Må min riffel (uden lås) ligge i bagagerummet på aflåst bil mens jeg er på arbejde?

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Besvar
StrongDad1
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 14 times
Been thanked: 5 times

Må min riffel (uden lås) ligge i bagagerummet på aflåst bil mens jeg er på arbejde?

Indlæg af StrongDad1 » 28. sep 2023, 21:28

Hej

Bøssemageren hvor jeg har købt min riffel, ligger tæt på min arbejdsplads og en lille halv times kørsel hjemmefra. Der skal laves en lille justering ved sigtekikkerten og det letteste, hurtigste og mest CO2 besparende ville være at tage riflen med på arbejde, efterlade den i min aflåste bil og tage den med omkring bøssemageren på hjemvejen. Bundstykket kan jeg tage med på arbejde (hvis man må det?).

Men hvor længe må en riffel ligge i en aflåst bil. På mit jagttegnskursus blev det nævnt at man godt må efterlade sin riffel i en aflåst bil mens man fx er på indkøb (man skal på jagt i den anden ende af landet eller udlandet og har brug for at købe ind/ spise/ fylde tanken på bilen eller lignende).

Hvad med bundstykket/ låsen? Må den være i bilen, så længe den er i en anden taske? Når jeg gerne vil have den med (sammen med en lille håndfuld bønner) skyldes det at vil være praktisk at indskyde riflen hos bøssemageren når denne har pillet ved sigtet.

Hvis du kan henvise til specifikke paragraffer, der viser hvad man må eller ikke må så er der ikke et øje tørt herfra :thumbup:

Tak for input :smile:

/StrongDad1

Brugeravatar
FBN
Platin Member
Platin Member
Interesser: Alt med/om våben :-)
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 35 times
Been thanked: 101 times

Re: Må min riffel (uden lås) ligge i bagagerummet på aflåst bil mens jeg er på arbejde?

Indlæg af FBN » 28. sep 2023, 22:56

Du kan læse hvad politiet skriver her
https://politi.dk/vaaben/information-om ... -om-vaaben
MVH Frank.
Iøvrigt mener jeg vi skal beholde Kongehuset.!

StrongDad1
Bronze Member
Bronze Member

Re: Må min riffel (uden lås) ligge i bagagerummet på aflåst bil mens jeg er på arbejde?

Indlæg af StrongDad1 » 29. sep 2023, 09:56

FBN skrev:
28. sep 2023, 22:56
Du kan læse hvad politiet skriver her
https://politi.dk/vaaben/information-om ... -om-vaaben
Tak for linket :thumbup:

Som lægmand udi jura skal det jeg skriver efterfølgende tages med netop det forbehold.

Politiet skriver:
Du må transportere skydevåben og ammunition fra det sted, du normalt opbevarer dit våben, direkte til det sted, hvor du skal bruge våbnet – fx et jagtområde eller skydebanen. Du må altså ikke gøre stop på vejen. Du må også transportere skydevåben i forbindelse med fx køb, salg, reparation og andre lignende anerkendelsesværdige formål. Igen gælder det, at det skal være direkte fra dit opbevaringssted til det sted, hvor du har et legitimt ærinde med dit våben.
Jeg har fremhævet 'direkte' da det er helt centralt, men omvendt ikke noget jeg har kunnet genfinde i våbenloven. Politiets jurister har så vidt jeg kan se foretaget en fortolkning af loven og gjort den strammere (og lettere at forstå) end lovens bogstav.

I våbenlovens afsnit om transport står der ganske vist:
§ 11. Våben og ammunition mv., der er nævnt i våbenlovens § 1, stk. 1 og stk. 2, litra a-d, og i denne bekendtgørelses § 18, skal transporteres forsvarligt, f.eks. under konstant tilsyn eller tildækket i aflåst transportmiddel eller på tilsvarende betryggende måde.

