Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
-
Bionørden
- Bronze Member

- Interesser: økologi, hund, kat, jagt, plan
- Geografisk sted: Nordfyn
- Has thanked: 6 times
- Been thanked: 7 times
Lovlig?
https://renkum.nieuws.nl/nieuws/42092/k ... osterbeek/
Ja, jeg læste lige om en, hvis killing var gået i en sådan (her i Danmark), men ved nærmere eftertanke virker det ikke meget sandsynligt, og dog. Killingen var vist ikke død af det, men slæbte rundt på fælden. (Hvordan så vedkommende fandt ud af fældetypen?!)
Så nu spørger jeg, bare for at være HELT sikker.
Jeg mener ikke, den type fælde er lovlig herhjemme?
Hvis den er, så er her overhovedet moskusrotter herhjemme- og må de fanges i den type fælde?
Historien virker lidt for god, men værrer ting sker til søs.

Senest rettet af
Refraktorius 3. nov 2021, 13:20, rettet i alt 1 gang.
Begrundelse: Overskrift tilrettet til indlægggts formål. Læs opslaget i small talk
-
C-X
- Platin Member

- Interesser: Guns 'n' bunnies
- Geografisk sted: Østjylland
- Has thanked: 213 times
- Been thanked: 817 times
Tror du ikke blot, der var tale om en "klapfælde", som en almindelig rottefælde?
Mig bekendt døjer vi ikke med moskusrotter (Nutria). Det er lidt en skam, da de skulle smage udmærket.

V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.
-
Bionørden
- Bronze Member

Beklager: Der skulle have stået Bisamrottte. Jeg greb vist fejl i pelsdyrsposens afdeling.
Nutria er vist gået af mode.
-
C-X
- Platin Member

Bionørden skrev: ↑29. okt 2021, 22:57
Beklager: Der skulle have stået Bisamrottte. Jeg greb vist fejl i pelsdyrsposens afdeling.
Nutria er vist gået af mode.
Det er alle tre forskellige navne, for samme dyr.
https://www.dyreabc.dk/91/bisamrotte-el ... -zibethica
Senest rettet af
C-X 29. okt 2021, 23:03, rettet i alt 1 gang.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.
-
Bionørden
- Bronze Member

Vedkommende har postet det link, jeg har genpostet, og godtnok er jeg ikke superskarp til hollandsk/flamsk- mem jeg kan da tyde overskriften til: Kat klemt ihjel i fælde.
Men vedkommende, der skrev om sin killing, og postede linket, har postet på et herværende dansk site, derfor synes jeg, det virker uldent.
En killing vil vel ikke vimse om i live med den fælde, den ser da ud til at veje pænt til.
-
C-X
- Platin Member

Jeg tror, at det er en and
Nogle katteejere har det med at overdramatisere deres oplevelser. Dog kunne det være en fælde til muldvarp eller mosegris, og vedkommende er måske lidt fatsvag, eller bare fra indre by

-
Bionørden
- Bronze Member

Vedkommende har svaret, at killingen kom sig efter en tid, poten fungerer nu igen. Linket havde en arbejdskammerat fundet på nettet.
Jeg ved ikke lige, hvad jeg skal tro her.
Jeg landet på det er ret mærkeligt, og nok ret usandsynligt, siden hun ikke selv har billede af fælden. Men, det er nok som når folk ser en Alien, det er nok muligt, men ikke særlig sandsynligt. Fred være med det!

-
Bionørden
- Bronze Member

I øvrigt have hendes dyrlæge så anmeldt fælden til politiet, som påstår den er lovlig.
Nu ved jeg godt politiet kan have alternative vinkler på lovligheden af fx dyrehold, og hvad de gider tage sig af ellers..
Men, jeg holder her.
-
Epae
- Platin Member

- Interesser: Flugt- og riffel-skydning
- Geografisk sted: Roskilde
- Has thanked: 113 times
- Been thanked: 129 times
Bionørden skrev: ↑29. okt 2021, 23:03
Vedkommende har postet det link, jeg har genpostet, og godtnok er jeg ikke superskarp til hollandsk/flamsk- mem jeg kan da tyde overskriften til: Kat klemt ihjel i fælde.
Men vedkommende, der skrev om sin killing, og postede linket, har postet på et herværende dansk site, derfor synes jeg, det virker uldent.
En killing vil vel ikke vimse om i live med den fælde, den ser da ud til at veje pænt til.
Det var skarpt nok i hvert fald, 'overleden' betyder omkommet på hollandsk men det er normalt når danskere læser det at de tror 'overlevet'.
De skriver også at de tror den sad rundt om halsen på dyret men at hele sagen efterlader mange spørgsmål.
I hvert fald afslutter de med at sådan en fælde kan være farlig for både dyr og mennesker, så den kan ikke have været helt lille.
Browning B525 - 12/76
BRNO ZP 145 - 16/70
BRNO ZP 149 - 12/70
Marlin (JM) 1895 SBL - 45-70 Govt.
Ruger Precision Rimfire - 22LR
Tikka T3X TAC A1 - .260 Remington
Ruger SFAR - .308 Win
-
Refraktorius
- Admin

- Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
- Geografisk sted: Århus
- Has thanked: 50 times
- Been thanked: 428 times
Det er et generelt problem for fælder (fra musefælder til landminer) at der også er bifangst.
Brugt som fælde til mosegris eller muldvarp tror jeg ikke der er noget ulovligt ved fælden, men jeg mener at man som opstiller af fælden er (om ikke andet, så moralsk) forpligtet til at gøre hvad man kan, for at undgå bifangst.
Der kan hurtigt løbe vilde historier på de asociale medier, så hvis ikke der er en identificerbar person som afsender på "skrækkelige historier" så tror jeg ikke på dem.
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."
-
PSindrup
- UDMELDT AF NVF
- Interesser: skydning
- Geografisk sted: danmark
- Has thanked: 1193 times
- Been thanked: 185 times
Kæden kunne at det er fælde der er beregnet til fange dyret om det ene ben (som en "rævesaks") og hvis det er tilfældet, så er jeg ret sikker på at den er ulovlig.
Peter
-
1900
- Gold Member

- Geografisk sted: Djursland
- Has thanked: 99 times
- Been thanked: 29 times
PSindrup skrev: ↑3. nov 2021, 15:04
Kæden
kunne at det er fælde der er beregnet til fange dyret om det ene ben (som en "rævesaks") og hvis det er tilfældet, så er jeg ret sikker på at den er ulovlig.
Peter
mig bekendt er det for at et fanget dyr ikke kan løbe med fælden i tilfælde af fejlfunktion ( ikke død )
-
PSindrup
- UDMELDT AF NVF
- Geografisk sted: danmark
- Has thanked: 1193 times
- Been thanked: 185 times
1900 skrev: ↑3. nov 2021, 20:35
PSindrup skrev: ↑3. nov 2021, 15:04
Kæden
kunne at det er fælde der er beregnet til fange dyret om det ene ben (som en "rævesaks") og hvis det er tilfældet, så er jeg ret sikker på at den er ulovlig.
Peter
mig bekendt er det for at et fanget dyr ikke kan løbe med fælden i tilfælde af fejlfunktion ( ikke død )
Det kunne også sagtens være.
Det er huller i alle mine rottefælder til nøjagtigt det samme
Jeg har hørt om folk der har glemt at fastgøre fællen når de har sat den op på f.eks. loftet og hvor rotten så stikker af med fælden og lægger sig til at dø i et hulrum. Den fejltagelse gør man kun en gang, når huset inden længe næsten bliver ubeboeligt på grund af stanken.
Peter