Bøssemager erklæring ved køb af ny pibe

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Besvar
SuneHJ
Silver Member
Silver Member
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 21 times
Been thanked: 14 times

Bøssemager erklæring ved køb af ny pibe

Indlæg af SuneHJ » 12. okt 2021, 09:16

Hej

Er pt. ved at få sat en ny S&L pibe på min 30-06 Tikka riffel i en anden kaliber (6.5CM). Bøssemageren fortalte mig oprindeligt, at jeg blot skulle søge en tilladelse til vekselpibe og så var alt godt. Da jeg søgte en tilladelse blev jeg alligevel i tvivl om jeg havde gjort det korrekt, og derfor ringede jeg til PAC. Den venlige dame fortæller mig så, at jeg sandelig skal bruge en bøssemager erklæring, da min Tikka jo ikke er f.eks. en Sauer 202, "som jo er lavet til at skifte pibe". Jeg prøvede at forklare, at bøssemageren skiftede piben, og at den blot skulle "skrues fast" og at han ikke mente han skulle attestere noget som helst. Hun stod dog fast, og jeg måtte efterfølgende ulejlige bøssemageren om at lave en (håber han når det inden PAC kommer til min ansøgning). :shock:
Så nu spørger jeg den ærede forsamling: Hvad har I måttet hoste op med af diverse erklæringer ved lignende operationer?

/Sune

Brugeravatar
NSander
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt, skydning, ww2
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 34 times
Been thanked: 342 times

Re: Bøssemager erklæring ved køb af ny pibe

Indlæg af NSander » 12. okt 2021, 11:23

Kan du ikke bare søge tilladelse til en vekselpibe, den koster gratis.
Hvad skal der ske med den gamle ?

Jeg har selv fået tilladelse til en vekselpibe (riflet) til en mossberg 500, og det er selvfølgelig noget nemmere at skifte pibe på sådan en, men der blev ikke stillet nogle spørgsmål. Jeg anførte bare model og nummer.

C-X
Platin Member
Platin Member
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 213 times
Been thanked: 817 times

Indlæg af C-X » 12. okt 2021, 11:26

Det lyder altså absurd. Jeg har set adskillige Tikka rifler solgt som vekselsystem, upåagtet at det er besværligt. Mener endda NP Nielsen har ombygget nogle til regulært vekselsystem.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 545 times
Been thanked: 630 times

Indlæg af Ras.Killing » 12. okt 2021, 11:33

Beholder du piben i 30.06? Altså så du har to piber, eller der tale om en udskiftning af piben?

Hvis du beholder 30.06 piben, så må 6.5 være en vekselpibe. Hvis der er tale om en udskiftning, så skal systemet ganske rigtig registreres som 6.5.
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Altmuligmand
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Skydning
Geografisk sted: Lolland
Has thanked: 10 times
Been thanked: 12 times

Indlæg af Altmuligmand » 12. okt 2021, 12:16

Enten har man en riffel, eller et vekselpibe system.
Begge dele koster vist nok 1040kr
Skifter du kaliber så koster det intet man skal blot informere PAC via bøssemagererklæring.
Ender du op med to kalibre så skifter riflen, fra riffel og til vekselpibesystem og det koster ny tilladelse

SuneHJ
Silver Member
Silver Member

Indlæg af SuneHJ » 12. okt 2021, 12:42

Det er meningen at jeg beholder den gamle 30-06 pibe, og NP Nielsen ændrer mig bekendt ikke noget i låsen. Han skruer den gamle pibe af og sætter den nye i. Jeg talte med S&L og de fortalte mig at det var plug'n'play i de fleste tilfælde.
PAC sagde at det var rigtigt at ansøgningen er afgiftsfri.
Det jeg ikke forstår er at metoden til hvordan man skifter mellem den ene pibe til den anden skal være afgørende for om der skal en bøssemager erklæring til eller ej. På min riffel skal man "bare" have en god skruestik, en moment nøgle og et sæt headspace gauges.

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 545 times
Been thanked: 630 times

Indlæg af Ras.Killing » 12. okt 2021, 16:05

Så vil jeg ikke mene at du er blevet vejledt korrekt.

Hvis du får lavet erklæring på at riflen nu er i kaliber 6.5 CM, så er 30.06 piben ude af billedet, og du vil i princippet ikke have tilladelse til den.

Når du vil beholde 30.06 piben, så skal 6.5 CM piben være registreret som en vekselpibe.

