Vandelmesse
- Christian
- Silver Member
- Interesser: Bajonetter, Kampknive, Værktøj
- Geografisk sted: Grindsted
- Has thanked: 9 times
- Been thanked: 3 times
Vandelmesse
Så blev pusten lige taget ud af Vandel-messen d. 26/9. Der må ikke forefindes tilladelses pligtige våben og andre tilladelses pligtige ting på messen. Det er først kommet frem i dag fra våbenkontoret
Samlere er lykkeligere mennesker, jeg samler på rigtig mange ting, så jeg er meget lykkelig.
-
- Platin Member
- Interesser: WW2 våben long range shooting
- Geografisk sted: Østjylland
- Has thanked: 73 times
- Been thanked: 52 times
Re: Vandelmesse
Men nu møder vi skisme op
For længe siden sidst
For længe siden sidst

I spent most of my money on beer , guns and women
The rest i just wasted!
The rest i just wasted!
- Cemifor
- Bronze Member
- Interesser: Våbenhistorie
- Geografisk sted: Syddanmark
- Been thanked: 8 times

"Glæder" mig til at høre en begrundelse...!
Og kommer det også til at gælde for de øvrige messer...?
.
-
- Bronze Member
- Geografisk sted: Fyen
- Been thanked: 1 time
Er der en forklaring på hvorfor....
syntes også det virker lidt urimeligt med så kort varsel
For nogle år siden gjorde de det samme ... og sagde det jo kun var våbenhandlere der har papir på at måtte sælge bl.a. på messer og derfor ikke private samlere... det måtte de trække tilbage
Deres system med alt under lås og/eller i vire - som man skulle tro blev indført i et forsøg på at gøre det besværligt så folk opgav, har jo ikke virket.... hvad kan vi så finde på ... joo vi fjerner da bare flere ting.. det næste bliver vel at uniformer og mærker og lign. er forsvarets ejendom og dermed hælervarer ...
Vi skal have fundet en folketingspolitiker som vil tale vores sag
syntes også det virker lidt urimeligt med så kort varsel
For nogle år siden gjorde de det samme ... og sagde det jo kun var våbenhandlere der har papir på at måtte sælge bl.a. på messer og derfor ikke private samlere... det måtte de trække tilbage
Deres system med alt under lås og/eller i vire - som man skulle tro blev indført i et forsøg på at gøre det besværligt så folk opgav, har jo ikke virket.... hvad kan vi så finde på ... joo vi fjerner da bare flere ting.. det næste bliver vel at uniformer og mærker og lign. er forsvarets ejendom og dermed hælervarer ...
Vi skal have fundet en folketingspolitiker som vil tale vores sag
- Elbæk
- Platin Member
- Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
- Has thanked: 268 times
- Been thanked: 1158 times
Hvor er det meldt ud henne?
Jeg kunne godt tænke mig at kende begrundelsen for den beslutning - samt ikke mindst baggrunden for den, umiddelbart, fuldstændig urimelige timing.
Jeg kunne godt tænke mig at kende begrundelsen for den beslutning - samt ikke mindst baggrunden for den, umiddelbart, fuldstændig urimelige timing.
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886
-
- Bronze Member
- Geografisk sted: Fyen
- Been thanked: 1 time
Det skulle være meldt ud til alle stadeholderene .. som er blevet ringet op at messeledelsen
- Elbæk
- Platin Member
- Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
- Has thanked: 268 times
- Been thanked: 1158 times
Er det noget som politiet meldt ud ud af den blå luft, uden varsel - eller er udmeldingen resultatet af et forløb hvor politiet og arrangørerne ikke har kunnet blive enige?
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-
- Platin Member
De er jo tilladelses pligtige så mon ikke

The rest i just wasted!
The rest i just wasted!
- Christian
- Silver Member
Det gælder ALT der kræver en tilladelse
Samlere er lykkeligere mennesker, jeg samler på rigtig mange ting, så jeg er meget lykkelig.
-
- UDMELDT AF NVF
- Interesser: Slettes
- Geografisk sted: Danmark
- Geografisk sted: Danmark
- Has thanked: 384 times
- Been thanked: 290 times
Hvis det er sandt og du får en begrundelse skal du nok ikke påregne at den begrundelse der komme fra officielt hold, nødvendigvis er den rigtige begrundelse. Myndighederne er politiske og de fortæller ikke altid deres sande dagsorden bag “begrundelser”.
- Lycon
- Admin
- Interesser: Special Operations Executive
- Geografisk sted: Nordsjælland
- Has thanked: 596 times
- Been thanked: 601 times
- Kontakt:
Det gælder også blankvåben.
“My dear, it’s not how hard you hit them, but it’s where you hit them”
SOE agent Pearl Witherington
- Lycon
- Admin
- Interesser: Special Operations Executive
- Geografisk sted: Nordsjælland
- Has thanked: 596 times
- Been thanked: 601 times
- Kontakt:
Du mener ligesom da politiet meldte ud at våbentilladelserne skulle stige for at komme "nice to have" våben til livs, hvorefter ministeren benægtede at dette var årsagen.Rigbymauser skrev: ↑17. sep 2021, 21:57Hvis det er sandt og du får en begrundelse skal du nok ikke påregne at den begrundelse der komme fra officielt hold, nødvendigvis er den rigtige begrundelse. Myndighederne er politiske og de fortæller ikke altid deres sande dagsorden bag “begrundelser”.

