020, 16:46, rettet i alt 2 gange.
Begrundelse: Emnelinjen er ændret til at afspejle indlæggets indhold samt flyttet til det relevante forum.

458hunter
Platin Member
Platin Member
Interesser: Skydning, jagt og MC
Geografisk sted: Øst-Sjælland
Has thanked: 349 times
Been thanked: 160 times

Re: Aktindsigt i mine registrede våben - hvordan?

Indlæg af 458hunter » 30. maj 2020, 17:55

Den letteste måde er at du laver en liste over dine våben og sender til dem med anmodning om at bekræfte rigtigheden.

De skal virkelig vrides før de deler deres liste (mærkeligt nok). Det burde jo bare være lige til at slå op da det er i alles interesse at det registrerede matcher virkeligheden..

Brugeravatar
Ingsorsi
Gold Member
Gold Member
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Roskilde / København
Has thanked: 195 times
Been thanked: 27 times

Indlæg af Ingsorsi » 30. maj 2020, 19:02

Chrstn_Olsen skrev:
30. maj 2020, 17:55
Den letteste måde er at du laver en liste over dine våben og sender til dem med anmodning om at bekræfte rigtigheden.

De skal virkelig vrides før de deler deres liste (mærkeligt nok). Det burde jo bare være lige til at slå op da det er i alles interesse at det registrerede matcher virkeligheden..
Det skyldes sikkert at de ikke vil tages i ikke at have et våben registreret. Hvis nu en ondsindet person trak en liste og opdagede at den ene bøsse ikke var registreret. Så kunne vedkommende sælge den kriminelt hvis der var tale om en bandit. Sandsynligheden for det er en bandit er nok lille pga vandelsgidkendelse men alligevel.

458hunter
Platin Member
Platin Member

Indlæg af 458hunter » 30. maj 2020, 19:24

Ingsorsi skrev:
30. maj 2020, 19:02
Chrstn_Olsen skrev:

Det skyldes sikkert at de ikke vil tages i ikke at have et våben registreret. Hvis nu en ondsindet person trak en liste og opdagede at den ene bøsse ikke var registreret. Så kunne vedkommende sælge den kriminelt hvis der var tale om en bandit. Sandsynligheden for det er en bandit er nok lille pga vandelsgidkendelse men alligevel.
Jeg tænker du har ret, men det er da en noget forskruet måde at se sine borgere på :)

Brugeravatar
Marc
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt, våben & detektor
Geografisk sted: Sønderjylland.
Has thanked: 9 times
Been thanked: 19 times

Indlæg af Marc » 31. maj 2020, 10:26

Chrstn_Olsen skrev:
Vides det hvordan man er stillet rent juridisk?
Jeg var egentligt af den opfattelse, at man har ret til at få udleveret sådanne registreringer.
Vi er alle i rendestenen, men nogle af os kigger mod stjernerne.

Hansen-Martin
Gold Member
Gold Member

Indlæg af Hansen-Martin » 31. maj 2020, 10:39

kunne man evt. ringe til dem og sige at de var flevet våde og i stykker og om de ville sende nogen nye? :)

TheDarkSide
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt, skydevåben...
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 22 times
Been thanked: 69 times

Indlæg af TheDarkSide » 31. maj 2020, 12:06

Hansen-Martin skrev:
31. maj 2020, 10:39
kunne man evt. ringe til dem og sige at de var flevet våde og i stykker og om de ville sende nogen nye? :)
Det burde da være muligt. Man kan vel bare sige at alle ens kvitteringer er gået til pga. en vandskade eller at katten har spist dem :giggle:

Jeg har engang skrevet til våbenkontoret (da det var lokale våbenkontorer) og bad om en samlet oversigt over hvilke våben jeg havde registreret. Svaret var:
"Du har anmeldt 3 stk. haglgeværer og du har våbentilladelser til 4 rifler.

Du skulle gerne have kvittering på anmeldelserne af haglgeværerne og våbentilladelser på riflerne liggende."

Ikke særligt behjælpelig, da jeg jo ikke kan se hvilke våben, der er registreret. Jeg havde købt og solgt en del forskellige våben, så selvom antallet passede, kunne jeg jo ikke være sikker på at det var de rigtige våben der var registrerede.
Kvitteringer havde jeg aldrig modtaget og det fik jeg så, efter lidt diskussion, den lokale skrankepave til at sende.

458hunter
Platin Member
Platin Member

Indlæg af 458hunter » 31. maj 2020, 15:24

Hansen-Martin skrev:
Det hedder erstatningstilladelser og koster 200kr pr stk.

