Har jeg et ulovligt haglgevær? En rejse ind i sjælen !

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Besvar
Lassescout
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 306 times
Been thanked: 1125 times

Har jeg et ulovligt haglgevær? En rejse ind i sjælen !

Indlæg af Lassescout » 23. nov 2021, 12:25

Jeg har en fysisk mappe med våbentilladelser og registreringer som efterhånden er forældet. Alle de dokumenter er lagt ind i min e-boks, som jeg kan tilgå fra telefonen, så jeg har altid alle tilladelser med. Det er meget praktisk. Alligevel gennemgik jeg mappen sidste weekend, for lige at have styr på de fysiske tilladelser.

Der manglede en registrering af mit Sjögren haglgevær som jeg købte i januar. Det var da pudsigt, jeg ved jeg tastede det, for sælgeren insisterede på at jeg gjorde det før han overlod mig våbnet, og det er jo en god praksis at følge.

Altså tjekkede jeg e-boks: ingenting der. Jeg tjekkede mail for den periode det skulle være registreret: ingenting der. Og som nævnt: ingeting i den fysiske mappe !

Koldsved, angst, tvivl: har jeg for fanden et uregistreret jagtgevær stående? Har IT systemet slået en prut og slettet min registrering den gang uden at jeg opdagede det? Skal jeg bare registrere det igen nu, og hvad sker der så hvis politiet alligevel har oplysningerne fra januar? Sat#ns til pis, man risikerer jo en bøde for ulovlig våbenbesiddelse og så kan man vinke farvel til jagttegn og alle tilladelser !

Nå, ro på. Der ligger en dynge uspecificerede papirer på kontoret, ligger der noget der? Ja for søren, der var da et ark med alle tasteoplysninger fra den 3. januar. Der står på det, at jeg skal trykke "send", så vil jeg modtage en kvittering i min mailboks. Men der var jo ikke noget i ind-boksen?

Vent, jeg har en arkivboks under ind-boksen hvor jeg gemmer vigtige mails, kan den ligge der ? JA FOR FANDEN, der var den. En mail fra webanmeld@politi.dk fra den 3. januar med oplistning af alle oplysninger om geværet, mig som køber og om sælgeren. FEDT NOK, så har jeg sku da gjort hvad jeg skulle, og kan endda dokumentere det. Nu falder pulsen og blodtrykket, pyha.

Så ind i e-boks og sende en høflig mail til PAC: "har i glemt at sende mig dokumentation for registrering?" Det mente de ikke de havde glemt. Registreringen var foretaget i juni, men de kunne godt sende mig en kopi. Fint, gør endelig det. Jeg gad ikke diskutere om jeg har modtaget noget den gang eller ej, bare jeg får den nu.

En dag senere kom registreringen i e-boksen og er nu lagt i mappen "Våbentilladelser"

Pyha, det var en grim tur ind i sjælen. Det er s#tme skrækkeligt i de timer hvor man alvorligt tror man kan komme i fedtefadet for et ulovligt våben. Det ønsker jeg ikke for nogen.
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Gerdson39
Gold Member
Gold Member
Interesser: Jagt- og riffelskydning
Geografisk sted: Sønderjylland
Has thanked: 68 times
Been thanked: 25 times

Re: Har jeg et ulovligt haglgevær? En rejse ind i sjælen !

Indlæg af Gerdson39 » 23. nov 2021, 13:04

Du har alt for mange våben :mrgreen: . :rolf:
“…a short, light, handy, versatile, utility rifle.” Cooper called his idea of this conceptualized carbine a “scout rifle.”

C-X
Platin Member
Platin Member
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 213 times
Been thanked: 817 times

Indlæg af C-X » 23. nov 2021, 13:44

Gerdson39 skrev:
23. nov 2021, 13:04
Du har godt nok mange våben :mrgreen: . :rolf:
Fixed :biggrin:
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 147 times
Been thanked: 294 times

Indlæg af Raptor357 » 23. nov 2021, 13:59

Jeg har 3 haglgeværer. på de to af dem har jeg ikke fået en beskæftigelse af at de er tastet ind i deres system. men jeg har kvitteringen på at de er anmeldt på mail, og det er jo alt hvad loven stiller krav om.
Jeg har også en lyddæmper som blev søgt fornyet sammen med to andre. jeg fik de to fornyet og hørte aldrig noget på den sidste, men da registreringen af lyddæmpere blev ændret midt i perioden til anmeldelse, så mener jeg at jeg har mit på det tørre.

