Er der nogen af jer andre som er blevet bedt om at indsende billeder som dokumentation når i ansøger?

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Brugeravatar
Theredmist
Silver Member
Silver Member
Interesser: ww2 våben, M89, hjemmeladning
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 24 times
Been thanked: 13 times

Er der nogen af jer andre som er blevet bedt om at indsende billeder som dokumentation når i ansøger?

Indlæg af Theredmist » 23. nov 2021, 16:23

Fik i dag er opkald fra våbenkontoret....
Jeg havde udfyldt og indsendt en digital ansøgning på et haglgevær, som de ikke kunne finde navnet på i deres system..
I min ansøgning havde jeg angivet det indgraverede navn "Armi Gardone"....
Det var et navn som ikke fandtes i deres system og assistenten ville gerne sikre sig at jeg ikke havde lavet en stavefejl...
Hun ville gerne have at jeg medsendte billede af våbnet, for at være HELT sikker....
Jeg undrede mig lidt og gik herefter på Google og skrev "Armi Gardone" hvorefter det væltede frem med resultater fra både ind-og udland.... Jeg ringede tilbage og spurgte hende om de havde prøvet at gå på Google for at søge på navnet...?
Det havde hun ikke, men hun havde konfereret en af deres 'våbenkyndige' og han kendte det ikke og derfor var det altså et navn som ikke tidligere havde været registreret i DK.... (!)
Jeg mente nu at sagen var ligetil, men nej... Til trods for at der var adskillige af samme mærke til salg i DK, så var der åbenbart ikke gennemført salg af nogle af dem eller også havde folk valgt ikke at registrere deres køb..... Aaaaaarh... Mon dog...?
Og de krævede for øvrigt stadig billede, da det var noget de var blevet pålagt som dokumentation....!???
Jeg spurgte ind til dette og fik svaret at det var noget nyt de var begyndt på....
Er der nogen af jer andre som er blevet bedt om at indsende billeder som dokumentation når i ansøger...???
Jeg oplevede det nemlig også for nogle måneder siden med en Krag Jørgensen, hvor de påstod at der ikke kunne være et "P" i våben nummeret... (Hvilket der sagtens kan)
I denne sag gravede jeg lidt videre på nettet og fandt frem til at det var en ganske almindelig 'Silma' der var tale om...
"Armi Silma Gardone"....
Jeg ringede tilbage og efterlod en telefonsvarer besked, med info om det fulde navn og nu må jeg så vente og se....??
Senest rettet af Elbæk 23. nov 2021, 16:31, rettet i alt 1 gang.
Begrundelse: Overskrift ændret så den afspejler trådens indhold og intention.
"If guns are outlawed, only the government will have guns. Only the police, the secret police, the military, only the government --and a few outlaws. I intend to be among the outlaws."

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 268 times
Been thanked: 1158 times

Re: Er der nogen af jer andre som er blevet bedt om at indsende billeder som dokumentation når i ansøger?

Indlæg af Elbæk » 23. nov 2021, 16:33

Jeg har prøvet det ifm. salg af en CZ-455 og vekselpiber, fordi den ene pibe og vekselsystemet tidl. (pga. erkendt forkert praksis hos politiet) var blevet registreret som ét våben.
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Brugeravatar
SKS
Silver Member
Silver Member
Interesser: Riffel & Pistol
Geografisk sted: Sønderjylland
Been thanked: 11 times

Re: Er der nogen af jer andre som er blevet bedt om at indsende billeder som dokumentation når i ansøger?

Indlæg af SKS » 23. nov 2021, 17:10

Hvorfor ikke bare tage det billede og sende til dem?
Så havde den prut været slået og de kunne behandle den næste ansøgning.
Jeg kan ikke se der skulle være noget fordækt i det fra nogen af parterne.
Quando Omni Flunkus Moritati

HR
This member is
This member is
Interesser: Hund, skydning, jagt og mad.
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 238 times
Been thanked: 278 times

Indlæg af HR » 23. nov 2021, 17:11

Det har jeg godt nok aldrig prøvet. Men jeg har så sent som i går forsøgt at anmelde en Simsons. Det navn findes heller ikke i deres database! Til gengæld gør Simsnos :mad: .

