Indbrud i kælder, FX impact mk3+alt tilbehør væk. Hvad definere våben?

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Besvar
Chr0503
Newbie
Newbie
Interesser: PCP luftvåben, konkurence skyd
Geografisk sted: lejre
Has thanked: 4 times
Been thanked: 1 time

Indbrud i kælder, FX impact mk3+alt tilbehør væk. Hvad definere våben?

Indlæg af Chr0503 » 24. apr 2022, 16:02

Hej kære brugere på NVF.

Jeg har længe været en besøgende her inde, modtaget alle slags tips og tricks angående luftdrevne rifler og pistoler her inde, men ja, som i kan se, min første bruger.

Jeg vil gøre mit bedste for at gøre en længere forklaring kort.

Jeg står og har fået en vandskade i min lejlighed. Jeg er selv uddannet tømrer, skaden skete i august 2021 og har kæmpet med min forsikring siden august 2021 til slut januar 2022.
Jeg orkede ikke mere, fik lov at tage et lån i min ejerlejlighed for at kunne færdiggøre soveværelse og montere nyt køkken.
Jeg tænker at jeg ville forkæle mig selv lidt på forhånd, og købe drømme geværet jeg har savlet over siden lanceringen af MK1. Selvfølgelig FX impact og da der lige var udkommet MK3, så tog jeg kortet og bestilte det.
Samt element optics ffp helix 6-24x50. Montage ringe, bipod, compressor, saber tactical skulderstøtte, saber justerbar kindstøtte, ja alt, hvad der kunne monteres for at få det ultimative luftgevær.

Da renoveringen skal starte, jamen så får jeg naturligvis den tanke, om at pakke alt, hvad der har værdi for mig, som ikke skal have byggestøv, i eller på sig. Inkl, alt det jeg lige har skrevet, Samt meget mere. Samlet beløb er lidt over 55 000kr af gentsande.

Jeg arbejder som snedker, laver knive, og har altid selv lavet diverse skæfter, siden jeg var 14-15 år, til den dag idag hvor jeg er 27 år. Kort sagt, jeg har altid fundet en fornøjelse i at optimere, indstille og rode med disse ting.

Jeg kommer hjem til lejligheden d. 12 marts og der hænger et fint papir i opgangen, om masse indbrud i kælderen.
Mit hjerte begynder straks at galopere og jeg skynder mig ned og tjekker.
Rigtig nok, alt er væk. ALT!
Jeg bliver selvfølgelig, ja undskylde mig pisse ked af det.
Det er genstande, som gransforsbruk økser, spyderco knive, alle mulige lækre håndlavede outdoor ting.
Alt er væk.

Jeg får oprettet en sag hos politiet, forsikring og alt hvad der skal til.
Jeg har kviteringer på alt, heldigvis og får det indsendt.

Nu har jeg modtaget et erstatingsforslag på 15.500kr cirka. Alt hvad der har med luftgevær at gøre et streget over, på nær den 300 bars kompressor der skal bruges til opfyldning.

Der står i min police at de ikke dækker tyveri af våben i kælderrum.
Mit argument er at luftgeværet ikke er et våben, rent juridisk, da det er undtaget våbenloven.
Ifølge paragraf §1, Stk. 2. a + b + c.

Jeg har snakket med Politiets administrative center.
Spurgte damen om hun var okay, med at jeg optog hendes forklaring på telefon og hun sagde ja.
Hun sagde at ja, disse genstande er, korrekt undtaget våbenloven og af pr. definition ikke våben.
I følge de paragraffer jeg læste op og sagde vis jeg skulle have det sort på hvidt, så opfordrede hun mig til at skrive til mvjyl-vaaben@politi.dk, hvilket jeg gjorde med det samme. Helt i orden, dog modtog jeg en mail om at jeg skulle forvente svar inden for 6-8 uger :mad:
Dansk politi er skønt til tider. Anyway.

Hvorfor skriver jeg til jer? Det er fordi jeg ønsker at høre jeres holdning. Hvad definere et våben? Lommekniv, køkkenknive, fiskestænger er ikke jagt relateret, hvilket jeg mener det er på hver sin måde, måske ikke lige køkkenknive, men du fanger da fisk med en fiskestang.
Disse ting er erstatte, trods en af tingene kræver blankvåbens tilladelse, hvilket jeg har.

