Garand gevær og seneste cirkulære om halvautomatiske rifler
-
- Newbie
- Interesser: Jagt, Skydning
- Geografisk sted: Sydsjælland
- Been thanked: 11 times
Garand gevær og seneste cirkulære om halvautomatiske rifler
Kære Forum
Med afsæt i det seneste cirkulære om halvautomatiske rifler - hvilken betydning får det når jeg skal søge om fornyelse af våbentilladelse på mit Garand gevær.
https://www.retsinformation.dk/eli/retsinfo/2020/9392
Spørgsmål:
Kan jeg forny tilladelsen udelukkende til brug i en andet land end DK til jagt - feks hos familien i Norge?
Peter
Med afsæt i det seneste cirkulære om halvautomatiske rifler - hvilken betydning får det når jeg skal søge om fornyelse af våbentilladelse på mit Garand gevær.
Spørgsmål:
Kan jeg forny tilladelsen udelukkende til brug i en andet land end DK til jagt - feks hos familien i Norge?
Peter
-
- Platin Member
- Interesser: Jagt, skydning, sport, science
- Geografisk sted: Sjælland
- Has thanked: 80 times
- Been thanked: 755 times
Re: Garand gevær og seneste cirkulære om halvautomatiske rifler
Det nye cirkulære giver netop mulighed for at eje halvautomatiske rifler større kaliber, som du må bruge til jagt i DK og udlandet.Storlingevej skrev: ↑1. jul 2020, 12:45Kære Forum
Spørgsmål:
Peter
Medmindre du har andre centraltændte, halvautomatiske våben, så fornyer du såmænd bare tilladelsen som normalt.
-
- Newbie
- Interesser: Jagt, Skydning
- Geografisk sted: Sydsjælland
- Been thanked: 11 times
Ok tak for svar - jeg ejer ikke andre halvautomatiske våden Og ville være meget ked af at skamfere min gamle Garand.
God sommer
Peter
God sommer
Peter
- NSander
- Platin Member
- Interesser: Jagt, skydning, ww2
- Geografisk sted: Djursland
- Has thanked: 34 times
- Been thanked: 342 times
Faktisk lige for Garand, er det en forbedring. Du kan nemlig nu lovligt nøjes med at have et clip, plomberet til 2 patroner, til jagt i DK og så de almindelige til 8, til lande hvor det er lovligt. Så det er ikke et krav at våbnet er "forsynet med en permanent anordning", nu er begrænsningen på magasinet, og sat op fra 2 til 3 patroner.
At der desværre ryger en masse andre rifler for den nye lov er ærgerligt. De forsøger så godt de kan, at forbyde AK47 og AR15 platform, uden at skrive det direkte. Det betyder bl.a at jeg ikke kan få fornyet min US karabin.
At der desværre ryger en masse andre rifler for den nye lov er ærgerligt. De forsøger så godt de kan, at forbyde AK47 og AR15 platform, uden at skrive det direkte. Det betyder bl.a at jeg ikke kan få fornyet min US karabin.
-
- Platin Member
- Interesser: Jagt. Riffelskydning.
- Geografisk sted: Fyn.
- Has thanked: 306 times
- Been thanked: 1125 times
Man må have én i kammeret og to i magasinet. Det vil for de fleste rifler med aftageligt magasin betyde at du skal begrænse magasinkapaciteten til to.
Men nu lader man jo Garand geværet lidt specielt. Man presser clippen i og slipper ladehåndtaget, så stripper bundstykket en patron fra clippen og lader kammeret. Betyder det, at man skal lave en clip til tre patroner, eller vil man kunne lade en sådan med 4 skud på nogen måde ? For så går den jo ikke.
Sagt på en anden måde: Kan man på nogen måde lade Garanden med flere patroner end der kan være i clippen?
Men nu lader man jo Garand geværet lidt specielt. Man presser clippen i og slipper ladehåndtaget, så stripper bundstykket en patron fra clippen og lader kammeret. Betyder det, at man skal lave en clip til tre patroner, eller vil man kunne lade en sådan med 4 skud på nogen måde ? For så går den jo ikke.
Sagt på en anden måde: Kan man på nogen måde lade Garanden med flere patroner end der kan være i clippen?
Hilsen Lasse.
... Buy the best and cry once.
-
- Platin Member
Kan man ikke indsætte dit plomberede clip, holde followeren nede, indsætte en patron i kammeret og lade låsen køre frem over clippet (mens man holder patronerne nede), så den ikke samler en patron op og bare låser til sidst?Lassescout skrev: ↑1. jul 2020, 20:26Man må have én i kammeret og to i magasinet. Det vil for de fleste rifler med aftageligt magasin betyde at du skal begrænse magasinkapaciteten til to.