Hansen-Martin
Gold Member
Gold Member

Indlæg af Hansen-Martin » 31. maj 2020, 17:47

Chrstn_Olsen skrev:
31. maj 2020, 15:24
Hansen-Martin skrev:
Det hedder erstatningstilladelser og koster 200kr pr stk.
Også når det er til hagl våben

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 306 times
Been thanked: 1125 times

Indlæg af Lassescout » 1. jun 2020, 14:22

Det er bare at ringe og bede om aktindsigt efter forvaltningsloven i egne tilladelser og registreringer. Det skal de give, og hvis ikke de kan give dig den inden 9 dage, skal du have en forklaring på, hvorfor og hvornår de så regner med at de kan give dig den.

Hvis de begynder at tale om, at de vil have din anmodning skriftligt, så forklar dem at der ikker er formkrav til ansøgninger om aktindsigt. Det betyder at alene den mundtlige forespørgsel skal modtages som en ansøgning om aktindsigt og behandles derefter.

Du behøver ikke begrunde din ansøgning.

Det er muligt de vil bede om at du identificerer dig med CPR. Nummer. De må jo ikke sende oplysningerne til andre end dig, men med dit CPR nummer kan de sende en liste til din e- boks, og det er sikker kommunikation, så det må de godt. De må også fremsende pr. Brev men nok ikke til en almindelig mailadresse.
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 50 times
Been thanked: 428 times

Indlæg af Refraktorius » 5. jun 2020, 14:31

Hvis du har begrundet mistanke om at dine registreringer ikke passer, så gør det.
Men lad være med at læsse "nice to know"-opgaver over på PAC.

Husk at det tager tid at gøre, og den tid der bliver brugt på det, går fra den tid hvor der skulle have været udstedt tilladelser til os andre!
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Brugeravatar
Glockster
Moderator
Moderator
Geografisk sted: København
Has thanked: 104 times
Been thanked: 146 times

Indlæg af Glockster » 5. jun 2020, 14:38

Meget enig med Refrak....lad være at spille vores alles skattekroner på den slags. Aktindsigt er både dyrt og tidskrævende og trækker ressourcerne væk fra de egentlige arbejdsopgaver.
Tænk lidt ligesom medicin..."use with care"😉
"A fear of weapons is a sign of retarded sexual and emotional maturity." - Sigmund Freud

Hansen-Martin
Gold Member
Gold Member

Indlæg af Hansen-Martin » 5. jun 2020, 22:03

Refraktorius skrev:
5. jun 2020, 14:31
Hvis du har begrundet mistanke om at dine registreringer ikke passer, så gør det.
Men lad være med at læsse "nice to know"-opgaver over på PAC.

Husk at det tager tid at gøre, og den tid der bliver brugt på det, går fra den tid hvor der skulle have været udstedt tilladelser til os andre!
nu har jeg solgt over 20 hagl våben de sidste par år, så kunne være rart og vide om det hele var som det skulle være, man hører jo af og til om fejl i deres system

LJ
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt og flugtskydning.
Geografisk sted: Sjælland. Heldigvis!
Has thanked: 71 times
Been thanked: 106 times

Indlæg af LJ » 5. jun 2020, 23:18

Glockster skrev:
5. jun 2020, 14:38
Meget enig med Refrak....lad være at spille vores alles skattekroner på den slags. Aktindsigt er både dyrt og tidskrævende og trækker ressourcerne væk fra de egentlige arbejdsopgaver.
Tænk lidt ligesom medicin..."use with care"😉
Såfremt man har reel tvivl omkring korrekt registrering af våben i ens besiddelse, er det i aller højeste grad en del af de egentlige arbejdsopgaver og med den mængde fejl der forekommer i registreringer af bl.a. halvåben er det kun rimeligt at de får rettet de fejl, længere ventetid eller ej.
Gerne inden en uskyldig våbenejer får vendt sit liv på hovedet på grund af en sådan!