I min optik, jamen så er våbnet selvfølgelig caliber .177 / 4,5mm da jeg ingen våbentilladelser/jagttegn har.
Er et luftgevær, rent juridisk et våben, når det er undtaget våbenloven?

Jeg ønsker bare så meget dokumentation, argumenter osv for at jeg kan få det erstattet.
Der er købt for lidt over 23 000kr og der er blevet skudt med det af 2 omgange og har vitterligt kun fyldt tanken på riflen 5-6 gange.

Håber der er nogen som kan hjælpe mig med at kunne argumentere, eller forklare hvorfor det er våben eller forhåbentligt hvorfor det ikke er. Det er nu undtaget våbenloven, efter hvad jeg kan se.

Jeg vil være så taknemmelig for lidt hjælp, jeg er super trist og alle de måneder jeg har sparet op, jamen det er blevet revet fra mig. Tror enhver skyde entusiast også ville være trist vis de fik stjålet deres helt nye grej, hvor de kun lige har fået lov til at prøve det.

Prøvede at gøre det kort, men ja, det er som det er.

Med venlig hilsen Christian.

Kort fortalt, købt FX impact mk3 cal. 177 /4,5 mm samt alt grej til at gøre den til en konkurrence riffel.
Var kun ejer af den i ja under 3 uger før den blev stjålet ved indbrud i kælder.
Ønsker svar på om det er våben eller ejh, da det er fritaget fra våbenloven ifølge paragraf §1, Stk. 2. a + b + c.

Link til våbenloven.
https://danskelove.dk/v%C3%A5benloven/1#1.7

ReneKJ
This member is
This member is
Interesser: Våbenrelateret information
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 141 times
Been thanked: 503 times

Re: Indbrud i kælder, FX impact mk3+alt tilbehør væk. Hvad definere våben?

Indlæg af ReneKJ » 24. apr 2022, 21:04

Det er ikke det svar du vil høre, men jeg vil sige at politiet kun udtaler sig om hvad der er tilladelsekrævende våben.
Du kan jo stadigt købe kostbare våben som antikke pistoler og avancerede buer som ikke er reguleret af våbenloven, men nok alligevel bliver regnet som "særligt indbo"

Og luftvåben er faktisk reguleret i våbenloven, der står at man skal være 18.
§ 2. Det er forbudt uden tilladelse fra justitsministeren eller den, ministeren bemyndiger dertil, ved overdragelse at erhverve genstande eller stoffer, der er omfattet af forbuddet i § 1, eller at besidde, bære eller anvende sådanne genstande eller stoffer. Det samme gælder for personer under 18 år med hensyn til de genstande, der er omfattet af § 1, stk. 2, litra a-c.
https://www.retsinformation.dk/eli/lta/2021/1736

Beklager, men jeg tror ikke der er hjælp at hente ved at referere til våbenloven. Men prøve kan man jo altid.
Held og lykke med det, det er en møg-situation du er havnet i.

Chr0503
Newbie
Newbie

Indlæg af Chr0503 » 25. apr 2022, 03:07

Jeg giver dig helt ret, men 15 000 kr for at skyde knap 300 hagl, det er jeg ikke helt tilfreds med.
jeg mener dog at alt som bipod, justerbar kindstøtte, justerbar skulderstøtte, kikkertsigte, montage ringe, extra picatiny rail ikke er våben, men lige så vel er sportsudsty/tilbehær og burde erstates. som er samme kategori som alt udstyr jeg har fået erstattet af motocross udstyr.

jeg er udemærket godt klar over jeg virkelig skal kæmpe min sag for at få dem til at sige argh, vi giver dig ret og erstatte det. jeg er dog slet ikke tilfreds med at de har afskrevet alt tilbehør.
da riflen bliver "skilt ad" når den skal i kuffert, det vil sige bipod, kind og skulderstøtte afmonteres med en fingerskrue eller to.
samt chronograph.

jeg ringer ind til dem i dag og prøver at snakke stille og roligt med dem, høre deres argumenter for hvorfor de ikke vil erstatte og derefter komme med mine argumenter for hvorfor. jeg er dybt uenig med at de har streget alt ud som kommer fra Krale i holland, der står de ikke dækker våben, men intet om tilbehør.

jeg har samlet diverse dokumentationer for at tale min sag og håber på det bedste. i værste tilfælde kan jeg gå med til at de fraskriver luftgeværet.

jeg opdatere gerne løbende, da inlægget muligvis kan være til gavn for andre.

