Ansøgning til halvauto jagtriffel, er det hos PAC ?
- VZ54
- Bronze Member
- Interesser: Genladning
- Geografisk sted: Djævleøen
- Has thanked: 21 times
- Been thanked: 4 times
Ansøgning til halvauto jagtriffel, er det hos PAC ?
Er der nogen der har søgt om tilladelse til halvauto riffel til jagt, efter de nye regler?
Og er det PAC der også står for de tilladelser,
eller anses det for at være et "særligt farligt våben" hvor jeg skal søge hos Rigspolitiet?
De nye regler ang. halvauto til jagt kan læses her:
https://www.retsinformation.dk/eli/retsinfo/2020/9392
Og er det PAC der også står for de tilladelser,
eller anses det for at være et "særligt farligt våben" hvor jeg skal søge hos Rigspolitiet?
De nye regler ang. halvauto til jagt kan læses her:
https://www.retsinformation.dk/eli/retsinfo/2020/9392
Man kan aldrig få for mange ladebøger
- Mapzter
- This member is
- Interesser: IPSC og pistolskydning
- Geografisk sted: Nordjylland
- Has thanked: 58 times
- Been thanked: 423 times
- Kontakt:
Re: Ansøgning til halvauto jagtriffel, er det hos PAC ?
Ja, det er et særligt farligt våben, men du skal søge som normalt.
Slava Ukraini!
IPSC - absoluten Königsdisziplin im Schießsport
Team Zero Mike Armory
IPSC - absoluten Königsdisziplin im Schießsport
Team Zero Mike Armory
-
- Silver Member
- Interesser: Jagt både med riffel og hagl
- Geografisk sted: Midt/vestjylland
- Has thanked: 13 times
- Been thanked: 18 times
Det har jeg - Det tog en evighed. Langt længere end normal, men den kom da
Ganske normal ansøgning, intet specielt i det.
/Brian

Ganske normal ansøgning, intet specielt i det.
/Brian
-
- Banned
- Interesser: Jagt
- Geografisk sted: Syddjurs
- Has thanked: 3 times
- Been thanked: 3 times
Læste lige opdateringen på lovgivningen.
Hvad fanden er en "særlig pålidelig person"? En der har hus kone vovse og bil. Eller kun personer der arbejder for staten??
Hvad fanden er en "særlig pålidelig person"? En der har hus kone vovse og bil. Eller kun personer der arbejder for staten??
- Bofhenator
- Moderator
- Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
- Geografisk sted: Nordsjælland
- Has thanked: 410 times
- Been thanked: 960 times
- Kontakt:
Hvis du har brug for at spørge er du ikke en af os....
.
.
.
.
.
.
.
.
.
Nej, det er gas. Du skal være af ulastelig vandel, mit gæt er at der i dag ikke er nogen der bliver vandelsgodkendt til feks jagttegn uden allerede at være det. "Særlig pålidelig" gav mening dengang lokalbetjenten forestod vandelsgodkendelsen. Det gør det ikke mere.
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor
Hanlons razor
- Agamemnon
- Moderator
- Interesser: Skydning genladning Etymologi
- Geografisk sted: København
- Has thanked: 472 times
- Been thanked: 1071 times
Jeg har hus, kone, vovse, bil og arbejder for staten.
Er jeg så én af os?

The only thing necessary for the triumph of evil is for good men to do nothing.
Edmund Burke, 1729-1797.
Edmund Burke, 1729-1797.
- Bofhenator
- Moderator
- Kontakt:
En af os... Eller en af "Dem"... I mørkt tøj med solbriller og en desert eagle... A. Smith...Agamemnon skrev: ↑3. feb 2021, 21:42Jeg har hus, kone, vovse, bil og arbejder for staten.
Er jeg så én af os?![]()
/bofh
Hanlons razor
Hanlons razor
-
- Banned
dvs. ingen brud på våbenloven?Bofhenator skrev: ↑3. feb 2021, 21:29Hvis du har brug for at spørge er du ikke en af os....
.
.
.
.
.
.
.
.
.
Nej, det er gas. Du skal være af ulastelig vandel, mit gæt er at der i dag ikke er nogen der bliver vandelsgodkendt til feks jagttegn uden allerede at være det. "Særlig pålidelig" gav mening dengang lokalbetjenten forestod vandelsgodkendelsen. Det gør det ikke mere.
- The Mad Viking
- This member is
- Interesser: Skydning og mekanik
- Geografisk sted: Nordøstfyn
- Has thanked: 424 times
- Been thanked: 133 times
Det tænker jeg trækker voldsomt ned i vurderingen..GoldLuck skrev: ↑3. feb 2021, 22:05dvs. ingen brud på våbenloven?Bofhenator skrev: ↑3. feb 2021, 21:29Hvis du har brug for at spørge er du ikke en af os....
.
.
.
.
.
.
.
.
.

Studies suggest that 9 out of 10 men prefer curvy women.
The 10th man usually prefers the other 9...
- The Mad Viking
- This member is
- Interesser: Skydning og mekanik
- Geografisk sted: Nordøstfyn
- Has thanked: 424 times
- Been thanked: 133 times
Det kommer an på...Agamemnon skrev: ↑3. feb 2021, 21:42Jeg har hus, kone, vovse, bil og arbejder for staten.
Er jeg så én af os?![]()
Er det en Volvo?

