Kan et 20" haglgevær blive lovligt?
-
- Banned
- Interesser: Skyd
- Geografisk sted: Danmark
- Has thanked: 65 times
- Been thanked: 47 times
Kan et 20" haglgevær blive lovligt?
Kan det på nogen måde lovligt erhverves og bruges en 20" haglgevær?
Jeg har luret meget på et Inland trench gun. Og de er kun 20" hvilket er lidt over 50 cm og 5 cm for lidt.
Jeg har luret meget på et Inland trench gun. Og de er kun 20" hvilket er lidt over 50 cm og 5 cm for lidt.
Så fik jeg endelig min 1866 riffel.
- BentxBetjent
- Platin Member
- Interesser: Rifler, airguns
- Geografisk sted: Udenfor Horsens
- Has thanked: 109 times
- Been thanked: 91 times
Re: Kan et 20" haglgevær blive lovligt?
5cm fastsvejst forlænger/flammeskjuler.
Når statsmænd tyr til vold, er det menneskeheden der lider.
( ͡° ͜ʖ ͡°)
Det tager kun 2 minutter ..........
( ͡° ͜ʖ ͡°)
-
- Gold Member
- Interesser: Ammunition
- Geografisk sted: Sydsjælland
- Has thanked: 57 times
- Been thanked: 185 times
Uden at være professor ud i import af korte haglgeværer så tror jeg at bare det at få det ind i landet kommer til at udgøre et problem da haglgeværer under 55cm er på listen over meget farlige skydevåben.
Forstå det hvem der kan !
Forstå det hvem der kan !
"Hvis det virker som om jeg ikke ved hvad jeg snakker om, kan det skyldes at jeg igennem alt for mange år har dykket på alt for mager blanding"
-
- Banned
Der står at til regulering og jagt må man bruge glatløbet jagtgevær over 55 cm....... Ja men hvad nu hvis man værken skal regulere eller jage med det? Jeg vil gerne skyde wild bunch og der er 1897 og 1912 trench gun godkendt. Men 1912 er kun 20". Så vi snakker SKV
-
- Gold Member
Som jeg skriver så kan det ikke sådan lige importeres med en løbslængde under 55cm, en forhandlertilladelse giver heller ikke ret til at besidde et haglgevær med en løbslængde under 55cm da det er på listen over "særlig farlige våben" ligesom fuldautomatiske rifler mv.
Det kan selvfølgelig modificeres til en løbslængde på 55,1cm inden import og så kan det komme ind i Danmark.
"Hvis det virker som om jeg ikke ved hvad jeg snakker om, kan det skyldes at jeg igennem alt for mange år har dykket på alt for mager blanding"
-
- Platin Member
- Interesser: Jagt, skydning, sport, science
- Geografisk sted: Sjælland
- Has thanked: 80 times
- Been thanked: 754 times
55 cm er minimum på jagttegn/SKV. Hvis du vil have den kortere end det, så hedder det særskilt tilladelse på linje med riffeltilladelser.
Jeg har bare aldrig hørt om nogen, der har fået tilladelse til et haglgevær med mindre end 55cm løb. Du kan jo altid få en våbenhandler til at tage den hjem, søge på den som original og når du får afslag, så få svejset en løbsforlænger på løbet og tag den hjem på SKV/jagttegn.
Det kan selvfølgelig modificeres til en løbslængde på 55,1cm inden import og så kan det komme ind i Danmark.
[/quote]
Forhandlere kan da godt ligge inde med ting, som almindelige våbenejere ikke kan få tilladelse til. HH har jo pistoler, der er for korte eller i ikke-godkendt kaliber, og de har halvauto rifler i kal. 223.
Vi har lyddæmper producenter, som leverer til udenlandsk militær, og så skal de jo testes på fuldautomatiske våben.
Jeg har bare aldrig hørt om nogen, der har fået tilladelse til et haglgevær med mindre end 55cm løb. Du kan jo altid få en våbenhandler til at tage den hjem, søge på den som original og når du får afslag, så få svejset en løbsforlænger på løbet og tag den hjem på SKV/jagttegn.
