Hvor må man egentligt træne med sin SKV2 pistol?
-
- Silver Member
- Interesser: genladning
- Geografisk sted: sjælland
- Has thanked: 34 times
- Been thanked: 29 times
Hvor må man egentligt træne med sin SKV2 pistol?
Her under Corona bliver det jo ikke til noget træning med pistol.
Tidligere ugentlig træning savner jeg meget.
Inspireret af
viewtopic.php?p=938576#top
Hvor må jeg så træne med min .22 pistol.
Hvis jeg i en lade laver et bagstop med vinkede hardoxplader og træplader og 15-25 meter som foreningen må jeg så træne der?
Jeg troede kun jeg jeg måtte skyde på godkendte baner?
Må man træne terræn på en mark hvis man laver grusbunker som bagstop?
Tidligere ugentlig træning savner jeg meget.
Inspireret af
viewtopic.php?p=938576#top
Hvor må jeg så træne med min .22 pistol.
Hvis jeg i en lade laver et bagstop med vinkede hardoxplader og træplader og 15-25 meter som foreningen må jeg så træne der?
Jeg troede kun jeg jeg måtte skyde på godkendte baner?
Må man træne terræn på en mark hvis man laver grusbunker som bagstop?
- Lycon
- Moderator
- Interesser: Special Operations Executive
- Geografisk sted: Nordsjælland
- Has thanked: 596 times
- Been thanked: 601 times
- Kontakt:
Re: Hvor må man egentligt træne med sin SKV2 pistol.
Du må kun skyde med SKV våben på en af politiet godkendt bane. Så får du godkendt din grusbunke, eller lade, så ja.
Og held og lykke med det.
Og held og lykke med det.
“My dear, it’s not how hard you hit them, but it’s where you hit them”
SOE agent Pearl Witherington
SOE agent Pearl Witherington
-
- Platin Member
- Interesser: UV-jagt, våben, Teknik
- Geografisk sted: København S
- Has thanked: 233 times
- Been thanked: 216 times
Jeg vil anbefale tørtræning - det giver mere end de fleste tror, men er også røvkedeligt
Hilsen Kenneth

Hilsen Kenneth
- Mapzter
- This member is
- Interesser: IPSC og pistolskydning
- Geografisk sted: Nordjylland
- Has thanked: 59 times
- Been thanked: 426 times
- Kontakt:
Og hvis Politiet godkender din terrænbane (det gør de nok kun hvis du er uddannet terrænskydeleder), så må du kun benytte den nogle få gange om året - ellers skal den miljøgodkendes.
Slava Ukraini!
IPSC - absoluten Königsdisziplin im Schießsport
Team Zero Mike Armory
Team Zero Mike Armory
- 100Radsbar
- Gold Member
- Interesser: Jagt & Historiske Våben
- Geografisk sted: Sønderjylland
- Has thanked: 748 times
- Been thanked: 92 times
Jeg har købt snapcaps til min revolver, så kan jeg sidde/stå hjemme på kontoret, og tørtræne. Og indøve en rutine for at genlade, og håndtere våbnet.
Det er ganske vist ikke så sjovt som the real deal.
Det er ganske vist ikke så sjovt som the real deal.
7,62x54R Glory to the Mosin.
-
- Silver Member
så raptor 357 er her forkert på den:
er der nogen der har links til de relevante lovtekster som gør at det forholder sig som i siger at man kun må bruge dem på en bane godkendt at politiet.Raptor357 skrev: ↑10. jul 2020, 13:51Jeg mener ikke at huske at banen skal være sikkerheds godkendt, kun at den skal leve op til kravene for diciplinen.Fastanhol skrev: ↑10. jul 2020, 13:49Hvis man vil skyde pistol så er man nødt til at have politiet indover.Raptor357 skrev: ↑10. jul 2020, 13:46Nemmelig rigtigt og politiet skal ikke ind over hvis det kun er ejeren selv der benytter den.JRexA skrev: ↑10. jul 2020, 12:42Lad være med at spørge kommunen..... De behøver ikke vide, hvad rummet skal bruges til.
