EU våbenpas, hvordan læser jeg det,i forhold til om jeg skal søge godkendelse for indførsel

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Besvar
Greyberd63
Platin Member
Platin Member
Interesser: Westernskydning og genladning
Geografisk sted: hovedstadsområdet
Has thanked: 270 times
Been thanked: 162 times

EU våbenpas, hvordan læser jeg det,i forhold til om jeg skal søge godkendelse for indførsel

Indlæg af Greyberd63 » 23. mar 2023, 08:14

Jeg har 2 Uberti rifler kopi 1873, kategori C1
Jeg har 2 Ruger revolvere, kategori B1
1 Colt 1911 kategori B 1
1 Haglgevær kategori D
1 Haglgevær kategori B 6

Jeg kan se i passet at mine håndvåben er forbudt i Irland, ingen andre steder i EU er nogen af mine våben forbudt.

Men i mange af landene, er indrejse betinget af godkendelse, både sverige, tyskland, holland, m.m., i frankrig er det dog kun mine håndvåben.

Jeg er meget tit i Sverige med mine våben, der deklarerer jeg min våben før indrejse, nogle gang er jeg i Norge, men Norge, men Norge er ikke nævnt i Våbenpasset, så der køre jeg bare ind, med mine våben tilladelser, invitation til stævnet, og mit våben pas

Nu skal jeg til Tyskland her til sommer, iflg. våben passet så skal jeg have godkendelse, for alle mine våben.

Hvor søger jeg denne godkendelse ???

Eller er det mig der læser fuldstændigt galt vedrørende teksten i våben passet
IMG_0168.jpg
Mvh
Grey

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 545 times
Been thanked: 629 times

Re: EU våbenpas, hvordan læser jeg det,i forhold til om jeg skal søge godkendelse for indførsel

Indlæg af Ras.Killing » 23. mar 2023, 08:26

Norge er ikke nævnt i passet, fordi Norge ikke er medlem af EU :biggrin:

Når vi er i Tyskland og skyde, så plejer vi blot at have passet med samt en invitation til stævnet.

Mig bekendt er der ikke flere krav til deklaration ell. lign. ?

Dog skal våbnet og ammunitionen bare aflåst hver for sig under transporten.
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Greyberd63
Platin Member
Platin Member

Re: EU våbenpas, hvordan læser jeg det,i forhold til om jeg skal søge godkendelse for indførsel

Indlæg af Greyberd63 » 23. mar 2023, 11:05

Ras.Killing skrev:
23. mar 2023, 08:26

Når vi er i Tyskland og skyde, så plejer vi blot at have passet med samt en invitation til stævnet.

Sektion 3 på foto, sammen med hvad der står i våbenpasset vedr. Tyskland #Indrejse med dette våben er betinget af godkendelse i tyskland

Slovakiet/Tjekkiet/Polen/Litauen/Kroatien m.m., er heller ikke nævnt i passet, Så der er der intet krav om godkendelse, men Tyskland m.m. er nævnt under betinget af godkendelse

mvh
grey

C-X
Platin Member
Platin Member
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 213 times
Been thanked: 817 times

Indlæg af C-X » 23. mar 2023, 11:11

Man skal også lige huske transit landene, så går køreturen gennem Tyskland, så gælder tyske regler :blink:
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
Geografisk sted: Nordjylland
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 328 times
Been thanked: 947 times
Kontakt:

Indlæg af Fast Fumble » 23. mar 2023, 11:14

Greyberd63 skrev:
23. mar 2023, 11:05
Ras.Killing skrev:

Sektion 3 på foto, sammen med hvad der står i våbenpasset vedr. Tyskland #Indrejse med dette våben er betinget af godkendelse i tyskland

Slovakiet/Tjekkiet/Polen/Litauen/Kroatien m.m., er heller ikke nævnt i passet, Så der er der intet krav om godkendelse, men Tyskland m.m. er nævnt under betinget af godkendelse
Jeg tror det må bero på en misforståelse eller fejlformulering.
Tyskland bruger våbenpasset, og udover at man skal kunne dokumentere sit formål, og derfor skal kunne fremvise invitation til et stævne eller en træning, så kræver de ikke yderligere godkendelse. Det er svjv kun Sverige der kræver at man deklarerer både våben og ammunitionsmængde før indrejse.
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!