Boryx
Gold Member
Gold Member
Interesser: Riffelskydning.
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 48 times
Been thanked: 79 times

Indlæg af Boryx » 25. apr 2022, 06:26

Kan du ikke linke til dine indbo-betingelser, samt et billede af din police - selvfølgelig fjernet alle personhenførbare oplysninger.

Dine argumenter til forsikringen skal du finde i FAL (forsikringsaftaleloven) og ikke i våbenloven.

Kenned
Platin Member
Platin Member
Interesser: UV-jagt, våben, Teknik
Geografisk sted: København S
Has thanked: 233 times
Been thanked: 216 times

Indlæg af Kenned » 25. apr 2022, 07:07

Husk at hvis sagen SKULLE ende med at du ikke får erstatning for selve luftgeværet så skal du selvfølgelig have for alt tilbehør.

Jeg synes god du skal klage til forsikringsankenævnet, da jeg mener afgørelsen er forkert. Du har ikke noget at miste. Sammenligningen med blankvåben som eksempel er god.

Hilsen Kenneth

Brugeravatar
Wildlife
This member is
This member is
Interesser: Sejlads, Jagt & Fiskeri
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 189 times
Been thanked: 163 times
Kontakt:

Indlæg af Wildlife » 25. apr 2022, 09:41

Et luftgevær er et våben, det kræver bare ikke tilladelse i 4.5 mm kaliberen. Så den kommer du nok desværre ikke langt med overfor forsikringen.

Hvad står der i policen om dækning af indbo i kælderrum?

Uanset hvad, så er det en pissetræls situation at stå i, da det de dækker jo er med et eller andet tåbeligt fradrag for alder og derfor aldrig dækker en reel genanskaffelsesværdi, medmindre man har tegnet en særlig forsikring.

Det samme husker jeg fra jeg fik nakket min lækre MTB for mange år siden, der fik jeg kr. 1200 i erstatning, for det var den nedskrevet til i værdi, selvom jeg kunne fremvise kvitteringer for udskiftning af stumper for over kr. 4500 indenfor det seneste år.

I min forsikringspolice er der særlige vilkår for ting opbevaret i skur og depotrum udenfor boligens vægge.
"Never underestimate the power of stupid people in large groups."

Martensit
Gold Member
Gold Member
Interesser: blankvåben/luftvåben
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 23 times
Been thanked: 28 times

Indlæg af Martensit » 25. apr 2022, 15:35

Hvis der står i din police, at de ikke dækker våben i kælderrum, så er den ikke så meget længere, alt hvad der kan kategoriseres som våben, uanset de ikke er tilladelseskrævende, det kan de blankt afvise.
Jeg har selv nogle instrumenter der er ekstra dækket, så de erstattes hvis de bliver stjålet fra parkerede biler eller indbrud på midlertidige opbevaringssteder udenfor hjemmet.

Chr0503
Newbie
Newbie

Indlæg af Chr0503 » 26. apr 2022, 06:16

havde lige skrevet et indlæg på ja, alt for mange linjer, de er lige gået tabt.

kort fortalt, så er der både i tennis og golf en kinetisk energi som er op imod 3-5 gange højere end hvad "et nødvendigt objekt til at være medlem i en skytteforegning, med komprimeret luft" udlader.

er der nogen, bare en kær bruger som kan hjælpe min sag, så skriv endelig på mail christian.jeppesen95@gmail.com
hvad end du ønsker af betaling, håndlavede knive, håndlavede ryge piber, så giver jeg gerne min ekspertise for at modtage noget fra en der har ekspertise på dette område.

tennisbold kanon? hvorfor helvede skal det os hedde luftgevær, bare navnet, hjælper ikke på noget, i min sag lige nu og her haha

jeg vender tilbage iløbet af dagen og prøver at få skrevet det indlæg jeg lige har fået slettet. :wall:

Chr0503
Newbie
Newbie

Indlæg af Chr0503 » 26. apr 2022, 06:18

der står under indbo at de ikke dækker våben i kælderrum.

de har dog dækket knive og økser, som også er nævnt som undladet i våbenloven..