Stk. 2. Skydevåben må kun i tilfælde af transport mellem opbevarings- og anvendelsessted og transport i forbindelse med køb, salg, reparation og andre lignende anerkendelsesværdige formål medbringes uden for det område, hvor de lovligt kan anvendes.
I loven er begrebet direkte ikke nævnt, hvilket også er helt rimeligt. Det bør være muligt for en ældre jæger fra Skagen, at holde en tisse- eller strækkeben pause, hvis denne er på vej på jagt på Lolland.

Det understreget af våbenlovens afsnit om opbevaring, som indirekte også handler om transport:
§ 25. Bestemmelserne i § 24, stk. 2, 4 og 5, finder ikke anvendelse på midlertidig opbevaring af skydevåben i forbindelse med jagt, skydekonkurrence eller andet anerkendelsesværdigt formål. Midlertidig opbevaring af skydevåben må kun finde sted fra dagen før til dagen efter formålet er opfyldt. Skydevåben skal være under konstant tilsyn eller skal opbevares forsvarligt i et sikkert, aflåst gemme eller fastlåst til mur eller lignende og på et sted, der er utilgængeligt for uvedkommende. Ammunition til skydevåben skal opbevares for sig i et aflåst gemme.
I §11 stk. 2 er det allerede fastslået at reperation er anerkendelsesværdigt formål. Og hvis en bil kan regnes for aflåst gemme, hvilket jeg bestemt mener det er (våbenet skal naturligvis ikke være synligt udefra), så bør det vel være lovligt at lade et våben blive i bilen mens man er på arbejde.

Nogen der kender til tilfælde, hvor jægere er blevet frifundet eller dømt for at have jagtvåben i bilen (ud over sagen med Bendt Bendtsens chauffør og det var noget helt andet i det chaufføren ikke havede en våbentilladelse).

/StrongDad1

Lars M
Silver Member
Silver Member
Interesser: Skiveskydning og langdistance
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 51 times
Been thanked: 44 times

Indlæg af Lars M » 29. sep 2023, 10:06

Når der står "ELLER" opbevares i et sikkert aflåst gemme.
Så kan man jo godt argumentere for, at en riffel i dertilhørende foderal/kuffert/taske der er gemt i bagagerummet på en aflåst bil er dækket af ovenstående.

Ingen kan se den, dermed gemt, og den er låst inde i bilen.

Jeg har haft min salonriffel liggende i bilen på ovenstående metode, mens jeg var på arbejde.
Netop fordi jeg tolkede det som beskrevet.
O/U 12/76
Tikka T1X .22lr - Vortex Strike Eagle 5-25x56
Tikka T3X UPR 6,5 Creedmoor - Vortex Strike Eagle 5-25x56
Inland 1944-6 M1 US .30 Carbine
Lee Enfield 1944 No4.mk1 .303 british - Leupold Vari-X II 3-9x40
Ruger Sfar .308win - VisionKing 1,25-5x26

StrongDad1
Bronze Member
Bronze Member

Indlæg af StrongDad1 » 29. sep 2023, 10:12

Lars M skrev:
29. sep 2023, 10:06
Så kan man jo godt argumentere for, at en riffel i dertilhørende foderal/kuffert/taske der er gemt i bagagerummet på en aflåst bil er dækket af ovenstående.

Jeg har haft min salonriffel liggende i bilen på ovenstående metode, mens jeg var på arbejde.
Tak for indspark Lars :thumbup:

Det er også sådan jeg tolker teksten og sådan jeg forstod praksis til jagttegnsundervisning. Dog er det lidt en gråzone og hvis politiet og jeg har, hver vores tolkning er jeg ikke sikker på at jeg nødvendigvis løber med sejren. Så derfor lavede jeg opslaget :smile:

HR
This member is
This member is
Interesser: Hund, skydning, jagt og mad.
Has thanked: 238 times
Been thanked: 278 times

