men når det så er sagt har jeg søgt vidt og bredt for at finde et svar på hvor vidt det er tilladt eller forbudt, at på skydebanen/anlægget at bære sin afladte pistol med eventuelt sikkerhedspløk i, i et normalt hylster/trækhylster.
Lige ledes ved markering af skiver.
Det eneste jeg har kunne finde er vedr. transport fra hjemme og til anerkendelsesværdig formål, hvor den selvfølgelig skal være pakket ned i en taske.
Spørgsmålet er rettet videre til PAC, imellem tiden er jeg blot nysgerrig, specielt fordi reglsættet for Falling target skydning siger at:
2.4 Våbenbetjening
a) Våbnet må kun indeholde magasin og ammunition imellem kommandoerne ”lad” og ”aflad”.
b) Våben skal altid under skydning, genladning og afladning pege i sikker retning - mod målopstillingen.
c) Under enhver form for våbenbetjening (ladning, genladning, afladning) skal fingeren tydeligt holdes uden for aftrækkerbøjlen. Ved afladning fjernes først magasinet – herefter trækkes slæden tilbage så eventuel patron i kammeret falder ud. Altid i denne rækkefølge!
Ad a):
Ladt våben udover den i a) nævnte periode betyder øjeblikkelig diskvalifikation fra fortsat skydning.
Ad b):
Pegning med ladt våben mod personer betyder øjeblikkelig diskvalifikation fra fortsat skydning. Samme forseelse med uladt våben samt pegning væsentligt til siden medfører en advarsel. Ved gentagelse heraf diskvalificeres skytten fra fortsat skydning.
Pegning med ladt våben ud over banens ende- eller sidevolde og med samtidig finger i aftrækkerbøjlen betyder øjeblikkelig diskvalifikation fra fortsat skydning. Samme forseelse med uladt våben eller med ladt våben men med fingeren uden for aftrækkerbøjlen medfører en advarsel. Ved gentagelse heraf diskvalificeres skytten fra fortsat skydning.
Ad c):
Ved brud på reglen gives i første omgang en advarsel. Ved gentagelse diskvalificeres skytten.
Når standpladsen forlades skal banekommandøren efterse at magasinet udtaget, våbnet er afladt, og hanen er lagt. Derefter skal våbnet nedpakkes i taske eller hylstres i hylster, der forhindrer adgang til aftræk.
Hvor vidt det så gælder uden for falling target regi kan jeg ikke vide.