-
- This member is
- Interesser: IPSC, jagt, genladning og luft
- Geografisk sted: Bornholm
- Has thanked: 193 times
- Been thanked: 44 times
Lige Garanden burde lovligt kunne have 3 skud i magasinet.
-
- Platin Member
- Interesser: Jagt. Riffelskydning.
- Geografisk sted: Fyn.
- Has thanked: 306 times
- Been thanked: 1125 times
Nnnjaae, jeg vil nok være forsigtig med at udtrykke det på den måde.
Garanden har vel egentlig fast magasin, som lades med ladeclip. Det specielle er bare at ladeclippen kommer med ned i magasinet, og kastes ud når sidste skud er taget. Derved kan du lave en ladeclip til tre patroner, og så lade derfra med én i kammeret og to i magasinet. Det mener jeg er lovligt.
Hilsen Lasse.
-
- This member is
- Interesser: IPSC, jagt, genladning og luft
- Geografisk sted: Bornholm
- Has thanked: 193 times
- Been thanked: 44 times
Det var også den tanke jeg havde, men ikke fik gjort klart nok i mit svarLassescout skrev: ↑1. jul 2020, 21:08Nnnjaae, jeg vil nok være forsigtig med at udtrykke det på den måde. Garanden har vel egentlig fast magasin, som lades med ladeclip. Det specielle er bare at ladeclippen kommer med ned i magasinet, og kastes ud når sidste skud er taget. Derved kan du lave en ladeclip til tre patroner, og så lade derfra med én i kammeret og to i magasinet. Det mener jeg er lovligt.

-
- Gold Member
- Interesser: jagt - historie
- Geografisk sted: midtjylland
- Has thanked: 17 times
- Been thanked: 14 times
Klipset .......................eller clipset

Afløseren for Garand havde magasin

-
- Platin Member
Man kan da godt lade en M1 med to patroner og så have en patron allerede indsat i kammeret. I nedenstående video vises det, at man kan lade to patroner i clip, lade låsen køre frem over clippet uden at samle en patron op (så den bare låser den allerede indsatte patron i kammeret.
Uden at være selvstrammer virker det søgt at argumentere for, at man må anvende tre-skuds clips.
youtu.be/zO1g3VGWV7I
Uden at være selvstrammer virker det søgt at argumentere for, at man må anvende tre-skuds clips.
youtu.be/zO1g3VGWV7I
-
- Banned
- Interesser: Skyd
- Geografisk sted: Danmark
- Geografisk sted: Danmark
- Has thanked: 65 times
- Been thanked: 47 times
Betyder det så også at man kan skyde historisk skydning med garand uden at skulle splitte våbnet ad?
Så fik jeg endelig min 1866 riffel.
- Agamemnon
- Moderator
- Interesser: Skydning genladning Etymologi
- Geografisk sted: København
- Has thanked: 472 times
- Been thanked: 1072 times
Nej.
Ændringerne angår alene halvautomatiske rifler registreret og anvendt til jagt.
The only thing necessary for the triumph of evil is for good men to do nothing.
Edmund Burke, 1729-1797.
Edmund Burke, 1729-1797.
-
- This member is
- Interesser: Våbenrelateret information
- Geografisk sted: Jylland
- Has thanked: 141 times
- Been thanked: 503 times
Men når jeg ser den video så virker det til at forudsætningen for tricket er at man har en clip der ikke er fuldt ladt, så man kan trykke patronerne ned mens man lukker låsen.Flugteren skrev: ↑1. jul 2020, 21:21Man kan da godt lade en M1 med to patroner og så have en patron allerede indsat i kammeret. I nedenstående video vises det, at man kan lade to patroner i clip, lade låsen køre frem over clippet uden at samle en patron op (så den bare låser den allerede indsatte patron i kammeret.
youtu.be/zO1g3VGWV7I
Det kan man vel ikke hvis man har en fuldt opladet clip?
-
- This member is
- Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
- Geografisk sted: Nuuk, Grønland
- Has thanked: 127 times
- Been thanked: 262 times
Du kan få 2 skuds "Clips" til Garand
Efter de nye regler, må den være lovlig, når du benytter dem.
https://www.ammogarand.com/m1-garand-2- ... e-a12.html
De kan bl.a. fås hos CDS Ehrenreich
http://www.cdsehrenreich.de/zubehoer/zm1g.htm
Efter de nye regler, må den være lovlig, når du benytter dem.
https://www.ammogarand.com/m1-garand-2- ... e-a12.html
De kan bl.a. fås hos CDS Ehrenreich
http://www.cdsehrenreich.de/zubehoer/zm1g.htm
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html
T-Rex
- Deepo
- Gold Member
- Interesser: Knivbygning Historisk skydning
- Geografisk sted: Aalborg
- Has thanked: 8 times
- Been thanked: 22 times
Der er risiko for slam fire med en Garand, da der ikke er noget der forhindrer slagstiften i at ramme fænghætten, når man lukker bolten på en patron i kammeret.
