Ulovligt haglgevær, hvis det kan indeholde mere end to skud (link til sag fra 2012)
- Ras.Killing
- Platin Member
- Interesser: Jagt & pistolskydning
- Geografisk sted: Sy'Fyn
- Has thanked: 545 times
- Been thanked: 628 times
Ulovligt haglgevær, hvis det kan indeholde mere end to skud (link til sag fra 2012)
Jeg ved at dette emne har været diskuteret til hudløshed her inde og andre steder, og pt. køre den igen på FB gruppen Alle os der synes om strand og havjagt.
En bruger linker til denne artiklen fra 2012, hvor en jæger angiveligt har fået et år bag tremmer, for at ligge inde med en pumpgun, der kunne indeholde 6 skud.
https://www.bt.dk/krimi/gevaer-giver-us ... _2KcjmllrQ
Er der nogen der kender til den pågældende sag, og evt. ved om den er som beskrevet i artiklen (eller der stikker andet under). Er det evt. muligt at finde dommen?
Jeg er af den opfattelse, at man gerne må have et haglgevær der ikke er plomberet, men at man ikke må anvende det. Derfor tænker jeg også, om der kunne være mere til sagen end beskrevet (f.eks. at geværet ikke var registreret?).
En bruger linker til denne artiklen fra 2012, hvor en jæger angiveligt har fået et år bag tremmer, for at ligge inde med en pumpgun, der kunne indeholde 6 skud.
Er der nogen der kender til den pågældende sag, og evt. ved om den er som beskrevet i artiklen (eller der stikker andet under). Er det evt. muligt at finde dommen?
Jeg er af den opfattelse, at man gerne må have et haglgevær der ikke er plomberet, men at man ikke må anvende det. Derfor tænker jeg også, om der kunne være mere til sagen end beskrevet (f.eks. at geværet ikke var registreret?).
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.
Make Fyn fin again!
Make Fyn fin again!
-
- Platin Member
- Interesser: Buejagt
- Geografisk sted: Kbh nv
- Has thanked: 16 times
- Been thanked: 60 times
Re: Ulovligt haglgevær, hvis det kan indeholde mere end to skud (link til sag fra 2012)
Jeg sidder og følger med i samme tråd og var også mundlam da jeg så den der.
Der ligger lidt i teksten at den måske heller ikke var registreret men det virker også absurd at det alene kunne udløse 1 år.
Der ligger lidt i teksten at den måske heller ikke var registreret men det virker også absurd at det alene kunne udløse 1 år.
- Ras.Killing
- Platin Member
Re: Ulovligt haglgevær, hvis det kan indeholde mere end to skud (link til sag fra 2012)
Enig.
Det er denne tekst, der får mig til at tænke, om geværet måske ikke har været registreret?
Omvendt lyder den næste kommentar til at det er kapaciteten der er problemet...
Det er denne tekst, der får mig til at tænke, om geværet måske ikke har været registreret?
Det kunne godt indikere, at kun det ene gevær var registreret.BT skrev:Ved siden af sit fuldt lovlige og registrerede gevær i våbenskabet, havde jægeren også et andet gevær, hvor man tager ladegreb på skaftet.
Omvendt lyder den næste kommentar til at det er kapaciteten der er problemet...
BT skrev:Den slags er lovligt, hvis geværet kun kan lades med to patroner ad gangen. Men da jægerens gevær havde plads til seks patroner, så faldt hammeren, fortæller vagtchef hos Fyns Politi, Hans Frederiksen.
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.
Make Fyn fin again!
Make Fyn fin again!
-
- Platin Member
- Interesser: Jagt, skydning, sport, science
- Geografisk sted: Sjælland
- Has thanked: 80 times
- Been thanked: 754 times
Jeg ved godt, at våbenloven i DK fungerer efter princippet, at hvis det ikke udtrykkeligt er lovligt, så er det ulovligt, men i mine øjne er våbenloven ret klar på det her punkt; det er tilladt at erhverve og besidde andre glatløbede haglgeværer, der ikke nødvendigvis opfylder de gængse krav om maksimum kal. 12 og to patroner, såfremt man ikke anvender våbnet i DK og det overholder løbslængden på 55 cm.LBK nr 1736 af 26/08/2021/Retsinformation skrev:(...)§ 2 a. Indehavere af jagttegn og medlemmer af skytteforeninger, der har en våbenpåtegning til glatløbede haglgeværer på medlemsbeviset, kan uanset forbuddet i § 2, stk. 1, til eget brug erhverve, besidde, bære og anvende følgende genstande:
1) Glatløbede haglgeværer med en pibelængde på mindst 55 cm, der højst er af kaliber 12, og som ikke kan indeholde mere end 2 haglpatroner,
2) piber, baskyler og aftagelige magasiner til de haglgeværer, der er nævnt i nr. 1,
3) færdigladede haglpatroner til de haglgeværer, der er nævnt i nr. 1, såfremt haglene er løstliggende og har en diameter på højst 4 mm, samt omladehætter og halvladte eller tomme patronhylstre til de nævnte haglpatroner. Blyhaglpatroner er ikke omfattet af bestemmelsen.