Men du skal selvfølgelig have godkendt banen, af Politiet.
https://www.retsinformation.dk/eli/lta/2004/294
https://skydebaneforeningen.dk/Files/Fi ... %204.0.pdf
- Bofhenator
- Moderator
- Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
- Has thanked: 412 times
- Been thanked: 969 times
- Kontakt:
Du kan læse bag på dit SKV kort hvilke forudsætninger tilladelsen er givet under ift hvor våbnet må bruges.
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor
Hanlons razor
-
- Silver Member
læst,Bofhenator skrev: ↑20. jul 2020, 11:23Du kan læse bag på dit SKV kort hvilke forudsætninger tilladelsen er givet under ift hvor våbnet må bruges.
hjalp mig ikke i forhold til HVOR jeg må træne, kun at jeg selvfølgelig skal træne fx 15 meter skydning 5 skud i 6 skiver på godkendte skiver.
Altså bare rolig jeg har ingen intentioner om at bryde loven men ser hellere ingen grund til at begrænse mig selv udover hvad loven siger.
Indtil videre så bliver 22'eren bare i skabet for skal først have plader osv sat op hvis altså ikke det er ulovligt.
Senest rettet af Fastanhol 20. jul 2020, 11:36, rettet i alt 1 gang.
- Caspian1911
- Moderator
- Interesser: IPSC, gamle danske våben
- Geografisk sted: Djursland
- Has thanked: 211 times
- Been thanked: 196 times
Skyttebogen siger sådan set det samme:
Våbenlegitimationen giver kun adgang til at benytte
våbnet til aktivitet, som er godkendt af DGI eller en af
de to andre orga-nisationer, som er med i SKV.
Det betyder, du kun må skyde på en godkendt skydebane samt skyde godkendte disipliner.
Det betyder, du kun må skyde på en godkendt skydebane samt skyde godkendte disipliner.
Hvorfor bare gøre noget besværligt, når man med lidt større indsats, kan gøre det helt umuligt!!
-
- Silver Member
jeg er enig i de skriver at jeg kun må træne godkendte disipliner, man kan faktisk argumentere for at evt jule skydninger hvor man skyder på fun skiver eller andet sjove ikke godkendte skiver faktisk hellere ikke er lovligt men jeg tror det er selvstrammeri at påstå at det implicit betyder at banen skal være godkendt for at disiplinen nødvendigvis kan godkendes. det er jo ikke dgi der godkender banen så???Caspian1911 skrev: ↑20. jul 2020, 11:31Skyttebogen siger sådan set det samme:
- BentxBetjent
- Platin Member
- Interesser: Rifler, airguns
- Geografisk sted: Udenfor Horsens
- Has thanked: 109 times
- Been thanked: 91 times
Umiddelbart nej til begge spørgsmål, når det drejer sig om SKV våben.
Når statsmænd tyr til vold, er det menneskeheden der lider.
( ͡° ͜ʖ ͡°)
Det tager kun 2 minutter ..........
( ͡° ͜ʖ ͡°)
Det tager kun 2 minutter ..........
-
- Silver Member
det er også det jeg altid har fået at vide men!BentxBetjent skrev: ↑20. jul 2020, 11:39Umiddelbart nej til begge spørgsmål, når det drejer sig om SKV våben.
Med lov skal land bygges
og hvis ikke noget er forbudt så er det tilladt, her gælder jo så det omvendte med våben alt er forbudt med mindre man har fået speciel tilladelse.
jeg har jo så fået en SKV2 tilladelse som jf. tilladelsen(mit kort) giver mig tilladelse til at "besidde bære og anvende nedenstående våben til eget brug" bagpå står der at "Et våben mun kun benyttes til en skydeaktivitet som DGI, DSkyU eller DFIF har godkendt for det pågældende våben."
jeg kan vitterligt ikke se hvorfor jeg ikke må lave en bane i min lade som ikke udsætter nogen for fare eller støj, som bryder Ordensbekendtgørelsen og/eller miljø lovgivningen. hvis blot jeg træner godkendte disipliner.
jeg kan godt se at laver jeg en bane på en mark så skal den miljø godkendes så det er nok opad "bakke" at få lov til at lave en grusbakke til pistolskydning eller jagt skydning da det så ligner permanent bane som skal godkendes pga andre love.
men jeg har rigtigt svært ved at finde begrænsningen på pistolskydning i egen lade under forsvarlige forhold UDEN politigodkendelse.
