Hej NVF folket.
Jeg søger råd angående import af et par lovlige knive. Alle knivene overholder reglerne for hvad man kan erhverve sig uden blankvåbens tilladelse herhjemme, på nær en enkelt som jeg har søgt blankvåbens tilladelse, samt en import tilladelse for at kunne erhverve mig.
I princippet er den sidste kniv også lovlig, da denne skal bruges til outdoor/hiking ture, men den overstiger de 12 cm, så jeg tør ikke tage chancen før jeg har det andet på plads med denne model.
Jeg kigger i øjeblikket på disse modeller, som jeg har forelsket mig i:
https://www.knifeaddict.de/products/too ... let-outlaw
https://www.lamnia.com/en/p/31512/knive ... ter-tribal
https://www.lamnia.com/en/p/16104/knive ... ife-c223gp
Og til sidst den model som jeg venter med til tilladelser er på plads:
https://www.g-gear.com/us/highland-hunt ... 34040.html
Mener i at jeg ville kunne købe disse knive uden import tilladelse? Jeg ville helst ikke ødelægge mine fremtidige muligheder for at få jagttegn mm.
Al hjælp er meget værdsat.
Mvh. William.
Vedr. Import af lovlige knive fra EU
- NSander
- Platin Member
- Interesser: Jagt, skydning, ww2
- Geografisk sted: Djursland
- Has thanked: 34 times
- Been thanked: 342 times
Re: Vedr. Import af lovlige knive fra EU
Der burde ikke være noget galt med de fire knive.
En blankvåben tilladelse er en samlertilladelse, så den giver ikke så meget mening. Men en importtilladelse skulle være meget god at have.
Og hvis politiet, mod forventning, skulle mene der var noget galt med dine knive, så endelig ikke betal et eventuelt bødeforlæg, men tag fat i en advokat hvis det skulle blive nødvendigt.
En blankvåben tilladelse er en samlertilladelse, så den giver ikke så meget mening. Men en importtilladelse skulle være meget god at have.
Og hvis politiet, mod forventning, skulle mene der var noget galt med dine knive, så endelig ikke betal et eventuelt bødeforlæg, men tag fat i en advokat hvis det skulle blive nødvendigt.
-
- Platin Member
- Interesser: Guns 'n' bunnies
- Geografisk sted: Østjylland
- Has thanked: 213 times
- Been thanked: 817 times
Der er ikke nogle af de knive, jeg ville tøve med at købe, hvis jeg begærede dem. Jeg tror ikke du får en import tilladelse, til at købe knive hjem, som er lovlige.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.
- Oscar123
- This member is
- Interesser: Ildvåben og ildvand
- Geografisk sted: Frederiksberg
- Has thanked: 342 times
- Been thanked: 400 times
Emnet har været drøftet her på NVF flere gange igennem de senere år (i forskellige nuancer) og der er en laaaang tråd desangående:
viewtopic.php?f=53&t=3771&start=1275 . Tråden er meget lang men du kan med fordel læse de sidste par sider.
Personligt ville jeg ikke være betænkelig ved at købe de anførte knive på nettet - såvel fra et EU-land som fra øvrige lande (har selv købt mange knive på den måde). Også den på lige godt 12 cm ville jeg heller ikke have problemer med når blot det kan godtgøres, at den skal anvendes til anerkendelsesværdigt formål. Dette gælder i øvrigt for alle knive uanset klingens længde - så man kan faktisk sige, at ”12 cm kriteriet” har overlevet sig selv. Men dette (og andre forhold) blev ikke rettet ved seneste justering af knivloven i 2016, som derved stadig har prædikatet af at være en "makværkslov". Men det er en helt anden snak...
Du skal dog være opmærksom på et andet problem, som ikke er myndighedsrelateret men har sammenhæng med forsendelsesmetoden. Problemet er her, at såfremt knivene bliver sendt med postvæsenet i afsenderlandet bliver de her i kongeriget modtaget af Post Nord – og de har i deres interne regelsæt fastlagt, at de ikke vil transportere knive med klingelængder over 12 cm. Efter aftale med Skat kontrollerer Post Nord selv de postforsendelser, der kommer ind i landet og de ser her på lovligheden samt evt. fortoldning (ikke aktuelt indenfor EU). Og mange pakker bliver rutinemæssigt gennemlyst også selvom de kommer fra EU-lande. Og opdager Post Nord ved denne kontrol varer, som de har valgt ikke at ville transportere (også selvom disse formelt er lovlige i Danmark..!!) bliver disse oftest returneret til afsender – uden at modtager nødvendigvis får besked. Dette forhold har skabt virkelige frustrationer for mange af os (ikke kun på knivområdet men på våbenområdet generelt) og mange har klaget til Post Nord – med svingende held...
Men jf. regelsættet i den Internationale Post Union har Post Nord faktisk ret til at fastlægge sådanne lokale regler. Dette diskvalificerer i realiteten Post Nord fra at indgå i forsendelseskæden for sådanne varer – så man bør ved køb i udlandet så vidt muligt få afsender til at anvende en privat transportør (f.eks. UPS, TNT, Fed-Ex, GLS eller. lign.), hvor der ikke er samme problem.
Held og lykke med anskaffelsen (anskaffelserne..?). Smid gerne et par billeder op på tråden vedr. ”mit seneste knivkøb” viewtopic.php?f=41&t=81825&start=325 når den/de er i hus.
Oscar123
viewtopic.php?f=53&t=3771&start=1275 . Tråden er meget lang men du kan med fordel læse de sidste par sider.
Personligt ville jeg ikke være betænkelig ved at købe de anførte knive på nettet - såvel fra et EU-land som fra øvrige lande (har selv købt mange knive på den måde). Også den på lige godt 12 cm ville jeg heller ikke have problemer med når blot det kan godtgøres, at den skal anvendes til anerkendelsesværdigt formål. Dette gælder i øvrigt for alle knive uanset klingens længde - så man kan faktisk sige, at ”12 cm kriteriet” har overlevet sig selv. Men dette (og andre forhold) blev ikke rettet ved seneste justering af knivloven i 2016, som derved stadig har prædikatet af at være en "makværkslov". Men det er en helt anden snak...