Stk. 2. Indehavere af jagttegn og medlemmer af skytteforeninger, der har våbenpåtegning efter stk. 1 på medlemsbeviset, kan endvidere til eget brug erhverve og besidde andre glatløbede haglgeværer med en pibelængde på mindst 55 cm.
Det virker også som om, at journalisten (og vagtchefen...) vrøvler rundt i begreberne. Det er ikke kapaciteten eller det faktum, at der er tale om en pumpgun, som er udslagsgivende for dommen, det er snarere det, at våbnet sandsynligvis ikke var registreret, som udløste dommen.
Jeg er også lidt forundret over, at manden tog imod dommen uden palaver, hvis han vidste, at han var indenfor lovens grænser. Normalt vil man jo stritte lidt imod, hvis det kan forhindre, at man ryger ind for et års tid. Hele artiklen emmer af, at vi ikke kender hele sagens omfang.
- Fast Fumble
- Moderator
- Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
- Geografisk sted: Nordjylland
- Geografisk sted: Aalborg
- Has thanked: 327 times
- Been thanked: 947 times
- Kontakt:
Det jeg fandt ud af, da jeg sidst havde brug for at undersøge en sag (frit efter hukommelsen):
Man kan begære sagen udleveret, hvis man selv var part i den. Var man ikke det, så kan man læse om den i nogle lov-tidsskrifter, hvis den bliver publiceret, men det gør den typisk kun hvis den har en eller anden form for precedensskabende eller principiel betydning.
Så nej, det er ikke så ligetil.
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!
Slava Ukraini!
- NSander
- Platin Member
- Interesser: Jagt, skydning, ww2
- Geografisk sted: Djursland
- Has thanked: 34 times
- Been thanked: 342 times
Som jeg husker sagen, så kom det frem, at manden lå inde med en uregistreret 7,65 pistol! og at det i virkeligheden var den han blev dømt for. Når politiet allerede har fundet noget ulovligt, så plejer de gerne at gå det hele efter. Nok derfor den uplomberede pumpgun er nævnt, og for den utrænede journalist, så har han nok tænkt, at en pumpgun med 6 patroner, lød vildere end en pistol i 7,65.
Lidt som at du ikke bliver straffet for at have en skruetrækker i bilen. Men når politiet stopper nogle rockere med en pistol, så skriver de også at de udover pistolen fandt diverse slag og stikvåben, hvor en skruetrækker kan være iblandt.
Jeg kan desværre ikke lige finde nogle af artiklerne om emnet med pistolen. Men jeg er ret sikker.
Lidt som at du ikke bliver straffet for at have en skruetrækker i bilen. Men når politiet stopper nogle rockere med en pistol, så skriver de også at de udover pistolen fandt diverse slag og stikvåben, hvor en skruetrækker kan være iblandt.
Jeg kan desværre ikke lige finde nogle af artiklerne om emnet med pistolen. Men jeg er ret sikker.
- NSander
- Platin Member
*EDIT*
Nu har jeg kontaktet Fyns Politi, for at finde ud af præcis hvad der er op og end i sagen, og hvordan de ser på haglgeværer med kapacitet over 2 patroner.
- NSander
- Platin Member
Nu har jeg fundet noget der omtaler artiklen. Men den er fra 2010, men stort set identisk sag. Nu bliver jeg i tvivl om det er samme sag, eller ?
"En jæger, der aldrig tidligere har været i kontakt med hverken politi eller domstole, skal nu et år i fængsel, fordi han opbevarede et ulovligt gevær i sit aflåste våbenskab og en Walther 765, der også er kendt som politiets tidligere tjenestepistol. Det oplyser Fyns Politi.
Ved siden af sit fuldt lovlige og registrerede gevær i våbenskabet, havde jægeren også et andet gevær, hvor man tager ladegreb på skaftet.
Den slags er lovligt, hvis geværet kun kan lades med to patroner ad gangen. Men da jægerens gevær havde plads til seks patroner, så faldt hammeren, fortæller vagtchef hos Fyns Politi, Hans Frederiksen.
https://www.tv2fyn.dk/fyn/gevaer-giver- ... s-faengsel
Men den er meget rodet skrevet. Det fremgår ikke tydeligt her, om pistolen var ulovlig ? Om pistolen faktisk er tidligere tjenestepistol, eller bare en tilfældig Walter i 7,65 etc.