Greyberd63
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Greyberd63 » 23. mar 2023, 11:24

Fast Fumble skrev:
23. mar 2023, 11:14
Greyberd63 skrev:
23. mar 2023, 11:05
Ras.Killing skrev:

Jeg tror det må bero på en misforståelse eller fejlformulering.
Tyskland bruger våbenpasset, og udover at man skal kunne dokumentere sit formål, og derfor skal kunne fremvis invitation til et stævne eller en træning, så kræver de ikke yderligere godkendelse. Det er svjv kun Sverige der kræver at man deklarerer både våben og ammunitionsmængde før indrejse.
Det jo ikke fordi jeg ikke tror på dig, misforståelse/fejlfortolkning, det lyder jo rimligt nok, men min røv i klappehøjde via tysk politi m/k, hvis du ikke har ret, næste spørgsmål, vil en evt. sigtelse for overtrædelse af tysk våbenlov, kunne det få min vandelsgodkendelse i fare her i DK.

Der er mange der tror noget eller selv tolker omkring lovene, men med mindre nogen her, kan dokumenter at man ikke skal, eller opgiver et sted hvor man kan deklarer, så skriver jeg til PAC og håber de kan give svar.

mvh
grey
edit Rettet en fejl

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Ras.Killing » 23. mar 2023, 11:29

Dette kan findes på den Tyske Ambassade.
Den Tyske Ambassade skrev:For transport af våben og ammunition fra Danmark til Tyskland er et europæisk våbenpas ubetinget nødvendigt. Politiet udsteder europæisk våbenpas til personer, der er bosiddende i Danmark, og som lovligt er i besiddelse af jagt- eller konkurrencevåben. Ansøgninger om europæisk våbenpas sendes til politiet i den politikreds, hvor ansøgeren har bopæl eller hjemsted.

Reglerne om europæiske våbenpas fremgår af bekendtgørelse om erhvervelse, besiddelse og transport af skydevåben for personer bosiddende i et EU-land.

Yderligere tilladelse kræves ikke iflg. tysk våbenlov, § 32 st. 3, for personer med europæisk våbenpas og invitation: Jægere med op til tre rifler, sportsskytter med op til seks skydevåben, traditionsskytter med op til tre enkeltladende eller repeterende rifler og den tilsvarende ammunition.
https://kopenhagen.diplo.de/dk-da/service/-/2178004
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Greyberd63
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Greyberd63 » 23. mar 2023, 11:46

Ras.Killing skrev:
23. mar 2023, 11:29
Dette kan findes på den Tyske Ambassade.
Den Tyske Ambassade skrev:For transport af våben og ammunition fra Danmark til Tyskland er et europæisk våbenpas ubetinget nødvendigt. Politiet udsteder europæisk våbenpas til personer, der er bosiddende i Danmark, og som lovligt er i besiddelse af jagt- eller konkurrencevåben. Ansøgninger om europæisk våbenpas sendes til politiet i den politikreds, hvor ansøgeren har bopæl eller hjemsted.

Reglerne om europæiske våbenpas fremgår af bekendtgørelse om erhvervelse, besiddelse og transport af skydevåben for personer bosiddende i et EU-land.

Yderligere tilladelse kræves ikke iflg. tysk våbenlov, § 32 st. 3, for personer med europæisk våbenpas og invitation: Jægere med op til tre rifler, sportsskytter med op til seks skydevåben, traditionsskytter med op til tre enkeltladende eller repeterende rifler og den tilsvarende ammunition.
https://kopenhagen.diplo.de/dk-da/service/-/2178004
Takker, dette hjælper meget. :smile: :10:
yderligere tilladelse kræves ikke iflg. tysk våbenlov, § 32 st. 3, for personer med europæisk våbenpas og invitation: Jægere med op til tre rifler, sportsskytter med op til seks skydevåben, traditionsskytter med op til tre enkeltladende eller repeterende rifler og den tilsvarende ammunition.
de tager dog et forbehold
Oplysningerne beror på ambassadens kendskab og erfaringer på udgivelsestidspunktet. Der kan ikke gives garanti for at de er fyldestgørende eller korrekte.
Men man står dog meget stærkere nu, end før de oplysninger kom frem.

Mvh
Grey

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Ras.Killing » 23. mar 2023, 12:01

Greyberd63 skrev:
23. mar 2023, 11:46
De tager dog et forbehold
Oplysningerne beror på ambassadens kendskab og erfaringer på udgivelsestidspunktet. Der kan ikke gives garanti for at de er fyldestgørende eller korrekte.
Jeg tror blot det skal ses som en helgadering, ifht. hvis loven skulle blive ændret efter at de har skrevet deres vejledning.

Make Fyn fin again!

Besvar