Lovlig registrering af "arvet" haglgevær fra person uden jagttegn?

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Brugeravatar
Ninjakebab
Silver Member
Silver Member
Interesser: Lave ting, skyde med ting
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 19 times
Been thanked: 39 times

Lovlig registrering af "arvet" haglgevær fra person uden jagttegn?

Indlæg af Ninjakebab » 18. okt 2021, 18:42

Hej folkens,

Jeg forsøger at gennemskue hvordan jeg kan hjælpe en familie med at bevare et arvestykke fra en oldefar.

Situationen er den, at de i kælderen har haft et haglgevær i over 20 år, fra da oldefaderen døde. Familien i husstanden har ikke jagttegn, hvilket selvfølgelig er dumt, men vil nu gerne sørge for papirerne er i orden. Geværet er købt før 1986, så det burde ikke være registreret nogle steder heller.

Kan de sælge det til mig og jeg registrerer det med "Anden oplysning" under Sælger, og angive noget i stil med "Efterladt af død oldefar" på familiens adresse? Det ville selvfølgelig skulle leve i mit våbenskab fremover.
Jeg håber vi kan komme udenom at destruere det.
I øvrigt mener jeg at riskiks er en af de mest ligegyldige opfindelser

F U B A R
Platin Member
Platin Member
Interesser: WW2 våben long range shooting
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 73 times
Been thanked: 52 times

Re: Lovlig registrering af "arvet" haglgevær fra person uden jagttegn?

Indlæg af F U B A R » 18. okt 2021, 19:21

Hvis som jeg læser 20 år efter han bortgået er fristen overskredet med 19, ish år
Men haglbøsse ?
Ja burde kunne lade sig gøre
I spent most of my money on beer , guns and women
The rest i just wasted!

Gerdson39
Gold Member
Gold Member
Interesser: Jagt- og riffelskydning
Geografisk sted: Sønderjylland
Has thanked: 68 times
Been thanked: 25 times

Indlæg af Gerdson39 » 18. okt 2021, 20:10

Enig. Det er jo ikke dig der har brudt loven. :nutkick:
Jeg har købt et haglgevær fra en gut som senere viste sig kun at være en "formidler" til familie af en tidliger jæger som var afgået ved døden. Det eneste der skete var et opkald da jeg senere søgte euro våbenpas, og hvor det så viste sig de havde regustreret forkert våbennummer, hvilket jeg ikke kunne vide fordi man ikke engang får en bekræftelse.
“…a short, light, handy, versatile, utility rifle.” Cooper called his idea of this conceptualized carbine a “scout rifle.”

Brugeravatar
Ninjakebab
Silver Member
Silver Member
Interesser: Lave ting, skyde med ting
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 19 times
Been thanked: 39 times

Indlæg af Ninjakebab » 19. okt 2021, 14:17

Gerdson39 skrev:
18. okt 2021, 20:10
Enig. Det er jo ikke dig der har brudt loven. :nutkick:
Jeg har købt et haglgevær fra en gut som senere viste sig kun at være en "formidler" til familie af en tidliger jæger som var afgået ved døden. Det eneste der skete var et opkald da jeg senere søgte euro våbenpas, og hvor det så viste sig de havde regustreret forkert våbennummer, hvilket jeg ikke kunne vide fordi man ikke engang får en bekræftelse.
Interessant. Så der var ingen opringning eller problemer da du købte det?

Det jeg helst vil undgå er selvfølgelig at sætte mig selv eller familien i en situation hvor vi anklages af politiet fordi der er ugler i mosen.

Mareridts-scenariet er jo f.eks. at jeg får frataget min vandelsgodkendelse fordi jeg prøver at registrere et haglvåben af tvivlsom oprindelse, fordi det netop er legaliteten af geværet pt. der forvirrer mig lidt :???: Har ærlig talt svært ved at gennemskue om det faktisk er lovligt eller ej.

