Magasiner +10 patroner?
-
- Platin Member
- Interesser: Bukkejagt og riflede våben
- Geografisk sted: Sjælland....uheldigvis....
- Has thanked: 28 times
- Been thanked: 15 times
Magasiner +10 patroner?
Hejsa.
I disse nye tider hvor der kom begrænsninger på antal skud i magasinet så har jeg brug for at vide om jeg er galt afmarcheret på den:
Til en halvauto AR15 må jeg gerne eje 30skuds magasiner fordi jeg har en tilladelse fra før de nye regler trådte i kraft - Korrekt?
Til en ny halvauto Tompson Center 10/22 må jeg ikke eje +10 skuds magasiner fordi tilladelsen er nyere end de nye regler - korrekt?
I disse nye tider hvor der kom begrænsninger på antal skud i magasinet så har jeg brug for at vide om jeg er galt afmarcheret på den:
Til en halvauto AR15 må jeg gerne eje 30skuds magasiner fordi jeg har en tilladelse fra før de nye regler trådte i kraft - Korrekt?
Til en ny halvauto Tompson Center 10/22 må jeg ikke eje +10 skuds magasiner fordi tilladelsen er nyere end de nye regler - korrekt?
-
- Silver Member
- Interesser: Jagt og pistol og langdistance
- Geografisk sted: Thy!
- Has thanked: 10 times
- Been thanked: 24 times
Re: Magasiner +10 patroner?
Magasinbegrænsningen gælder kun for centraltændte kalibre.
Så til en 22lr må du eje og købe lige så store magasiner du har lyst og råd til. Uanset tidspunktet for udstedelse af tilladelsen.
- Fast Fumble
- Moderator
- Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
- Geografisk sted: Nordjylland
- Geografisk sted: Aalborg
- Has thanked: 331 times
- Been thanked: 951 times
- Kontakt:
Ja, altså indtil du fornyer tilladelsen til den - så bortfalder den grandfathering klausul der tillader dig at have 30 skuds magasiner.
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!
Slava Ukraini!
- 100Radsbar
- Gold Member
- Interesser: Jagt & Historiske Våben
- Geografisk sted: Sønderjylland
- Has thanked: 748 times
- Been thanked: 92 times
Syntes lige jeg ville "genoplive" denne her tråd.
Afledt af denne tråd i Køb/salg sektionen:
viewtopic.php?f=73&t=84573
Jeg har en revolver på SKV, en Tigr/SVD riffel ½-auto (10 skuds magasin) på jagt-tegn.
Jeg har en M1 Carbine (repeter). Hvis jeg læser den anden tråd korrekt, så må jeg ikke eje magasiner til min M1 Carbine (repeter) der kan indeholde mere end 10 skud?
Jeg har en revolver på SKV, en Tigr/SVD riffel ½-auto (10 skuds magasin) på jagt-tegn.
Jeg har en M1 Carbine (repeter). Hvis jeg læser den anden tråd korrekt, så må jeg ikke eje magasiner til min M1 Carbine (repeter) der kan indeholde mere end 10 skud?
7,62x54R Glory to the Mosin.
- Bofhenator
- Moderator
- Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
- Geografisk sted: Nordsjælland
- Has thanked: 412 times
- Been thanked: 968 times
- Kontakt:
Teksten i loven er at har man særlig farlige våben må man ikke have magasiner med mere en 10 skud til sine rifler. Teksten tager ikke stilling til om magasinerne passer til de særlig farlige våben eller hvilken art det er.100Radsbar skrev: ↑28. nov 2020, 20:36Syntes lige jeg ville "genoplive" denne her tråd.
Tåbeligt? Ja, helt bestemt. Var det hensigten, næppe.
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor
Hanlons razor
- 100Radsbar
- Gold Member
TakBofhenator skrev: ↑28. nov 2020, 21:25Teksten i loven er at har man særlig farlige våben må man ikke have magasiner med mere en 10 skud til sine rifler. Teksten tager ikke stilling til om magasinerne passer til de særlig farlige våben eller hvilken art det er.100Radsbar skrev: ↑28. nov 2020, 20:36Syntes lige jeg ville "genoplive" denne her tråd.