- Caspian1911
- Moderator
- Interesser: IPSC, gamle danske våben
- Geografisk sted: Djursland
- Has thanked: 211 times
- Been thanked: 196 times
Der er udstukket retningslinier for, hvordan og hvornår du må anvende din pistol. Det står på kortet.
Derfor er al anden anvendelse også forbudt.
Hvis du ikke kan forstå det, så tror jeg bare, du skal lære det udenad, inden din formand bliver nødt til at tilbagekalde dine tilladelser.
Derfor er al anden anvendelse også forbudt.
Hvis du ikke kan forstå det, så tror jeg bare, du skal lære det udenad, inden din formand bliver nødt til at tilbagekalde dine tilladelser.
Hvorfor bare gøre noget besværligt, når man med lidt større indsats, kan gøre det helt umuligt!!
- Agamemnon
- Moderator
- Interesser: Skydning genladning Etymologi
- Geografisk sted: København
- Has thanked: 472 times
- Been thanked: 1072 times
Du må ikke anlægge, indrette eller anvende en skydebane, uden politiets godkendelse.Fastanhol skrev: ↑20. jul 2020, 11:46det er også det jeg altid har fået at vide men!BentxBetjent skrev: ↑20. jul 2020, 11:39Umiddelbart nej til begge spørgsmål, når det drejer sig om SKV våben.
Med lov skal land bygges
og hvis ikke noget er forbudt så er det tilladt, her gælder jo så det omvendte med våben alt er forbudt med mindre man har fået speciel tilladelse.
jeg har jo så fået en SKV2 tilladelse som jf. tilladelsen(mit kort) giver mig tilladelse til at "besidde bære og anvende nedenstående våben til eget brug" bagpå står der at "Et våben mun kun benyttes til en skydeaktivitet som DGI, DSkyU eller DFIF har godkendt for det pågældende våben."
jeg kan vitterligt ikke se hvorfor jeg ikke må lave en bane i min lade som ikke udsætter nogen for fare eller støj, som bryder Ordensbekendtgørelsen og/eller miljø lovgivningen. hvis blot jeg træner godkendte disipliner.
jeg kan godt se at laver jeg en bane på en mark så skal den miljø godkendes så det er nok opad "bakke" at få lov til at lave en grusbakke til pistolskydning eller jagt skydning da det så ligner permanent bane som skal godkendes pga andre love.
men jeg har rigtigt svært ved at finde begrænsningen på pistolskydning i egen lade under forsvarlige forhold UDEN politigodkendelse.
Heller ikke i en lade og heller ikke selvom du mener at forholdene og indretningen er forsvarlig.
Grundlaget er hér.
Har lidt meget at se til idag, så jeg har ikke tid til at pensle det ud på min sædvanlige "servering på et sølvfad" måde, med små, lækre quotes.
The only thing necessary for the triumph of evil is for good men to do nothing.
Edmund Burke, 1729-1797.
Edmund Burke, 1729-1797.
-
- This member is
- Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
- Geografisk sted: Nuuk, Grønland
- Geografisk sted: Nuuk, Grønland
- Has thanked: 126 times
- Been thanked: 260 times
Din indendørs bane, skal godkendes af politiet, Den skal ikke miljøgodkendes/støjgodkendes.
Men der er en del regler, for godkendelse, af indendørs baner.
Du kan starte med at læse denne: https://skydebaneforeningen.dk/Files/Fi ... %204.0.pdf
Men der er en del regler, for godkendelse, af indendørs baner.
Du kan starte med at læse denne: https://skydebaneforeningen.dk/Files/Fi ... %204.0.pdf
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html
-
- Silver Member
agamemnon jeg har godt læst dine flotte indlæg tidligere og jeg er stor fan af dig. og dine AI rifler :DAgamemnon skrev: ↑20. jul 2020, 12:03Du må ikke anlægge, indrette eller anvende en skydebane, uden politiets godkendelse.Fastanhol skrev: ↑20. jul 2020, 11:46det er også det jeg altid har fået at vide men!BentxBetjent skrev: ↑20. jul 2020, 11:39Umiddelbart nej til begge spørgsmål, når det drejer sig om SKV våben.