“My dear, it’s not how hard you hit them, but it’s where you hit them”
-
- Bronze Member
- Interesser: 2.Verdenskrig
- Geografisk sted: Midtjylland
Hvor er det surt, er kommet der en del år. Det har da altid været en fornøjelse at kigge på alle stumperne.
Det kan jo ikke alt sammen være uniformer.
Det kan jo ikke alt sammen være uniformer.
Is this it?
- Cemifor
- Bronze Member
Følgende er lige meldt ud på Militariaforeningens Facebook side:
"Det er med stor beklagelse, at vi i fredags har modtaget en telefoniske besked fra politiet om, at der på Våben- og Militariamessen ikke må omsættes våben, der kræver samlertilladelse. Begrundelsen for dette tiltag er et nyt direktiv fra Justitsministeriet. Messen vil derfor blive afholdt som en militariamesse – uden samlervåben – og alle udstillere deltager på disse præmisser.
Gæster må på messen af samme grund heller ikke medbringe samlervåben til vurdering på messen.
Der er sat en advokat på sagen, og han tager kontakt til Justitsministeriet i morgen mandag, og vi håber på en afklaring inden messen. Kommer der nyt i sagen vil det blive meddelt ud hurtigst muligt.
Med venlig hilsen Erik Andersen, Våben- & Militariamessen i Vandel."
.
Senest rettet af Lycon 19. sep 2021, 22:44, rettet i alt 1 gang.
Begrundelse: Citat er sat i quote tags.
Begrundelse: Citat er sat i quote tags.
-
- Platin Member
- Interesser: Guns 'n' bunnies
- Has thanked: 213 times
- Been thanked: 817 times
Jeg synes det er godt, at vi forhindrer banderne i, at komme i besiddelse af rustne bajonetter, der kan give en grim blodforgiftning.
Ligeledes kan terroristerne heller ikke få fat i skydevåben, der kan eksplodere i hænderne på dem, således de skal have lægebehandling.
Tak til vores dygtige og handlekraftige justitsminister. Husk at stemme på Socialdemokratiet, og dets støttepartier, hvis I vil have mere af dette!
Der ønskes alt held og lykke til samlerne.
Ligeledes kan terroristerne heller ikke få fat i skydevåben, der kan eksplodere i hænderne på dem, således de skal have lægebehandling.
Tak til vores dygtige og handlekraftige justitsminister. Husk at stemme på Socialdemokratiet, og dets støttepartier, hvis I vil have mere af dette!

Der ønskes alt held og lykke til samlerne.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.
-
- UDMELDT AF NVF
- Interesser: ....
- Geografisk sted: ....
- Has thanked: 12 times
- Been thanked: 20 times
Hvor er det bare forfærdeligt trist, at politisk idioti skal stikke en kæp i hjulet for en seriøs, velplanlagt og årligt tilbagevendende begivenhed for seriøse samlere med tilladelserne i orden.
Det er for mig at se en politisk dikteret udskamning af mennesker, der med garanti har mere rent mel i posen end gennemsnittet til en fodboldkamp eller lignende arrangement, i og med at at grundlaget for at kunne samle på diverse tilladelsespligtige genstande netop er tilladelserne som kræver tjek hos politiet før udstedelse.
Det er et samfund i hastigt demokratisk og frihedsmæssigt forfald
Det er for mig at se en politisk dikteret udskamning af mennesker, der med garanti har mere rent mel i posen end gennemsnittet til en fodboldkamp eller lignende arrangement, i og med at at grundlaget for at kunne samle på diverse tilladelsespligtige genstande netop er tilladelserne som kræver tjek hos politiet før udstedelse.
Det er et samfund i hastigt demokratisk og frihedsmæssigt forfald