Chr0503
Newbie
Newbie

Indlæg af Chr0503 » 26. apr 2022, 06:23

alt tilbehør som er købt til fx impacten, er købt hver for sig. alt er købt i hver seperat forsendelse og seperat faktura.
pga, jeg ikke havde råd til hele pakken i første omgang, men da jeg tømte ud i gamle ting som kom til salg, så kom der lidt guld i sparegrisen.

alt tilbehør er afskrevet og efter deres mening er dette også våben, trods alt bliver afmonteret, som bipod, skulderstøtte, ekstra picatiny og diverse andet grej, ved endt træning, da de hele ligger i en seperat kuffert, for selvfølgelig at have styr og orden i tingene og der ikke kommer ridser, buler og skræmmer i noget der gerne skulle holde i mange mange år.

Chr0503
Newbie
Newbie

Indlæg af Chr0503 » 26. apr 2022, 06:25

på nær kompressoren til 300 bar.
og igen 3 lomme/jagt knive og håndlavede økser.
dem vil de gerne erstatte.

ReneKJ
This member is
This member is

Indlæg af ReneKJ » 26. apr 2022, 06:49

Knive, økser og kompressorer er værktøj som man normalt kan forvente opbevares i kælderrum.
Skydevåben til mange tusinde kroner er nok en anden sag.

Du fokuserer meget på våbenloven og farligheden, men det er næppe det der interessere forsikringsselskaberne.

De ser genstande som ofte har høj værdi og tiltrækker tyve. Derfor vil de ikke dække dem hvis de er opbevaret relativt usikre steder.

Brugeravatar
Wildlife
This member is
This member is
Kontakt:

Indlæg af Wildlife » 26. apr 2022, 08:30

Chr0503 skrev:
26. apr 2022, 06:18
der står under indbo at de ikke dækker våben i kælderrum.

de har dog dækket knive og økser, som også er nævnt som undladet i våbenloven..
Så har du næppe nogen som helst chance for at få en krone for dine våben og det tilhørende udstyr der ikke kan benyttes uden våbenet.

Det er en træls men dyr lærestreg - Altid at læse det med småt og forstå hvad det betyder :wall:

Chr0503
Newbie
Newbie

Indlæg af Chr0503 » 26. apr 2022, 13:55

Når, lidt nyt fra politiet, trods jeg skulle forvente 6-8 uger på et svar.

fra: MVJYL-vaaben@politi.dk

Hej Christian,

Tak for din henvendelse.

Luft og fjedervåben er undtaget fra forbuddet mod at indføre, fremstille eller samle jf. våbenlovens § 1 stk. 1, men er stadig reguleret i lovgivningen.

Dette ses bl.a. ved, at de kræver tilladelser at udføre, ligesom de kun må overlades til personer der er fyldt 18 år jf. våbenbekendtgørelsens §20 stk. 2.
-
indsætter lige, så i ikke skal lede:
§ 20. Genstande eller stoffer, der er omfattet af forbuddet i våbenlovens § 1, må kun overdrages eller overlades til andre, hvis erhververen eller modtageren foreviser fornøden våbentilladelse, jagttegn, medlemsbevis med våbenpåtegning, transporttilladelse i henhold til §§ 13 eller 14 eller for skytteforeninger politiets godkendelse efter § 16, jf. dog § 24, stk. 10. Erhververen eller modtageren skal endvidere godtgøre, at tilladelsen, jagttegnet, våbenpåtegningen eller transporttilladelsen vedrører den pågældende ved personlig forevisning af original billedlegitimation eller på tilsvarende betryggende måde.