Med lov skal land bygges
Heller ikke i en lade og heller ikke selvom du mener at forholdene og indretningen er forsvarlig.
Grundlaget er hér.
Har lidt meget at se til idag, så jeg har ikke tid til at pensle det ud på min sædvanlige "servering på et sølvfad" måde, med små, lækre quotes.
jeg har læst "Bekendtgørelse om skydebaners indretning, anlæggelse og anvendelse" men ikke tænkt over at enhver opstilling til at skyde efter mål falder indunder:
og når min "bane" falder ind under § 2 så gælder:§ 2. Ved en skydebane forstås i denne bekendtgørelse
1) et areal med et eller flere skydebaneafsnit, som hver især har én eller flere skydestandpladser eller skiveopstillinger, der er permanent indrettet til skydning med håndskydevåben, herunder til skydning med luft- og fjederbøsser og flugtskydning,
2) et areal med et eller flere skydebaneafsnit, som hver især har én eller flere skydestandpladser eller skiveopstillinger, der er midlertidigt eller permanent indrettet til fugleskydning med håndskydevåben,
3) et areal, der er midlertidigt eller permanent anlagt til skydning med håndskydevåben mod skiver, der er opstillet på afstande og i terræn, som skytten ikke kender (terrænskydning), og
4) et areal, der er midlertidigt eller permanent indrettet eller anlagt til skydning med paintballvåben eller hardballvåben.
og jeg kan nu godt se at hvis jeg reelt anlægger en permanent skydebane så skal den godkendes. hvis bare jeg stiller en skive op til at skyde med "håndvåben" så falder den ind under den bekendtgørelse, og eftersom jeg ikke bare må skyde efter en tilfældig murstensvæg fx da jeg kun må skyde godkendte disipliner så skal jeg jo sætte sn skive op at skyde efter og så falder det ind under "Bekendtgørelse om skydebaners indretning, anlæggelse og anvendelse"§ 1. Indretning og anlæggelse af skydebaner skal af hensyn til almensikkerheden godkendes af politiet.
jeg siger tak for svar.
alt det her nørderi gør så at jeg er blevet opmærksom på at det faktisk er forbudt at træne grovvåben på 15 meter bane da det ikke er en gdkendt disiplin! - EDIT Mapzter gjorde mig opmærksom på at der er en 15 disiplin for grovvåben
Senest rettet af Fastanhol 20. jul 2020, 12:40, rettet i alt 3 gange.
- Bofhenator
- Moderator
- Kontakt:
En skydning er ikke en godkendt dgi eller unions skydning hvis ikke den overholder SIKSKY
https://www.dgi.dk/skydning/skydning/re ... stemmelser
Der står banen skal være godkendt og det er skydelederens ansvar.
Så din bane skal godkendes og der skal være en instruks og så skal der naturligvis være en uddannet skydeleder. Det er et relativt nemt online kursus, hvis du ikke har taget det, så et det overstået på en regnvejrsdag :-)Det er skydelederens ansvar, at skydebanen kun anvendes til skydning inden for den instruks, skydebanen er godkendt til.
/bofh
Hanlons razor
Hanlons razor
- HappyNanoq
- Gone But Not Forgotten
- Interesser: Mekanik
- Geografisk sted: Ikast, midtjylland.
- Has thanked: 61 times
- Been thanked: 161 times
Almindelig lovgivking er, at er det ikke specifikt forbudt, er det tilladt.
Våbenområdet er dog vendt på hovedet, og... ALT ER FORBUDT.
Loven giver så mulighed for visse ting. Så hvis det ikke står der, er det højest sandsynligt forbudt.
Så pas som udgangspunkt på med den fortolkning.
Loven giver så mulighed for visse ting. Så hvis det ikke står der, er det højest sandsynligt forbudt.
Jeg tror det er godt en PRUT ikke smitter på samme måde som et GAB gør.
Dét ville bare være ulideligt for alle.
̿̿̿ ̿' ̿'\̵͇̿̿\з=(•̪●)=ε/̵͇̿̿/'̿'̿ ̿
Jeg skriver sikkert dette indlæg mens jeg sidder og skider.
Dét ville bare være ulideligt for alle.
