Tak for linket
Som lægmand udi jura skal det jeg skriver efterfølgende tages med netop det forbehold.
Politiet skriver:
Du må transportere skydevåben og ammunition fra det sted, du normalt opbevarer dit våben, direkte til det sted, hvor du skal bruge våbnet – fx et jagtområde eller skydebanen. Du må altså ikke gøre stop på vejen. Du må også transportere skydevåben i forbindelse med fx køb, salg, reparation og andre lignende anerkendelsesværdige formål. Igen gælder det, at det skal være direkte fra dit opbevaringssted til det sted, hvor du har et legitimt ærinde med dit våben.
Jeg har fremhævet 'direkte' da det er helt centralt, men omvendt ikke noget jeg har kunnet genfinde i våbenloven. Politiets jurister har så vidt jeg kan se foretaget en fortolkning af loven og gjort den strammere (og lettere at forstå) end lovens bogstav.
I våbenlovens afsnit om transport står der ganske vist:
§ 11. Våben og ammunition mv., der er nævnt i våbenlovens § 1, stk. 1 og stk. 2, litra a-d, og i denne bekendtgørelses § 18, skal transporteres forsvarligt, f.eks. under konstant tilsyn eller tildækket i aflåst transportmiddel eller på tilsvarende betryggende måde.
Stk. 2. Skydevåben må kun i tilfælde af transport mellem opbevarings- og anvendelsessted og transport i forbindelse med køb, salg, reparation og andre lignende anerkendelsesværdige formål medbringes uden for det område, hvor de lovligt kan anvendes.
I loven er begrebet
direkte ikke nævnt, hvilket også er helt rimeligt. Det bør være muligt for en ældre jæger fra Skagen, at holde en tisse- eller strækkeben pause, hvis denne er på vej på jagt på Lolland.
Det understreget af våbenlovens afsnit om opbevaring, som indirekte også handler om transport:
§ 25. Bestemmelserne i § 24, stk. 2, 4 og 5, finder ikke anvendelse på midlertidig opbevaring af skydevåben i forbindelse med jagt, skydekonkurrence eller andet anerkendelsesværdigt formål. Midlertidig opbevaring af skydevåben må kun finde sted fra dagen før til dagen efter formålet er opfyldt. Skydevåben skal være under konstant tilsyn eller skal opbevares forsvarligt i et sikkert, aflåst gemme eller fastlåst til mur eller lignende og på et sted, der er utilgængeligt for uvedkommende. Ammunition til skydevåben skal opbevares for sig i et aflåst gemme.
I §11 stk. 2 er det allerede fastslået at reperation er anerkendelsesværdigt formål. Og hvis en bil kan regnes for aflåst gemme, hvilket jeg bestemt mener det er (våbenet skal naturligvis ikke være synligt udefra), så bør det vel være lovligt at lade et våben blive i bilen mens man er på arbejde.
Nogen der kender til tilfælde, hvor jægere er blevet frifundet eller dømt for at have jagtvåben i bilen (ud over sagen med Bendt Bendtsens chauffør og det var noget helt andet i det chaufføren ikke havede en våbentilladelse).
/StrongDad1