Må jeg transportere et våben
Må jeg transportere et våben
Håber i kan hjælpe. Min søn skal på skydebanen. Hans riffel er opbevaret i mit skab. Sønnen har tilladelse med påtegning om opbevaring hos mig. Må jeg transporterer hans riffel til skydebanen såfremt han giver mig fuldmagt? Skal nævnes at jeg selv har tilladelse til mine egne rifler, men af gode grunde ikke til sønnens riffel. Transport sker selvfølgelig efter foreskrifterne. På
Forhånd tak.
Forhånd tak.
- Deepo
- Gold Member
- Interesser: Knivbygning Historisk skydning
- Geografisk sted: Aalborg
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 22 times
Re: Må jeg transportere et våben
Jeg mener det er formanden i den klub din søn skyder i, som kan udstede en transporttilladelse til din søns våben. Det kan man ikke som våbenejer.
- Deepo
- Gold Member
- Interesser: Knivbygning Historisk skydning
- Geografisk sted: Aalborg
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 22 times
Rettelse:
Et bestyrelsesmedlem kan udstede en transporttilladelse.
https://www.dgi.dk/media/23975/transpor ... t-2018.pdf
Et bestyrelsesmedlem kan udstede en transporttilladelse.
https://www.dgi.dk/media/23975/transpor ... t-2018.pdf
- Allan3
- Gold Member
- Interesser: Jagt, våbensamling, Skydning
- Geografisk sted: Sydsjælland
- Has thanked: 15 times
- Been thanked: 115 times
Hvis riflen er på tilladelse gennem jagttegn, så må du ikke. Det er tilladelsen personlig, så selv med fuldmagt må du ikke
- Ras.Killing
- Platin Member
- Interesser: Jagt & pistolskydning
- Geografisk sted: Sy'Fyn
- Has thanked: 545 times
- Been thanked: 629 times
Når den er på riffeltilladelse, så må du ikke!
Er din søn hjemmeboende? Hvis ikke så vil jeg mene at i allerede er på gyngende grund, hvis du har adgang til riflen i dit eget skab.
Overvej at søge en tilladelse til flere ejere.
Er din søn hjemmeboende? Hvis ikke så vil jeg mene at i allerede er på gyngende grund, hvis du har adgang til riflen i dit eget skab.
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.
Make Fyn fin again!
Make Fyn fin again!
Sønnike har våbentilladelse til riflen (og jagttegn men mangler sit riffeltegn). Han står som ejer. Vi oplyste hvor riflen skulle opbevares (hos mig) i forbindelse med ansøgning til våbentilladelse. Han er ikke hjemmeboende.
Spørgsmålet er om jeg må fragte riflen (i bil) til en skydebane - hvor jeg mødes med min søn.
Spørgsmålet er om jeg må fragte riflen (i bil) til en skydebane - hvor jeg mødes med min søn.
- Caspian1911
- Moderator
- Interesser: IPSC, gamle danske våben
- Geografisk sted: Djursland
- Has thanked: 211 times
- Been thanked: 196 times
Det korte svar er: nej det må du ikke.Galtten skrev: ↑4. mar 2022, 18:27Sønnike har våbentilladelse til riflen (og jagttegn men mangler sit riffeltegn). Han står som ejer. Vi oplyste hvor riflen skulle opbevares (hos mig) i forbindelse med ansøgning til våbentilladelse. Han er ikke hjemmeboende.
Hvorfor bare gøre noget besværligt, når man med lidt større indsats, kan gøre det helt umuligt!!
-
- This member is
- Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
- Geografisk sted: Nuuk, Grønland
- Geografisk sted: Nuuk, Grønland
- Has thanked: 126 times
- Been thanked: 260 times
Husstanden må dele våbenskab.Ras.Killing skrev: ↑4. mar 2022, 17:44Når den er på riffeltilladelse, så må du ikke!
Hvis sønnen har tilladelse, til opbevaringsadressen, så antager jeg, at han er den del, af husstanden,l selvom hans bopælsadresse, er en anden.
https://nordisk-forum.dk/viewtopic.php?f=53&t=71602&p=816065#p816065 skrev: Jeg har fundet svaret på spørgsmålet som i forbindelse med svaret fra justitsministeriet egentlig drejer sig om definitionen på "våbentilladelse". Det må antages at definitionen gælder samtlige våben der er henvist til i eksemplet, dvs. blankvåben, haglgevær, jagtriffel o.s.v. Antagelsen baseres på at politiet på deres egen hjemmeside under overskriften "våbentilladelse" beskriver samtlige disse våben. Se selv linket:
https://www.politi.dk/da/borgerservice/vaabentilladelse
Så hvis det antages at manden har en SKV2 pistol liggende i våbenskabet så må konen bruge skabet såfremt hun har tilladelse til en af følgende våben:
blankvåbentilladelse
halggevær
jagtriffel
SKV2 riffel
SKV2 pistol
Og den generelle antagelse kan heraf udledes til at du altid kan dele skab med en anden person i husstanden så længe bare personen har en eller anden form for våbentilladelse. Det har ingen betydning hvilke våben du selv har tilladelse til.
