Må folk uden licens skyde tidsmålt skydning?

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Besvar
Frantz
Banned
Banned
Interesser: Skyd
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 65 times
Been thanked: 47 times

Indlæg af Frantz » 30. dec 2020, 00:05

Er dette dette en gråzone, forbudt eller helt ok?
Øvelsen El Presidente syns jeg er fed.
Folk der ikke har IPSC licens må de skyde en light version af den?
Hvis 3 alm duel skiver sættes op ved siden af himanden. Skytten pladserne sig på 12,5 meter (samme afstand som ved tjeneste pistol skydning) 45 grader og ved lyd hæver våben skyder 2 skud i vær skive, genlader og skyder 2 mere i vær. Fuldstændig som i El Presidente, bare uden træk og med ryg til.
Der er ingen dele værken den hurtige reaktion, 2 skud, mål skifte eller genladning der ikke bliver brugt i tjeneste pistol. Så selve udførelsen af skydningen kan jeg have svært ved at se er 100% forbudt, lige ud over den ikke eksistere som deciplin.

Der hvor jeg syns den er lidt tricky er ved tidtagningen.
Tja man kan bruge et stopur og køre det manuelt. Men nu findes der noget der hedder shot timer. Det bruget primært til IPSC men ikke kun til IPSC. Så dem må vel godt bruges til at starte og tidstage en skydning. (er faktisk et godt værktøj til at måle sine terrængskydning tidsformemmelse)
I tilfælde af man godt må bruge timerne til andet ned IPSC. Må en anden så godt holde den og starte den? For det må man ikke i IPSC med mindre man er RO.
Så fik jeg endelig min 1866 riffel.

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
Geografisk sted: Nordjylland
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 331 times
Been thanked: 951 times
Kontakt:

Re: Må folk uden licens skyde tidsmålt skydning?

Indlæg af Fast Fumble » 30. dec 2020, 00:15

Hvorfor har du behov for at prøve grænser af?

Vi har jo et antal myndigheds godkendte discipliner i Danmark, som I kan skyde. Nogle af dem var lette nok at få godkendt, andre har kostet mange års arbejde af frivillige hænder.
Hvad risikerer du ved at prøve grænser af? Og hvad vinder du ved det? Er det risikoen værd? Har du spurgt din formand om hvad din forening vil acceptere af "balanceren på kanten"?
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!

Frantz
Banned
Banned

Indlæg af Frantz » 30. dec 2020, 00:32

Fast Fumble skrev:
30. dec 2020, 00:15
Hvorfor har du behov for at prøve grænser af?

Vi har jo et antal myndigheds godkendte discipliner i Danmark, som I kan skyde. Nogle af dem var lette nok at få godkendt, andre har kostet mange års arbejde af frivillige hænder.
Hvad risikerer du ved at prøve grænser af? Og hvad vinder du ved det? Er det risikoen værd? Har du spurgt din formand om hvad din forening vil acceptere af "balanceren på kanten"?
Nu er det heller ikke for at vil prøve grænsen af.
Brugen af timerne er der jeg primært stille spørgsmål.
Har jeg en makker på med på banen og træner IPSC må han under ingen omstendigheder holde timerne, starte den eller andet. Han må ikke være i nærheden af mig.... Med mindre har er RO. Det giver rigtig god mening på mange måder.
Har jeg den samme makker med og vi træner duel skydning, tjeneste pistol eller militær hurtig skydning og vi bruger shottimeren til tidtagning og måling er det ikke forbudt..... Eller hvad?

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 545 times
Been thanked: 629 times

Indlæg af Ras.Killing » 30. dec 2020, 00:39

Timer bruges også i DGI til sekundskydning - så der er intet galt i at bruge en timer til andet end IPSC. Bare lige for at det er på plads.

Mht. til alternative discipliner så havde jeg for nyligt fat i en konsulent fra DGI, for at høre hvad de sagde til skydning efter alternative skiver og mål. Det kunne f.eks være i forbindelse med jul, fastelavn, osv., eller som der her nævnes - en selvopfundet disciplin.

Svaret var: så længe det kan gøres i overenstemmelse med baneinstruksen (og altså politiets godkendelse), så var der ingen problemer med at være lidt kreative.

Så!

