Jeg har nogle spørgsmål vedrørende en problematik omkring jagtudøvelse, som jeg håber, I vil kunne hjælpe mig med at opklare.
Sagen er den, at vi lige nu bor til leje i et hyggeligt lille hus på landet - en lille perle omkranset af skov, sø og åbne marker. Såvel hus som de omkringliggende arealer er ejet af et gods i nærheden.
Jagten er lejet ud og vi har nu gentagne gange oplevet, at konsortiets jægere uden blusel benytter såvel vores indkørsel og havearealer som adgangsvej til og fra jagten. Vi har desuden oplevet, at konsortiejægerne stiller skytter på post i vores køkkenhave, når der afholdes fasanjagter. Så sent som i dag standsede jeg en gruppe særdeles velklædte "jægere" på vej igennem haven og da jeg fortalte, at de faktisk gik i vores have, var svaret, at det var de kede af og det måtte jeg undskylde. Jeg fortalte, at jeg havde stor forståelse for deres jagtudøvelse, idet jeg selv går på jagt, men at jeg også var sikker på, at de ikke uden videre bare kunne bruge vores have som adgangsvej, til at sætte skytter på post i eller skyde i vinkler, som medførte haglnedfald over huset og haven. Den jæger, som førte ordet, var tydeligvis godt klar over, at jagten vist ikke var foregået heelt efter bogen og undskyldte for de eventuelle gener, selskabet havde været årsag til. Således "formildet" var jeg faktisk klar til at slutte konversationen ud fra devisen "Fair nok, vi kan alle begå fejl - det er det, vi lærer af" - MEN - da en af de andre jægere i selskabet "bralrede" ud med bemærkningen om, at der vel ikke var noget galt i, at de kunne benytte haven som adgangsvej eller skytteposteringer, da såvel hus, have, indkørsel og jagten jo var ejet - og udlejet - af det samme gods, blev jeg i dén grad provokeret!
Men - inden jeg "farer i flæsket" på konsortieformanden, retter henvendelse til godset, Jægerforbundet, Naturstyrelsen, Ekstra-bladet o.lign., har jeg lige brug for at trække vejret dybt og spørge jer til råds

Det bør også nævnes, at vi sidste år forsøgte at indgå i en dialog med konsortieformanden - han var dog temmeligt afvisende overfor vores henvendelse, idet han mente, at hvis konsortiet skulle overholde afstandskravet på mindst 50 meter til anden mands ejendom eller undgå haglnedfald over huset, så var jagten i princippet værdiløs. (Huset ligger i et kerneområde for fasaner) Efterfølgende tog jeg kontakt til godset og forelagde sagen for for dem. Tilbagemeldingen fra godset var, at de ville følge op på sagen og vende tilbage - men intet er tilsyneladende sket fra den kant.
Derfor:
- Jeg er ikke interesseret i at optrappe en eventuel konflikt - jeg er interesseret i en konstruktiv dialog, som forhåbentligt tilgodeser begge parters interesser - men hvilken strategi/taktik vil I anvende?
- Og - gælder lovgivningen om jagtens udøvelse ikke, når der er tale om en udlejningsejendom? (afstandskrav, haglnedfald o.lign)
- Sidst, men ikke mindst: såfremt det ikke lykkes at få etableret en konstruktiv dialog med konsortiet eller godset - hvad gør vi så?
Det blev da et længere skriveri - jeg håber, at I vil tage jer tid at læse det alligevel samt tilføje jeres kommentarer/bemærkninger

Med venlig hilsen
MS