Studies suggest that 9 out of 10 men prefer curvy women.
- Bofhenator
- Moderator
- Kontakt:
Nej, det er nok et relativt skidt sted at starte på en vandelsgodkendelse.GoldLuck skrev: ↑3. feb 2021, 22:05dvs. ingen brud på våbenloven?Bofhenator skrev: ↑3. feb 2021, 21:29Hvis du har brug for at spørge er du ikke en af os....
.
.
.
.
.
.
.
.
.
/bofh
Hanlons razor
Hanlons razor
-
- Banned
Hehe.. Ja det må man vel gå ud fra
ikke desto mindre er der jo en del der har mistet tegnet fordi de har betalt en bøde for ulovlig kniv import. Så kan de godt vinke farvel til tilladelse til halv-auto.

-
- Platin Member
- Interesser: Jagt, skydning, sport, science
- Geografisk sted: Sjælland
- Has thanked: 80 times
- Been thanked: 754 times
En ulovlig kniv udløser for tiden komplet nægtelse af samtykke til jagttegn, så det er ikke kun halvautoerne, der ryger - det er alle dine våben.
-
- Banned
Ja korrekt. formulerede det lidt forkert, mener at når disse personer så bliver vandels godkendte igen. Så skal de nok ikke regne med at komme på jagt med halv-auto?
-
- Platin Member
Det tør jeg ikke give et konkret svar på. Det er netop i sådan et tilfælde, at formuleringen "særligt pålidelige" kan komme i spil. Her er det nok ikke umuligt, at man får samtykke til repetervåben, men ikke kan få tilladelse til halvauto.GoldLuck skrev: ↑3. feb 2021, 22:30Ja korrekt. formulerede det lidt forkert, mener at når disse personer så bliver vandels godkendte igen. Så skal de nok ikke regne med at komme på jagt med halv-auto?
-
- Banned
Udtrykket "særligt pålidelig" må jo dække over en masse forskelligt som kan kørers ind under paragraf 48. Spørgsmålet er så om ting som boligforhold, nydeligt fraskilt mv. også har betydningFlugteren skrev: ↑3. feb 2021, 22:33Det tør jeg ikke give et konkret svar på. Det er netop i sådan et tilfælde, at formuleringen "særligt pålidelige" kan komme i spil. Her er det nok ikke umuligt, at man får samtykke til repetervåben, men ikke kan få tilladelse til halvauto.GoldLuck skrev: ↑3. feb 2021, 22:30Ja korrekt. formulerede det lidt forkert, mener at når disse personer så bliver vandels godkendte igen. Så skal de nok ikke regne med at komme på jagt med halv-auto?

