Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
-
Bobo
- Platin Member

- Interesser: jagt, natur, vildt, hund, osv
- Geografisk sted: sydjylland
- Has thanked: 112 times
- Been thanked: 44 times
Jeg har allerede fået et nyt våbenpas

Norge here we come
i 6 kolonne på 3 afsnit (side 4) står der kategori ifølge direktivet. Jeg har flest C2 men også en C1 og hvad betyder det ?
Derudover synes jeg det er helt fantastisk at der har været et levende menneske med en flot og sirlig håndskrift, der har udfyldt det - jeg ville aldrig selv kunne skrive i så små felter

Bobo ------ Igen uden billeder
-
Flugteren
- Platin Member

- Interesser: Jagt, skydning, sport, science
- Geografisk sted: Sjælland
- Has thanked: 81 times
- Been thanked: 764 times
Bobo skrev: ↑31. aug 2022, 12:58
Jeg har allerede fået et nyt våbenpas

Norge here we come
i 6 kolonne på 3 afsnit (side 4) står der kategori ifølge direktivet. Jeg har flest C2 men også en C1 og hvad betyder det ?
Derudover synes jeg det er helt fantastisk at der har været et levende menneske med en flot og sirlig håndskrift, der har udfyldt det - jeg ville aldrig selv kunne skrive i så små felter
Det handler om våbenklassifikation under det Europæiske Skydevåbendirektiv. Der er tre hovedkategorier; A, B og C. Jo længere henne i alfabetet, du kommer, jo mere almindelige våben er der tale om.
C1 dækker over lange våben, som ikke er riflede, og som har en løbslængde på mere end 60 cm (alm. haglgeværer).
C2 dækker over enkeltskudsrifler (repeterrifler).
-
T-REX
- This member is

- Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
- Geografisk sted: Nuuk, Grønland
- Has thanked: 128 times
- Been thanked: 264 times
Det tog lidt tid, og måtte bruge Google Cache, da eur-lex åbenbart er nede.
https://webcache.googleusercontent.com/ ... clnk&gl=gl
The directive sets outs the categories of weapons whose acquisition and possession by private individuals will have to be either:
- prohibited (category A); or
- subject to authorisation (category B); or
- subject to declaration (category C).
Acquisition and possession of weapons
- Member States may only permit the acquisition and possession of firearms by persons who have been issued with a licence or, for category C firearms, by persons who are specifically allowed to acquire or possess such firearms in accordance with national law.
- Acquisition and possession of firearms is only permitted for persons who:
- have a valid reason and who have reached the age of 18 (except for hunting and sport shooting where parental authorisation is required); or
- are not likely to present a danger to themselves or others, public order or public safety.
- Member States may grant category A authorisations to marksmen and sportsmen for some prohibited semi-automatic firearms, as well as to recognised museums and, in exceptional and duly substantiated cases, to collectors, in accordance with strict security measures.
- Authorisations must be reviewed at least every 5 years.
Deactivation
- The directive includes deactivated firearms because of the high risk of reactivating those improperly deactivated firearms. Deactivated firearms are classified in category C.
- The deactivation of firearms must be checked by a competent authority.
- Implementing Regulation (EU) 2015/2403 establishes common guidelines on deactivation standards and techniques for ensuring that deactivated firearms are rendered irreversibly inoperable.
Semi-automatic weapons
Firearms designed for military use, such as the AK47 and the M16, which may be manually adjusted between automatic and semi-automatic firing modes, are classified as category-A firearms and therefore banned for civilian use.
Certain semi-automatic firearms are now also classified in category A:
- semi-automatic short firearms than can hold more than 20 rounds;
- semi-automatic long firearms that can hold more than 10 rounds;
- semi-automatic long firearms that can be reduced to a length of less than 60 cm without losing functionality by means of a folding or telescoping stock.
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html
-
T-REX
- This member is

- Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
- Has thanked: 128 times
- Been thanked: 264 times
Personligt ville min fortolkning være følgende, men den er åbenbart forkert, hvis rifler er categori C1 og C2.
- prohibited (category A); or Kun tilladelse under særlige omstændigheder (Særligt Farlige Våben, Full Auto, glatløbet under 55cm) Halvauto, med store magasiner
- subject to authorisation (category B); or Kræver Våbentilladelse (Primært Rifler og Pistoler)
- subject to declaration (category C). Skal blot Anmeldes (Hagl/Luftvåben over 4.5mm)
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html
-
Flugteren
- Platin Member

- Interesser: Jagt, skydning, sport, science
- Geografisk sted: Sjælland
- Has thanked: 81 times
- Been thanked: 764 times
JRexA skrev: ↑1. sep 2022, 12:43
Personligt ville min fortolkning være følgende, men den er åbenbart forkert, hvis rifler er categori C1 og C2.
- prohibited (category A); or Kun tilladelse under særlige omstændigheder (Særligt Farlige Våben, Full Auto, glatløbet under 55cm) Halvauto, med store magasiner
- subject to authorisation (category B); or Kræver Våbentilladelse (Primært Rifler og Pistoler)
- subject to declaration (category C). Skal blot Anmeldes (Hagl/Luftvåben over 4.5mm)
Det er fordi, at du anskuer det ud fra en dansk kontekst, hvilket er forkert. De danske love går længere end EU-direktivet. Der findes lande, f.eks. Østrig, hvor almindelige rifler ikke kræver tilladelse, man skal blot anmelde, at man besidder dem (som med haglgeværer i DK). Derfor kategoriserer EU almindelige rifler i kategori C.
Så når éns våben bliver kategoriseret i Det Europæiske Våbenpas, så gøres det ud fra en europæisk synsvinkel, ikke en dansk.