Geværet skal helst overleve uden nogen kommer i problemer.
I øvrigt mener jeg at riskiks er en af de mest ligegyldige opfindelser

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 1193 times
Been thanked: 185 times

Indlæg af PSindrup » 19. okt 2021, 14:46

Det er overhovedet ikke noget problem!! :rock:

Når du registrerer våbnet i dit navn, så er det ved "tidligere ejer" mulighed for at oplyse dødsbo, og her oplyser du afdødes navn og seneste adresse - og så er alt i sin skønneste orden! :Hug:

Peter

DB89
Gold Member
Gold Member
Interesser: Blankvåben, luftpistol
Geografisk sted: Fredericia, Danmark
Has thanked: 35 times
Been thanked: 20 times

Indlæg af DB89 » 19. okt 2021, 15:12

PSindrup skrev:
19. okt 2021, 14:46

Når du registrerer våbnet i dit navn, så er det ved "tidligere ejer" mulighed for at oplyse dødsbo, og her oplyser du afdødes navn og seneste adresse - og så er alt i sin skønneste orden! :Hug:

Peter
Du er 100% sikker på, at arvingerne ikke får problemer med, at have haft et våben ulovligt liggende i 20 år på trods af flere frit-lejde perioder?

PSindrup
UDMELDT AF NVF

Indlæg af PSindrup » 19. okt 2021, 15:30

DB89 skrev:
19. okt 2021, 15:12
PSindrup skrev:
19. okt 2021, 14:46

Peter
Du er 100% sikker på, at arvingerne ikke får problemer med, at have haft et våben ulovligt liggende i 20 år på trods af flere frit-lejde perioder?
Det har jo lige have fundet det.

Peter

Brugeravatar
FrederikF
Platin Member
Platin Member
Interesser: Våben, ammunition, jagt
Geografisk sted: Gentofte
Has thanked: 111 times
Been thanked: 128 times

Indlæg af FrederikF » 19. okt 2021, 18:16

Jeg ville ikke gøre som foreslået og risinere at andre kom i fedtefadet.
Ærgerligt at du ikke har haft jagttegn siden 1990 eller kender en der har, hvis du gjorde kunne du jo have købt den af ham inden han døde (der er ikke registreringspligt for våben købt dengang).

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 545 times
Been thanked: 630 times

Indlæg af Ras.Killing » 19. okt 2021, 18:36

Hvis du har en i din omgangskreds, som har haft jagttegn fra før det blev et krav med registrering, så ''køb'' den af vedkommende.

Jeg tænker det kan give problemer, at familien har haft den liggende ulovligt i 20 år.

Det er self. muligt at familien først har fundet den nu (kan jo have været gemt mange kreative steder), men der er ingen garanti for at politiet køber historien.
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Brugeravatar
FBN
Platin Member
Platin Member
Interesser: Alt med/om våben :-)
Geografisk sted: Vestjylland
Been thanked: 101 times

Indlæg af FBN » 19. okt 2021, 20:08

FrederikF skrev:
19. okt 2021, 18:16
Jeg ville ikke gøre som foreslået og risinere at andre kom i fedtefadet.
Ærgerligt at du ikke har haft jagttegn siden 1990 eller kender en der har, hvis du gjorde kunne du jo have købt den af ham inden han døde (der er ikke registreringspligt for våben købt dengang).
Mig bekendt er det nu først februar 2000, fra det
tidspunkt blev pligtig at haglvåben
skulle registreres.

Og før 1984 mener jeg måtte man eje haglgevær
uden at havde jagttegns ret, og fra slut 1985
Skulle dem uden jagttegn registreres deres eller
sælge dem….

(Rette for mobil retstavning)
Senest rettet af FBN 19. okt 2021, 20:21, rettet i alt 2 gange.
MVH Frank.
Iøvrigt mener jeg vi skal beholde Kongehuset.!

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 80 times
Been thanked: 754 times

Indlæg af Flugteren » 19. okt 2021, 20:14

Nej, kravet om registrering ved køb af glatløbet haglgevær på jagttegn trådte først i kraft i 2000. Før da krævede det ingen registrering, og der er masser af haglgeværer, som stadig lever under den ordning.

