Våbenopbevaring i Tyskland - Nye regler

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Dr-Livingstone
Newbie
Newbie
Interesser: Jagt & Sportsskydning
Geografisk sted: Sydjylland

Våbenopbevaring i Tyskland - Nye regler

Indlæg af Dr-Livingstone » 22. apr 2024, 21:42

Jeg har i dag hørt, at alle våbenskabe med elektronisk lås er udsolgt i Tyskland.

Årsagen skulle være, at hvis man har et våbenskab med nøgler - så skal nøglen låses inde i et skab med samme sikringsklasse men med elektronisk lås....

Jeg ved det er i Tyskland - men den slags har det jo med at spredes.

Andre der har hørt noget?

T-REX
This member is
This member is
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 125 times
Been thanked: 257 times

Re: Våbenopbevaring i Tyskland - Nye regler

Indlæg af T-REX » 22. apr 2024, 21:54

Det er desværre ikke en And, og gælder i NRW(Nordrhein-Westfalen).
Om det gælder overalt, kan jeg ikke sige.
guns-germany.jpg
Sakset herfra: https://polizei.nrw/sites/default/files ... waffen.pdf
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 302 times
Been thanked: 1122 times

Indlæg af Lassescout » 22. apr 2024, 21:57

Det virker forrykt.

Jeg ville kunne forstå, hvis man indførte en regel om, at der ikke må være en nøgle i huset når våbenejeren ikke er hjemme, men det der, det er da helt skævt.
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Brugeravatar
Robse
Platin Member
Platin Member
Interesser: Skydevåben: Krudt & Luft
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 168 times
Been thanked: 126 times

Indlæg af Robse » 23. apr 2024, 01:38

Hvis det på nogen måde på legaliseret vis kan gøre livet
mere besværligt for danske våbenejere, så skal det da
nok blive indført på et tidspunkt.
You will be hollow. We shall squeeze you empty, and then we shall fill you with ourselves.
― George Orwell, 1984

Gerdson39
Gold Member
Gold Member
Interesser: Jagt- og riffelskydning
Geografisk sted: Sønderjylland
Has thanked: 68 times
Been thanked: 25 times

Indlæg af Gerdson39 » 23. apr 2024, 06:43

Det er kun i Nordrhein-Westfalen. Men ja, man ved aldrig om den spreder sig. Dog har Tyskland altid været mere striks med den del, bla måtte ældre skabe uden den nye certificering ikke handles mellem private, og man skal indsende dokumentation om våbenskab. Nyt skab, ny dokumentation. Det skal huskes at tysk jagttegn giver lov til ubegrænset antal riffel (dog bliver der nu også sæt spørgsmålstegn ved det), plus generelt to pistol eller revolver.
“…a short, light, handy, versatile, utility rifle.” Cooper called his idea of this conceptualized carbine a “scout rifle.”

Brugeravatar
Lycon
Admin
Admin
Interesser: Special Operations Executive
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 592 times
Been thanked: 601 times
Kontakt:

Indlæg af Lycon » 30. apr 2024, 22:51

Dr-Livingstone skrev:
22. apr 2024, 21:42
Jeg har i dag hørt, at alle våbenskabe med elektronisk lås er udsolgt i Tyskland.

Årsagen skulle være, at hvis man har et våbenskab med nøgler - så skal nøglen låses inde i et skab med samme sikringsklasse men med elektronisk lås....
T-REX skrev:
22. apr 2024, 21:54
Det er desværre ikke en And, og gælder i NRW(Nordrhein-Westfalen).
Om det gælder overalt, kan jeg ikke sige.
Hvad mener du med desværre?
Det var sgu fornuftigt. De er nok træt af at høre på alle de idioter der havde gemt nøglen på et "sikkert" sted, og så blev den alligevel fundet. Jeg kender 3 i min perifere omgangskreds der har fået stjålet indholdet fra skabene hvor nøglen var skjult et sikkert sted.
Hvis alle blot ville bære nøglen på deres person ville det aldrig være aktuelt med den lov. Men det er altid de få der ødelægger det for os der godt kan tænke selv.