Indlæg af HR » 29. sep 2023, 11:14

Pas på.... Hvis vi siger at du opbevarer våbnet i forbindelse med reparationen, så er det måske OK. Men hvis vi siger at du transporterer våbnet, og afbryder transporten midlertidigt for at gå på arbejde, så er det no go (du opbevarer midlertidigt i forbindelse med arbejde). Og det er præcis hvad du gør. Du stopper ikke fordi du ikke kan nå hjem eller lignende, du kombinerer transporten med dit arbejde for at spare kilometer. Hvis der ikke sker noget, så er alt i orden. Men hvis du får et indbrud i bilen, så vil jeg vædde på at politiet vil sige at din arbejdsdag ikke er relateret til reparationen, og at formålet med opbevaringen dermed ikke havde et gyldigt formål. Tillykke, du har mistet din vandel i 5 år...
/HR
Et postvæsen er ikke kritisk infrastruktur i 2022. Luk Postnord!

LJ
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt og flugtskydning.
Geografisk sted: Sjælland. Heldigvis!
Has thanked: 71 times
Been thanked: 105 times

Indlæg af LJ » 29. sep 2023, 11:20

HR skrev:
29. sep 2023, 11:14
Pas på.... Hvis vi siger at du opbevarer våbnet i forbindelse med reparationen, så er det måske OK. Men hvis vi siger at du transporterer våbnet, og afbryder transporten midlertidigt for at gå på arbejde, så er det no go (du opbevarer midlertidigt i forbindelse med arbejde). Og det er præcis hvad du gør. Du stopper ikke fordi du ikke kan nå hjem eller lignende, du kombinerer transporten med dit arbejde for at spare kilometer. Hvis der ikke sker noget, så er alt i orden. Men hvis du får et indbrud i bilen, så vil jeg vædde på at politiet vil sige at din arbejdsdag ikke er relateret til reparationen, og at formålet med opbevaringen dermed ikke havde et gyldigt formål. Tillykke, du har mistet din vandel i 5 år...
/HR
Færre km = Godt for miljøet og vi mærker jo på egen konto hvor vigtigt det er at nå "vores" klimamål! :rolf:

T-REX
This member is
This member is
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 125 times
Been thanked: 257 times

Indlæg af T-REX » 29. sep 2023, 12:08

Hvad med at aflevere til Våbensmed om morgenen, og hente, efter arbejde?
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

Lars M
Silver Member
Silver Member
Interesser: Skiveskydning og langdistance
Has thanked: 51 times
Been thanked: 44 times

Indlæg af Lars M » 29. sep 2023, 12:10

StrongDad1 skrev:
29. sep 2023, 10:12
Lars M skrev:
29. sep 2023, 10:06

Tak for indspark Lars :thumbup:

Det er også sådan jeg tolker teksten og sådan jeg forstod praksis til jagttegnsundervisning. Dog er det lidt en gråzone og hvis politiet og jeg har, hver vores tolkning er jeg ikke sikker på at jeg nødvendigvis løber med sejren. Så derfor lavede jeg opslaget :smile:
Jeg siger ikke at jeg har tolket det rigtigt.
Men hvorfor skal tingene skrives så kryptisk, at hver mand tolker det på sin måde.
O/U 12/76
Tikka T1X .22lr - Vortex Strike Eagle 5-25x56
Tikka T3X UPR 6,5 Creedmoor - Vortex Strike Eagle 5-25x56
Inland 1944-6 M1 US .30 Carbine
Lee Enfield 1944 No4.mk1 .303 british - Leupold Vari-X II 3-9x40
Ruger Sfar .308win - VisionKing 1,25-5x26

Sunscale
Silver Member
Silver Member
Interesser: Jagt, Hund & Genladning
Geografisk sted: Salling
Has thanked: 13 times
Been thanked: 18 times

Indlæg af Sunscale » 29. sep 2023, 15:13

Jeg vil mene, at Politiet har overfortolket paragraffen om transport af våben, når de påstår at man ikke må gøre ophold. § 11 i bekendtgørelse om våben og ammunition nævner ikke noget om at der ikke må gøres ophold, men beskriver alene, at våbnet skal transporteres "forsvarligt, f.eks. under konstant tilsyn eller tildækket i aflåst transportmiddel eller på tilsvarende betryggende måde" (Citeret fra § 11).