Først ved videresalg skal de registreres af køber.

Gerdson39
Gold Member
Gold Member
Interesser: Jagt- og riffelskydning
Geografisk sted: Sønderjylland
Has thanked: 68 times
Been thanked: 25 times

Indlæg af Gerdson39 » 19. okt 2021, 22:20

Satans dilemma. Men hvorfor kunne de ikke lige have fundet den? Ham gutten jeg købte fra (altså ikke formidleren, men den afdøde) havde også været under jorden i en periode. Ikke 20 år... men alligevel. Politiet er da glad for hver skyder de kan få styr på.
“…a short, light, handy, versatile, utility rifle.” Cooper called his idea of this conceptualized carbine a “scout rifle.”

Flugteren
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Flugteren » 19. okt 2021, 22:44

Gerdson39 skrev:
19. okt 2021, 22:20
Satans dilemma. Men hvorfor kunne de ikke lige have fundet den? Ham gutten jeg købte fra (altså ikke formidleren, men den afdøde) havde også været under jorden i en periode. Ikke 20 år... men alligevel. Politiet er da glad for hver skyder de kan få styr på.
Det tror jeg også, men det er nu irriterende, at man ikke kan være sikker på, at familien klarer frisag, hvis Ninjakebab forsøger at registrere den med "boet efter XXXX."

PSindrup
UDMELDT AF NVF

Indlæg af PSindrup » 20. okt 2021, 08:58

Prøv at ringe til DJFs jurist.

Hun er super sød og hjælpsom

Peter

DB89
Gold Member
Gold Member
Interesser: Blankvåben, luftpistol
Geografisk sted: Fredericia, Danmark
Been thanked: 20 times

Indlæg af DB89 » 20. okt 2021, 10:21

PSindrup skrev:
20. okt 2021, 08:58

Peter
Så du anbefaler trådstarter at kontakte en DJØF'er? :blink:

Vil det så også sige, at du alligevel ikke er 100% sikker på din udtalelse tidligere i tråden om, at der intet problem er i bare at registrere den og skrive "boet efter xxxx" på som tidligere ejer?

PSindrup
UDMELDT AF NVF

Indlæg af PSindrup » 20. okt 2021, 10:23

DB89 skrev:
20. okt 2021, 10:21
PSindrup skrev:
20. okt 2021, 08:58

Peter
Så du anbefaler trådstarter at kontakte en DJØF'er? :blink:

Vil det så også sige, at du alligevel ikke er 100% sikker på din udtalelse tidligere i tråden om, at der intet problem er i bare at registrere den og skrive "boet efter xxxx" på som tidligere ejer?
Jeg holder også meget af dig :Hug:

Jeg ville ikke selv være i tvivl men gøre som jeg beskriver, men hvis trådstarter er i tvivl, så kan han jo ringe til DJØFeren hos DJF

Peter

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 306 times
Been thanked: 1125 times

Indlæg af Lassescout » 20. okt 2021, 12:12

Jeg ville ikke røre den gamle muskedonner med en fremmed mands pik på en ildtang.

De nuværende ejere står allerede til 2 års fængsel bare ved at have den stående. Den der henter geværet risikerer samme behandling. Hvis jeg røg to år i fængsel ville jeg miste mit job og muligvis også hus, hjem og familie, det kan man aldrig vide. Det er der intet skydevåben der er værd.

Jeg synes selv det er en vanvittig retsstilling. Jeg er vokset op på landet i Jylland hvor hveranden gårdejer havde en "tyskerriffel" fra krigens tid stående ved oliefyret uden tilladelse eller noget. Men det er 50 år siden man så igennem fingre med det. Tro mig, politiet er ikke din ven hvis du henvender dig til dem med det. Du giver dem et gratis hak i skæftet og "endnu en farlig forbryder bag lås og slå". Lad være med at forære dem det.