-
- Platin Member
Sidste to indlæg tilmelder jeg mig 100% betingelsesløst
The rest i just wasted!
The rest i just wasted!
- Roflz
- Bronze Member
- Interesser: Historiske/gamle våben
- Geografisk sted: Midtjylland
- Has thanked: 5 times
- Been thanked: 23 times
RIP Vandelmesse.
"The only thing that saves us from the bureaucracy is inefficiency. An efficient bureaucracy is the greatest threat to liberty." Eugene McCarthy - Time magazine, 12 Februar 1979
-
- Bronze Member
- Interesser: fly arkæologi/våben
- Geografisk sted: Lolland
- Been thanked: 4 times
Det gælder så også antik våbenmesse i rødovre den 14, nov det er godt nok forfærdelig øv hvis denne traditionsrige messe bliver aflyst.
- Cemifor
- Bronze Member
Våben- og militariamessen i Tommerup den 31. oktober: Foreningen skriver på hjemmesiden "Messen er et lukket foreningsarrangement, hvor der kun er adgang for DMF-medlemmer".
Messen i Rødovre den 14. november: Våbenhistorisk selskab skriver på deres hjemmeside "Samlermessen i Rødovre er lige nu ramt af en ny regel fra Rigspolitiet som tilsiger, at offentlig fremvisning af tilladelsespligtige våben kun kan foretages af personer med våbenhandlertilladelse. Det betyder, at vi nu har den begrænsning, at stadeholdere, som ikke har våbenhandlertilladelse, kun kan fremvise våben og militaria, der kan samles uden tilladelse. [...] På listen over punkter der overvejes er at dele af messen bliver et lukket arrangement".
.
Messen i Rødovre den 14. november: Våbenhistorisk selskab skriver på deres hjemmeside "Samlermessen i Rødovre er lige nu ramt af en ny regel fra Rigspolitiet som tilsiger, at offentlig fremvisning af tilladelsespligtige våben kun kan foretages af personer med våbenhandlertilladelse. Det betyder, at vi nu har den begrænsning, at stadeholdere, som ikke har våbenhandlertilladelse, kun kan fremvise våben og militaria, der kan samles uden tilladelse. [...] På listen over punkter der overvejes er at dele af messen bliver et lukket arrangement".
.
- Christian
- Silver Member
Er formålet, at det skal være umuligt at være våbensamler og kunne finde nyt til samlingen? Myndighederne gør det jo nærmest umuligt at finde nyt til samlingen
-
- Platin Member
- Interesser: Jagt, skydning, sport, science
- Geografisk sted: Sjælland
- Has thanked: 80 times
- Been thanked: 754 times
Der er desværre masser af den slags regler, som forhindrer lovlydige, vandelsgodkendte mennesker i at nyde og udforske sin interesse, forny eller udskifte i sin samling/beholdning og meget andet. Ideelt set ville det være muligt for forhandlere og producenter af våben at holde "prøvedage" på lokale skydebaner, hvor vandelsgodkendte jægere og skytter kunne komme og prøve de nyeste våben og tilbehør, så fik mulighed for at se, om det var noget.
Nu er jeg for ung til at have førstehåndserfaring med følgende, men jeg vil vove og påstå, at reglerne ikke var så stringente i 90'erne og tidligere endnu. Det er jeg faktisk helt sikker på, at de ikke var. Så hvorfor skal de være så stringente nu om dage? Måske fordi det er nemmere at bede os, våbenejerne, om at rette ind i stedet for at tage fat om roden og sørge for, at der ikke er behov for at have så stringente regler.
- Ølgaard
- This member is
- Interesser: Håndvåben - Blankvåben
- Geografisk sted: KBH.
- Has thanked: 104 times
- Been thanked: 108 times
Det var forventet fra min side, jeg gjorde opmærksom på stramninger for år tilbage, lavede også indlæg på bla. VHS forum, som ikke gav resultat med tilbagemeldinger, det skulle jo ellers være samleres talerør til JM og Politi, men jeg kan sku ikke se de har gjort noget, ret mig hvis jeg tager fejl

Min bekendt i JM fortalte mig dengang om forskellige tiltag, (mener jeg lavede et indlæg her også) og som han sagde det bliver salamimetoden, når der så bliver spurgt fra forskellige sider, kan vi ikke oplyse noget før det er der.
Det næste som helt sikkert kommer, er gebyr på alle tilladelser, når jeg ser på mine private våbentilladelser, så er nogle gået fra 10 år til 5 år nu til 2 år.
Et andet godt gæt er SKV gebyr som måske kommer op på 4-500,- hvem ved ??
Spændt på om der kommer en reaktion når jægere får indskrænket antal af våben, der lå dengang et forslag på max 4 våben og andet skulle dokumenteres, samme gjaldt skytter, en af hver kaliber, ikke noget med nice to have våben, det blev dengang skrinlagt da der kom ny JM, men det er ikke glemt.
Det mest sindssyge "rygte, husk rygte" var da jeg hørte at skarpe og spidse blankvåben skulle i skab, men det kan jeg ikke få bekræftet andet end rygte