Regler for våben skytte ejer og ikke har skudt i over 2 år.

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Besvar
Brugeravatar
Ølgaard
This member is
This member is
Interesser: Håndvåben - Blankvåben
Geografisk sted: KBH.
Has thanked: 104 times
Been thanked: 108 times

Regler for våben skytte ejer og ikke har skudt i over 2 år.

Indlæg af Ølgaard » 3. jul 2023, 14:45

Hvad er reglerne for et våben som en skytte ejer men ligger i klubben på SKV 4

Skytten har ikke vist sig i klubben i 2 år, og alle henvendelser både fra klub og politi har været uden held.

Han har lidt gæld med klubben, men kan klubben sælge våbenet, PAK var ikke sikker men sagde så kunne det jo bare afleveres ??

I en klub jeg engang var med til at starte havde vi DENGANG sat ind i reglerne at hvis ikke skytten viste sig og ikke kom efter 2 år kunne vi sælge det og beløbet stå et år og hvis stadig ikke skytten viste sig overgik beløbet til klubben, men som sagt det er en del år siden.

:razz: :razz:

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 410 times
Been thanked: 960 times
Kontakt:

Re: Regler for våben skytte ejer og ikke har skudt i over 2 år.

Indlæg af Bofhenator » 3. jul 2023, 15:06

I kan evt ved næste generalforsamling skrive noget lignende i jeres nuværende vedtægter?

Men ud over det tror jeg ikke der er noget der er hugget i sten i den forbindelse.

Våbnet er på skv4, så i våbenlovens øjne er det foreningens men ejerforholdet er naturligvis et andet. Ift ejerskabet af våbnet adskiller det sig ikke fra en glemt badmintonketcher, der må dgi gave noget ekspertise at trække på.
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

Greyberd63
Platin Member
Platin Member
Interesser: Westernskydning og genladning
Geografisk sted: hovedstadsområdet
Has thanked: 270 times
Been thanked: 162 times

Indlæg af Greyberd63 » 3. jul 2023, 15:26

Enig med Bof.

Lidt afhængigt af hvad våbnet er værd, så kunne i jo sælge det, tage de penge der er jeres, og lave et notat i årsregnskabet, at hvis skytten henvender sig så skal han/hun have hvad der er tilbage.
Kan ikke tror at der senere bliver noget bøvl, det blev der ikke i det tilfælde hvor jeg gjorde det, skytten henvende sig aldrig.

Der er grænser for hvad en ulønnet Formad skal bruge sin tid på, dette er medlemmets ansvar at reagerer på henvendelserne, så det er skyttens egen skyld, at i nu sælger det

Hvis det er et meget dyrt våben, eller specielt våben, som er svært at få fat i igen, så ville jeg gøre mere ud af at finde reglerne på området, da der her er større risiko for bøvl.

mvh
grey

Brugeravatar
Ølgaard
This member is
This member is
Interesser: Håndvåben - Blankvåben
Geografisk sted: KBH.
Has thanked: 104 times
Been thanked: 108 times

Indlæg af Ølgaard » 3. jul 2023, 17:47

Ikke noget dyrt våben
En CZ 75B i den stand kan måske indbringe 2500,-
Knap det der skyldes.
Vi tager den på næste møde.

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 143 times
Been thanked: 292 times

Indlæg af Raptor357 » 3. jul 2023, 22:03

Hvis skytten ikke svarer og i har prøvet at få kontakt i over et år, ja så må våbnet være klubbens.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Rigsby
Gold Member
Gold Member
Interesser: Ammunition
Geografisk sted: Sydsjælland
Has thanked: 57 times
Been thanked: 185 times

Indlæg af Rigsby » 4. jul 2023, 11:38

Ølgaard skrev:
3. jul 2023, 17:47
Ikke noget dyrt våben
En CZ 75B i den stand kan måske indbringe 2500,-
Knap det der skyldes.
Vi tager den på næste møde.

Bare lige en venlig påmindelse om at det ikke er klubbens våben uanset hvormeget han skylder.

Sandt nok at når våbnet er registreret på en SKV-4, så hører det tilladelsesmæssigt ind under klubben, men ejerskabet er reelt et andet (og det er klubben nok godt klar over)

Årsagen til at jeg skriver dette er at jeg, for mange år siden, købte et våben som var blevet solgt på præcist den måde, da personen efter 9 år vendte tilbage til klubben ville han gerne se sit våben og da var det solgt.

Han valgte at trække foreningen i retten, jeg var indkaldt som vidne, men inden retsmødet indgik foreningen et forlig med personen og erstattede våbnet til nypris, hvilket gjorde at foreningen reelt mistede penge.