Jeg tænker at DJ er fuldstændig ligeglade med denne problemstilling?
-
- Platin Member
- Interesser: Jagt, skydning, sport, science
- Geografisk sted: Sjælland
- Has thanked: 80 times
- Been thanked: 754 times
Majoriteten af DJs medlemmer går på jagt med helt almindelige rifler med 3-5 skuds magasiner. De vil aldrig mærke noget til, at de ikke kan købe +10 skudsmagasiner, for enten ejer de ikke en halvautomat eller også bruger de aldrig mere end de almindelige magasiner på jagt.
- Agamemnon
- Moderator
- Interesser: Skydning genladning Etymologi
- Geografisk sted: København
- Has thanked: 472 times
- Been thanked: 1072 times
Nej. Egentlig ikke.100Radsbar skrev: ↑28. nov 2020, 22:24Jeg tænker at DJ er fuldstændig ligeglade med denne problemstilling?
Faktisk blev Bofhenator og jeg opmærksomme på det på et kursus, hvor en repræsentant for DJ var tilstede.
Dét virkede bestemt ikke som om han fandt det hensigtsmæssigt.
Faktisk nævnte han at han ville prøve at få det med i DJ's dialog med JM, ved førstkommende lejlighed.
The only thing necessary for the triumph of evil is for good men to do nothing.
Edmund Burke, 1729-1797.
Edmund Burke, 1729-1797.
- 100Radsbar
- Gold Member
Det er da en overraskelse af de bedre.Agamemnon skrev: ↑28. nov 2020, 23:00Nej. Egentlig ikke.100Radsbar skrev: ↑28. nov 2020, 22:24Jeg tænker at DJ er fuldstændig ligeglade med denne problemstilling?
Faktisk blev Bofhenator og jeg opmærksomme på det på et kursus, hvor en repræsentant for DJ var tilstede.
Dét virkede bestemt ikke som om han fandt det hensigtsmæssigt.
Faktisk nævnte han at han ville prøve at få det med i DJ's dialog med JM, ved førstkommende lejlighed.
Håber da det lykkedes at de får rettet den fejl.
- Ninjakebab
- Silver Member
- Interesser: Lave ting, skyde med ting
- Has thanked: 19 times
- Been thanked: 39 times
Jeg kan ikke gennemskue om der er kommet en ændring, eller om jeg bare læser det anderledes. §10a i bekendtgørelsen siger:Bofhenator skrev: ↑28. nov 2020, 21:25Teksten i loven er at har man særlig farlige våben må man ikke have magasiner med mere en 10 skud til sine rifler. Teksten tager ikke stilling til om magasinerne passer til de særlig farlige våben eller hvilken art det er.100Radsbar skrev: ↑28. nov 2020, 20:36Syntes lige jeg ville "genoplive" denne her tråd.
https://www.elov.dk/bekendtgorelse-om-v ... nition-mv/Personer, der har en våbentilladelse til særligt farlige våben eller våbenpåtegning hertil på medlemsbeviset til en skytteforening, må ikke erhverve, besidde, bære eller anvende aftagelige magasiner, som kan indeholde over 10 patroner, og som er egnet til at sætte på halvautomatiske skydevåben med centraltænding eller skydevåben med repetérmekanisme. Vedrører tilladelsen pistoler, er grænsen dog 20 patroner.
Det vil vel sige at begrænsningen på magasiner til repeter kun gælder såfremt man har en semiautomatisk riffel til sportsskydning i en skytteforening?
Altså må man stadig have 10+ skuds magasiner til repeter jagtrifler så længe ens semiautomat også er en jagtriffel?
Eller er jeg helt galt på den

EDIT: Jeg er helt galt på den
Puha hvor kunne vi godt bruge en sticky der opsamler reglerne om magasinstørrelser på central/randtændt, repeter/halvauto og sport/jagt/regulering. Jeg synes i hvert fald tit jeg bruger lang tid på søgning herinde + Google.
Skal vi ikke se om vi kan få lavet sådan en? Jeg kan evt. starte et udkast hvis andre vil supportere.

Senest rettet af Ninjakebab 6. maj 2021, 16:42, rettet i alt 1 gang.