"En jæger, der aldrig tidligere har været i kontakt med hverken politi eller domstole, skal nu et år i fængsel, fordi han opbevarede et ulovligt gevær i sit aflåste våbenskab og en Walther 765, der også er kendt som politiets tidligere tjenestepistol. Det oplyser Fyns Politi.
Ved siden af sit fuldt lovlige og registrerede gevær i våbenskabet, havde jægeren også et andet gevær, hvor man tager ladegreb på skaftet.
Den slags er lovligt, hvis geværet kun kan lades med to patroner ad gangen. Men da jægerens gevær havde plads til seks patroner, så faldt hammeren, fortæller vagtchef hos Fyns Politi, Hans Frederiksen.
Men den er meget rodet skrevet. Det fremgår ikke tydeligt her, om pistolen var ulovlig ? Om pistolen faktisk er tidligere tjenestepistol, eller bare en tilfældig Walter i 7,65 etc.
- Langenge
- This member is
- Interesser: Gamle våben og bamser
- Geografisk sted: Region midtjylland
- Has thanked: 141 times
- Been thanked: 427 times
Det er givetvis den samme sag, og det års fængsel, er helt sikkert for pistolen og ikke for haglbøssen.NSander skrev: ↑27. okt 2022, 15:54Nu har jeg fundet noget der omtaler artiklen. Men den er fra 2010, men stort set identisk sag. Nu bliver jeg i tvivl om det er samme sag, eller ?
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.
Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!
- RKN
- Platin Member
- Interesser: Skydning, Jagt og mad
- Geografisk sted: Jammerbugt
- Has thanked: 425 times
- Been thanked: 30 times
Der var meget snakken om den sag. Det var pga den pistol.
Der er ikke noget ulovligt, i at have 10 skuds halvautomat, eller pumper i skabet. Den skal bare være plombert på jagt, og faktisk også skydebanen. Der er jo nogle der kører til Sverige, og skyder IPSC shotgun, og der er det noget handicappet med en 2 skuds hagl spreder
Der er ikke noget ulovligt, i at have 10 skuds halvautomat, eller pumper i skabet. Den skal bare være plombert på jagt, og faktisk også skydebanen. Der er jo nogle der kører til Sverige, og skyder IPSC shotgun, og der er det noget handicappet med en 2 skuds hagl spreder

Heller 2 i dunken, end dunken i 2'eren
-
- Platin Member
- Interesser: Jagt. Riffelskydning.
- Geografisk sted: Fyn.
- Has thanked: 302 times
- Been thanked: 1122 times
Korrekt, manden fik den lovbestemte minimumsstraf på et års fængsel for en ulovlig pistol.
Det pudsige var, at nogle år senere slap en anden mand med tre måneder betinget for to pistoler og to salonrifler. Det kan selvfølgelig ikke have noget at gøre med, at han var en kendt advokat med møderet for højesteret, loven er jo ens for alle : https://www.bt.dk/krimi/erhvervsadvokat ... ar-presset
Det pudsige var, at nogle år senere slap en anden mand med tre måneder betinget for to pistoler og to salonrifler. Det kan selvfølgelig ikke have noget at gøre med, at han var en kendt advokat med møderet for højesteret, loven er jo ens for alle : https://www.bt.dk/krimi/erhvervsadvokat ... ar-presset
Senest rettet af Lassescout 27. okt 2022, 19:48, rettet i alt 1 gang.
Hilsen Lasse.
... Buy the best and cry once.
... Buy the best and cry once.
- NSander
- Platin Member
Lassescout skrev: ↑27. okt 2022, 19:24Korrekt, manden fik den lovbestemte minimumsstraf på et års fængsel for en ulovlig pistol.
Det pudsige var, at nogle år senere slap en anden mand med tre måneder betinget for to pistoler og to salonrifler. Det kan selvfølgelig ikke have noget at gøre med, at han var en kendt advokat med møderet for højesteret: https://www.bt.dk/krimi/erhvervsadvokat ... ar-presset
Føj for satan. Det var da utroligt så stor forskel der er på folk. Men så er der vel dannet præcedens. "Jamen Hr. dommer, jeg har våbentilladelse i forvejen, så det er ikke så galt, og jeg har min au pair til at holde et øje på min beholdning af ulovlige våben, så de ikke falder i fremmede hænder. Og så ses vi til golf på lørdag, ikke ?
