Hvornår skal man søge importtilladelse ved køb af kniv fra udlandet?

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Besvar
Brugeravatar
Ingsorsi
Gold Member
Gold Member
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Roskilde / København
Has thanked: 195 times
Been thanked: 27 times

Indlæg af Ingsorsi » 31. maj 2020, 17:05

Hej

Jeg overvejer at købe denne kniv fra Kina (som dog pt. ikke sendes til Danmark pga. Corona, men det ændres forhåbenligt):
https://www.ebay.co.uk/itm/TwoSun-EDC-O ... e#shpCntId

Kniven og producenten har tidligere været omtalt herinde og har fået god anmeldelse fra NVF medlem.

Men før jeg tør købe den håber jeg, at vi kan få en debat omkring importtilladelse og en gang for alle få slået fast, hvad reglerne er og hvordan man bør forholde sig.

Det overordnede spørgsmål er:

Men det giver også anledning til en del øvrige spørgsmål:

F.eks. følgende:

Skal man ved importtilladelse have en blankvåbentilladelse i forvejen eller andet?
- Eller skal man bare have et anerkendelsesværdigt formål? Såsom at man er lystfisker eller jæger?

Hvornår er der tale om et våben? (en rød victorinox-lommekniv et våben? Hvad med en køkkenkniv? Hvad med et multitool? Hvad med et stemmejern...)

Kan man på nogen måder være ringere stillet ved at søge en importtiladelse end hvis man ikke havde søgt? Her tænker jeg på helt grelle tilfælde som f.eks. at man køber en kniv som på grund af et eller andet man ikke var opmærksom på viser sig at være ulovlig - det kunne f.eks. være at sælger sender en skede med som har et hul i, men at der ikke i annoncen var omtalt at der fulgte en skede med. Her lyder det jo som om det enkleste er at benægte at man har foretaget købet, men det er måske problematisk hvis man har søgt importtilladelse...

Hvad skal man som køber gøre for at sikre sig selv bedst muligt i tilfælde af at der bliver en sag? Her tænker jeg på ting som at gemme screenshots af salgsannoncen, m.m.
Evt. kontakte politiet og bede om forhåndsgodkendelse af at kniven er lovlig (yeah right, det tror jeg ikke engang selv på, at politiet vil give, selvom jeg egentlig mener, at jeg som borger burde have krav på det)

Emnet har været oppe at vende flere gange herinde. Bl.a. her hvor der både gives råd om at man bør søge importtilladelse samt råd om at man ikke skal:
viewtopic.php?f=41&t=81623

og her:
https://nordisk-forum.dk/viewtopic.php? ... se#p927629

Vi har haft en hel del indlæg efterhånden, hvor folk er kommet galt afsted og har modtaget et eller andet bødeforlæg fordi de har købt en kniv over nettet. Næsten hver eneste gang er der en eller flere der skriver noget i stil med: "Det er du selv ude om - du skulle bare have søgt en importtilladelse".

Selvom emnet bliver nævnt ind imellem i forskellige andre tråde, synes jeg, at det er på tide vi har en samlet tråd om emnet; og jeg håber, at vi kan komme frem til en form for konklusion eller konsensus om nogle retningslinjer.
Forhåbentligt kan man så fremover henvise til denne tråd, hver gang emnet kommer op igen. F.eks. i forbindelse med folk der er kommet galt afsted, m.m.

F U B A R
Platin Member
Platin Member
Interesser: WW2 våben long range shooting
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 73 times
Been thanked: 52 times

Re: Hvornår skal man søge importtilladelse ved køb af kniv fra udlandet?

Indlæg af F U B A R » 31. maj 2020, 17:42

Livrem OG seler
Anerkendelses værdigt formål samt en blankvåbentilladelse heller ej at foragte
Koster gratis
Inporttilladelse !
300 jægere åbenbart i indeværende år frataget deres tegn grundet samme
Så ingen grund til at undlade ovenstående
Ellers er der risiko for stor straf
Mvh
I spent most of my money on beer , guns and women
The rest i just wasted!

Brugeravatar
Ingsorsi
Gold Member
Gold Member

Indlæg af Ingsorsi » 31. maj 2020, 18:19

Hvordan fungerer det med blankvåbentilladelse ? Skal man søge den til et specifikt våben?

Rednex
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Skydning og IT
Geografisk sted: Ølstykke
Has thanked: 5 times
Been thanked: 14 times

Indlæg af Rednex » 31. maj 2020, 18:30

Jeg har selv købt den pågældende kniv, uden at søge importtilladelse.

