I dagens papirudgave af JV er der en artikel om de nye stigninger på våbentilladelser.
Her har Danmarks Jægerforbund åbnet næbbet og udtrykt utilfredshed med de nye høje gebyrer.
Afdelingslederen i PAC udtaler, ikke til den store overraskelse, at de ser de højere priser som en mulighed for at få fjernet nogle våben fra markedet, fordi disse “nice to have” våben nu bliver dyrere... Jeg troede ikke det var meningen at Politiet skulle have en holdning til reglerne?
Til gengæld er det så også meningen at sagsbehandlingen skal gå hurtigere fordi der ikke er så mange fejl omkring betaling af et forkert gebyr.
Nu fandt jeg så også ud af at artiklen sørme er åben online: https://jv.dk/artikel/politiet-lover-vr ... åbenafgift
Nye afgifter skal afvæbne jægere
- Tangloppen
- Platin Member
- Interesser: Dimser der ser i mørket...
- Geografisk sted: Odense.
- Has thanked: 2 times
- Been thanked: 21 times
Re: Nye afgifter skal afvæbne jægere
Altså, basalt set stejler jeg ikke over de 1000,- pr. tiende år. Det kan jeg leve med.
Der hvor jeg står af, er at det er på alt og alle våben.
Er man typen der skifter våben ofte, så bliver det pludselig en dyr hobby.
Det kan simpelthen ikke passe at det skal være SÅ dyrt at styre dén administration. Undskyldningen om at der er megen administration ved tilbagebetalinger, ej stop nu, mit pis er fandme mere tyktflydende end den gang pladder.
At behandlingstiderne er så lange som de er, er satme for ringe!
Spørgsmålet er så, hvad PAC så regner med at behandlingstiden vil være med deres nye fine system.
Man får næsten den følelse at jagt og våben kun skal være for de højere luftlag.
Der hvor jeg står af, er at det er på alt og alle våben.
Er man typen der skifter våben ofte, så bliver det pludselig en dyr hobby.
Det kan simpelthen ikke passe at det skal være SÅ dyrt at styre dén administration. Undskyldningen om at der er megen administration ved tilbagebetalinger, ej stop nu, mit pis er fandme mere tyktflydende end den gang pladder.
At behandlingstiderne er så lange som de er, er satme for ringe!
Spørgsmålet er så, hvad PAC så regner med at behandlingstiden vil være med deres nye fine system.
Man får næsten den følelse at jagt og våben kun skal være for de højere luftlag.
Rigtige mænd skyder med 76 mm luftgevær!
Spejlhjerne af Guds nåde!
Spejlhjerne af Guds nåde!
- Ølgaard
- This member is
- Interesser: Håndvåben - Blankvåben
- Geografisk sted: KBH.
- Has thanked: 104 times
- Been thanked: 108 times
Hvorfor overrasket, det har jo været på vej i flere år, (i mange indlæg for år tilbage er det pointeret) nu er det jægere, og skytter er de næste, jægere, kun 2 rifler og 2 hagl er deres ønske på sigt, skytter kun en i hver kaliber, og skytter skal betale en højere afgift, de så helst at skytter kun kan have deres våben i klubben og når de skal til konkurrence skal der udstedes en bæretilladelse.
Nu kan der så komme lidt diskussion om dette, men det har ingen betydning hvis der ikke bliver gjort noget, der er rygter "siger kun rygter" om at en SKV 2 skal koste 500,-, men lyder det ikke plausibelt på sigt ??
I første omgang, reducering af våben blandt jægere, og så kommer skytter, og gratis samlertilladelser er der kik på.
Godt nytår

Nu kan der så komme lidt diskussion om dette, men det har ingen betydning hvis der ikke bliver gjort noget, der er rygter "siger kun rygter" om at en SKV 2 skal koste 500,-, men lyder det ikke plausibelt på sigt ??
I første omgang, reducering af våben blandt jægere, og så kommer skytter, og gratis samlertilladelser er der kik på.
Godt nytår

-
- Platin Member
- Interesser: Jagt, skydning, sport, science
- Geografisk sted: Sjælland
- Has thanked: 80 times
- Been thanked: 754 times
Det eliminerer i alt fald alle de billige salonrifler, som står hos jægerne rundt omkring. Jeg kan udmærket forestille mig, at de 500-kroners aflagte skytteforeningsrifler nu bliver klippet over i stedet for at blive solgt til en jæger, som vil have et værktøj til træning og småkræ. Og det er sørgeligt.Ølgaard skrev: ↑31. dec 2020, 10:36Hvorfor overrasket, det har jo været på vej i flere år, (i mange indlæg for år tilbage er det pointeret) nu er det jægere, og skytter er de næste, jægere, kun 2 rifler og 2 hagl er deres ønske på sigt, skytter kun en i hver kaliber, og skytter skal betale en højere afgift, de så helst at skytter kun kan have deres våben i klubben og når de skal til konkurrence skal der udstedes en bæretilladelse.