Det sejler mildt sagt.

Jeg søger nok aktindsigt i hvad de har registreret på mig på et tidspunkt. jeg har bare ikke fået gjort noget ved det da jeg har mine papirer i orden og jeg syntes det minder lidt om mobning af PAC samt det tidligere ACØ og ACV.

Når de kommer med et fantastisk nyt brugervenligt system, så vel jeg gerne hjælpe dem med at de får styr på deres papirer.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Lassescout
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Lassescout » 23. nov 2021, 14:49

Jeg synes da ikke jeg har mange våben.

Jeg har min fars gamle Beretta A 300 halvautomat i 12/70. Ren nostalgi. Mit eget haglgevær fra 1985, en Lanber. Og så det Sjögren fordi det er "nice to have". Så har jeg en jagtriffel og en baneriffel. Sauer 200 begge to. Og en salonriffel, en Ruger 10/22til Rågerne. Og en flere-ejer tilladelse på konens Sako- jagtriffel. Jeg tror også hendes Beretta 686 i kaliber 20 stadig er registreret som mit. Så har jeg en signalpistol til sikkerhed på havjagt, en blankvåbentilladelse til harpunerne fra Grønland, en genladningstilladelse og så nogle lyddæmpertilladelser der snart udløber. Det er da ikke ret meget. Jeg har ikke engang SKV våben mere, siden jeg forærede klubben min pistol. Det var meget smart, for så kan jeg stadig skyde med den, men behøver ikke tænke på opbevaring :smile:

Alt i alt er det vel meget almindeligt ?

Jeg har haft nogle flere forskellige skydevåben som er solgt. Jeg har selvfølgelig nøje optegnelser over hvem der har købt, hvis de er solgt privat, eller i hvilken butik jeg har indhandlet dem i bytte for andet. Det kan sku godt være jeg skal søge aktindsigt i, hvad politiet tror jeg har. Der skulle gerne være overensstemmelse.
Hilsen Lasse.

Brugeravatar
ilden_fri
Silver Member
Silver Member
Interesser: Jagt og skydning
Geografisk sted: Uh o æ land
Has thanked: 83 times
Been thanked: 33 times

Indlæg af ilden_fri » 23. nov 2021, 15:22

C-X skrev:
23. nov 2021, 13:44
Gerdson39 skrev:
23. nov 2021, 13:04
Du har faktisk ikke så mange våben :mrgreen: . :rolf:
Fixed :biggrin:
Fixed x Fixed :biggrin:

C-X
Platin Member
Platin Member
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 213 times
Been thanked: 817 times

Indlæg af C-X » 23. nov 2021, 15:33

Det er faktisk lidt et slapt udvalg, men det kan heldigvis løses :razz:
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Allan3
Gold Member
Gold Member
Interesser: Jagt, våbensamling, Skydning
Geografisk sted: Sydsjælland
Has thanked: 15 times
Been thanked: 115 times

Indlæg af Allan3 » 23. nov 2021, 15:48

Jeg oplevede det samme sidste sommer. Det var bare to forskellige haglgevær købt med ½ år imellem, ca. 2 år tidligere.

Det var den gamle formular uden NemID hvor man bare fik en kvittering på email, jeg havde heldigvis
gemt kvitteringen på email, så ringede ind og spurgte hvad jeg skulle gøre, da registreringen var sendt til ACØ som så
ikke findes mere, jeg skulle bare sende en registrering igen, hvor jeg skrev at det var erstatningstilladelse så blev de
registreret på som de skulle have været første gang

KKA
Platin Member
Platin Member
Interesser: støverjagt
Geografisk sted: jylland
Has thanked: 8 times
Been thanked: 11 times

Indlæg af KKA » 25. nov 2021, 06:27

Skal ALLEhaglgeværer registreres?!?
Har en haglbøsse, som jeg fik af min afdøde far, da jeg fyldte 16 år ifm erhvervelse af jagttegn.
Det står ingen steder - det var ikke påkrævet dén gang!
Har den kun af sentimentale grunde - hagljagt har absolut ingen interesse, selvom gæssene flyver meget lavt hen vores gårdsplads (sikkert fordi vi lader dem i fred;)

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 1193 times
Been thanked: 185 times

Indlæg af PSindrup » 25. nov 2021, 06:49

KKA skrev:
25. nov 2021, 06:27
Har en haglbøsse, som jeg fik af min afdøde far, da jeg fyldte 16 år ifm erhvervelse af jagttegn.
Det står ingen steder - det var ikke påkrævet dén gang!
Har den kun af sentimentale grunde - hagljagt har absolut ingen interesse, selvom gæssene flyver meget lavt hen vores gårdsplads (sikkert fordi vi lader dem i fred;)
Ja, og det er gratis.