Hvis i må skyde på 12.5 meter på jeres skydebane, og din formand/bestyrelsen er med på ideen, så ser jeg ikke nogen problemer med den skydning du omtaler.
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Frantz
Banned
Banned

Indlæg af Frantz » 30. dec 2020, 00:46

Ras.Killing skrev:
30. dec 2020, 00:39
Timer bruges også i DGI til sekundskydning - så der er intet galt i at bruge en timer til andet end IPSC. Bare lige for at det er på plads.

Mht. til alternative discipliner så havde jeg for nyligt fat i en konsulent fra DGI, for at høre hvad de sagde til skydning efter alternative skiver og mål. Det kunne f.eks være i forbindelse med jul, fastelavn, osv., eller som der her nævnes - en selvopfundet disciplin.

Svaret var: så længe det kan gøres i overenstemmelse med baneinstruksen (og altså politiets godkendelse), så var der ingen problemer med at være lidt kreative.

Så!

Hvis i må skyde på 12.5 meter på jeres skydebane, og din formand/bestyrelsen er med på ideen, så ser jeg ikke nogen problemer med den skydning du omtaler.
Ja vi må skyde på 12.5 m og ja "El Presidente light" er måske at presse den lidt. Og så aligevel ikke... I tjænesepistol i tempo serien skyder man jo 10 skud på tid med genladning på 5 skiver. Her laver jeg den bare mindre med flere skud. 12 skud på 3 skiver med genladning. Så der er ikke meget forskel

T-REX
This member is
This member is
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 126 times
Been thanked: 260 times

Indlæg af T-REX » 30. dec 2020, 00:46

Har du overvejet "Sekundskydning"?
Sekundskydning, kræver ikke licens.

Der skydes med shot timer, mod 5 forskellige mål, der automatisk registrerer, om du rammer målene.
Den der rammer alle 5 mål, på kortest tid, har vundet.

Sekundskydning, både for riffel og pistol, står i Skyttebogen.
https://mimer.dgi.dk/offentlig/45599D64-001

Som træningsskydning, bør det ikke give problemer, at man skal skyde 10 skud, med genladning, imellem.
Senest rettet af T-REX 30. dec 2020, 00:54, rettet i alt 1 gang.
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Ras.Killing » 30. dec 2020, 00:51

Frantz skrev:
30. dec 2020, 00:46
Ras.Killing skrev:

Så!

Ja vi må skyde på 12.5 m og ja "El Presidente light" er måske at presse den lidt. Og så aligevel ikke... I tjænesepistol i tempo serien skyder man jo 10 skud på tid med genladning på 5 skiver. Her laver jeg den bare mindre med flere skud. 12 skud på 3 skiver med genladning. Så der er ikke meget forskel
Som sagt ser jeg ikke noget problem med det... og dog :biggrin: som næstformand ville jeg personligt være lidt tilbageholdende med netop sådan disciplin, med frygt for at der skydes over egen evne.

En “pres dig selv og skyd så hurtigt du kan” disciplin er ikke noget jeg ville give uerfarne skytter lov til.
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Frantz
Banned
Banned

Indlæg af Frantz » 30. dec 2020, 00:55

JRexA skrev:
Har du overvejet "Sekundskydning"?
Sekundskydning, kræver ikke licens.

Der skydes med shot timer, mod 5 forskellige mål, der automatisk registrerer, om du rammer målene.
Den der rammer alle 5 mål, på kortest tid, har vundet.

Sekundskydning, både for riffel og pistol, står i Skyttebogen.
https://mimer.dgi.dk/offentlig/45599D64-001
Jeps også det.... Og vi har faktisk skiverne på vores bane. Men kan sku ikke helt finde det i skyttehpndbogen

Frantz
Banned
Banned

Indlæg af Frantz » 30. dec 2020, 01:12

Ras.Killing skrev:
30. dec 2020, 00:51
Frantz skrev:
Ras.Killing skrev:

Så!

Som sagt ser jeg ikke noget problem med det... og dog :biggrin: som næstformand ville jeg personligt være lidt tilbageholdende med netop sådan disciplin, med frygt for at der skydes over egen evne.