Jeg havde selv nøgler til mine første skabe, men nøglerne var ALTID i mit nøglebundt som jeg havde med mig. Ja nøglen var lidt større end en standard bilnøgle, men jeg ville ikke gå på kompromis. Nu har jeg elektronisk lås på alle 5 skabe indkøbt hos Jef fra Herning Pengeskabs fabrik, og kan kun anbefale det.
“My dear, it’s not how hard you hit them, but it’s where you hit them”
SOE agent Pearl Witherington

Gerdson39
Gold Member
Gold Member
Interesser: Jagt- og riffelskydning
Geografisk sted: Sønderjylland
Has thanked: 68 times
Been thanked: 25 times

Indlæg af Gerdson39 » 1. maj 2024, 07:51

Jeg har også nøglen direkte på mig klokken rundt. Øh, nej, ikke når jeg sover. Eller er i bad osv. Så... jeg synes alligevel denne nye regel er for stram, men det er korrekt: Det var en enkelt tysk jæger, som ikke havde opbevaret nøglen fornuftigt nok. Så fik han bøde/måtte aflevere alle våben, gik foran en ret og vandt. Dog på den omkostning for alle andre, at retten i samme sag officielt udpegede at de existerende regler var jo bleven overholdt, og dermed ligefrem provokerede myndighederne til at stramme op, helt officielt. Med den beskrevne konsekvens.
“…a short, light, handy, versatile, utility rifle.” Cooper called his idea of this conceptualized carbine a “scout rifle.”

High Standard
This member is
This member is
Interesser: Pistolskydning
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 55 times
Been thanked: 71 times

Indlæg af High Standard » 1. maj 2024, 08:14

Hej,

Jeg har lige et relateret spørgsmål - er det muligt at få ændret låsen på et skab fra nøglebaseret til kodelås, eller skal der et nyt skab til?

I forhold til debatten er det helt rigtigt at folk gemmer ekstranøglen på et sikkert sted hvor den bliver fundet, men hvor mange har ikke koden til deres computer liggende på et sikkert sted f.eks. under skriveunderlaget eller bruger deres eller børnenes fødselsdatoer. Det er et problem, men om kodelås er løsningen ved jeg ikke.

Hilsen

High Standard

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
Geografisk sted: Nordjylland
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 327 times
Been thanked: 947 times
Kontakt:

Indlæg af Fast Fumble » 1. maj 2024, 08:47

High Standard skrev:
1. maj 2024, 08:14
Jeg har lige et relateret spørgsmål - er det muligt at få ændret låsen på et skab fra nøglebaseret til kodelås, eller skal der et nyt skab til?

I forhold til debatten er det helt rigtigt at folk gemmer ekstranøglen på et sikkert sted hvor den bliver fundet, men hvor mange har ikke koden til deres computer liggende på et sikkert sted f.eks. under skriveunderlaget eller bruger deres eller børnenes fødselsdatoer. Det er et problem, men om kodelås er løsningen ved jeg ikke.
Ideen er nu ret god, synes jeg.
Masseskydningen ved Winnenden ville måske ikke være sket, hvis ikke gerningsmanden havde adgang til fars våbenskab. Samme med Fields-skyderiet. Og flere andre. Og jeg har en enkelt bekendt i skytteforeningen som fik stjålet sine våben, fordi en kollega havde seet hvor nøglen blev opbevaret.

En god kode til en kodelås behøver ikke være svær (for dig). Du behøver ikke skifte den, som du skifter dine passwords, det giver en vis frihed. For os der er lidt ældre: Kan du huske jeres fastnet telefonnr fra dengang du var barn? Det nummer er der ikke mange der kan huske! 8 cifre med stor sikkerhed mod at du glemmer det, og lav risiko for at nogen kan gætte det. Kan du huske nummerpladen på din første bil? Husnummer og postnummer på din første bolig?
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!

High Standard
This member is
This member is
Interesser: Pistolskydning
Has thanked: 55 times
Been thanked: 71 times

Indlæg af High Standard » 1. maj 2024, 10:02

Hej Fast Fumble,

Det kan godt ske at du har ret, men vi har med mennesker at gøre og ønsker man at aflure en kode sådan for alvor skal det nok lykkes. Omvendt sker der jo ingen skade ved at forsøge med kodelås, så må vi jo se om det virker. Og så tilbage til mit oprindelige spørgsmål, kan man ombygge et nøgle baseret skab til kodelås - eller skal vi ud et nyt skab?