- Langenge
- This member is
- Interesser: Gamle våben og bamser
- Geografisk sted: Region midtjylland
- Has thanked: 141 times
- Been thanked: 427 times
Ssshhhhh.... Ikke den slags vrøvlLassescout skrev: ↑27. okt 2022, 19:24Korrekt, manden fik den lovbestemte minimumsstraf på et års fængsel for en ulovlig pistol.
Det pudsige var, at nogle år senere slap en anden mand med tre måneder betinget for to pistoler og to salonrifler. Det kan selvfølgelig ikke have noget at gøre med, at han var en kendt advokat med møderet for højesteret: https://www.bt.dk/krimi/erhvervsadvokat ... ar-presset

Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.
-
- Gold Member
- Interesser: jagt
- Geografisk sted: Nordfyn
- Has thanked: 322 times
- Been thanked: 40 times
som jeg læser loven, er det heller ikke ulovligt at eje et haglgevær, der er større end kal 12. nogen der er uenige i dette?
- FBN
- Platin Member
- Interesser: Alt med/om våben :-)
- Geografisk sted: Vestjylland
- Has thanked: 35 times
- Been thanked: 100 times
Sådan læser jeg det også bare løb er længere end 55 cm.
Du må beside den, men ikke bære og anvende den.
Syntes eller ikke jeg kan finde man må eje ammunition til
haglgevær over kaliber 12.
MVH Frank.
Iøvrigt mener jeg vi skal beholde Kongehuset.!
- NSander
- Platin Member
Lige en opfølgning:
Der er for tiden kommet vild debat i jægerkredse, over en gammel artikel fra 2012. Debatten går på, hvorvidt det er lovligt at besidde et haglgevær, der kan indeholde mere end 2 patroner.
I artiklen fra B.T Skulle en jæger fra Otterup, være blevet idømt en straksdom på 1 års fængsel, for at besidde en pumpgun der kunne indeholde 6 patroner.
Der står i artiklen at det er ulovligt, og politiet har reageret på et anonymt tip.
Debatten går på, hvor vidt det overhovedet er ulovligt, at besidde et haglgevær med kapacitet på over to patroner. Som de fleste læser loven, så er det lovligt at erhverve og besidde, men ikke at benytte på jagt i Danmark.
§ 2 aIndehavere af jagttegn og medlemmer af skytteforeninger, der har en våbenpåtegning til glatløbede haglgeværer på medlemsbeviset, kan uanset forbuddet i § 2, stk. 1, til eget brug erhverve, besidde, bære og anvende følgende genstande:
1)Glatløbede haglgeværer med en pibelængde på mindst 55 cm, der højst er af kaliber 12, og som ikke kan indeholde mere end 2 haglpatroner,
2)piber, baskyler og aftagelige magasiner til de haglgeværer, der er nævnt i nr. 1,
3)færdigladede haglpatroner til de haglgeværer, der er nævnt i nr. 1, såfremt haglene er løstliggende og har en diameter på højst 4 mm, samt omladehætter og halvladte eller tomme patronhylstre til de nævnte haglpatroner. Blyhaglpatroner er ikke omfattet af bestemmelsen.
Stk. 2. Indehavere af jagttegn og medlemmer af skytteforeninger, der har våbenpåtegning efter stk. 1 på medlemsbeviset, kan endvidere til eget brug erhverve og besidde andre glatløbede haglgeværer med en pibelængde på mindst 55 cm.
Mvh.
XXX XXXXXXX
Politiassistent
- Kasper HK
- Silver Member
- Interesser: Damer
- Geografisk sted: Køge
- Has thanked: 112 times
- Been thanked: 42 times
ellers var jeg da godt nok i problemer med min Typhoon F12 semiauto haglbøsse med 2 stk 10 skud mags :D

-
- Newbie
- Interesser: Riffel- og hagljagt, lerduer
- Geografisk sted: Haderslev
Hej alle i denne tråd,
Jeg har med interesse læst tråden igennem og konkluderer, at hvis man ejer et haglgevær i fx. kaliber 12 (eller derunder) som kan indeholde flere end 2 patroner, så kan man kun have dette stående i våbenskabet, da man kun må erhverve og beside det. Det er jo ikke anvendeligt til jagt, men kan det passe, at det heller ikke er tilladt at tage det med på skydebanen, fx. lerduer? Hvis det kun må stå i våbenskabet, så er det jo reelt spild af tid og penge, at købe en sådant.