Bloke On The Range forsøger her at fremprovokere en slam fire med en 30.06 patron i en .308 (ombygget Dansk?) Garand, men han kommer ikke helt i mål. Men der er tydelige mærker i fænghætten.
youtu.be/oCWtlQZh1Vs
/Mogens
Bloke On The Range forsøger her at fremprovokere en slam fire med en 30.06 patron i en .308 (ombygget Dansk?) Garand, men han kommer ikke helt i mål. Men der er tydelige mærker i fænghætten.
youtu.be/oCWtlQZh1Vs
/Mogens
-
- Platin Member
Alle Garand-rifler laver en lille mærkning på fænghætten, når de lader en patron i kammeret. Det er ikke begrænset til, når man manuelt indsætter en patron og lader låsen køre frem.Deepo skrev: ↑2. jul 2020, 14:32Der er risiko for slam fire med en Garand, da der ikke er noget der forhindrer slagstiften i at ramme fænghætten, når man lukker bolten på en patron i kammeret.
youtu.be/oCWtlQZh1Vs
/Mogens
- Deepo
- Gold Member
Korrekt, men der er forskel i kraften bag, når den hamres ind til forskel på først at skulle føre en patron ind i kammeret.Flugteren skrev: ↑2. jul 2020, 14:53Alle Garand-rifler laver en lille mærkning på fænghætten, når de lader en patron i kammeret. Det er ikke begrænset til, når man manuelt indsætter en patron og lader låsen køre frem.Deepo skrev: ↑2. jul 2020, 14:32Der er risiko for slam fire med en Garand, da der ikke er noget der forhindrer slagstiften i at ramme fænghætten, når man lukker bolten på en patron i kammeret.
youtu.be/oCWtlQZh1Vs
/Mogens
/Mogens
-
- Platin Member
Det er stadig en meget, meget lille risiko, især hvis riflen ikke er ombygget.Deepo skrev: ↑2. jul 2020, 15:21Korrekt, men der er forskel i kraften bag, når den hamres ind til forskel på først at skulle føre en patron ind i kammeret.Flugteren skrev: ↑2. jul 2020, 14:53Alle Garand-rifler laver en lille mærkning på fænghætten, når de lader en patron i kammeret. Det er ikke begrænset til, når man manuelt indsætter en patron og lader låsen køre frem.Deepo skrev: ↑2. jul 2020, 14:32Der er risiko for slam fire med en Garand, da der ikke er noget der forhindrer slagstiften i at ramme fænghætten, når man lukker bolten på en patron i kammeret.
youtu.be/oCWtlQZh1Vs
/Mogens
/Mogens
Man behøver jo heller ikke lade låsen køre frem ved egen kraft, når man indsætter en patron. Man kan nøjes med at slippe den lidt før, den låser.
- Deepo
- Gold Member
Nu plejer vi jo at gå op i sikkerhed, så jeg tror jeg ville foretrække en begrænset clip, som giver mulighed for at lade riflen tage patronen ind i kammeret.Flugteren skrev: ↑2. jul 2020, 15:24Det er stadig en meget, meget lille risiko, især hvis riflen ikke er ombygget.Deepo skrev: ↑2. jul 2020, 15:21Korrekt, men der er forskel i kraften bag, når den hamres ind til forskel på først at skulle føre en patron ind i kammeret.Flugteren skrev: ↑2. jul 2020, 14:53Alle Garand-rifler laver en lille mærkning på fænghætten, når de lader en patron i kammeret. Det er ikke begrænset til, når man manuelt indsætter en patron og lader låsen køre frem.Deepo skrev: ↑2. jul 2020, 14:32Der er risiko for slam fire med en Garand, da der ikke er noget der forhindrer slagstiften i at ramme fænghætten, når man lukker bolten på en patron i kammeret.
youtu.be/oCWtlQZh1Vs
/Mogens
/Mogens
Man behøver jo heller ikke lade låsen køre frem ved egen kraft, når man indsætter en patron. Man kan nøjes med at slippe den lidt før, den låser.