̿̿̿ ̿' ̿'\̵͇̿̿\з=(•̪●)=ε/̵͇̿̿/'̿'̿ ̿
Jeg skriver sikkert dette indlæg mens jeg sidder og skider.
-
- Silver Member
fordi det er sjovt at nørde:Bofhenator skrev: ↑20. jul 2020, 12:18En skydning er ikke en godkendt dgi eller unions skydning hvis ikke den overholder SIKSKY
Så din bane skal godkendes og der skal være en instruks og så skal der naturligvis være en uddannet skydeleder. Det er et relativt nemt online kursus, hvis du ikke har taget det, så et det overstået på en regnvejrsdag :-)Det er skydelederens ansvar, at skydebanen kun anvendes til skydning inden for den instruks, skydebanen er godkendt til.
ja følgende står der:
men SIKSKY er ikke nævnt i skyttebogen? så hvor står det egentligt at siksky skal overholdes for at disiplinen kan godkendes?202. Skydning forudsætter (S):
- at skytten betjener våben, ammunition og drivmidler forsvarligt,
- at skytten er sit ansvar bevidst i omgang med våben, ammunition og
drivmidler,
- at skytten er ædruelig/upåvirket og
fremstår modtagelig for fornuft, samt
- at skytten kun skyder på skydebaner, der er godkendt af myndighederne.
nu har agamemnon så led mig henmod "Bekendtgørelse om skydebaners indretning, anlæggelse og anvendelse" som kræver at hvis man blot stiller en skive op så skal banen godkendes.
men uden "Bekendtgørelse om skydebaners indretning, anlæggelse og anvendelse" §2 3) så mener jeg ikke banen skulle godkendes på trods af siksky 202
-
- Silver Member
helt enigHappyNanoq skrev: ↑20. jul 2020, 12:25Almindelig lovgivking er, at er det ikke specifikt forbudt, er det tilladt.
min SKV2 siger jo så at "besidde bære og anvende nedenstående våben til eget brug" så omvendtheden er ophævet af mit kort, men igen tidligere indlæg fra mig har jeg fundet svaret og ""Bekendtgørelse om skydebaners indretning, anlæggelse og anvendelse" er det sted der forhindrer mig at i lave en bane uden politiets godkendelse.
Senest rettet af Fastanhol 20. jul 2020, 13:37, rettet i alt 1 gang.
- Bofhenator
- Moderator
- Kontakt:
Det står flere gange i det link jeg sendte, at SIKSKY altid skal overholdes, det er dgis hjemmeside, jeg er i tvivl om hvor du kan være i tvivl om det er et krav fra dgi når dgi skriver det på deres hjemmeside... Læs evt linket igen.
/bofh
Hanlons razor
Hanlons razor
- Mapzter
- This member is
- Interesser: IPSC og pistolskydning
- Geografisk sted: Nordjylland
- Has thanked: 59 times
- Been thanked: 426 times
- Kontakt:
15m grovpistol er en godkendt disciplin under Dansk Skytteunion/DSF.
Slava Ukraini!
Team Zero Mike Armory
Team Zero Mike Armory
-
- Silver Member
fedt har rettet mit indlæg og strikket min fejlagtige udtalelse.
-
- Silver Member
Ja læst igen men jeg mener at skyttebogen burde revideres så den krævede siksky overholdes.Bofhenator skrev: ↑20. jul 2020, 12:32Det står flere gange i det link jeg sendte, at SIKSKY altid skal overholdes, det er dgis hjemmeside, jeg er i tvivl om hvor du kan være i tvivl om det er et krav fra dgi når dgi skriver det på deres hjemmeside... Læs evt linket igen.
Ellers så er der vist ikke rigtigt nogen sammenhæng som ender end at siksky skal overholdes en hjemmeside som dgi er måske forkert er sted at skulle gå hen hvis vi snakker lovgrundlag og lovgivning.
Skyttebogen bliver automatisk inddraget pga SKV2 tilladelsens krav om discipliner godkendt af skytteunionerne men det gør siksky ikke hvad jeg lige kan finde.
-
- Silver Member
Jeg tror faktisk jeg kan huske at have læste på en banegodkendelse at siksky skulle overholdes men det er jo cirkulært at siksky siger at banen skal være godkendt og banegodkendelsen siger at siksky skal overholdes - hvis altså det er tilfældet.