Mvh Christian
Jeg har med interesse læst tråden igennem og konkluderer, at hvis man ejer et haglgevær i fx. kaliber 12 (eller derunder) som kan indeholde flere end 2 patroner, så kan man kun have dette stående i våbenskabet, da man kun må erhverve og beside det. Det er jo ikke anvendeligt til jagt, men kan det passe, at det heller ikke er tilladt at tage det med på skydebanen, fx. lerduer? Hvis det kun må stå i våbenskabet, så er det jo reelt spild af tid og penge, at købe en sådant.
Mvh Christian
- Ras.Killing
- Platin Member
Ikke hvis du skal bruge det i udlandet.
Make Fyn fin again!
Make Fyn fin again!
-
- Bronze Member
- Interesser: Militær og skydning
- Geografisk sted: Midtjylland
- Has thanked: 30 times
- Been thanked: 14 times
Man må vel også gerne træne med sit haglgevær selv om det kan indeholde mere end 2 skud, man må bare ikke putte mere end 2 skud i på nogle skydebane.
Er det ikke lidt det som halvauto 308 hvor man kun må ha 3 skud i bøssen, men på bane er det ok med mere?
- Ras.Killing
- Platin Member
Nej det er ikke det samme.Armydude1 skrev: ↑24. apr 2025, 19:19Man må vel også gerne træne med sit haglgevær selv om det kan indeholde mere end 2 skud, man må bare ikke putte mere end 2 skud i på nogle skydebane.
Er det ikke lidt det som halvauto 308 hvor man kun må ha 3 skud i bøssen, men på bane er det ok med mere?
En halvautomatisk må indeholde 3 skud på jagt og 10 skud på skydebanen.
Hvorimod et haglgevær der kan indeholde mere end to skud kun må besidde eller bæres.
Make Fyn fin again!
Make Fyn fin again!
- Kasper HK
- Silver Member
- Interesser: Damer
- Geografisk sted: Køge
- Has thanked: 112 times
- Been thanked: 42 times
netop.Ras.Killing skrev: ↑24. apr 2025, 19:42Nej det er ikke det samme.Armydude1 skrev: ↑24. apr 2025, 19:19Man må vel også gerne træne med sit haglgevær selv om det kan indeholde mere end 2 skud, man må bare ikke putte mere end 2 skud i på nogle skydebane.
En halvautomatisk må indeholde 3 skud på jagt og 10 skud på skydebanen.
Hvorimod et haglgevær der kan indeholde mere end to skud kun må besidde eller bæres.
og derfor kan de vel heller ikke været ulovligt at have en pumpgun i skabet der kan indeholde 6 skud.
men ude på skydebanen/jagten er det et problem.

-
- Newbie
- Interesser: Riffel- og hagljagt, lerduer
- Geografisk sted: Haderslev
Det lyder som "et hul i loven", hvis det ikke er lovligt at skyde lerduer på skydebane?
Så er haglgeværer som disse jo spild af tid, og burde ikke være lovlige at sælge, da de reelt er en "kat i sækken" der sælges.
Det er jo kun teoretisk, at tage til "udlandet' for at skyde lerduer, da det involverer en del administrativt besvær og omkostninger, og det er vel i virkeligheden kun Sverige og Tyskland der kan komme på tale, men det giver jo ingen mening at gøre alt det bare for at komme på skydebanen.
Så er haglgeværer som disse jo spild af tid, og burde ikke være lovlige at sælge, da de reelt er en "kat i sækken" der sælges.
Det er jo kun teoretisk, at tage til "udlandet' for at skyde lerduer, da det involverer en del administrativt besvær og omkostninger, og det er vel i virkeligheden kun Sverige og Tyskland der kan komme på tale, men det giver jo ingen mening at gøre alt det bare for at komme på skydebanen.
- FBN
- Platin Member
- Interesser: Alt med/om våben :-)
- Geografisk sted: Vestjylland
- Has thanked: 35 times
- Been thanked: 100 times
jeg har da kendskab til skytter som har været på gåsejagt og duejagt i udlandet og vi har da også haft et hold danske IPSC
skytter i udlandet til konkurrence med halvautomat ombygget med ekstra lange magasinrør.
Så kan da ikke se hvorfor disse skytter ikke skal havde lov
til at eje disse bøsser.
Har selv haft flere u ombyggede pump og halvautomat som
er modificeret til dansk jagt,
Så ser ikke nogen problem i det.
skytter i udlandet til konkurrence med halvautomat ombygget med ekstra lange magasinrør.
Så kan da ikke se hvorfor disse skytter ikke skal havde lov
til at eje disse bøsser.
Har selv haft flere u ombyggede pump og halvautomat som
er modificeret til dansk jagt,
Så ser ikke nogen problem i det.
MVH Frank.