/Mogens
-
- Platin Member
Enig, sikkerhed er vigtigt. Spørgsmålet er blot, om du kan overbevise politikerne om at gøre en undtagelse specifikt for Garanden mht. til antal patroner i et clip, eller om de bare vil sige, at du kan nøjes med at lade to patroner i clippet og lade være med at indsætte en tredje patron i kammeret manuelt.Deepo skrev: ↑2. jul 2020, 15:27Nu plejer vi jo at gå op i sikkerhed, så jeg tror jeg ville foretrække en begrænset clip, som giver mulighed for at lade riflen tage patronen ind i kammeret.Flugteren skrev: ↑2. jul 2020, 15:24Det er stadig en meget, meget lille risiko, især hvis riflen ikke er ombygget.Deepo skrev: ↑2. jul 2020, 15:21Korrekt, men der er forskel i kraften bag, når den hamres ind til forskel på først at skulle føre en patron ind i kammeret.Flugteren skrev: ↑2. jul 2020, 14:53Alle Garand-rifler laver en lille mærkning på fænghætten, når de lader en patron i kammeret. Det er ikke begrænset til, når man manuelt indsætter en patron og lader låsen køre frem.Deepo skrev: ↑2. jul 2020, 14:32Der er risiko for slam fire med en Garand, da der ikke er noget der forhindrer slagstiften i at ramme fænghætten, når man lukker bolten på en patron i kammeret.
youtu.be/oCWtlQZh1Vs
/Mogens
/Mogens
/Mogens
- Deepo
- Gold Member
Mit bud er det sidste du nævner. Alt der har med våbenlovgivning, cirkulærer, forordninger osv. har jo som regel så lang behandlingstid, at vi ikke kan forvente at der sker mere på den front i nær fremtid.Flugteren skrev: ↑2. jul 2020, 15:31Enig, sikkerhed er vigtigt. Spørgsmålet er blot, om du kan overbevise politikerne om at gøre en undtagelse specifikt for Garanden mht. til antal patroner i et clip, eller om de bare vil sige, at du kan nøjes med at lade to patroner i clippet og lade være med at indsætte en tredje patron i kammeret manuelt.Deepo skrev: ↑2. jul 2020, 15:27Nu plejer vi jo at gå op i sikkerhed, så jeg tror jeg ville foretrække en begrænset clip, som giver mulighed for at lade riflen tage patronen ind i kammeret.Flugteren skrev: ↑2. jul 2020, 15:24Det er stadig en meget, meget lille risiko, især hvis riflen ikke er ombygget.Deepo skrev: ↑2. jul 2020, 15:21Korrekt, men der er forskel i kraften bag, når den hamres ind til forskel på først at skulle føre en patron ind i kammeret.Flugteren skrev: ↑2. jul 2020, 14:53Alle Garand-rifler laver en lille mærkning på fænghætten, når de lader en patron i kammeret. Det er ikke begrænset til, når man manuelt indsætter en patron og lader låsen køre frem.Deepo skrev: ↑2. jul 2020, 14:32Der er risiko for slam fire med en Garand, da der ikke er noget der forhindrer slagstiften i at ramme fænghætten, når man lukker bolten på en patron i kammeret.
youtu.be/oCWtlQZh1Vs
/Mogens
/Mogens
/Mogens
Men hvis man synes man har mere styr på lortet, end lort på styret, så kan man jo gøre som du beskriver, at føre en patron ind i kammeret og lukke bolten på den, uden at smække bolten i for fuld skrue.
/Mogens
-
- This member is
- Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
- Has thanked: 127 times
- Been thanked: 262 times
Da jeg var inde, i midt 80'erne, og genindkaldt omkring 90, der skød vores garander med 30-06 (7,62x63)
Jeg har ikke hørt om, at Dansk Militær, benyttede Garand'er, i 7,62x51
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
T-Rex
- 100Radsbar
- Gold Member
- Interesser: Jagt & Historiske Våben
- Geografisk sted: Sønderjylland
- Has thanked: 748 times
- Been thanked: 92 times
Kan det være at det er nogen af dem der blev sendt til Israel fra USA som militærhjælp?
Så vidt jeg husker så ompibede de K98k til 7,62x51 og brugte dem i starten da de oprettede Israel.
Fandt denne artikel, Flåden i USA brugte Garand i 7,62x51:
https://www.americanrifleman.org/articl ... nd-rifles/
Der er også mere info i denne tråd

viewtopic.php?t=25098
7,62x54R Glory to the Mosin.
- Deepo
- Gold Member
Det ved jeg intet om, jeg spottede bare FKF med krone på Garand'ens lås, samt at BlokeOnTheRange fortalte, at den er en smule kortere end alm. Garand'er, da de har skåret nyt kammer i 30-06 løbet. Så den er ikke født som .308.
Se 45 sekunder inde i videoen.
/Mogens