Som tidligere ejer kan angives "dødsboet efter ..."

Peter

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 412 times
Been thanked: 969 times
Kontakt:

Indlæg af Bofhenator » 25. nov 2021, 07:10

PSindrup skrev:
25. nov 2021, 06:49
KKA skrev:
...
Ja, og det er gratis.
...
NEJ!

Det kommer helt an på hvornår KKA blev 16!
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

PSindrup
UDMELDT AF NVF

Indlæg af PSindrup » 25. nov 2021, 08:11

Bofhenator skrev:
25. nov 2021, 07:10
PSindrup skrev:
KKA skrev:
...
Ja, og det er gratis.
...
NEJ!

Sorry :oops:
Hvis du har erhvervet dit glatløbede haglgevær før den 10. februar 2000 er der ikke krav til, at du anmelder det.

Våbenafdelingen anbefaler dig dog alligevel at få våbnet registreret, da uregistrerede våben ellers ikke vil kunne efterlyses i Politiets Våbenregister i tilfælde af f.eks. tyveri.
Det kommer vel, ret beset, an på hvornår KKA erhvervede/fik haglgeværet - ikke hvor gammel han er.

Men det anbefales dog stadig

Peter

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 80 times
Been thanked: 754 times

Indlæg af Flugteren » 25. nov 2021, 08:19

PSindrup skrev:
25. nov 2021, 08:11

Det kommer vel, ret beset, an på hvornår KKA erhvervede/fik haglgeværet - ikke hvor gammel han er.

Peter
Han skal vel have været gammel nok til at have gyldigt jagttegn før år 2000, så alderen spiller også en rolle. Han må i alt fald ikke være yngre end 34-35 år nu om dage.

PSindrup
UDMELDT AF NVF

Indlæg af PSindrup » 25. nov 2021, 08:21

Flugteren skrev:
25. nov 2021, 08:19
PSindrup skrev:

Peter
Han skal vel have været gammel nok til at have gyldigt jagttegn før år 2000, så alderen spiller også en rolle. Han må i alt fald ikke være yngre end 34-35 år nu om dage.
Naturligvis!
Min pointe var blot at alderen alene ikke er nok.

Peter

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 80 times
Been thanked: 754 times

Indlæg af Flugteren » 25. nov 2021, 08:24

PSindrup skrev:
25. nov 2021, 08:21
Flugteren skrev:
PSindrup skrev:

Peter
Naturligvis!

Peter
Ja, det er selvfølgelig rigtigt. :thumbup:

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Kontakt:

Indlæg af Bofhenator » 25. nov 2021, 09:40

PSindrup skrev:
25. nov 2021, 08:21
Flugteren skrev:
PSindrup skrev:

Peter
Naturligvis!

Peter
Min pointe er at KKA skrev han fik haglbøssen da han blev 16, derfor er det i den grad relevant hvornår han blev 16. Det står oven i købet i det stykke du selv citerede i dit fejlagtige svar...

Damn...
/bofh
Hanlons razor

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Kontakt:

Indlæg af Bofhenator » 25. nov 2021, 16:05

Bofhenator skrev:
PSindrup skrev:
KKA skrev:
...
Ja, og det er gratis.
...
NEJ!

PSindrup skrev:

Hvis du har erhvervet dit glatløbede haglgevær før den 10. februar 2000 er der ikke krav til, at du anmelder det.
...
Det var heller IKKE det jeg skrev!

Jeg skrev:
For KKA skrev han fik det da hen blev 16...

Den tålte at blive svaret direkte på!
/bofh
Hanlons razor

Lassescout
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Lassescout » 26. nov 2021, 10:50

For mit vedkommende blev jeg 16 år i 1980 og tog selvfølgelig jagttegn samme år. jeg købte mit første haglgevær i 1985, så det kunne jeg snildt have haft nu uden registrering (jeg har det endnu).

Men, men, men: jeg flyttede til Grønland i 2001 og tog alt mit grej med. Så flyttede jeg til Danmark i 2008 og startede dermed fra scratch med at søge import- og våbentilladelse til riflerne, og import og registrering af haglgeværer. Så man kan sige at min beholdning blev nulstillet i 2001. Nu skal alt være registreret, og det er det (heldigvis) også.
Hilsen Lasse.