Kniven er en almindelig foldekniv med klinge under 12 cm, og kan dermed frit indføres, købes, besiddes og bæres og anvendes uden tilladelse (at bære den kræver dog anerkendelsesværdigt formål). Kniven leveres i en fesen papæske, uden yderligere tilbehør.

Men hvis jeg var i tvivl om hvorvidt en kniv kunne kræve tilladelse, så ville jeg ikke undlade at søge importtilladelse. Hvis tolderen så finder en snor i pakken, som gør den til en halskniv, så må man henvise til et screenshot af annoncen, hvor der ikke er nævnt noget om snore eller suspekte skeder.

Kenned
Platin Member
Platin Member
Interesser: UV-jagt, våben, Teknik
Geografisk sted: København S
Has thanked: 233 times
Been thanked: 216 times

Indlæg af Kenned » 31. maj 2020, 18:35

Blankvåbentilladelse Dækker alle de knive mv. du har som ikke har et anderkendelsesværdigt formål. Én tilladelse til alle knivene.

Den har ingen funktion ved import! Du skal have importtilladelse til alle knive der ikke har et anderkendelsesværdigt formål.

Rådet er: Få en importtilladelse hvis du køber knive mv. i udlandet næsten ligegyldigt udforming

Hilsen Kenneth

Brugeravatar
Oscar123
This member is
This member is
Interesser: Ildvåben og ildvand
Geografisk sted: Frederiksberg
Has thanked: 342 times
Been thanked: 400 times

Indlæg af Oscar123 » 31. maj 2020, 22:38

Ingsorsi skrev:
31. maj 2020, 17:05
...
Vi har haft en hel del indlæg efterhånden, hvor folk er kommet galt afsted og har modtaget et eller andet bødeforlæg fordi de har købt en kniv over nettet. Næsten hver eneste gang er der en eller flere der skriver noget i stil med: "Det er du selv ude om - du skulle bare have søgt en importtilladelse".

Selvom emnet bliver nævnt ind imellem i forskellige andre tråde, synes jeg, at det er på tide vi har en samlet tråd om emnet; og jeg håber, at vi kan komme frem til en form for konklusion eller konsensus om nogle retningslinjer.
...
Dit forsøg på at etablere en tråd med en ”konsensus” er prisværdigt – men i praksis ikke særlig brugbart. Evt. konsensus her på NVF tæller ikke rigtigt i byretten… :neutral:

Dit indlæg bringer et par links, hvor jeg bla. har udtalt mig. Det har jeg tydeligvis ikke gjort tilstrækkelig klart… :oops:

De velmenende råd, som gives her på NVF - og også her i denne tråd - om at skaffe en indførselstilladelse (ikke ”importtilladelse”) giver desværre ikke den sikkerhed, som du søger. Sagen er nemlig den, at en sådan indførselstilladelse udstedes på baggrund af de oplysninger, som du selv har tilvejebragt og indtastet. Og skulle kniven så siden vise sig at være ulovlig i Danmark (f.eks. ”spring assisted”) uden at man har nævnt de relevante detaljer i ens ansøgning er den udstedte indførselstilladelse intet værd og vil ikke hjælpe en til at klare frisag i forhold til myndighederne.

Den eneste, der er i stand til at sikre dig, er dig selv. Sæt dig grundigt ind i loven og vær omhyggelig med at undersøge den/de knive på nettet, som du er interesseret i. Hvis produktbeskrivelsen er mangelfuld eller efterlader tvivl om hvorvidt knivens art eller funktionalitet er tilladelig i Danmark – så undlad helt at bestille den. Når du er sikker i din sag og vælger at bestille så sørg for at gemme produktbeskrivelsen i fm. købet således at du om nødvendigt efterfølgende kan dokumentere, at du handlede i ”god tro” såfremt sælger måtte ”komme til” at sende dig en anden og måske ulovlig kniv. Hvis ikke du er tryg ved ovenstående bør du undlade at købe knive på nettet.