Hvorfor fanden kom de ikke ud af busken da der var frit lejde? Ved mindst én af de seneste frit lejde aktioner kunne man søge tilladelse/registrering til det man indleverede. Det havde været trygt og nemt, men nu er løbet kørt.
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

PSindrup
UDMELDT AF NVF

Indlæg af PSindrup » 20. okt 2021, 12:52

Lassescout skrev:
20. okt 2021, 12:12
Jeg ville ikke røre den gamle muskedonner med en fremmed mands pik på en ildtang.

De nuværende ejere står allerede til 2 års fængsel bare ved at have den stående. Den der henter geværet risikerer samme behandling. Hvis jeg røg to år i fængsel ville jeg miste mit job og muligvis også hus, hjem og familie, det kan man aldrig vide. Det er der intet skydevåben der er værd.

Jeg synes selv det er en vanvittig retsstilling. Jeg er vokset op på landet i Jylland hvor hveranden gårdejer havde en "tyskerriffel" fra krigens tid stående ved oliefyret uden tilladelse eller noget. Men det er 50 år siden man så igennem fingre med det. Tro mig, politiet er ikke din ven hvis du henvender dig til dem med det. Du giver dem et gratis hak i skæftet og "endnu en farlig forbryder bag lås og slå". Lad være med at forære dem det.

Hvorfor fanden kom de ikke ud af busken da der var frit lejde? Ved mindst én af de seneste frit lejde aktioner kunne man søge tilladelse/registrering til det man indleverede. Det havde været trygt og nemt, men nu er løbet kørt.
Hvis man ringer til den lokale sherif og fortæller at man har fundet et haglgevær under en oprydning, så er det altså en vild overreaktion at tro at det vil sende en 2 år i fængsel.

Peter

Flugteren
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Flugteren » 20. okt 2021, 13:14

PSindrup skrev:
20. okt 2021, 12:52

Hvis man ringer til den lokale sherif og fortæller at man har fundet et haglgevær under en oprydning, så er det altså en vild overreaktion at tro at det vil sende en 2 år i fængsel.

Peter
Det er ærværdigt af dig at have den tillid til myndighederne, men faktum er, at du ikke kan vide udfaldet af situationen på forhånd. Det er ikke sjovt at skulle potentielt gamble med sin vandelsgodkendelse og andres straffeattest, fordi man vil gøre en god tjeneste.

Ifølge dansk lovgivning har efterladte omtrent fire uger til at finde ud af, hvad de vil gøre med våben fra dødsbo, og den ramme kan udvides, hvis omstændighederne gør det nødvendigt - men det er svært at argumentere for, hvorfor man ikke har gjort noget ved det siden sidste ejer døde omkring årtusindskiftet.

Faktisk vil jeg anbefale, at man får en advokat med speciale i den slags ind over sagen, så kontakten til myndighederne kan foregå med advokaten, ikke familien. Det kan nok kun betale sig, hvis våbnet har særlig værdi - ellers skal det måske bare destrueres.

Brugeravatar
The Mad Viking
This member is
This member is
Interesser: Skydning og mekanik
Geografisk sted: Nordøstfyn
Has thanked: 428 times
Been thanked: 136 times

Indlæg af The Mad Viking » 20. okt 2021, 13:31

Flugteren skrev:
20. okt 2021, 13:14
PSindrup skrev:

Peter
Det er ærværdigt af dig at have den tillid til myndighederne, men faktum er, at du ikke kan vide udfaldet af situationen på forhånd. Det er ikke sjovt at skulle potentielt gamble med sin vandelsgodkendelse og andres straffeattest, fordi man vil gøre en god tjeneste.

Ifølge dansk lovgivning har efterladte omtrent fire uger til at finde ud af, hvad de vil gøre med våben fra dødsbo, og den ramme kan udvides, hvis omstændighederne gør det nødvendigt - men det er svært at argumentere for, hvorfor man ikke har gjort noget ved det siden sidste ejer døde omkring årtusindskiftet.