Som jeg skriver så kan det ikke sådan lige importeres med en løbslængde under 55cm, en forhandlertilladelse giver heller ikke ret til at besidde et haglgevær med en løbslængde under 55cm da det er på listen over "særlig farlige våben" ligesom fuldautomatiske rifler mv.Rigsby skrev: ↑28. nov 2020, 22:13[quote=Frantz post_id=958161 time=<a href="tel:1606597470">1606597470</a> user_id=14605]
Der står at til regulering og jagt må man bruge glatløbet jagtgevær over 55 cm....... Ja men hvad nu hvis man værken skal regulere eller jage med det? Jeg vil gerne skyde wild bunch og der er 1897 og 1912 trench gun godkendt. Men 1912 er kun 20". Så vi snakker SKV
[/quote]
Forhandlere kan da godt ligge inde med ting, som almindelige våbenejere ikke kan få tilladelse til. HH har jo pistoler, der er for korte eller i ikke-godkendt kaliber, og de har halvauto rifler i kal. 223.
Vi har lyddæmper producenter, som leverer til udenlandsk militær, og så skal de jo testes på fuldautomatiske våben.
- CO
- Platin Member
- Interesser: Long range, bue, jagt, IPSC
- Geografisk sted: Østjylland
- Has thanked: 30 times
- Been thanked: 176 times
§ 42. Politiet kan meddele erhvervsdrivende generel tilladelse til med henblik på videresalg at erhverve og besidde våben og ammunition mv. omfattet af våbenlovens § 1, stk. 1, nr. 1-3 og 7-10, hvis den erhvervsdrivende og dennes ansatte:
1) opfylder betingelserne i § 48,
2) har et rimeligt kendskab til våben og våbenhandel,
3) har mulighed for at opbevare og forhandle våbnene på betryggende måde, jf. § 26, og
4) det i øvrigt efter en konkret vurdering anses for ubetænkeligt at give tilladelse.
Stk. 2. En tilladelse efter stk. 1 kan ikke omfatte:
1) glatløbede haglgeværer med en pibelængde på under 55 cm og
2) fuldautomatiske skydevåben.
Østbirk Pistolskytter og
Sportsskytteklubben Mildot
-
- Platin Member
- Interesser: Westernskydning og genladning
- Geografisk sted: hovedstadsområdet
- Has thanked: 272 times
- Been thanked: 162 times
Western Sektionen i sortkrudt forbundet arbejder med forskelige emner vedrørende haglgevær, tror at de fokuserer mest på at vi skal kunne lade med 6 patroner, så wild bunch, kan skydes efter internationale regler.
Men prøv at kontakte dem, om hvad der eller er på tapetet.
Mvh
Grey
-
- Gold Member
Forhandlere kan da godt ligge inde med ting, som almindelige våbenejere ikke kan få tilladelse til. HH har jo pistoler, der er for korte eller i ikke-godkendt kaliber, og de har halvauto rifler i kal. 223.Flugteren skrev: ↑28. nov 2020, 22:2055 cm er minimum på jagttegn/SKV. Hvis du vil have den kortere end det, så hedder det særskilt tilladelse på linje med riffeltilladelser.
Det er ikke korrekt, en våbenhandler kan ikke importere eller besidde glatløbede haglgeværer med en løbslængde under 55cm.
Som jeg skriver så kan det ikke sådan lige importeres med en løbslængde under 55cm, en forhandlertilladelse giver heller ikke ret til at besidde et haglgevær med en løbslængde under 55cm da det er på listen over "særlig farlige våben" ligesom fuldautomatiske rifler mv.Rigsby skrev: ↑28. nov 2020, 22:13[quote=Frantz post_id=958161 time=<a href="tel:1606597470">1606597470</a> user_id=14605]
Du kigger desværre i den forkerte lov, jeg tror at hvis du kigger i våbenloven i stedet for jagtloven så får du et andet billede.
Ingen af de våben som du nævner er nævnt specifikt i våbenloven, det er glatløbede haglgeværer med en løbslængde under 55cm, lige som fuldauto rifler.