Traditionelt har politiet insisteret på at registrere under se samme fejl som de tidligere har brugt. Jeg har aldrig udfyldt en ansøgning forkert, men jeg har nidkært fået rettet kaliber 12/70 til 12mm, Viking 1990 til Viking 1900 og så videre. Det kan kun være fordi de finder den forrige registrering og kopierer data.

HR
Et postvæsen er ikke kritisk infrastruktur i 2022. Luk Postnord!

Slettes3
UDMELDT AF NVF
Interesser: Slettes
Geografisk sted: Danmark
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 384 times
Been thanked: 290 times

Indlæg af Slettes3 » 23. nov 2021, 17:23

Våbenkontorets HKere bliver instrueret i at behandle våbenejere med mistro. Dette virker til at være en politisk beslutning.

Hvorfor googler de ikke bare selv?…fordi de ikke er instrueret i dette!.

I Våbenkontorets rekruteringspolitik ansætte bevidst dem der ikke er alt for intiativrige og ikke tænker ud af boksen. Dette kan underminere deres overordnede autoritet og kompetancer. På en koldbøttefabrik ansætter man ikke dem der også kan slå vejrmøller og stå på hænder.

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 80 times
Been thanked: 754 times

Indlæg af Flugteren » 23. nov 2021, 17:27

HR skrev:
23. nov 2021, 17:11
Det har jeg godt nok aldrig prøvet. Men jeg har så sent som i går forsøgt at anmelde en Simsons. Det navn findes heller ikke i deres database! Til gengæld gør Simsnos :mad: .

HR
Er det ikke også Simson, Suhl? :giggle:

Brian88
Silver Member
Silver Member
Interesser: Jagt både med riffel og hagl
Geografisk sted: Midt/vestjylland
Has thanked: 13 times
Been thanked: 18 times

Indlæg af Brian88 » 23. nov 2021, 17:41

Jeg er blevet bedt om at sende billede af nummeret i et natsigte samt tidligere ejers journal nummer. Jeg besvarede med at jeg ikke kunne levere nogen af delene, da jeg ikke var i besiddelse af hverken sigte eller ejerens tilladelse - 3 dage efter modtog jeg min tilladelse og har ikke hørt noget siden :???:

/Brian

HR
This member is
This member is
Interesser: Hund, skydning, jagt og mad.
Has thanked: 238 times
Been thanked: 278 times

Indlæg af HR » 23. nov 2021, 18:05

Flugteren skrev:
23. nov 2021, 17:27
HR skrev:
23. nov 2021, 17:11

HR
Er det ikke også Simson, Suhl? :giggle:
Nej, det er en Simson yes, uden s fra byen Suhl :giggle:
Og lige for at tilføje, så var fabrikanten Suhl også på listen. Mon der også er en Fredericia?
HR
Senest rettet af HR 23. nov 2021, 18:08, rettet i alt 2 gange.
Et postvæsen er ikke kritisk infrastruktur i 2022. Luk Postnord!

C-X
Platin Member
Platin Member
Interesser: Guns 'n' bunnies
Has thanked: 213 times
Been thanked: 817 times

Indlæg af C-X » 23. nov 2021, 18:06

Ved import har jeg sendt billeder af våben og våbennummer. Har fungeret fint og naturligt.

Altså vi er jo nødt til at hjælpe hinanden, man får ikke meget service for små elleve hundrede... :inspect:
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Caspian1911
Moderator
Moderator
Interesser: IPSC, gamle danske våben
Has thanked: 211 times
Been thanked: 196 times

Indlæg af Caspian1911 » 23. nov 2021, 18:11

Det er helt normal praksis, når navnet ikke lige dukker op i Politiets eller SKV’s registre eller der er fejl i serienumre og lign.

Tag nu bare de billeder og kom videre :razz:
Hvorfor bare gøre noget besværligt, når man med lidt større indsats, kan gøre det helt umuligt!!

Brugeravatar
Krung
Platin Member
Platin Member
Interesser: Skydning, jagt, ballistik.
Geografisk sted: Remouladebæltet (kbh)
Has thanked: 96 times
Been thanked: 137 times

Indlæg af Krung » 23. nov 2021, 18:59

Jeg er med på hold Mistroisk. Jeg har selv måtte levere billeder af en pibe jeg ville købe tilbage. At der ikke var fejl i den gamle tilladelse, kunne ikke bruges til noget.
.172x2, .177, .204, .22, .224, .243, .264, .308x2, .355, .357, .410, .366, .73. Buy Hard, Cry Hard.