Brugeravatar
Glockster
Moderator
Moderator
Geografisk sted: København
Has thanked: 104 times
Been thanked: 146 times

Indlæg af Glockster » 6. jun 2020, 13:43

LJ skrev:
5. jun 2020, 23:18

Såfremt man har reel tvivl...
Lige præcis :thumbup:
"A fear of weapons is a sign of retarded sexual and emotional maturity." - Sigmund Freud

BQC1
Banned
Banned
Interesser: Skydning
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 2 times
Been thanked: 2 times

Indlæg af BQC1 » 6. jun 2020, 15:23

Ingsorsi skrev:
30. maj 2020, 19:02
Chrstn_Olsen skrev:

Ja lige præcis ,jeg har selv oplevet at de ikke vidste hvad våben jeg havde, man får fornemmelse af at de ikke har styr på en skid nogen gange

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin

Indlæg af Refraktorius » 6. jun 2020, 20:50

Det er derfor man selv sørger for at have kopier af ens anmeldelser liggende.
Og nu hvor det kører elektronisk, har man også den elektroniske bekræftelse på, at anmeldelsen er sendt.

Lassescout
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Lassescout » 7. jun 2020, 07:05

Refraktorius skrev:
6. jun 2020, 20:50
Det er derfor man selv sørger for at have kopier af ens anmeldelser liggende.
Og nu hvor det kører elektronisk, har man også den elektroniske bekræftelse på, at anmeldelsen er sendt.
Netop. Og sælger man et haglgevær privat, kan man gøre det til en del af processen, at køberen registrerer haglgeværet i sit navn, evt. på ens egen PC, før han forlader huset med det. Så har man begge sikkerhed for, at det er gjort.

Jeg har for nylig solgt to haglgeværer og to salonrifler i bytte for noget andet til en våbenbutik. Gad vist om de husker at omregistrere det? Hmmm, nå jeg kan i hvert fald redegøre præcist for hvornår og til hvem jeg har afhændet det. Mon ikke det er godt nok ?
Hilsen Lasse.

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin

Indlæg af Refraktorius » 7. jun 2020, 08:21

Lassescout skrev:
7. jun 2020, 07:05
...

Jeg har for nylig solgt to haglgeværer og to salonrifler i bytte for noget andet til en våbenbutik. Gad vist om de husker at omregistrere det? Hmmm, nå jeg kan i hvert fald redegøre præcist for hvornår og til hvem jeg har afhændet det. Mon ikke det er godt nok ?
Hvis du har en kvittering, så vil jeg absolut mene at det er det.

Jeg er ikke nogen stor fan af systemet hvor sælger er ansvarlig for, at køber laver registreringen.

Bliver det ikke omregistreret, og dukker det senere op i en "uheldig sammenhæng", så er det mig nummeret fører tilbage til.

Der kunne også være en risiko for, at der skete en fejl ved PAC (simpel tastefejl) og så vil køber stå med et haglgevær der ikke er registreret men ville være "mit" når det blev trukket ud af en udbrændt bil.

Fremover tror jeg, at jeg ganske enkelt vil sende en mail til PAC:

Til PAC

Til orientering har jeg d.d. solgt følgende haglgevær til:

E. Fudd, 010468-XXX
Monmouth Beach
Riverdale

Mærke: Winchester Wabbitdestwoyer, kaliber 4, #1984-666

Med højagtelse
XX
Så har jeg en dokumentation både hos mig selv og modtaget hos PAC.
Da det er til orientering skal de ikke foretage sig noget, men jeg vil få et autoreply på at den er modtaget. Og det gemmer jeg.

:biggrin:

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 412 times
Been thanked: 969 times
Kontakt:

Indlæg af Bofhenator » 7. jun 2020, 09:33

Refraktorius skrev:
7. jun 2020, 08:21
...
...

E. Fudd, 010468-XXX
Monmouth Beach
Riverdale

Mærke: Winchester Wabbitdestwoyer, kaliber 4, #1984-666
...
Pyh, du er blevet snørret, han er fra 1937!!
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

Sierra13
Platin Member
Platin Member
Geografisk sted: Stor kbh
Been thanked: 82 times

Indlæg af Sierra13 » 7. jun 2020, 10:26

Jeg kunne ikke få oplyst hvilke våben jeg stod registeret for uden at søge aktindsigt.

Så jeg skrev til PAC at Jeg med CPR xxx søgte aktindsigt i egen våbenoversigt.

Hvorefter jeg fik et samlet svar fra medarbejderen i PAC, i samarbejde med en af deres jurister som fremsendte en komplet oversigt over samtlige våben jeg har haft og deres status.