[/quote]
Jeg tror desværre at du har en forkert opfattelse af hvad forhandlere og producenter må og ikke må, der findes ingen fuldauto rifler i privat besiddelse (og her taler jeg om udenfor militæret og politiet) Der findes måske nogle på den Københavnske Vestegn, men de er nok næppe i lovlig besiddelse
-
- Platin Member
Jamen jeg kan da godt overbevises om, at jeg tager fejl, men det virker underligt, at producenter som SAI så kan reklamere med maskinpistoler på deres hjemmeside (ganske vist beskrevet som GOVERNMENT ORDERS ONLY), men såvidt jeg ved er SAI er en dansk virksomhed med bopæl i DK.
Jeg nævner heller ikke noget om privat besiddelse, men en virksomhed kan vel godt producere sådanne våben med henblik på videresalg.
http://sai.dk/saisub-machine-gun-smga1
Jeg nævner heller ikke noget om privat besiddelse, men en virksomhed kan vel godt producere sådanne våben med henblik på videresalg.
http://sai.dk/saisub-machine-gun-smga1
- CO
- Platin Member
En producent kan søge tilladelse til produktion af fuldautomatiske våben.
En forhandler kan ikke.
Fremstillingstilladelser og forhandlertilladelser to meget forskellige ting.
En forhandler kan ikke.
Fremstillingstilladelser og forhandlertilladelser to meget forskellige ting.
Østbirk Pistolskytter og
-
- Gold Member
Hmmmm.
Med hensyn til SAI så er jeg ganske sikker på at du har ret, ihvertfald så langt at de har tilladelse til at producere et full auto våben.
Dermed ikke sagt at de har lov til noget som helst andet og jeg er fuldstændig overbevist om at der ikke står full auto våben fra gulv til loft hos dem.
Anyway, det er stadig ikke pointen, pointen er at glatløbede haglgeværer med en løbslængde under 55cm er fuldstændig no-go for almindelige forhandlere og private.
Med hensyn til SAI så er jeg ganske sikker på at du har ret, ihvertfald så langt at de har tilladelse til at producere et full auto våben.
Dermed ikke sagt at de har lov til noget som helst andet og jeg er fuldstændig overbevist om at der ikke står full auto våben fra gulv til loft hos dem.
Anyway, det er stadig ikke pointen, pointen er at glatløbede haglgeværer med en løbslængde under 55cm er fuldstændig no-go for almindelige forhandlere og private.
-
- Platin Member
Det ser det i alt fald ud til at være, i alt fald i praksis.
- CO
- Platin Member
Også iht. lovenDet ser det i alt fald ud til at være, i alt fald i praksis.
Østbirk Pistolskytter og
-
- Gold Member
My point and experience too

-
- Platin Member
Jeg har altid bare haft den opfattelse, at det i teorien vil være muligt at opnå en specifik tilladelse til “kortløbede” haglgeværer på mindre end 55 cm, men det er måske slet ikke virkeligheden alligevel?
-
- Gold Member
Nej, det er desværre langt væk fra virkeligheden.
-
- UDMELDT AF NVF
- Interesser: Slettes
- Has thanked: 384 times
- Been thanked: 290 times
Få lavet en riflet kal 12 pibe på tilladelse på 40 cm og skyd hagl i den. Så kan den rydde et værtshus(Saloon).
-
- Platin Member
- Interesser: Buejagt
- Geografisk sted: Kbh nv
- Has thanked: 16 times
- Been thanked: 60 times
det må man jo heller ikke da en riffelpatron ikke må indeholde mere end 1 projektilRigbymauser skrev: ↑29. nov 2020, 16:44Få lavet en riflet kal 12 pibe på tilladelse på 40 cm og skyd hagl i den. Så kan den rydde et værtshus(Saloon).
-
- Platin Member
- Interesser: Jagt. Riffelskydning.
- Geografisk sted: Fyn.
- Has thanked: 306 times
- Been thanked: 1125 times
Hvor står det?Cp-Medic skrev: ↑29. nov 2020, 22:54det må man jo heller ikke da en riffelpatron ikke må indeholde mere end 1 projektilRigbymauser skrev: ↑29. nov 2020, 16:44Få lavet en riflet kal 12 pibe på tilladelse på 40 cm og skyd hagl i den. Så kan den rydde et værtshus(Saloon).
Hilsen Lasse.
... Buy the best and cry once.
... Buy the best and cry once.