En “pres dig selv og skyd så hurtigt du kan” disciplin er ikke noget jeg ville give uerfarne skytter lov til.
Uha nej bestemt ikke til uerfaren skytter.
Jeg er blevet medlem at en militær skytteklub hvor medlemmerne udelukkende er militært personel. De skyder ikke dgi 45 minutter 30 skuds skydning. Omvendt syns jeg også bare de skyder for at skyde uden noget mål. Og da jeg skal til at være skyde instruktør for dem både militært og civilt vil jeg gerne ha sat deres pistol skydning lidt i system. De skyder pistol civilt udelukkende for at træne deres "combat færdigheder" så de vil træne tempo og præsision.
Ja og nu er jeg jo også medlem af en alm skydeklub, og "el Presidente light" er kun for at lave lidt sjov og anderledes skydning.
Spørger jeg min formand er jeg sikker på han ikke ser noget problem i det da der ikke indgår elementer i skydningen som ikke bliver brugt i tjænestepistol og sekundskydning.

T-REX
This member is
This member is
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Has thanked: 126 times
Been thanked: 260 times

Indlæg af T-REX » 30. dec 2020, 02:35

Frantz skrev:
30. dec 2020, 00:55

Jeps også det.... Og vi har faktisk skiverne på vores bane. Men kan sku ikke helt finde det i skyttehpndbogen
Kap. 8 Konkurrencebestemmelser terræn-, sekundskydning pistol............. Side 117
I SKyttebogen 2019-2020
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

Brugeravatar
Caspian1911
Moderator
Moderator
Interesser: IPSC, gamle danske våben
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 211 times
Been thanked: 196 times

Indlæg af Caspian1911 » 30. dec 2020, 08:28

Kender du DGI’s grovprogram?

Duelskydnimg kan jo gøres lidt mere spændende med to el tre skud hver gang skiven er fremme, genladning mellem hver skydning eller du først må lade, når skiven kommer frem. Du kan også øve Target Acquisition ved at skyde på to Targets fra samme standplads.

Alt sammen noget der giver god træning, uden du bringer formandens temperament op i det røde felt.
Hvorfor bare gøre noget besværligt, når man med lidt større indsats, kan gøre det helt umuligt!!

LJ
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt og flugtskydning.
Geografisk sted: Sjælland. Heldigvis!
Has thanked: 71 times
Been thanked: 106 times

Indlæg af LJ » 30. dec 2020, 09:47

Jeg synes denne tråd hører til i Love og Regler,
Måske en moderator kunne flytte den? :smile:

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 268 times
Been thanked: 1158 times

Indlæg af Elbæk » 30. dec 2020, 10:09

LJ skrev:
30. dec 2020, 09:47
Jeg synes denne tråd hører til i Love og Regler,
Måske en moderator kunne flytte den? :smile:
Jeg er enig.

Tråd hermed flyttet.

/Moderatorservice
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 80 times
Been thanked: 754 times

Indlæg af Flugteren » 30. dec 2020, 22:00

Rigbymauser skrev:
30. dec 2020, 20:36
Frantz skrev:
30. dec 2020, 01:12

Ja og nu er jeg jo også medlem af en alm skydeklub, og "el Presidente light" er kun for at lave lidt sjov og anderledes skydning.
..uha de to ord “ sjov og anerledes” er farlige tænkning i danske skytte regi... :rolf:

Hvis man vil noget sjovt skal man gøre på egen grund hvis man har muligheden.
Hvis man skyder med SKV-registrerede våben, så må man jo ikke engang det.

Brugeravatar
Fisc
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Sportsskydning på langdistance
Geografisk sted: Storkøbenhavn
Has thanked: 8 times
Been thanked: 10 times

Indlæg af Fisc » 20. feb 2021, 23:14

Ja! Er jo det korte svar til trådstarter.

Selvfølgelig kan alle rimeligt erfarne skytter skyde tidsmålte skydninger.

Faldmål har været nævnt nedenfor, hvor en shot timer er det helt rigtige værktøj.

Men der er også flere DGI og Dansk Skytte Union (DSU) skydninger, der kræver tidtagning eller vendeanlæg eller moderne anlæg med rød/grøn lampe, hvor den elektroniske skive kun registrerer tællende skud i det tidsrum, hvor signallampen lyser grønt.

