Fornyelse af riffel tilladelse

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Besvar
Tom4000
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Midtsjælland
Has thanked: 3 times
Been thanked: 2 times

Fornyelse af riffel tilladelse

Indlæg af Tom4000 » 15. jan 2022, 18:53

Fik brev, altså papirbrev I postkassen, om at en af mine våbentilladelser udløber 25 januar.
Har nu søgt om fornyelse (og betalt for), de forventer at svare om ca 8 uger 😳

Og i mellemtiden har jeg så ingen tilladelse?

Brugeravatar
CO
Platin Member
Platin Member
Interesser: Long range, bue, jagt, IPSC
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 30 times
Been thanked: 176 times

Re: Fornyelse af riffel tilladelse

Indlæg af CO » 15. jan 2022, 19:16

Det er korrekt.

Der er sikkert ikke nogen der kommer efter dig af den grund, men du gør klogt i at lade den stå i våbenskabet.

Du har selv pligt til at forny tilladelsen i tide.
Østbirk Pistolskytter og
Sportsskytteklubben Mildot

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 306 times
Been thanked: 1125 times

Indlæg af Lassescout » 16. jan 2022, 08:43

Det er en god idé at printe den elektroniske kvittering, som du får når du har indsendt ansøgningen. Når du har den udløbne tilladelse, erindringsskrivelsen og kvitteringen sker der dig ikke noget. Så har du gjort hvad du kunne.

Jeg var igennem det samme i oktober ´21. Jeg søgte om fornyelse den dag jeg fik erindringsskrivelsen og den nye tilladelse er dateret den dag den gamle udløb. Så de kan være hurtigere end 8 uger.
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Brugeravatar
Gixxer3000
Silver Member
Silver Member
Interesser: Luftvåben
Been thanked: 6 times

Indlæg af Gixxer3000 » 17. jan 2022, 13:59

En fornyelse koster vel osse penge og den burde derfor være uofficielt prioriteret ved PAC. Jeg har lige købt ny salonriffel, det tog 3 arbejdsdage så var tilladelsen i e-boks, og hvis du spørger i butikker så siger de ca 5 dage pt.

InMySights
Silver Member
Silver Member
Interesser: jagt og regulering af skadedyr
Geografisk sted: Skanderborg
Has thanked: 11 times
Been thanked: 12 times

Indlæg af InMySights » 17. jan 2022, 18:10

Gixxer3000 skrev:
17. jan 2022, 13:59
En fornyelse koster vel osse penge og den burde derfor være uofficielt prioriteret ved PAC. Jeg har lige købt ny salonriffel, det tog 3 arbejdsdage så var tilladelsen i e-boks, og hvis du spørger i butikker så siger de ca 5 dage pt.
Jeg venter siden 12 december på det samme (salonriffel) selvom de har mig i systemet i forvejen med både jagttegn riffel og SKV
.177
.5,5
22LR
243W
12/70

Brugeravatar
Gixxer3000
Silver Member
Silver Member
Interesser: Luftvåben
Been thanked: 6 times

Indlæg af Gixxer3000 » 18. jan 2022, 00:47

InMySights skrev:
17. jan 2022, 18:10

Jeg venter siden 12 december på det samme (salonriffel) selvom de har mig i systemet i forvejen med både jagttegn riffel og SKV
Har du søgt den på jagttegn eller SKV? Hvis SKV skal indover kan det godt trække en del ud.

Hvis det bare er på jagttegn er det mærkeligt hvis du har ventet så længe (selv om 5 uger var helt normalt for kort tid siden). Butikken sagde som allerede nævnt ved ansøgning at de var nede på omkring 5 dage.

High Standard
This member is
This member is
Interesser: Pistolskydning
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 55 times
Been thanked: 71 times

Indlæg af High Standard » 18. jan 2022, 07:22

Hej,
Jeg har ventet siden oktober måned på en tilladelse til min nye knæk riffel. Det siger at de mangler information fra min forhandler men vil ikke til mig, sige hvad det drejer sig om. Det har jeg så fundet ud af via forhandleren og tilsyneladende er det fordi etaten har mistet nogle data i forbindelse med overgang til nyt system, og min forhandler har så sendt kopi fra våbenbog osv men det er tilsyneladende ikke nok, og de vil ikke lade ham tale med den der har sagen, det skal gå via telefonslusen, så det går rigtigt godt :smile: De har så venligst informeret mig om, at de måske henlægger sagen hvorefter jeg skal betale 1000 kr igen for at få dem til at tage den op, så jo, jeg er meget imponeret af våbenkontoret.