-
- Platin Member
- Interesser: Buejagt
- Geografisk sted: Kbh nv
- Has thanked: 16 times
- Been thanked: 60 times
det er mig der har taget fejl, kan ikke længere fikde det og jeg synes ellers at have læst flere gange at en patron til et riflet våben kun må indeholde 1 projektil men det må være mig der har misforstået. men så er det jo bare at give den gas med hagl og mærkelige projektil komboer i sine rifler :)
- BentxBetjent
- Platin Member
- Interesser: Rifler, airguns
- Geografisk sted: Udenfor Horsens
- Has thanked: 109 times
- Been thanked: 91 times
Flechetter 

Når statsmænd tyr til vold, er det menneskeheden der lider.
( ͡° ͜ʖ ͡°)
( ͡° ͜ʖ ͡°)
-
- This member is
- Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
- Geografisk sted: Nuuk, Grønland
- Geografisk sted: Nuuk, Grønland
- Has thanked: 127 times
- Been thanked: 260 times
Så fandt jeg svaret på, om man må bære og anvende et haglegevær, på under 55 cm.
Det står i lovforslaget, fra 1984, der forbød Haglgeværer under 55 cm.
Disse kan kun anvendes, med særlig tilladelse.
Jeg har selv købt lovlige Slugs/Brenneke og Buckshot, da jeg var 18, og jeg blev 22, i 1985....
Det var også i 1985 (Trådt i kraft 1/1-1986) at det blev forbudt, at bære og anvende glatløbede haglgeværer, med mindre end 55 cm pibe.
Så Franz: Søg om tilladelse, til din ønskede 20" haglspreder, til westernskydning, og lad os høre, om det lykkes.
I Våbenloven fra 1985, står der, at man, til glatløbede våben, kan besidde patroner såfræmt disse indeholder løstliggende hagl, med en maksimal diameter, på 3,5mm.https://www.folketingstidende.dk/samling/19832/lovforslag/L13/19832_L13_som_fremsat.pdf skrev:§4
Personer, der ved lovens ikrafttræden er i
besiddelse af glatløbede haglgeværer med en
pibelængde på mindst 55 cm, piber eller baskyler til sådanne glatløbede haglgeværer,
kan fortsat besidde disse genstande, men må
ikke bære eller anvende dem uden særlig
tilladelse.
Jeg har selv købt lovlige Slugs/Brenneke og Buckshot, da jeg var 18, og jeg blev 22, i 1985....
Det var også i 1985 (Trådt i kraft 1/1-1986) at det blev forbudt, at bære og anvende glatløbede haglgeværer, med mindre end 55 cm pibe.
Så Franz: Søg om tilladelse, til din ønskede 20" haglspreder, til westernskydning, og lad os høre, om det lykkes.
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html
-
- Banned
Jeg har ladet mig fortælle at flere har prøvet og har fået afslag. Men ja lovgivningen tillader under 55 cm med særlig tilladelse. Der er bare ingen der har fået en særlig tilladelse (så vidt jeg ved)JRexA skrev: ↑6. dec 2021, 14:52Så fandt jeg svaret på, om man må bære og anvende et haglegevær, på under 55 cm.
I Våbenloven fra 1985, står der, at man, til glatløbede våben, kan besidde patroner såfræmt disse indeholder løstliggende hagl, med en maksimal diameter, på 3,5mm.https://www.folketingstidende.dk/samling/19832/lovforslag/L13/19832_L13_som_fremsat.pdf skrev:§4
Personer, der ved lovens ikrafttræden er i
besiddelse af glatløbede haglgeværer med en
pibelængde på mindst 55 cm, piber eller baskyler til sådanne glatløbede haglgeværer,
kan fortsat besidde disse genstande, men må
ikke bære eller anvende dem uden særlig
tilladelse.
-
- Platin Member
Man kan jo altid søge om aktindsigt på, hvor mange glatløbede haglgeværer med en pibelængde under 55 cm, der er på bære - og anvendelsestilladelse i dag.
Der må være mere én jæger derude, som har sådan en nuttet kal. 20 med 40 cm løb på tilladelse
Der må være mere én jæger derude, som har sådan en nuttet kal. 20 med 40 cm løb på tilladelse