For midlertidig opbevaring gælder jf. § 25:
Skydevåben skal være under konstant tilsyn eller skal opbevares forsvarligt i et sikkert, aflåst gemme eller fastlåst til mur eller lignende og på et sted, der er utilgængeligt for uvedkommende. Ammunition til skydevåben skal opbevares for sig i et aflåst gemme.

Jeg kender ikke retspraksis på området, men jeg vil mene, at din riffel godt må ligge i dit bagagerum mens du er på arbejde, eftersom "aflåst transportmiddel" og "sikkert, aflåst gemme" er eksplicit udtrykt i lovteksten. Så uanset om dit eksempel går under "transport" eller "midlertidig opbevaring" er en aflåst bil i begge tilfælde nævnt som eksempel på hvordan transport eller midlertidig opbevaring kunne udføres.
Den største form for dovenskab er, at gøre tingene rigtigt første gang
.17 HMR - .223 Rem - 6,5x55 - .300 Win Mag - 3 x Tysk Langhåret Hønsehund

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 545 times
Been thanked: 629 times

Indlæg af Ras.Killing » 29. sep 2023, 15:39

Jeg vil ikke mene at det er direkte forbudt, men jeg vil mene, at du er på grænsen af, hvad der kan anses som værende fornuftigt.

En ting er at midlertidig opbevaring kan være nødvendigt i forbindelse med en jagt eller skydekonkurrence - noget andet er når det blot er meget belejligt.

Personligt vil jeg vurderer den pågældende situation således:

Det er ikke direkte forbudt, og vil som sådan ikke give anledning til problemer - med mindre at du får indbrud i bilen, og dit våben bliver stjålet.

Så tror jeg man vil kigge på, om det nu også var nødvendigt at opbevare våbnet i bilen imens du var på arbejde, og om det derfor er anerkendelsesværdigt.
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

StrongDad1
Bronze Member
Bronze Member

Indlæg af StrongDad1 » 29. sep 2023, 15:58

Tak for jeres gode betragtninger :10:

Endnu engang må jeg konstatere at det er fristende at gå den længere og mere besværlige vej, bare for en sikkerheds skyld :cry:
HR skrev:
29. sep 2023, 11:14
/HR
Det er jo netop den slags jeg er bange for. For selv om jeg kan fortælle, hvordan jeg tolker våbenloven så får politiet nok ret, hvis vi bliver uenige :wall:
T-REX skrev:
29. sep 2023, 12:08
Ideen er god (og har været overvejet), men desværre åbner våbensmeden først kl. 9:30 og jeg møder typisk mellem 7 og 8 :smile:
LJ skrev:
29. sep 2023, 11:20
Færre km = Godt for miljøet og vi mærker jo på egen konto hvor vigtigt det er at nå "vores" klimamål! :rolf:
Man kan vel godt være bevidst om klima og privatøkonomi på samme tid :blink:
Sunscale skrev:
29. sep 2023, 15:13
Jeg vil mene, at Politiet har overfortolket paragraffen om transport af våben, når de påstår at man ikke må gøre ophold. § 11 i bekendtgørelse om våben og ammunition nævner ikke noget om at der ikke må gøres ophold, men beskriver alene, at våbnet skal transporteres "forsvarligt, f.eks. under konstant tilsyn eller tildækket i aflåst transportmiddel eller på tilsvarende betryggende måde" (Citeret fra § 11).