Altmuligmanden har nok ret i, at riflen så skal registreres som et vekselsystem, før du kan søge om en vekselpibe.
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Altmuligmand
Bronze Member
Bronze Member

Indlæg af Altmuligmand » 12. okt 2021, 17:06

Låsen skal registreres som vejkselpibe system. Jeg har en rem700 la som oprindeligt var født med kaliber 270win. Den blev lavet om til noget andet hos ahlarsen.
Så en anden kaliber som kun koster piben og bøssemager eller ny tilladelse til vekselpibe. Tidligere kostede den en ny tilladelse at ompibe i anden kaliber.

SuneHJ
Silver Member
Silver Member

Indlæg af SuneHJ » 25. okt 2021, 13:45

Altmuligmand skrev:
12. okt 2021, 17:06
Låsen skal registreres som vejkselpibe system. Jeg har en rem700 la som oprindeligt var født med kaliber 270win. Den blev lavet om til noget andet hos ahlarsen.
Så en anden kaliber som kun koster piben og bøssemager eller ny tilladelse til vekselpibe. Tidligere kostede den en ny tilladelse at ompibe i anden kaliber.
Update:
Meldingen fra PAC er, at jeg skal fremskaffe foto dokumentation for at det gamle system er skilt ad (lås og pibe) og dokumentation for at den gamle pibe har fået nyt nummer (via billedet) og foto dokumentation for at den nye pibe er påsat og i hugget nyt nummer. Begge piber er nu vekselpiber og jeg må tage 30-06 piben med hjem når jeg får tilladelsen til den nye 6.5CM. Ironisk nok betyder det jo, at hvis jeg skilte min riffel ad selv, så ville jeg stå med en lås med serienummer og en pibe uden, og så ville piben være en ulovlig våbendel.
Det er jo alt sammen en lidt akademisk diskussion op til det punkt hvor ordensmagten vil se på indholdet i våbenskabet. Så derfor har jeg nu, via e-boks, sendt den krævede foto dokumentation ind til PAC. Jeg håber, det er nok. Jeg giver dem nok et ring her en af dagene for at høre om de har haft tid til at åbne posten :biggrin:

C-X
Platin Member
Platin Member
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 213 times
Been thanked: 817 times

Indlæg af C-X » 25. okt 2021, 13:59

Kan du ikke få graveret den pibe uden "nummerplader"?
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Altmuligmand
Bronze Member
Bronze Member

Indlæg af Altmuligmand » 25. okt 2021, 16:11

SuneHJ skrev:
25. okt 2021, 13:45
Altmuligmand skrev:
Update:
Meldingen fra PAC er, at jeg skal fremskaffe foto dokumentation for at det gamle system er skilt ad (lås og pibe) og dokumentation for at den gamle pibe har fået nyt nummer (via billedet) og foto dokumentation for at den nye pibe er påsat og i hugget nyt nummer. Begge piber er nu vekselpiber og jeg må tage 30-06 piben med hjem når jeg får tilladelsen til den nye 6.5CM. Ironisk nok betyder det jo, at hvis jeg skilte min riffel ad selv, så ville jeg stå med en lås med serienummer og en pibe uden, og så ville piben være en ulovlig våbendel.
Det er jo alt sammen en lidt akademisk diskussion op til det punkt hvor ordensmagten vil se på indholdet i våbenskabet. Så derfor har jeg nu, via e-boks, sendt den krævede foto dokumentation ind til PAC. Jeg håber, det er nok. Jeg giver dem nok et ring her en af dagene for at høre om de har haft tid til at åbne posten :biggrin:
Tak for Update. Du kan kalde piben hvad du vil feks “Sunes løb” eller nr2

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 147 times
Been thanked: 294 times

Indlæg af Raptor357 » 25. okt 2021, 17:28

Altmuligmand skrev:
25. okt 2021, 16:11
SuneHJ skrev:
25. okt 2021, 13:45
Altmuligmand skrev:
Update:
Tak for Update. Du kan kalde piben hvad du vil feks “Sunes løb” eller nr2
jeg anbefaler
PAC er fjollede og over formynderiske ! 1
:nolisten:
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

SuneHJ
Silver Member
Silver Member

Indlæg af SuneHJ » 26. okt 2021, 09:24

@altmuligmand:
Jeg kunne faktisk selv vælge et nummer - og sikkert også "Sune pibe nr. 2" :biggrin:
Jeg valgte dog riflens serie nr. med hhv. et "-1" og "-2". Det kan man sagtens.

SuneHJ
Silver Member
Silver Member

Indlæg af SuneHJ » 26. okt 2021, 09:26

C-X skrev:
25. okt 2021, 13:59
Kan du ikke få graveret den pibe uden "nummerplader"?
Så vidt jeg forstår reglerne, så skal en vekselpibe have et nummer. Hvis det var en ny pibe i samme kaliber er jeg ikke så sikker, såfremt den originale pibe blev hos bøssemageren.

Besvar