Hvad angår den konkrete kniv, som du overvejer at bestille har jeg selv to af fuldstændig samme type (TS21) samt en lidt mindre version (TS57). Alle er bestilt over nettet og modtaget uden problemer. I fm. med den første bestilling skaffede jeg en indførselstilladelse – men efter at have drøftet sagen indgående med en dygtig jurist har jeg ikke ved senere anskaffelser (3 yderligere knive) ulejliget mig med at skaffe nogen indførselstilladelse. Og det har jeg været helt tryg ved. :snu:

Den pågældende TS21 (som for øvrigt er en glimrende kniv) er fuldstændig lovlig i forhold til knivloven og vil frit kunne indføres. Husk blot på, at den som alle andre knive kun må bæres og anvendes til anerkendelsesværdige formål – og aldrig i visitationszoner eller situationer, hvor der vil kunne opstå ”tumult”, som f.eks. nattelivet, sportskampe, koncerter, festivals, demonstrationer m.v.

Held og lykke med anskaffelsen

:razz:
Oscar123
On scene - but unseen

Brugeravatar
Drikkedunk
Silver Member
Silver Member
Interesser: Historiske skydevåben
Geografisk sted: Østjylland
Been thanked: 13 times

Indlæg af Drikkedunk » 31. maj 2020, 23:10

Jeg er lidt usikker om det egentlig vil kunne lade sig gøre. Men hvad med at søge om eksporttilladelse til at sende alle danske toldere og politifolk ud af landet i den tid det tager for din vare at nå frem? Det burde gøre det hele lidt hurtigere.

Alternativet er jo at det tager ca. 3 uger for en importtilladelse (plus 2-16 uger i kvaje-tillæg), og så 1-2 dages behandlingstid i det land varen skal eksporteres fra.

Brugeravatar
Ingsorsi
Gold Member
Gold Member

Indlæg af Ingsorsi » 1. jun 2020, 09:16

Kenneth Jensen skrev:
31. maj 2020, 18:35
Blankvåbentilladelse Dækker alle de knive mv. du har som ikke har et anderkendelsesværdigt formål. Én tilladelse til alle knivene.

Den har ingen funktion ved import! Du skal have importtilladelse til alle knive der ikke har et anderkendelsesværdigt formål.

Rådet er: Få en importtilladelse hvis du køber knive mv. i udlandet næsten ligegyldigt udforming

Hilsen Kenneth
Blankvåbentilladelse, er det den der hedder "Samlertilladelse til blankvåben" og som man søger her:
https://politi.dk/soeg-om-tilladelse/vaaben/blankvaaben ?

Her ser det ud til at man skal angive en årsag til at man vil være samler.

"Skriv din begrundelse for hvorfor du vil være samler og uddyb hvad du ønsker i din samling."

Det er jo ikke som sådan fordi jeg vil være samler. Jeg vil jo købe en kniv for at bruge den.
For mig er en kniv et (essentielt) værktøj - ikke et våben. Jeg har aldrig - og har ingen intention om - nogensinde brugt en kniv som et våben.

Brugeravatar
Oscar123
This member is
This member is
Interesser: Ildvåben og ildvand
Geografisk sted: Frederiksberg
Has thanked: 342 times
Been thanked: 400 times

Indlæg af Oscar123 » 1. jun 2020, 11:18

Ingsorsi skrev:
1. jun 2020, 09:16
Blankvåbentilladelse, er det den der hedder "Samlertilladelse til blankvåben" og som man søger her:
https://politi.dk/soeg-om-tilladelse/vaaben/blankvaaben ?

Her ser det ud til at man skal angive en årsag til at man vil være samler.

"Skriv din begrundelse for hvorfor du vil være samler og uddyb hvad du ønsker i din samling."

Det er jo ikke som sådan fordi jeg vil være samler. Jeg vil jo købe en kniv for at bruge den.
For mig er en kniv et (essentielt) værktøj - ikke et våben. Jeg har aldrig - og har ingen intention om - nogensinde brugt en kniv som et våben.
Da du ønsker en kniv til alm. anvendelse er en ”blankvåbentilladelse” ikke relevant. Sådanne er relevante til samling af f.eks. sabler, bajonetter, hellebarder og lign. som ikke har et normalt anvendelsesformål andet end dekoration - eller "blot for at have" fordi man interesserer sig for historien, teknikken eller lign…

Efter ændringen af knivloven i 2016 blev mange tidligere ulovlige knive nu gjort lovlige i Danmark. Den maksimale lovlige klingelængde blev fastholdt på 12 cm – men denne har nu ikke længere praktisk betydning når blot kniven skal anvendes til anerkendelsesværdige formål. En situation, hvor man ønsker at indføre en kniv med længere klinge end 12 cm er dog et af de få tilfælde, hvor en indførselstilladelse kunne være relevant. Ønsker du eksempelvis at indføre en jagtkniv på 15 cm vil det kunne lette ekspeditionen ved indførslen at have en indførselstilladelse på pågældende kniv, hvor klingelængden er tydeligt oplyst.