I øvrigt mener jeg at riskiks er en af de mest ligegyldige opfindelser
- Mapzter
- This member is
- Interesser: IPSC og pistolskydning
- Has thanked: 59 times
- Been thanked: 426 times
- Kontakt:
Tilladelse til halvautomatiske rifler kan kun gives til jagt, så der er ikke nogen som har en halvautomatisk riffel til sportsskydning på en våbenpåtegning.Ninjakebab skrev: ↑6. maj 2021, 16:15Det vil vel sige at begrænsningen på magasiner til repeter kun gælder såfremt man har en semiautomatisk riffel til sportsskydning i en skytteforening?
Slava Ukraini!
IPSC - absoluten Königsdisziplin im Schießsport
Team Zero Mike Armory
Team Zero Mike Armory
- Ras.Killing
- Platin Member
- Interesser: Jagt & pistolskydning
- Geografisk sted: Sy'Fyn
- Has thanked: 545 times
- Been thanked: 629 times
Nej.Ninjakebab skrev: ↑6. maj 2021, 16:15Jeg kan ikke gennemskue om der er kommet en ændring, eller om jeg bare læser det anderledes. §10a i bekendtgørelsen siger:Bofhenator skrev: ↑28. nov 2020, 21:25Teksten i loven er at har man særlig farlige våben må man ikke have magasiner med mere en 10 skud til sine rifler. Teksten tager ikke stilling til om magasinerne passer til de særlig farlige våben eller hvilken art det er.100Radsbar skrev: ↑28. nov 2020, 20:36Syntes lige jeg ville "genoplive" denne her tråd.
https://www.elov.dk/bekendtgorelse-om-v ... nition-mv/Personer, der har en våbentilladelse til særligt farlige våben eller våbenpåtegning hertil på medlemsbeviset til en skytteforening, må ikke erhverve, besidde, bære eller anvende aftagelige magasiner, som kan indeholde over 10 patroner, og som er egnet til at sætte på halvautomatiske skydevåben med centraltænding eller skydevåben med repetérmekanisme. Vedrører tilladelsen pistoler, er grænsen dog 20 patroner.
Det vil vel sige at begrænsningen på magasiner til repeter kun gælder såfremt man har en semiautomatisk riffel til sportsskydning i en skytteforening?
Altså må man stadig have 10+ skuds magasiner til repeter jagtrifler så længe ens semiautomat også er en jagtriffel?
Eller er jeg helt galt på den![]()
Puha hvor kunne vi godt bruge en sticky der opsamler reglerne om magasinstørrelser på central/randtændt, repeter/halvauto og sport/jagt/regulering. Jeg synes i hvert fald tit jeg bruger lang tid på søgning herinde + Google.
Skal vi ikke se om vi kan få lavet sådan en? Jeg kan evt. starte et udkast hvis andre vil supportere.![]()
Der står våbentilladelse eller våbenpåtegning.
Våbentilladelse er det du har, når du f.eks. søger tilladelse til en jagtriffel. En våbenpåtegning er det du har på SKV. Desuden kan du slet ikke få våbenpåtegning på en halvautomatisk riffel til sportsskydning.
Så har du en halvautomatisk riffel, så må du ikke eje 10+ magasiner til hverken den eller din repeter.
Jeg så for noget tid siden at Christina (fra Unionens SKV kontor) havde svaret i en mail, at det så kun gælder, hvis din repeterriffel benytter samme magasiner som din halvautomatiske. Det er muligt at hun (eller PAC) tolker det således, men jeg kan ikke selv finde noget om det i lovgivningen.
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.
Make Fyn fin again!
Make Fyn fin again!
- Ninjakebab
- Silver Member
Gode pointer. Det ville netop være logisk at denne begrænsning kun gælder hvis man har en semiauto og en repeter der kan dele magasiner.
Med reference til denne sætning:
"Vedrører tilladelsen pistoler, er grænsen dog 20 patroner."
Betyder det så at, hvis det særligt farlige våben man har er en pistol så går grænsen fra 10 skud op til maks 20 skuds magasiner til sine jagtrifler?