Hilsen

High Standard

Brugeravatar
RasKrog
Gold Member
Gold Member
Interesser: Jagt & Regulering
Geografisk sted: Skanderborg'ish
Has thanked: 62 times
Been thanked: 20 times

Indlæg af RasKrog » 18. jan 2022, 09:52

High Standard skrev:
18. jan 2022, 07:22
Hej,
Jeg har ventet siden oktober måned på en tilladelse til min nye knæk riffel. Det siger at de mangler information fra min forhandler men vil ikke til mig, sige hvad det drejer sig om. Det har jeg så fundet ud af via forhandleren og tilsyneladende er det fordi etaten har mistet nogle data i forbindelse med overgang til nyt system, og min forhandler har så sendt kopi fra våbenbog osv men det er tilsyneladende ikke nok, og de vil ikke lade ham tale med den der har sagen, det skal gå via telefonslusen, så det går rigtigt godt :smile: De har så venligst informeret mig om, at de måske henlægger sagen hvorefter jeg skal betale 1000 kr igen for at få dem til at tage den op, så jo, jeg er meget imponeret af våbenkontoret.

Hilsen

High Standard
Hvis du det fortæller er sandt og det har jeg ingen grund til at tro det ikke er, så er det vist snart på tide at der tilkaldes en voksen. Vor herre bevares..
.177 PCP
.22 LR
30-06 Spr.
12/76

High Standard
This member is
This member is
Interesser: Pistolskydning
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 55 times
Been thanked: 71 times

Indlæg af High Standard » 18. jan 2022, 10:18

Hej,

Jo, det er desværre helt sandt. Forklaringen på at jeg måske skal betale gebyr engang til er i øvrigt, at gebyret ikke er et gebyr for at få en tilladelse, men derimod et gebyr for at få lov til at sende en ansøgning :smile:
Et andet eksempel på etatens hurtige arbejde er mine parbøsser, som jeg købte i december 2020 og fik kvitteringen for at have registreret dem i december 2021, jo det går godt i Holstebro :blink:

Hilsen,

High Standard

InMySights
Silver Member
Silver Member
Interesser: jagt og regulering af skadedyr
Geografisk sted: Skanderborg
Has thanked: 11 times
Been thanked: 12 times

Indlæg af InMySights » 18. jan 2022, 10:29

Gixxer3000 skrev:
18. jan 2022, 00:47
InMySights skrev:
17. jan 2022, 18:10

Har du søgt den på jagttegn eller SKV? Hvis SKV skal indover kan det godt trække en del ud.

Hvis det bare er på jagttegn er det mærkeligt hvis du har ventet så længe (selv om 5 uger var helt normalt for kort tid siden). Butikken sagde som allerede nævnt ved ansøgning at de var nede på omkring 5 dage.
Jagt/regulering og købt brugt ved forhandler
.177
.5,5
22LR
243W
12/70

Brugeravatar
RasKrog
Gold Member
Gold Member
Interesser: Jagt & Regulering
Geografisk sted: Skanderborg'ish
Has thanked: 62 times
Been thanked: 20 times

Indlæg af RasKrog » 18. jan 2022, 12:03

High Standard skrev:
18. jan 2022, 10:18
Hej,

Jo, det er desværre helt sandt. Forklaringen på at jeg måske skal betale gebyr engang til er i øvrigt, at gebyret ikke er et gebyr for at få en tilladelse, men derimod et gebyr for at få lov til at sende en ansøgning :smile:
Et andet eksempel på etatens hurtige arbejde er mine parbøsser, som jeg købte i december 2020 og fik kvitteringen for at have registreret dem i december 2021, jo det går godt i Holstebro :blink:

Hilsen,

High Standard
Jeg er helt med på at gebyret er for behandlingen og ikke udfaldet, men det ændrer ikke på at en henlæggelse af sagen ikke er et resultat, eller måske nærmere et uafgjort resultat. Det burde bare ikke være muligt i et spørgsmål med to mulige udfald.
.177 PCP
.22 LR
30-06 Spr.
12/76

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 306 times
Been thanked: 1125 times

Indlæg af Lassescout » 18. jan 2022, 15:27

Enig. Enten må de give afslag, eller også må de give tilladelse.

Giver de afslag, skal det begrundes og de skal oplyse hvordan du klager over det. Og så gør du bare det.
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Tom4000
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Midtsjælland
Been thanked: 2 times

Indlæg af Tom4000 » 6. maj 2022, 18:26

Hmmm.... har fået vedlagte i ebox.
Er det tilladelsen.....?
Bemærk nederste linie, men der var ikke noget vedlagt.
Vedhæftede filer
Screenshot_20220425-170550.jpg

Besvar