Stk. 2. De genstande, der er omfattet af våbenlovens § 1, stk. 2, litra a-c, må kun overdrages eller overlades til personer, der godtgør at være fyldt 18 år ved personlig forevisning eller indsendelse af original billedlegitimation. Dette gælder dog ikke, hvis det er åbenbart, at erhververen eller modtageren er fyldt 18 år.
-

Der er ikke krav fra lovgivningens side om, at den skal opbevares i våbenskab, men jf. våbenlovens § 24 stk. 1, skal de opbevares forsvarligt. (beskrevet længere nede impact uden hagl, kikkert eller andet udstyr var opbevaret i kufferten, da jeg altid har lært at holde tingene seperat. alt udstyr, samt hagl, saber tactical skulderstøtte, kikkert, magasin, bipod osv blev opbevaret.

I forhold til forsikringsspørgsmålet, er det ikke noget vi kan bidrage yderligere med.

Med venlig hilsen
Har fjernet personens navn da hun ikke har sagt ja til at blive lagt op online.

kontorfuldmægtig
Midt- og Vestjyllands Politi

Politiets Administrative Center

det er helt korrekt at jeg har sat mig meget fast i lovgivningen angående våbenlovgivningen, da jeg håbede det var min vej frem.

jeg er snedker, bed mig om at lave noget du ikke tror er muligt og jeg skal sørge for det sker, men bank, forsikring, love og andet papir arbejde, der kunne du lige så godt finde en fra den lokale folkeskole og bede om hjælp.

det eneste jeg prøver, er at finde argumenter for at det skal erstattes.

personligt så mener jeg at det ikke er et unormalt sted, og det er ikke for at sætte mig på tværs. alt kærligt ment, men alt hvad jeg har af fiske udstyr, skovle, telte osv, som bestemt har en værdi i samme klasse. så var kælderen ikke noget jeg tænkte var forkert og slet ikke da jeg jeg skulle til at opsætte gips, slibe spartel og montere et nyt køkken, i en mindre lejlighed på 58 kvm.
for at komme ind i kælderen skal du igennem en branddør, der nok er 7-8 cm tyk og utrolig svær at låse op, selv med min egen nøgle.
derefter så er der en kælderdør, hvor man ikke kan se igennem, der er ingen der har vidst at tingene har ligget der nede på nær mig selv.

men ja, du har helt ret, det er en rigtig kedelig lærestreg.
Endnu en af dem man nu får gennem livet.
Kan godt se det ser mindre lyst ud for at få erstatte min yderst savnet fx impact.
når man køber en fx impact kommer den i en solid plastik kasse, alle tingene som er nævnt i dette indlæg var gemt helt bagerst i rummet, med hængelås på plastik kassen, den bliver solgt i.

jeg har altid haft den vane at alle dele bliver afmonteret og lagt i en seperat kasse, da det er hvad jeg har lært fra jeg var helt lille.
adskille tingene, så vis man endelig skulle blive stoppet, så ser det langt bedre ud at holde de 2 ting seperat.
denne kasse var også låst med en lille hængelås.
begge kasser er helt sorte og der er intet tegn på hvad de indholder, efter min mening forsvarligt opbevaret, det ændre dog ikke på alm. brands police desværre.

men udstyret er vel lige så tilbehør, som hjelm, støvler osv er til mototcross?
jeg ville være tilfreds med bare at få noget af det erstattet, men det bliver en kamp.

obs, ikke mit billede, dog præcis samme farve og indhold i kassen.
den anden kasse er af samme slags, bare anden størelse.

tilbehør til luftgeværet burde der kunne arbejdes lidt på, men er ved at glemme tanken om at få erstattet impacten, der er dog et lille håb. vis jeg nu smiler sødt og siger hun er sød og har en flot stemme?

Billede af:
- Plast kuffert med fx impact
- plast kuffert uden indhold, hvor alle de andre ting, på nær fx impact lå i, samt magasin og hagl
- Opgørelsen fra alm. brand. alle personlige ting og andre ting jeg ikke ønsker at dele er fjernet eller streget med rødt.
Vedhæftede filer
fx impact mk3 våbenkuffert.jpg
tilbehør, kikkert, samt hagl og magasin opbevaring.jpg
OPGØRELSE TIL NVF tilpas.jpg

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 147 times
Been thanked: 294 times

Indlæg af Raptor357 » 26. apr 2022, 22:56

Jeg er et læsedyr der læser og forstår de forskellige betingelser man får. Jeg tager gerne en juridisk kamp med både myndigheder, p-selskaber og forsikrings selskaber.