Jeg har svært ved at gennemskue hvorfor pistoler skal blandes ind i det, og hvad det betyder. Det er som at sige hvis man har en bil med 6 fremadgående gear må husstanden maksimalt eje 1 cykel.
Med reference til denne sætning:
Betyder det så at, hvis det særligt farlige våben man har er en pistol så går grænsen fra 10 skud op til maks 20 skuds magasiner til sine jagtrifler?
Jeg har svært ved at gennemskue hvorfor pistoler skal blandes ind i det, og hvad det betyder. Det er som at sige hvis man har en bil med 6 fremadgående gear må husstanden maksimalt eje 1 cykel.
- NSander
- Platin Member
- Interesser: Jagt, skydning, ww2
- Geografisk sted: Djursland
- Has thanked: 34 times
- Been thanked: 342 times
Sådan kan man vælge at læse det. At hvis jeg har to rifler, en halvauto garand, og en mossberg mvp, så må jeg ikke have magasiner med mere end 10skud til min mossberg. Men har jeg en mossberg og en 9mm pistol, så må jeg have 20skuds magasiner til min riffel. Det er helt sikkert ikke sådan det skal forstås. Men sådan kan det læses :)Ninjakebab skrev: ↑6. maj 2021, 16:40Med reference til denne sætning:
Der er jo absolut ingen logik i, at man ikke må have magasiner med mere end 10skud, hvis de ikke passer til den halvautomatiske riffel man har ( Og den regel giver ikke meget mening i forvejen. Enten stoler man på folk, og så er de ikke mere farlige med et 30skuds end et 10skuds, eller også stoler man ikke på folk, og så bør man ikke give dem halvautomatiske rifler)
Det er helt sikkert noget der må prøves i retten på et tidspunkt, for der skal nok være nogen der falder i, netop fordi loven er så elendigt skrevet.
- Mapzter
- This member is
- Kontakt:
Enig i at det er noget makværk. Der er jo også:
Jeg har f.eks. en halvauto riffel med tilladelse udstedt 25/01-2017. Så må jeg købe magasiner > 10 skud til den? Ja, det må jeg vel. Må jeg anvende dem i en repeterriffel med tilladelse fra 2019 med Stk. 4 som begrundelse? Tjaa.... Må jeg købe magasiner >20 skud til mine SKV pistoler fordi jeg har ovennævnte? Tjaaa.... (det må jeg så gerne pt, da jeg også har en våbenpåtegning fra før 14. september 2018).Stk. 4 Personer, der den 14. september 2018 havde våbentilladelse til særligt farlige våben eller våbenpåtegning hertil på medlemsbeviset til en skytteforening, må bære, besidde og anvende magasiner omfattet af stk. 1, så længe tilladelsen eller våbenpåtegningen er gyldig.
Stk. 5 Personer, der den 13. juni 2017 havde våbentilladelse til særligt farlige våben eller våbenpåtegning hertil på medlemsbeviset til en skytteforening, må tillige erhverve magasiner omfattet af stk. 1, så længe tilladelsen eller våbenpåtegningen er gyldig.
Og hvordan skal jeg forholde mig i forhold til min magasinsamlertilladelse?
Slava Ukraini!
Team Zero Mike Armory
Team Zero Mike Armory
- NSander
- Platin Member
- Interesser: Jagt, skydning, ww2
- Geografisk sted: Djursland
- Has thanked: 34 times
- Been thanked: 342 times
Jeg står med mange af de samme problematikker. Bliver magasinsamlertilladelsen "ugyldigt" pga. de andre regler, eller giver den mulighed for fortsat at købe og besidde magasiner til mere end 10 patroner, på trods af de andre regler ? Må man benytte de magasiner ?Mapzter skrev: ↑6. maj 2021, 17:21Enig i at det er noget makværk. Der er jo også:Jeg har f.eks. en halvauto riffel med tilladelse udstedt 25/01-2017. Så må jeg købe magasiner > 10 skud til den? Ja, det må jeg vel. Må jeg anvende dem i en repeterriffel med tilladelse fra 2019 med Stk. 4 som begrundelse? Tjaa.... Må jeg købe magasiner >20 skud til mine SKV pistoler fordi jeg har ovennævnte? Tjaaa.... (det må jeg så gerne pt, da jeg også har en våbenpåtegning fra før 14. september 2018).Stk. 4 Personer, der den 14. september 2018 havde våbentilladelse til særligt farlige våben eller våbenpåtegning hertil på medlemsbeviset til en skytteforening, må bære, besidde og anvende magasiner omfattet af stk. 1, så længe tilladelsen eller våbenpåtegningen er gyldig.