Eksempelvis Standardpistol (både DGI og DSU)med 5 skuds serier på henholdsvis 150 sek., 20 sek. og 10 sekunder pr. serie. Alle skydninger startende i klarstilling med pistolen 45 grader under vandret.

Duelskydning (Både DGI og DSU) med fem skud, som hver især skydes på 3 sekunder fra klarstilling til afgivet skud.

Sidst, men ikke mindst silhuetpistol (kun DSU) med fem skuds serier på 8 sek., 6 sek. og 4 sek. fra klarstilling. Vel at bemærke på 5 skiver ved siden af hinanden!

Alle de pågældende skydes efter reglerne på 25 m af skytter uden IPSC-licens - og hvis banekommandøren kan sit kram er det også helt ufarligt :smile:

Mvh
Fisc

Brugeravatar
Agamemnon
Moderator
Moderator
Interesser: Skydning genladning Etymologi
Geografisk sted: København
Has thanked: 472 times
Been thanked: 1072 times

Indlæg af Agamemnon » 21. feb 2021, 16:20

Frantz skrev:
30. dec 2020, 00:05
Er dette dette en gråzone, forbudt eller helt ok?
Nej. Helt firkantet sat op, er det ikke en gråzone.
Du må alene anvende et SKV registreret våben til forbundsgodkendte aktiviteter.
Frantz skrev:
30. dec 2020, 00:05
Så selve udførelsen af skydningen kan jeg have svært ved at se er 100% forbudt, lige ud over den ikke eksistere som deciplin.
Hvilket gør den forbudt, jf. de betingelser, som er trykt på bagsiden af dit SKV kort.
IMG_20210221_160924__01.jpg
Og er dét ikke tilstrækkeligt, kan du genfinde denne bestemmelse i våbenbekendtgørelsens §8.
Screenshot_20210221-161541.jpg
Jeg vil gentage, hvad Fast Fumble ganske klogt spørger om : Hvorfor denne evindelige trang til at prøve grænser af?

Det lader ovenikøbet til at du godt er klar over hvor grænserne ligger, men at du ikke desto mindre er villig til at træde ud over dem.

Det eneste du opnår ved dén type adfærd, er indskrænkninger i de skrøbelige friheder, vi som våbenejere har.
The only thing necessary for the triumph of evil is for good men to do nothing.

Edmund Burke, 1729-1797.

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Ras.Killing » 22. feb 2021, 15:52

Agamemnon skrev:
21. feb 2021, 16:20
Men en godkendt aktivitet behøves ikke nødvendigvis være en officiel disciplin.

Fugleskydning og snemandsskydningen kunne være to åbenlyse eksempler på dette.

Jeg havde på et tidspunkt fat i skyttekonsulenten fra DGI Fyn, for at høre hvad en godkendt skydeaktivitet dækker over. Svaret var alt skydning som kunne gennemføres lovligt ifht. skydebaneinstruksen. De var med andre ord ligeglade med, om man skød efter sodavandsdåser eller ISSF skiver - når bare politiet har sagt god for det.

Make Fyn fin again!

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 412 times
Been thanked: 967 times
Kontakt:

Indlæg af Bofhenator » 22. feb 2021, 16:26

Ras.Killing skrev:
22. feb 2021, 15:52
Agamemnon skrev:
21. feb 2021, 16:20
...
Fugleskydning
...
Fugleskydning er en godkendt disciplin. Oven i købet med sine helt egne våben.
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Kontakt:

Indlæg af Bofhenator » 22. feb 2021, 16:31

Pic-16.jpg
Sådan en lille diskret fætter...
/bofh
Hanlons razor

Frantz
Banned
Banned

Indlæg af Frantz » 22. feb 2021, 16:58

Bofhenator skrev:
22. feb 2021, 16:31
Pic-16.jpg

Uha en punt gun...... Sådan en fætter vil jeg god have. Der det din den det?

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Kontakt:

Indlæg af Bofhenator » 22. feb 2021, 18:11

Frantz skrev:
22. feb 2021, 16:58
Bofhenator skrev:
22. feb 2021, 16:31
Pic-16.jpg

Uha en punt gun...... Sådan en fætter vil jeg god have. Der det din den det?
Det er en stangriffel, nej desværre ikke min.

Men er i lære for at lade til dem.
/bofh
Hanlons razor

Besvar