For midlertidig opbevaring gælder jf. § 25:
Skydevåben skal være under konstant tilsyn eller skal opbevares forsvarligt i et sikkert, aflåst gemme eller fastlåst til mur eller lignende og på et sted, der er utilgængeligt for uvedkommende. Ammunition til skydevåben skal opbevares for sig i et aflåst gemme.

Jeg kender ikke retspraksis på området, men jeg vil mene, at din riffel godt må ligge i dit bagagerum mens du er på arbejde, eftersom "aflåst transportmiddel" og "sikkert, aflåst gemme" er eksplicit udtrykt i lovteksten. Så uanset om dit eksempel går under "transport" eller "midlertidig opbevaring" er en aflåst bil i begge tilfælde nævnt som eksempel på hvordan transport eller midlertidig opbevaring kunne udføres.
Jeg er ganske enig Sunscale. Men hvis politiet tolker situationen som HR udlægger den så er det en risikabel fortolkning.

/StrongDad1

Brugeravatar
Olsen71
Platin Member
Platin Member
Geografisk sted: Lolland

Indlæg af Olsen71 » 29. sep 2023, 16:06

Så længe det ikke blir opdaget, er det jo fint, men tænker du står meget dårligt, hvis nogen bryder ind i bilen :???:

Selv ikke biler med indbygget "våbenrum" er okay, hvis du spørger forsikrings selskaberne.

Og den med at ta bundstykket med i lommen, er jo en fin ide, så længe det ikke er en Blaser, hvor alle bundstykker passer på alle rifler, mere eller mindre :neutral:

Og uanset hvor meget man fortolker på det uforstålige lovtekst, hvis politiet eller dommer ser det på en anden måde, er det dig der står med håret i postkassen :rock:
2 skud i samme hul er tit held, 3 er nok fordi man bruger Olsens skydestok...

Bæverjagt....... Det blir man bidt af

T-REX
This member is
This member is
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Has thanked: 125 times
Been thanked: 257 times

Indlæg af T-REX » 29. sep 2023, 18:28

StrongDad1 skrev:
29. sep 2023, 15:58
T-REX skrev:
Ideen er god (og har været overvejet), men desværre åbner våbensmeden først kl. 9:30 og jeg møder typisk mellem 7 og 8 :smile:

/StrongDad1
Har du spurgt din våbensmed, om han er på værkstedet, før butikken officielt åbner?
Det kan jo være, at du kan lave en aftale, med ham?
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

Brugeravatar
FBN
Platin Member
Platin Member
Interesser: Alt med/om våben :-)
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 35 times
Been thanked: 101 times

Indlæg af FBN » 29. sep 2023, 19:10

Uden at tolke på loven, jeg ville personlig lave en tur kun til våbenmekker og få rettet det som skulle samt snuse butikken tynd.

Blander man co2 ind i sagen, skal man vist stoppe med jagt :giggle:
MVH Frank.
Iøvrigt mener jeg vi skal beholde Kongehuset.!

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 545 times
Been thanked: 629 times

Indlæg af Ras.Killing » 29. sep 2023, 21:23

T-REX skrev:
29. sep 2023, 18:28
StrongDad1 skrev:
29. sep 2023, 15:58
T-REX skrev:

/StrongDad1
Har du spurgt din våbensmed, om han er på værkstedet, før butikken officielt åbner?
Det kan jo være, at du kan lave en aftale, med ham?
Eller bruge et par feriefritimer og sove lidt længere den dag :biggrin:
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Brugeravatar
Castle
Moderator
Moderator
Interesser: Skydning.
Geografisk sted: Nordsjælland.
Has thanked: 116 times
Been thanked: 3 times

Indlæg af Castle » 30. sep 2023, 08:49

Vedr. opbevaring, og indbrud i bil er der lidt her også: Bøde til jæger for at opbevarer en riffel i bilen.
Americans have the right and advantage of being armed - unlike the citizens of other countries whose governments are afraid to trust the people with arms.

Besvar