Stk. 5 Personer, der den 13. juni 2017 havde våbentilladelse til særligt farlige våben eller våbenpåtegning hertil på medlemsbeviset til en skytteforening, må tillige erhverve magasiner omfattet af stk. 1, så længe tilladelsen eller våbenpåtegningen er gyldig.
Og hvordan skal jeg forholde mig i forhold til min magasinsamlertilladelse?
- Mapzter
- This member is
- Kontakt:
Den sidste del vil jeg mene er til at svare på - jeg mener ikke du må benytte magasiner større end grænserne, bare fordi du har en magasinsamlertilladelse.
Slava Ukraini!
Team Zero Mike Armory
Team Zero Mike Armory
- Ninjakebab
- Silver Member
Jeg forstår ikke hvorfor de egentlig bruger paraply-betegnelsen "særligt farlige våben" og derved rammer udenfor målet og hiver pistoler/revolvere med ind i det.
Et forslag til en lovtekst:
Et forslag til en lovtekst:
Det ville vel fikse det, så logikken følger medPersoner, der har en våbentilladelse til halvautomatiske rifler med centraltænding må ikke erhverve, besidde, bære eller anvende aftagelige magasiner til ovennævnte rifler, som kan indeholde over 10 patroner.
Personer der yderligere har våbentilladelse til våben med repetérmekanisme, må ikke erhverve, besidde, bære eller anvende aftagelige magasiner, som kan indeholde over 10 patroner såfremt disse også er egnet til at sætte på ejers halvautomatiske rifler med centraltænding.
-
- Newbie
- Interesser: Jagt
- Been thanked: 1 time
Ved du om man må købe 10+ fra udlandet - eksmelpelvis fra Tyskland eller Sverig?GåsPåGaffelen skrev: ↑26. aug 2020, 11:04Magasinbegrænsningen gælder kun for centraltændte kalibre.
Så til en 22LR må du eje og købe lige så store magasiner du har lyst og råd til. Uanset tidspunktet for udstedelse af tilladelsen.
- Bofhenator
- Moderator
- Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
- Geografisk sted: Nordsjælland
- Has thanked: 412 times
- Been thanked: 968 times
- Kontakt:
Det må man gerne. Søg dog importtilladelse, det er nemt og gratis.Rugerman skrev: ↑13. maj 2021, 13:10Ved du om man må købe 10+ fra udlandet - eksmelpelvis fra Tyskland eller Sverig?GåsPåGaffelen skrev: ↑26. aug 2020, 11:04Magasinbegrænsningen gælder kun for centraltændte kalibre.
Så til en 22LR må du eje og købe lige så store magasiner du har lyst og råd til. Uanset tidspunktet for udstedelse af tilladelsen.
/bofh
Hanlons razor
Hanlons razor
-
- Gold Member
- Interesser: Skydning, jagt
- Has thanked: 14 times
- Been thanked: 14 times
Der kan ikke officielt købes +10 magasiner til rifler i Tyskland mere. De er blevet katagoriseret som Verbotene waffen på linie med f. eks fullauto
Dem der har +10 skal anmelde dem inden September i år, go de skal så påføres et identifikationsnummer
Det giver jo mening
Dem der har +10 skal anmelde dem inden September i år, go de skal så påføres et identifikationsnummer
Det giver jo mening

-
- Newbie
- Interesser: Jagt
- Been thanked: 1 time
Ja okay, ved du om det også gælder for salonriffel?Dumpe skrev: ↑13. maj 2021, 13:52Der kan ikke officielt købes +10 magasiner til rifler i Tyskland mere. De er blevet katagoriseret som Verbotene waffen på linie med f. eks fullauto
Det giver jo mening![]()