Jeg tør ikke tænke på antallet af mandetimer for så simpel en ting, men hvis proceduren kræver en jurist indover når der ønskes oversigt over våben, så har jeg ikke dårlig samvittighed over de skal ofre lidt tid på mig

EDIT:
Jeg kunne IKKE få dem til at bekræfte rigtigheden af nogen af mine våben overhoved, jeg havde ellers også lavet en komplet liste, med våben, våbennumre, journalnumre osv. Den ville de hverken be- eller afkræfte. Der fik jeg af vide det krævede aktindsigt at få sådanne oplysninger

Og ja der var fejl der skulles rettes..... med følgende forklaring "De må være gået tabt i overgangen til det nye system" :inspect: :inspect:

LJ
Platin Member
Platin Member

Indlæg af LJ » 7. jun 2020, 10:39

Sierra13 skrev:
7. jun 2020, 10:26
Jeg kunne ikke få oplyst hvilke våben jeg stod registeret for uden at søge aktindsigt.

Hvorefter jeg fik et samlet svar fra medarbejderen i PAC, i samarbejde med en af deres jurister som fremsendte en komplet oversigt over samtlige våben jeg har haft og deres status.

Jeg tør ikke tænke på antallet af mandetimer for så simpel en ting, men hvis proceduren kræver en jurist indover når der ønskes oversigt over våben, så har jeg ikke dårlig samvittighed over de skal ofre lidt tid på mig

EDIT:
Jeg kunne IKKE få dem til at bekræfte rigtigheden af nogen af mine våben overhoved, jeg havde ellers også lavet en komplet liste, med våben, våbennumre, journalnumre osv. Den ville de hverken be- eller afkræfte. Der fik jeg af vide det krævede aktindsigt at få sådanne oplysninger

Og ja der var fejl der skulles rettes..... med følgende forklaring "De må være gået tabt i overgangen til det nye system" :inspect: :inspect:
Størstedelen af de ansatte i PAC der sidder med de sager har ikke kompetencer til det. De har fået nogle simple retningslinier at forholde sig til og går du det mindste udover det, skal de have hjælp.

Sierra13
Platin Member
Platin Member
Geografisk sted: Stor kbh
Been thanked: 82 times

Indlæg af Sierra13 » 7. jun 2020, 11:02

LJ skrev:
7. jun 2020, 10:39
Sierra13 skrev:

EDIT:

Størstedelen af de ansatte i PAC der sidder med de sager har ikke kompetencer til det. De har fået nogle simple retningslinier at forholde sig til og går du det mindste udover det, skal de have hjælp.
Helt bestemt enig, og det er også kun godt de ikke går udover deres retningslinjer.

Der hvor jeg tænker man nemt kunne optimere, var at tilpasse retningslinjerne (og systemet, men det sker vidst aldrig) således at det var muligt for den enkelte jæger/våbenejer at få sin egen våbenoversigt, uden det kræves at der blandes en jurist ind i det, som enten skriver eller copy/paste 1-2 sider brev. I min optik er det umiddelbart spild af mandetimer.

Hos SKAT er det intet problem jeg kan se hvilke "dødsmaskiner" (køretøjer) jeg ejer. Det er bare at logge ind med NemID, så kan jeg se samtlige køretøjer jeg hæfter for, om de er forsikret, betalt afgift, hvornår de skal synes osv.

LJ
Platin Member
Platin Member

Indlæg af LJ » 7. jun 2020, 11:34

Sierra13 skrev:
7. jun 2020, 11:02
LJ skrev:
7. jun 2020, 10:39
Sierra13 skrev:

EDIT:

Helt bestemt enig, og det er også kun godt de ikke går udover deres retningslinjer.

Der hvor jeg tænker man nemt kunne optimere, var at tilpasse retningslinjerne (og systemet, men det sker vidst aldrig) således at det var muligt for den enkelte jæger/våbenejer at få sin egen våbenoversigt, uden det kræves at der blandes en jurist ind i det, som enten skriver eller copy/paste 1-2 sider brev. I min optik er det umiddelbart spild af mandetimer.

Hos SKAT er det intet problem jeg kan se hvilke "dødsmaskiner" (køretøjer) jeg ejer. Det er bare at logge ind med NemID, så kan jeg se samtlige køretøjer jeg hæfter for, om de er forsikret, betalt afgift, hvornår de skal synes osv.
Vi er helt enige! :thumbup:

Lassescout
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Lassescout » 7. jun 2020, 12:17

Yes, det er der vi skal hen med våbenregistreringen.

...og kunne vi så få lov til selv at registrere nyindkøb, så de fremgik af ens beholdning med det samme, så kunne man også tage riflen med ud af butikken mens dankortet var varmt. De laver alligevel en vandelsgodkendelse hver gang man skal have jagttegn, så det ville spare dem for en masse tastearbejde uden at koste nogen sikkerhed.
Hilsen Lasse.

Besvar