Faktisk vil jeg anbefale, at man får en advokat med speciale i den slags ind over sagen, så kontakten til myndighederne kan foregå med advokaten, ikke familien. Det kan nok kun betale sig, hvis våbnet har særlig værdi - ellers skal det måske bare destrueres.
Jeg ville egentlig også gerne stole så meget på etaten.
Og det kunne nok også have fungeret, dengang der faktisk var lokalbetjente, men nu er risikoen simpelthen for stor.
Find en som har haft jagttegn fra før de skulle registreres, som forslået længere oppe, og “køb” det af ham.
Det er jo egentlig ligegyldigt hvem det er, det kan for den sags skyld være en du kender/møder herinde.
Men det er den eneste måde, jeg kan se det gjort på.
Og så skal de bare være lykkelige over at det ikke var en salonriffel, eller noget andet riflet.
Studies suggest that 9 out of 10 men prefer curvy women.
The 10th man usually prefers the other 9...

Brugeravatar
Caspian1911
Moderator
Moderator
Interesser: IPSC, gamle danske våben
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 211 times
Been thanked: 196 times

Indlæg af Caspian1911 » 20. okt 2021, 13:40

Flugteren skrev:
PSindrup skrev:

Peter

Med de oplevelser, jeg har med ordensmagten, skulle jeg heller ikke have noget klinket. De er yderst upålidelige.
Hvorfor bare gøre noget besværligt, når man med lidt større indsats, kan gøre det helt umuligt!!

Brugeravatar
FrederikF
Platin Member
Platin Member
Interesser: Våben, ammunition, jagt
Geografisk sted: Gentofte
Has thanked: 111 times
Been thanked: 128 times

Indlæg af FrederikF » 20. okt 2021, 13:45

Men, når den aldrig har været registreret.
OG der ikke er registreringspligt for våben erhvervet før 2000, så er det jo ikke helt umuligt at tænke selv og få bragt tingene i orden uden at nogen bliver udstillet for tankeløshed og overladt til en tåbelig lovgivnings luner.

Jeg har flere geværer uregistreret og det fuldt lovligt, har ejet dem siden 1987.
Hvis jeg vil kan jeg registrere dem og sælge dem videre, eller andre kan registrere mig som sælger.

PSindrup
UDMELDT AF NVF

Indlæg af PSindrup » 20. okt 2021, 13:56

Flugteren skrev:
PSindrup skrev:

Peter

Jeg deler heldigvis ikke jeres mistro til den danske ordensmagt, men jeg vil gentage min opfordring til OP om at ringe og spørge DJFs jurist.

Peter

vlo
Newbie
Newbie
Interesser: Antike våben
Geografisk sted: Vestjylland midt
Has thanked: 2 times
Been thanked: 1 time

Indlæg af vlo » 21. jan 2022, 19:24

Jamen hvorfor ikke bare tage den med hjem.! Geværet er fra før loven om reg! Den kan jo ligeså godt have været i dit ejerskab i 30 år.
Vestjysk hunter

Winchester 30-30
P.G Jensen riffel
17HMR T-bolt
Browning 12/75
M89 Karabin
308 Savage
Cal 22 Winchester model 1886

Brugeravatar
The Mad Viking
This member is
This member is
Interesser: Skydning og mekanik
Geografisk sted: Nordøstfyn
Has thanked: 428 times
Been thanked: 136 times

Indlæg af The Mad Viking » 21. jan 2022, 19:45

vlo skrev:
21. jan 2022, 19:24
Jamen hvorfor ikke bare tage den med hjem.! Geværet er fra før loven om reg! Den kan jo ligeså godt have været i dit ejerskab i 30 år.
Det kræver jo så at han har haft jagttegn, fra før haglgeværer skulle registreres.
Og det melder historien ikke noget om. :blink:
Studies suggest that 9 out of 10 men prefer curvy women.
The 10th man usually prefers the other 9...

Besvar