Brugeravatar
Caspian1911
Moderator
Moderator

Indlæg af Caspian1911 » 23. nov 2021, 19:11

Krung skrev:
23. nov 2021, 18:59
Jeg er med på hold Mistroisk. Jeg har selv måtte levere billeder af en pibe jeg ville købe tilbage. At der ikke var fejl i den gamle tilladelse, kunne ikke bruges til noget.
Mistroisk overfor hvem? Politiet vil nok ikke misbruge dit billede.
Hvorfor bare gøre noget besværligt, når man med lidt større indsats, kan gøre det helt umuligt!!

Brugeravatar
Krung
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Krung » 23. nov 2021, 20:22

Caspian1911 skrev:
23. nov 2021, 19:11
Krung skrev:
Jeg er mistroisk overfor de forklaringer vi får. Efter at have forklaret hvor de kan nemt selv kan hente informationerne, får man at vide at de kun kan bruge et billede.

Vælg selv mindst skræmmende forklaring:

1) De har ikke styr på en skid og stoler ikke på deres eget tidligere arbejde
2) De synes det er ekstra sjovt, hvis de kan få os til at betale mere OG gøre deres arbejde for dem
3) De vil ikke ud med hvorfor et billede er nødvendigt: Vi tåler ikke sandheden eller de vil dække over inkompetence.

Jeg har svært ved at vælge ...

I øvrigt mener jeg at karthago skal ødelægges ikke man kan klandre de stakkels kontormus noget - lort falder ned oppefra.
.172x2, .177, .204, .22, .224, .243, .264, .308x2, .355, .357, .410, .366, .73. Buy Hard, Cry Hard.

Brugeravatar
Caspian1911
Moderator
Moderator

Indlæg af Caspian1911 » 23. nov 2021, 20:48

Krung skrev:
23. nov 2021, 20:22
Caspian1911 skrev:
23. nov 2021, 19:11
Krung skrev:
Jeg er mistroisk overfor de forklaringer vi får. Efter at have forklaret hvor de kan nemt selv kan hente informationerne, får man at vide at de kun kan bruge et billede.

Vælg selv mindst skræmmende forklaring:

1) De har ikke styr på en skid og stoler ikke på deres eget tidligere arbejde
2) De synes det er ekstra sjovt, hvis de kan få os til at betale mere OG gøre deres arbejde for dem
3) De vil ikke ud med hvorfor et billede er nødvendigt: Vi tåler ikke sandheden eller de vil dække over inkompetence.

Jeg har svært ved at vælge ...

I øvrigt mener jeg at karthago skal ødelægges ikke man kan klandre de stakkels kontormus noget - lort falder ned oppefra.
Inkompetance blandt ansvarlige instanser (læs: Rigspolitiet) og forældede registreringsmetoder bærer en stor del af skylden. Vi bør ikke klandre nuværende sagsbehandlere fortidens syndere.

Scooterskytten
Gold Member
Gold Member
Interesser: Modstandsbevægelsen Brande
Geografisk sted: Grindsted
Has thanked: 84 times
Been thanked: 25 times

Indlæg af Scooterskytten » 23. nov 2021, 21:06

Jeg har prøvet det pga en fejl 40 fra min side. Jeg købte en ompibet Mauser med Otterup pibe. Jeg troede den hed M52 fordi det hedder de hvis man søger info på dem. Så jeg søgte SKV på en Otterup m52er - og den kom retur fordi den ikke hed det i deres system. Jeg sendte billeder ind, og den er nu registret som en Mauser K98er. Så i mit tilfælde var det 100% min fejl :biggrin:
Michael
Slava Ukraini!
4,5 + .22 + 45/70 + 30.06 + 6,5x55 + 30.30 + 8x58 + 12/70

Cp-Medic
Platin Member
Platin Member
Interesser: Buejagt
Geografisk sted: Kbh nv
Has thanked: 16 times
Been thanked: 60 times

Indlæg af Cp-Medic » 23. nov 2021, 21:23

Og alligevel har de udstedt en riffeltilladelse til mig i kaliber 338 Lapus Mega

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 80 times
Been thanked: 754 times

Indlæg af Flugteren » 23. nov 2021, 21:27

Nu har jeg selv søgt lidt på det navn, og medmindre jeg tager meget fejl, så er "Gardone" en by i Italien og Armi er enten våben(fabrik) eller Våben (fra) Gardone - og så er fabrikanten noget helt andet.