Du skal dog være opmærksom på et andet problem, som ikke er myndighedsrelateret men har sammenhæng med forsendelsesmetoden. Problemet er her, at såfremt knivene bliver sendt med postvæsenet i afsenderlandet bliver de her i kongeriget modtaget af Post Nord – og de har i deres interne regelsæt fastlagt, at de ikke vil transportere knive med klingelængder over 12 cm. Efter aftale med Skat kontrollerer Post Nord selv de postforsendelser, der kommer ind i landet og de ser her på lovligheden samt evt. fortoldning (ikke aktuelt indenfor EU). Og mange pakker bliver rutinemæssigt gennemlyst også selvom de kommer fra EU-lande. Og opdager Post Nord ved denne kontrol varer, som de har valgt ikke at ville transportere (også selvom disse formelt er lovlige i Danmark..!!) bliver disse oftest returneret til afsender – uden at modtager nødvendigvis får besked. Dette forhold har skabt virkelige frustrationer for mange af os (ikke kun på knivområdet men på våbenområdet generelt) og mange har klaget til Post Nord – med svingende held...

Held og lykke med anskaffelsen (anskaffelserne..?). Smid gerne et par billeder op på tråden vedr. ”mit seneste knivkøb” viewtopic.php?f=41&t=81825&start=325 når den/de er i hus.

Oscar123
On scene - but unseen
- Raptor357
- Platin Member
- Interesser: At skyde og ramme
- Geografisk sted: Stor Kbh
- Has thanked: 142 times
- Been thanked: 292 times
Køb.
Så længe du køber dem for at bruge dem (til noget anerkendelsesværdigt) er alt godt.
Så længe du køber dem for at bruge dem (til noget anerkendelsesværdigt) er alt godt.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs
-
- Newbie
- Interesser: Knive
- Geografisk sted: Kirke Hvalsø
- Has thanked: 4 times
Jeg takker mange gange for alle jeres svar og føler mig meget mere sikker at købe nu. Jeg tror jeg ville begynde med at købe en enkelt hjem først, også tage den derfra, ud fra hvordan det går. Og smider selvfølgelig nogle billeder op når de er hjemme da. Skønt forum, igen tak for jeres input!
Vh. William.
Vh. William.