Agamemnon skrev: ↑23. aug 2023, 01:18
Jeg er ikke enig med dig i, at haglgeværer "ikke kræver tilladelse til at begynde med".
Lad os slå fast: Haglgeværer ER tilladelseskrævende.
Der er jeg uenig med dig. For en person med gyldigt jagttegn, så er et haglgevær ikke tilladelseskrævende.
Våbenloven skrev:§ 2. Det er forbudt uden tilladelse fra justitsministeren eller den, ministeren bemyndiger dertil, ved overdragelse at erhverve genstande eller stoffer, der er omfattet af forbuddet i § 1
Med andre ord - det er forbudt at erhverve sig et haglgevær uden tilladelse.
Våbenloven skrev:§ 2 a. Indehavere af jagttegn og medlemmer af skytteforeninger, der har en våbenpåtegning til glatløbede haglgeværer på medlemsbeviset, kan uanset forbuddet i § 2, stk. 1, til eget brug erhverve, besidde, bære og anvende følgende genstande:
1) Glatløbede haglgeværer med en pibelængde på mindst 55 cm, der højst er af kaliber 12, og som ikke kan indeholde mere end 2 haglpatroner
Indehavere af jagttegn kan uanset forbuddet i § 2, stk. 1 erhverve et haglgevær. Der står direkte, at man som jagtegnsindehaver, ikke underlagt kravet om tilladelse i §2, stk. 1.
Så kan vi mundhugge om, hvorvidt at jagttegnet i sig selv så er en tilladelse
Agamemnon skrev: ↑23. aug 2023, 01:18
At der så ydermere eksisterer et alderskrav for erhververe, ændrer ikke andet end at både køber og sælger skal være opmærksom herpå.
Men det alderskrav eksisterer kun i våbencirkulæret og ikke i våbenloven. Et cirkulær er
ikke lov, men en instruks der fortæller myndigheder, hvordan at en given lov skal administreres - i dette tilfælde hvad og hvem der gives tilladelse til.
Det er for øvrigt interessant at læse, hvad Justitsministeriet skriver om cirkulære.
https://lovkvalitet.dk/vejledning-om-ad ... krivelser/
Justitsministeriet skrev:Cirkulæreformen anvendes for generelle tjenestebefalinger, det vil sige bindende forskrifter af generel karakter, der alene retter sig til myndigheder.
Justitsministeriet skrev:Cirkulærer og cirkulæreskrivelser må ikke indeholde forskrifter, der direkte normerer borgernes, virksomhedernes m.v. retsstilling. Kan det give anledning til tvivl, om reglerne efter deres karakter også vil kunne få umiddelbare retsvirkninger for borgere, virksomheder m.v., bør bekendtgørelsesformen anvendes.
Så cirkulæret fortæller, at myndighederne ikke giver personer under 20 år tilladelse til særligt farlige våben - og ikke at det er forbudt for en under 20 at erhverve sig et særligt farligt våben.
Og så er vi tilbage ved, at myndighederne ikke vil give tilladelse til et halvautomatisk haglgevær, til en person som ikke er underlagt kravet om at have tilladelse.
Skal man stikke lidt mere til cirkulæret. Så giver dette egentlig heller ikke mening:
Våbencirkulæret skrev:§ 19. Våbentilladelse kan kun under ganske særlige omstændigheder gives til:
4) andre lignende særligt farlige skydevåben.
Hvilke ganske særlige omstændigheder er der tale om her? For vi er vel enige om, at hvis jeg ville, så kunne jeg køre ned til min lokale jagtforhandler, og tømme deres hylder for halvautomatiske halgeværer.
Og det eneste det ville kræve, er at jeg anmelder købet inde for 7 dage (samt EN 1143-1 grad 1 skab/boks, hvis jeg køber flere end 10).
Jeg syntes ikke det er så enkelt som du fremlægger det Agamemnon.