Men i situationer, hvor kniven allerede er lovlig i alle forhold (hvilket TS21 klart er…) giver en indførselstilladelse ingen mening. Der er i øvrigt flere eksempler på, at PAC ikke vil udstede sådanne indførselstilladelser til lovlige knive, ”da kniven jo vil kunne indføres frit”.

Hvad angår knivloven fik man desværre ikke gjort arbejdet med lovændringen helt færdig og den nugældende lov fra 2016 indeholder desværre stadig flere ”uheldigheder”, som f.eks. forbud mod springknive (og dermed også ”spring assisted” knive), butterflyknive, halsknive m.fl. Disse knive lå før ændringen sammen med enhåndsbetjente knive samt knive med låsbar klinge i en gruppe af ”særligt farlige knive”. Ved ændringen i 2016 blev enhåndsbetjente og låsbare knive lovliggjorte – men man glemte lige at forholde sig til resten af de ”særligt farlige” knive. En moderne enhåndsbetjent kniv kan trækkes og åbnes lige så hurtigt som springknive, butterflyknive og halsknive så det giver ikke længere mening at fastholde denne restgruppe som tilladelseskrævende – hvilket i praksis vil sige ulovlige, da sådanne tilladelser aldrig gives... Og, det er i denne sammenhæng vi ser de mange tåbelige sigtelser for overtrædelse af våbenloven med ganske store konsekvenser til følge for eksempelvis jægere og foreningsskytter.

:razz:
Oscar123
On scene - but unseen

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 80 times
Been thanked: 754 times

Indlæg af Flugteren » 1. jun 2020, 12:34

Knive med lås har da alle dage været helt lovlige, de måtte dog ikke bæres som EDC, men kun til anerkendelsesværdige formål, såsom udflugt i naturen, jagt, fiskeri, madlavning m.m.

Kenned
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Kenned » 1. jun 2020, 12:52

Husk også den lille krølle: Hvis man ønsker at etablere en knivsamling (læs: hænge knivene op til pynt), så kræves der altid blankvåbentilladelse.

Loven er tåbelig og ulogisk, men sådan er den.

Fx kræver en champagnesabel(som ifølge politiet selv er et køkkenredskab) en blankvåbentilladelse hvis den hænges op på væggen :wall:

Hilsen Kenneth

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 80 times
Been thanked: 754 times

Indlæg af Flugteren » 1. jun 2020, 12:59

Kenneth Jensen skrev:
1. jun 2020, 12:52
Husk også den lille krølle: Hvis man ønsker at etablere en knivsamling (læs: hænge knivene op til pynt), så kræves der altid blankvåbentilladelse.

Fx kræver en champagnesabel(som ifølge politiet selv er et køkkenredskab) en blankvåbentilladelse hvis den hænges op på væggen :wall:

Hilsen Kenneth
Man må gerne have en champagnesabel hængende på væggen i køkkenet, f.eks., sålænge man anvender den til sabling af Champagne.

Hænger man den op dekorativt på væggen ved siden af sine billeder af udlandsture til Afrika, så er det nok mere tvivlsomt, om man reelt anvender den til sabling af Champagne, men det er tvivlsomt, om Politiet kan bevise, at man ikke havde til hensigt at anvende sablen til dens formål.

Kenned
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Kenned » 1. jun 2020, 21:31

Flugteren skrev:
1. jun 2020, 12:59
Kenneth Jensen skrev:
1. jun 2020, 12:52

Hilsen Kenneth
Man må gerne have en champagnesabel hængende på væggen i køkkenet, f.eks., sålænge man anvender den til sabling af Champagne.

Hænger man den op dekorativt på væggen ved siden af sine billeder af udlandsture til Afrika, så er det nok mere tvivlsomt, om man reelt anvender den til sabling af Champagne, men det er tvivlsomt, om Politiet kan bevise, at man ikke havde til hensigt at anvende sablen til dens formål.
Prøv at gætte om jeg mente på væggen i køkkenet :blink: Og ja man må også godt have sin knivmagnet med knive på væggen i køkkenet.

Men at have indstillingen “det er op til politiet at bevise...” kan være vejen til at miste sine tilladelser og få en plet på straffeattesten. Derudover skal du lige lægge mærke til at det er ligegyldigt om du bruger dertil at sable champagnen med - den kan jo godt blive betragtet som “udstillet” alligevel.

Hilsen Kenneth

Besvar