KKA
Platin Member
Platin Member
Interesser: støverjagt
Geografisk sted: jylland
Been thanked: 11 times

Indlæg af KKA » 26. nov 2021, 17:43

Jeg gik det før 1980, så det skal vel ikke registreres?

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Kontakt:

Indlæg af Bofhenator » 26. nov 2021, 17:44

KKA skrev:
26. nov 2021, 17:43
Jeg gik det før 1980, så det skal vel ikke registreres?
Nej det skal det ikke :-)
/bofh
Hanlons razor

Jens_B
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Vestjylland

Indlæg af Jens_B » 27. nov 2021, 09:41

Lassescout skrev:
23. nov 2021, 12:25
Jeg har en fysisk mappe med våbentilladelser og registreringer som efterhånden er forældet. Alle de dokumenter er lagt ind i min e-boks, som jeg kan tilgå fra telefonen, så jeg har altid alle tilladelser med. Det er meget praktisk. Alligevel gennemgik jeg mappen sidste weekend, for lige at have styr på de fysiske tilladelser.

Der manglede en registrering af mit Sjögren haglgevær som jeg købte i januar. Det var da pudsigt, jeg ved jeg tastede det, for sælgeren insisterede på at jeg gjorde det før han overlod mig våbnet, og det er jo en god praksis at følge.

Altså tjekkede jeg e-boks: ingenting der. Jeg tjekkede mail for den periode det skulle være registreret: ingenting der. Og som nævnt: ingeting i den fysiske mappe !

Koldsved, angst, tvivl: har jeg for fanden et uregistreret jagtgevær stående? Har IT systemet slået en prut og slettet min registrering den gang uden at jeg opdagede det? Skal jeg bare registrere det igen nu, og hvad sker der så hvis politiet alligevel har oplysningerne fra januar? Sat#ns til pis, man risikerer jo en bøde for ulovlig våbenbesiddelse og så kan man vinke farvel til jagttegn og alle tilladelser !

Nå, ro på. Der ligger en dynge uspecificerede papirer på kontoret, ligger der noget der? Ja for søren, der var da et ark med alle tasteoplysninger fra den 3. januar. Der står på det, at jeg skal trykke "send", så vil jeg modtage en kvittering i min mailboks. Men der var jo ikke noget i ind-boksen?

Vent, jeg har en arkivboks under ind-boksen hvor jeg gemmer vigtige mails, kan den ligge der ? JA FOR FANDEN, der var den. En mail fra webanmeld@politi.dk fra den 3. januar med oplistning af alle oplysninger om geværet, mig som køber og om sælgeren. FEDT NOK, så har jeg sku da gjort hvad jeg skulle, og kan endda dokumentere det. Nu falder pulsen og blodtrykket, pyha.

Så ind i e-boks og sende en høflig mail til PAC: "har i glemt at sende mig dokumentation for registrering?" Det mente de ikke de havde glemt. Registreringen var foretaget i juni, men de kunne godt sende mig en kopi. Fint, gør endelig det. Jeg gad ikke diskutere om jeg har modtaget noget den gang eller ej, bare jeg får den nu.

En dag senere kom registreringen i e-boksen og er nu lagt i mappen "Våbentilladelser"

Pyha, det var en grim tur ind i sjælen. Det er s#tme skrækkeligt i de timer hvor man alvorligt tror man kan komme i fedtefadet for et ulovligt våben. Det ønsker jeg ikke for nogen.
Den følelse kender jeg godt
Ansøgte/anmeldte en haglgevær i april
Fik tilladelse i onsdags
Solgte den for 14 dage siden
Køber ville gerne have min tilladelse til den
Det har jeg ikke. Men ved at det er sendt ind

Så PAC er pænt hurtige……..
Stavefejl koster ikke extra

Bobo
Platin Member
Platin Member
Interesser: jagt, natur, vildt, hund, osv
Geografisk sted: sydjylland
Has thanked: 111 times
Been thanked: 44 times

Indlæg af Bobo » 28. nov 2021, 15:52

PSindrup skrev:
Bofhenator skrev:
PSindrup skrev:
KKA skrev:
...
Ja, og det er gratis.
...
NEJ!

Våbenafdelingen anbefaler dig dog alligevel at få våbnet registreret, da uregistrerede våben ellers ikke vil kunne efterlyses i Politiets Våbenregister i tilfælde af f.eks. tyveri.

Peter
Jeg har en del fra før :smile: , hvem anbefaler registrering udover dig ?
Bobo ------ Igen uden billeder

Besvar