Så, bare lige et skævt indspark.
"Hvis det virker som om jeg ikke ved hvad jeg snakker om, kan det skyldes at jeg igennem alt for mange år har dykket på alt for mager blanding"

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 305 times
Been thanked: 1123 times

Indlæg af Lassescout » 4. jul 2023, 12:37

Årsagen til at jeg skriver dette er at jeg, for mange år siden, købte et våben som var blevet solgt på præcist den måde, da personen efter 9 år vendte tilbage til klubben ville han gerne se sit våben....
Så må man jo sige: " Ja, så gerne. Og her er for resten lige en regning på 9 års opbevaring. "
Han valgte at trække foreningen i retten, jeg var indkaldt som vidne, men inden retsmødet indgik foreningen et forlig med personen og erstattede våbnet til nypris, hvilket gjorde at foreningen reelt mistede penge.
Så ved man reelt ikke hvordan retten ville have dømt. Min fornemmelse er, at der ved en retssag vil blive lagt meget vægt på, hvad klubben har gjort for at bringe forholdet i orden. Så gem kopier af alle forsøg på henvendelser til ejeren. Både breve, mails og telefonnotater hvis I har forsøgt at ringe til ham. Skriv også gerne et brev hvor I gør opmærksom på, at I vil sælge våbnet og gøre udlæg for gælden, og at han skal svare inden for x uger hvis han ikke er enig i den fremgangsmåde. Med en ordentlig dokumentation ville jeg ikke være nervøs for at tage den i retten.

Ups, og husk også ordentlig dokumentation på de penge han oprindeligt skylder jer, gerne med kopier af rykkerskrivelser der er udsendt.
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Greyberd63
Platin Member
Platin Member
Interesser: Westernskydning og genladning
Geografisk sted: hovedstadsområdet
Has thanked: 270 times
Been thanked: 162 times

Indlæg af Greyberd63 » 4. jul 2023, 12:52

Lassescout skrev:
4. jul 2023, 12:37
Årsagen til at jeg skriver dette er at jeg, for mange år siden, købte et våben som var blevet solgt på præcist den måde, da personen efter 9 år vendte tilbage til klubben ville han gerne se sit våben....
Så må man jo sige: " Ja, så gerne. Og her er for resten lige en regning på 9 års opbevaring. "
Så ved man reelt ikke hvordan retten ville have dømt. Min fornemmelse er, at der ved en retssag vil blive lagt meget vægt på, hvad klubben har gjort for at bringe forholdet i orden. Så gem kopier af alle forsøg på henvendelser til ejeren. Både breve, mails og telefonnotater hvis I har forsøgt at ringe til ham. Skriv også gerne et brev hvor I gør opmærksom på, at I vil sælge våbnet og gøre udlæg for gælden, og at han skal svare inden for x uger hvis han ikke er enig i den fremgangsmåde. Med en ordentlig dokumentation ville jeg ikke være nervøs for at tage den i retten.

Ups, og husk også ordentlig dokumentation på de penge han oprindeligt skylder jer, gerne med kopier af rykkerskrivelser der er udsendt.
Anbefalet brev, er vist det man gør her, lige som med SKV5'erne, så er der dokumentation
Mvh
Grey

Brugeravatar
CO
Platin Member
Platin Member
Interesser: Long range, bue, jagt, IPSC
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 30 times
Been thanked: 176 times

Indlæg af CO » 4. jul 2023, 16:01

Hos os laver man en lejeaftale med forkøbsret, hvor lejeprisen er våbnets pris.
Foreningen køber så våbnet i foreningens navn, og skytten lejer våbnet.
Hvis man ikke overholder betingelserne i aftalen som aktivitet osv, ophører aftalen uden varsel.
Ellers kan skytten overtage våbnet til en pris som modsvarer bokslejen.
Alt er udførligt beskrevet i kontrakten.
Nemt og ligetil.
Østbirk Pistolskytter og
Sportsskytteklubben Mildot

Kenned
Platin Member
Platin Member
Interesser: UV-jagt, våben, Teknik
Geografisk sted: København S
Has thanked: 231 times
Been thanked: 215 times

Indlæg af Kenned » 5. jul 2023, 15:32

Det der vil afgøre en sådan sag (hvis klubben sælger våbnet) er om man kan sige at modparten på nogen måde har været aktiv i sagens forløb. Hvis han ikke responderer på henvendelser fra klubben i årevis har han automatisk en dårlig sag - på samme måde som et firma kan miste et krav mod en kunde eller leverandør ved ikke at foretage sig noget i en given sag(og omvendt).

Der er et eller andet udtryk man bruger, men kan ikke lige huske det :help:

Hilsen Kenneth

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 305 times
Been thanked: 1123 times

Indlæg af Lassescout » 5. jul 2023, 23:13

Der er et eller andet udtryk man bruger, men kan ikke lige huske det :help:
Jeg tror du leder efter udtrykket passivitet. Altså at man mister retten til en fordring hvis man har udvist passivitet. Jeg tror der skal ret meget til, for at retten vil vurdere det, men jeg vil næsten tro at 9 års radiotavshed vil kunne udlægges som passivitet.
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Besvar