Godt nytår![]()
![]()
![]()
![]()
- Dansken
- Silver Member
- Geografisk sted: Sverige
- Has thanked: 14 times
- Been thanked: 19 times
Her i Sverige tilsatte man for nogle år siden en delegation af nogle personer som skulle udrede hvor mange våben en "almindelig" jæger kunne behøve for sin jagt. Denne delegation kom frem til at den normale jæger (i Sverige skal alt være "lagom") kunne behøve 6 jagtvåben för at bedrive almindlig jagt. Hvis man behøvede flere skulle man redegøre for sine "särskilda behov" og kunne ansøge om flere. Disse 6 våben kaldes for "Vapengraderoben": Det antal var hvad man kunne bevæge sig inden for enligt eget ønske- sagdes der
Denne rekommendation tog modstandsbevægelsen (undskyd: Tillståndsenheten) imidlertid imod med kyshånd som en LOV og gav ikke flere end 6 licenser. Punktum.
Ved ansøgning om flere har man anvendt Svenska Jägareförbundets jurist til hjælp med sine "hittepåregler" så folk ikke har fået sine licenser igennem.
(Dette har hændt mig personligt 2 gange)
Efter en tid begyndte de så at kræve motivering efter våben nummer 3 for for holdsvis nyeksaminerede jægere for våben: 4-5-6 at de skulle have "särskillda behov" og så smyger man på sigt ind flere dumheder at det snart bliver 3 våben som er "garderoben"
Men alt kommer snigende. Alt for at gøre det surt for folk som ikke kan gøre noget. Jægere og skytter står bara og tager imod alle dumhederne som kommer og står pænt og venter med bukserne nede
Alt sådant magtmisbrug kan man holde på med for en "rekommendation" som ikke er en lov som er godkendt af regering eller rigsdag.
Så mens de laver flere hittepåregler for jægere og skytter springer kriminelle rund i vore större byer og har regulære ildkampe med indsmuglede øststatsvåben og håndgranater.
Alt for at socialdemokraterne som sidder i lommen på miljøpartiet skal vise handlingskraft" hvis de kan se til at en jæger ikke må have et extra magasin.
Toppen af alt er at Danmark åbenbart har overtaget vores våbenlicens program (som man vidste inden man installerede det at det var behæftet med fejl og ikke virkede som det skulle.)
Halelulja
Coming to a theater near you soon
Denne rekommendation tog modstandsbevægelsen (undskyd: Tillståndsenheten) imidlertid imod med kyshånd som en LOV og gav ikke flere end 6 licenser. Punktum.
Ved ansøgning om flere har man anvendt Svenska Jägareförbundets jurist til hjælp med sine "hittepåregler" så folk ikke har fået sine licenser igennem.
Efter en tid begyndte de så at kræve motivering efter våben nummer 3 for for holdsvis nyeksaminerede jægere for våben: 4-5-6 at de skulle have "särskillda behov" og så smyger man på sigt ind flere dumheder at det snart bliver 3 våben som er "garderoben"
Men alt kommer snigende. Alt for at gøre det surt for folk som ikke kan gøre noget. Jægere og skytter står bara og tager imod alle dumhederne som kommer og står pænt og venter med bukserne nede
Alt sådant magtmisbrug kan man holde på med for en "rekommendation" som ikke er en lov som er godkendt af regering eller rigsdag.
Så mens de laver flere hittepåregler for jægere og skytter springer kriminelle rund i vore större byer og har regulære ildkampe med indsmuglede øststatsvåben og håndgranater.
Alt for at socialdemokraterne som sidder i lommen på miljøpartiet skal vise handlingskraft" hvis de kan se til at en jæger ikke må have et extra magasin.
Toppen af alt er at Danmark åbenbart har overtaget vores våbenlicens program (som man vidste inden man installerede det at det var behæftet med fejl og ikke virkede som det skulle.)
Halelulja
-
- Platin Member
- Interesser: Jagt, skydning, sport, science
- Geografisk sted: Sjælland
- Has thanked: 80 times
- Been thanked: 754 times
Ja, den kender jeg godt. Jeg kender svenske jægere, som ved femte våben har fået den besked, at våbnet skal på en "midlertidig" licens, aka jægerne måtte kun eje våbnet i en bestemt periode, derefter var behovet ikke tilstede og så skulle våbnet sælges. Imidlertid er behandlingen uens rundt om i Sverige, for andre jægere har relativt snildt fået licens på 7:e og 8:e våben.Dansken skrev: ↑31. dec 2020, 11:54Her i Sverige tilsatte man for nogle år siden en delegation af nogle personer som skulle udrede hvor mange våben en "almindelig" jæger kunne behøve for sin jagt. Denne delegation kom frem til at den normale jæger (i Sverige skal alt være "lagom") kunne behøve 6 jagtvåben för at bedrive almindlig jagt. Hvis man behøvede flere skulle man redegøre for sine "särskilda behov" og kunne ansøge om flere. Disse 6 våben kaldes for "Vapengraderoben": Det antal var hvad man kunne bevæge sig inden for enligt eget ønske- sagdes der
Halelulja
Åbenbart er der også nogle våbenafdelinger i Sverige, som er meget tøvende med at give tilladelser til rifler i chassis-systemer, f.eks. Tikka T3x Tac A1, Sako TRG M10/TRG42.
- Dansken
- Silver Member
- Geografisk sted: Sverige
- Has thanked: 14 times
- Been thanked: 19 times
Men det er med begrundelsen at de "ser for militæriske ud" og har for brat pistolgreb (det læner ikke nok)
7:e og 8:e jaktvåben er MEGET svært at få
7:e og 8:e jaktvåben er MEGET svært at få