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html
-
- This member is
- Interesser: Hund, skydning, jagt og mad.
- Geografisk sted: Djursland
- Has thanked: 238 times
- Been thanked: 278 times
Det lange svar er det samme som det korte. Du må ikke transportere din søns riffel.
Lige for at få detaljen på plads, så må den nok ikke engang stå i dit våbenskab da en udeboende og myndig søn ikke er en del af din husstand. Våbnet må stå på din adresse, men du må ikke have adgang til det.
HR
Lige for at få detaljen på plads, så må den nok ikke engang stå i dit våbenskab da en udeboende og myndig søn ikke er en del af din husstand. Våbnet må stå på din adresse, men du må ikke have adgang til det.
HR
Et postvæsen er ikke kritisk infrastruktur i 2022. Luk Postnord!
- Ras.Killing
- Platin Member
Men når sønnike ikke er hjemmeboende, så er han ikke en del af husstanden.JRexA skrev: ↑4. mar 2022, 18:41Husstanden må dele våbenskab.Ras.Killing skrev: ↑4. mar 2022, 17:44Når den er på riffeltilladelse, så må du ikke!
Hvis sønnen har tilladelse, til opbevaringsadressen, så antager jeg, at han er den del, af husstanden,l selvom hans bopælsadresse, er en anden.
https://nordisk-forum.dk/viewtopic.php?f=53&t=71602&p=816065#p816065 skrev: Jeg har fundet svaret på spørgsmålet som i forbindelse med svaret fra justitsministeriet egentlig drejer sig om definitionen på "våbentilladelse". Det må antages at definitionen gælder samtlige våben der er henvist til i eksemplet, dvs. blankvåben, haglgevær, jagtriffel o.s.v. Antagelsen baseres på at politiet på deres egen hjemmeside under overskriften "våbentilladelse" beskriver samtlige disse våben. Se selv linket:
Så hvis det antages at manden har en SKV2 pistol liggende i våbenskabet så må konen bruge skabet såfremt hun har tilladelse til en af følgende våben:
blankvåbentilladelse
halggevær
jagtriffel
SKV2 riffel
SKV2 pistol
Og den generelle antagelse kan heraf udledes til at du altid kan dele skab med en anden person i husstanden så længe bare personen har en eller anden form for våbentilladelse. Det har ingen betydning hvilke våben du selv har tilladelse til.
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.
Make Fyn fin again!
Make Fyn fin again!
- Ras.Killing
- Platin Member
At det er oplyst at riflen opbevares på din adresse, er ikke det samme som at den må opbevares i dit våbenskab.Galtten skrev: ↑4. mar 2022, 18:27Sønnike har våbentilladelse til riflen (og jagttegn men mangler sit riffeltegn). Han står som ejer. Vi oplyste hvor riflen skulle opbevares (hos mig) i forbindelse med ansøgning til våbentilladelse. Han er ikke hjemmeboende.
Husstanden må dele våbenskab, men når din søn ikke bor hjemme, så er han ikke en del af husstanden, og du må ret beset ikke have adgang til hans våben.
Skal det være helt efter bogen, så har din søn sit eget våbenskab på din adresse, som kun han har nøglen til.
Make Fyn fin again!
Make Fyn fin again!
-
- This member is
- Interesser: Våbenrelateret information
- Geografisk sted: Jylland
- Has thanked: 141 times
- Been thanked: 503 times
Det du citere der er vist bare een persons tolkning, ikke nogen officiel udtalelse fra det offentlige.JRexA skrev: ↑4. mar 2022, 18:41Husstanden må dele våbenskab.Ras.Killing skrev: ↑4. mar 2022, 17:44Når den er på riffeltilladelse, så må du ikke!
blankvåbentilladelse
halggevær
jagtriffel
SKV2 riffel
SKV2 pistol
Så i hvert fald blankvåbentilladelsen ville jeg ikke være sikker talte med, da de ikke skal opbevares i skabet.
Den krølle er nok ikke relevant for det aktuelle spørgsmål, det er bare hvis andre også læser det