Men jeg har fundet det nødvendigt at tegne en særlig forsikring der dækker mit kælder rum. Det er som jeg husker værktøj, apperater og maskiner for 120.000kr, intet er udeladt der falder ind under det. Jeg giver 1700kr om året. Beløbet kan dog godt være markant højere.

Knive og økser er jo primært værktøj, men et luftgevær er desværre ikke et værktøj, det er måske sports udstyr.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

ReneKJ
This member is
This member is

Indlæg af ReneKJ » 27. apr 2022, 06:50

Du tror ikke der er større chance for at få ændret afgørelsen vedrørende CNC?

Jeg tænker at en CNC maskine vel ikke er unormal at have i garage eller kælderrum, og den ser ikke ud til st være på deres lidte over særligt indbo.

Brugeravatar
Wildlife
This member is
This member is
Kontakt:

Indlæg af Wildlife » 27. apr 2022, 08:45

ReneKJ skrev:
27. apr 2022, 06:50
Du tror ikke der er større chance for at få ændret afgørelsen vedrørende CNC?

Jeg tænker at en CNC maskine vel ikke er unormal at have i garage eller kælderrum, og den ser ikke ud til st være på deres lidte over særligt indbo.
Den falder nok under elektronik.

Chr0503
Newbie
Newbie

Indlæg af Chr0503 » 27. apr 2022, 14:31

Styresystemet til cnc er os en af dem jeg helt bestemt skal have fat i dem om, men da dette er et våben forum, så var det ikke her spørgsmålet skulle stilles.
det er ikke en komplet cnc. cnc maskinen har jeg selv bygget til firmaet. det er en længere procces at lære så det var mit andet styresystem.
det er ikke nogen computer men et "closed loop hybrid servo" system. det er stepper motorer med specielle dobbelt skærmet kabler til 4 motorer, som hver skal bruge 2 af dissse kabler samt styre enhed.
dette er erhverv og under en helt anden kategori, som der står de dækker, da det i bund er grund er noget jeg har købt, men solgt til mit eget familie firma, hvor vi producere håndlavede knive og piber.

Neeruppipes på instagram til den interesserede. vandt som årets pibemager sidste år, humble brag :-)

alt hjælp modtages med kys og kram, i forstår hvad jeg mener.
det er min anden forsikrings sag, jeg er ikke stærk på dette punkt, så alle indput er meget velkommende.
regner dog ikke med erstatning af fx impact, da det tyder mere og mere på at det er våben, men ssom damen sagde idag, så gav hun mig ret i at vi ligger i en gråzone. det giver mig da et håb, jeg skal bare kæmpe, som jeg os sagde il hende i kommer med et udgangspunkt, ud fra det så skal der argumenteres en del, for at finde et sted hvor alle er enige.

jeg er interreseret i at modtage alle hvad 50 000+ de vil helst af med de der knap 16 000.

derfor jeg os lover at den som kan komme med hjælp. argument, eller sørge for dette beløb stiger markant, så sender du mig en PB med en adresse og så der vin, kontant eller hvad der nu ønskes på vej til dig :-)

Mvh Christian.

beklager stavefejl, det er skrevet alt for hurtigt, men pausen er slut og chefen er sur haha

Boryx
Gold Member
Gold Member
Interesser: Riffelskydning.
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 48 times
Been thanked: 79 times

Indlæg af Boryx » 27. apr 2022, 18:17

Hvis du har solgt dit CNC system til et firma, så er det ikke dækket af din egen indboforsikring da det er erhvervsløsøre. Men der er en chance på firmaets løsøre-forsikring (men her er der en ny og større selvrisiko).

Inden du gør mere, så ville jeg spørge om en opgørelse hvor de anskueliggør afvisningerne på hver genstand.
Det fremgår ikke af opgørelsen hvad årsagen til afvisningen er - det har man som forsikringstager krav på.

Besvar