-
- Platin Member
Nej, Politiet tjekker for overtrædelser af våbenloven, straffeloven og narkoloven samt personlige forhold. Du kan f.eks. godt have en spotless straffeattest, men hvis du omgås bandekriminelle eller på anden måde har tilknytning til folk med urent mel i posen, så får du ikke samtykke til noget, hverken jagttegn eller halvauto.GoldLuck skrev: ↑3. feb 2021, 22:39Udtrykket "særligt pålidelig" må jo dække over en masse forskelligt som kan kørers ind under paragraf 48. Spørgsmålet er så om ting som boligforhold, nydeligt fraskilt mv. også har betydningFlugteren skrev: ↑3. feb 2021, 22:33Det tør jeg ikke give et konkret svar på. Det er netop i sådan et tilfælde, at formuleringen "særligt pålidelige" kan komme i spil. Her er det nok ikke umuligt, at man får samtykke til repetervåben, men ikke kan få tilladelse til halvauto.GoldLuck skrev: ↑3. feb 2021, 22:30Ja korrekt. formulerede det lidt forkert, mener at når disse personer så bliver vandels godkendte igen. Så skal de nok ikke regne med at komme på jagt med halv-auto?![]()
Om man er til det ene eller andet køn, om man bor i et hus eller lejlighed, om man er single eller gift på fjerde gang har ikke nogen betydning.
-
- Banned
Ja... så er jeg sgu lost med hensyn til hvad "særligt pålideligt" dækker over.Flugteren skrev: ↑3. feb 2021, 22:44Nej, Politiet tjekker for overtrædelser af våbenloven, straffeloven og narkoloven samt personlige forhold. Du kan f.eks. godt have en spotless straffeattest, men hvis du omgås bandekriminelle eller på anden måde har tilknytning til folk med urent mel i posen, så får du ikke samtykke til noget, hverken jagttegn eller halvauto.GoldLuck skrev: ↑3. feb 2021, 22:39Udtrykket "særligt pålidelig" må jo dække over en masse forskelligt som kan kørers ind under paragraf 48. Spørgsmålet er så om ting som boligforhold, nydeligt fraskilt mv. også har betydningFlugteren skrev: ↑3. feb 2021, 22:33Det tør jeg ikke give et konkret svar på. Det er netop i sådan et tilfælde, at formuleringen "særligt pålidelige" kan komme i spil. Her er det nok ikke umuligt, at man får samtykke til repetervåben, men ikke kan få tilladelse til halvauto.GoldLuck skrev: ↑3. feb 2021, 22:30Ja korrekt. formulerede det lidt forkert, mener at når disse personer så bliver vandels godkendte igen. Så skal de nok ikke regne med at komme på jagt med halv-auto?![]()
Om man er til det ene eller andet køn, om man bor i et hus eller lejlighed, om man er single eller gift på fjerde gang har ikke nogen betydning.
-
- Platin Member
Den del af våbenloven er ikke blevet ændret i lang tid. SomGoldLuck skrev: ↑3. feb 2021, 22:50Ja... så er jeg sgu lost med hensyn til hvad "særligt pålideligt" dækker over.Flugteren skrev: ↑3. feb 2021, 22:44Nej, Politiet tjekker for overtrædelser af våbenloven, straffeloven og narkoloven samt personlige forhold. Du kan f.eks. godt have en spotless straffeattest, men hvis du omgås bandekriminelle eller på anden måde har tilknytning til folk med urent mel i posen, så får du ikke samtykke til noget, hverken jagttegn eller halvauto.GoldLuck skrev: ↑3. feb 2021, 22:39Udtrykket "særligt pålidelig" må jo dække over en masse forskelligt som kan kørers ind under paragraf 48. Spørgsmålet er så om ting som boligforhold, nydeligt fraskilt mv. også har betydningFlugteren skrev: ↑3. feb 2021, 22:33Det tør jeg ikke give et konkret svar på. Det er netop i sådan et tilfælde, at formuleringen "særligt pålidelige" kan komme i spil. Her er det nok ikke umuligt, at man får samtykke til repetervåben, men ikke kan få tilladelse til halvauto.GoldLuck skrev: ↑3. feb 2021, 22:30Ja korrekt. formulerede det lidt forkert, mener at når disse personer så bliver vandels godkendte igen. Så skal de nok ikke regne med at komme på jagt med halv-auto?![]()
siger, jo stammer det sikkert fra dengang, at den lokale betjent så én an. For at sikre sig, at der ikke sad en betjent og overså "red flags" hos folk, der gerne ville have halvautorifler (hvorfor de så overhovedet fik jagttegn er mig en gåde, men det var jo nok en anden tid), så formulerede man sætningen "særlig pålidelig". I teorien betød det, at det lokale våbenkontor skulle være ekstra opmærksomme på eventuelle diskvalificerende bemærkelser hos en ansøger.Bofhenator skrev: ↑3. feb 2021, 21:29
Nu om dage skal man være en rigtig god dreng for at få jagttegn, så de fleste jagttegnsløsere kan nok beskrives som være særdeles pålidelige. Men netop en sag, hvor man tidligere er blevet nægtet jagttegn kan udløse, at sætningen kommer i brug.
- VZ54
- Bronze Member
- Interesser: Genladning
- Geografisk sted: Djævleøen
- Has thanked: 21 times
- Been thanked: 4 times
Hvis jeg spørger konen er svaret nok at jeg ikke er “særlig pålidelig”
Så håber sgu ikke politiet ringer til hende

Så håber sgu ikke politiet ringer til hende

Man kan aldrig få for mange ladebøger
-
- Banned
Hehe.. Tror det ville være en effektiv måde til at afvise ansøgninger på

- NSander
- Platin Member
- Interesser: Jagt, skydning, ww2
- Geografisk sted: Djursland
- Has thanked: 34 times
- Been thanked: 342 times
Det er faktisk lidt sjovt. I det seneste udkast, til en lovændring af USA's våbenlov, står der faktisk at det er et krav, at man i forbindelse med den lovpligtige psykologiske vurdering skal tale både med eventuel kone OG ex-kone.
"‘‘(D) as part of the psychological evaluation,
the licensed psychologist interviewed any
spouse of the individual, any former spouse of
the individual, and at least 2 other persons who
are a member of the family of, or an associate
of, the individual to further determine the state
of the mental, emotional, and relational stability
of the individual in relation to firearms. "
https://www.congress.gov/117/bills/hr12 ... I90n2M-zFg
-
- Platin Member
Det lovforslag kommer aldrig til at blive vedtaget.NSander skrev: ↑4. feb 2021, 16:06Det er faktisk lidt sjovt. I det seneste udkast, til en lovændring af USA's våbenlov, står der faktisk at det er et krav, at man i forbindelse med den lovpligtige psykologiske vurdering skal tale både med eventuel kone OG ex-kone.
-
- Banned
Så bliver der nok borgerkrig , hvis det sker.Flugteren skrev: ↑4. feb 2021, 17:12Det lovforslag kommer aldrig til at blive vedtaget.NSander skrev: ↑4. feb 2021, 16:06Det er faktisk lidt sjovt. I det seneste udkast, til en lovændring af USA's våbenlov, står der faktisk at det er et krav, at man i forbindelse med den lovpligtige psykologiske vurdering skal tale både med eventuel kone OG ex-kone.