F.eks. hedder Beretta jo i sit fulde navn "Fabbrica D'Armi Pietro Beretta S.p.A." og er placeret i Gardone, Italien.

Så OP har indtastet bynavnet, hvor våbnet er produceret i, og ikke våbnets mærke....Men det nævner han jo selv nederst, at han fandt ud af senere. I det henseende kan jeg sgu godt forstå, at PAC lige vil have et billede for at være sikker - og jeg kan ellers også godt være skeptisk :giggle:

Navnet er altså Silma Våbenfabrik, Gardone.

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 147 times
Been thanked: 294 times

Indlæg af Raptor357 » 23. nov 2021, 21:33

Jeg undrer mig lidt.
Haglvåben skal blot anmeldes inden for tidsfristen på x antal dage.
Det er ikke åbnet op for at de kan udbede sig supplerende oplysninger, men det er da en fin service at de ringer og spørger om man har stavet forkert. Men hvis man insisterer må de klappe hælene sammen og modtage anmeldelsen, uanset hvor fejlfyldt de mener den måtte være.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Brugeravatar
CO
Platin Member
Platin Member
Interesser: Long range, bue, jagt, IPSC
Has thanked: 30 times
Been thanked: 176 times

Indlæg af CO » 23. nov 2021, 21:36

Cp-Medic skrev:
23. nov 2021, 21:23
Og alligevel har de udstedt en riffeltilladelse til mig i kaliber 338 Lapus Mega
Jeg fik for nylig en i 308 Win. Mag.
Østbirk Pistolskytter og
Sportsskytteklubben Mildot

C-X
Platin Member
Platin Member
Interesser: Guns 'n' bunnies
Has thanked: 213 times
Been thanked: 817 times

Indlæg af C-X » 23. nov 2021, 21:42

CO skrev:
23. nov 2021, 21:36
Cp-Medic skrev:
Den har jeg godt hørt om, samme kuglediameter som en .308 Winchester, bare med mere krudt bag, ikke?

:giggle:
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 306 times
Been thanked: 1125 times

Indlæg af Lassescout » 24. nov 2021, 11:27

C-X skrev:
23. nov 2021, 21:42
CO skrev:
Cp-Medic skrev:
Den har jeg godt hørt om, samme kuglediameter som en .308 Winchester, bare med mere krudt bag, ikke?

:giggle:
Den hedder vist 300 WinMag Creedmoore :rolf: :rolf: :rolf:
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 545 times
Been thanked: 629 times

Indlæg af Ras.Killing » 24. nov 2021, 11:36

Raptor357 skrev:
23. nov 2021, 21:33
Jeg undrer mig lidt.
Det er ikke åbnet op for at de kan udbede sig supplerende oplysninger, men det er da en fin service at de ringer og spørger om man har stavet forkert. Men hvis man insisterer må de klappe hælene sammen og modtage anmeldelsen, uanset hvor fejlfyldt de mener den måtte være.
Du har vel ikke selv nogen interesse i, at våbnet er anmeldt forkert?

Jeg tænker at systemet sikkert har svært ved at administrere forskellige oplysninger, når våbnet skifter ejer.
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Brugeravatar
Krung
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Krung » 24. nov 2021, 11:39

CO skrev:
Cp-Medic skrev:
En 308 Norma Mag måske ...

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 147 times
Been thanked: 294 times

Indlæg af Raptor357 » 24. nov 2021, 12:08

Ras.Killing skrev:
24. nov 2021, 11:36
Raptor357 skrev:
Jeg undrer mig lidt.

Jeg tænker at systemet sikkert har svært ved at administrere forskellige oplysninger, når våbnet skifter ejer.
Enig.
Men hvis man har anmeldt korrekt. Så må de bare skrive informationerne ind.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 545 times
Been thanked: 629 times

Indlæg af Ras.Killing » 24. nov 2021, 12:26

Raptor357 skrev:
24. nov 2021, 12:08
Ras.Killing skrev:
24. nov 2021, 11:36
Raptor357 skrev:
Jeg undrer mig lidt.

Enig.
Men hvis man har anmeldt korrekt. Så må de bare skrive informationerne ind.
Men ud fra det, så antager du jo så også, at det er anmelderen der ved hvad der er korrekt eller ej :biggrin:
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Besvar