Hilsen

High Standard

Brugeravatar
Caspian1911
Moderator
Moderator
Interesser: IPSC, gamle danske våben
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 210 times
Been thanked: 196 times

Indlæg af Caspian1911 » 1. maj 2024, 10:18

High Standard skrev:
1. maj 2024, 10:02
Hej Fast Fumble,

Det kan godt ske at du har ret, men vi har med mennesker at gøre og ønsker man at aflure en kode sådan for alvor skal det nok lykkes. Omvendt sker der jo ingen skade ved at forsøge med kodelås, så må vi jo se om det virker. Og så tilbage til mit oprindelige spørgsmål, kan man ombygge et nøgle baseret skab til kodelås - eller skal vi ud et nyt skab?

Hilsen

High Standard
Det afhænger meget af, hvilket skab du starter ud med. Jeg mener godt de normale våbenskabe kan ombygges, men jeg snakkede med Jef for en del år siden, og hvis jeg skulle have kodelås på min Dansk Panser Boks, var jeg stadig nødt til at have nøglelåsen.
Hvor bare gøre noget besværligt, når man med lidt større indsats, kan gøre det helt umuligt!!

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 545 times
Been thanked: 628 times

Indlæg af Ras.Killing » 1. maj 2024, 12:31

High Standard skrev:
Hej,

Et alternativ kan være en nøgleboks.

Unavngivet.png
Unavngivet.png (90.28 KiB) Vist 17544 gange

Det har jeg selv overvejet, da jeg har nøgle på begge mine skabe.
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 410 times
Been thanked: 960 times
Kontakt:

Indlæg af Bofhenator » 1. maj 2024, 13:01

High Standard skrev:
Hej,

...

Hilsen

High Standard
Helt almindelige våbenskabe kan man godt skifte låsen på. Jeg har selv gjort det på mit det ene, så hænger nøglerne til resten derinde, helt uden at komme til skade eller ødelægge noget.
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

Brugeravatar
Epae
Platin Member
Platin Member
Interesser: Flugt- og riffel-skydning
Geografisk sted: Roskilde
Has thanked: 113 times
Been thanked: 129 times

Indlæg af Epae » 1. maj 2024, 13:44

Ras.Killing skrev:
1. maj 2024, 12:31
High Standard skrev:
Hej,

Unavngivet.png

Skal nøgleboksen så ikke være godkendt på samme niveau som våbenskabet?
Browning B525 - 12/76
BRNO ZP 145 - 16/70
BRNO ZP 149 - 12/70
Marlin (JM) 1895 SBL - 45-70 Govt.
Ruger Precision Rimfire - 22LR
Tikka T3X TAC A1 - .260 Remington
Ruger SFAR - .308 Win

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Ras.Killing » 1. maj 2024, 14:15

Epae skrev:
1. maj 2024, 13:44
Ras.Killing skrev:
High Standard skrev:
Hej,

Unavngivet.png

Det kan jeg ikke forestille mig.

Du må jo gemme nøglen til skabet i din kommodeskuffe, hvis det er det du vil... En nøgleboks må alt andet lige være bedre.

Men det skal selvfølgelig være en ordentlig model.
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Brugeravatar
Epae
Platin Member
Platin Member
Interesser: Flugt- og riffel-skydning
Geografisk sted: Roskilde
Has thanked: 113 times
Been thanked: 129 times

Indlæg af Epae » 1. maj 2024, 14:49

Ras.Killing skrev:
1. maj 2024, 14:15
Epae skrev:
Ras.Killing skrev:
High Standard skrev:
Hej,

Unavngivet.png

Du må jo gemme nøglen til skabet i din kommodeskuffe, hvis det er det du vil... En nøgleboks må alt andet lige være bedre.

Nøgleboksen er jo ikke nødvendigvis gemt
Browning B525 - 12/76
BRNO ZP 145 - 16/70
BRNO ZP 149 - 12/70
Marlin (JM) 1895 SBL - 45-70 Govt.
Ruger Precision Rimfire - 22LR
Tikka T3X TAC A1 - .260 Remington
Ruger SFAR - .308 Win

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Ras.Killing » 1. maj 2024, 14:58

Epae skrev:
1. maj 2024, 14:49
Ras.Killing skrev:
1. maj 2024, 14:15
Epae skrev:
Ras.Killing skrev:
High Standard skrev:
Hej,

Unavngivet.png

Nøgleboksen er jo ikke nødvendigvis gemt
Der stills krav om, at nøglen skal opbevares utilgængeligt for uvedkommende. Det vil jeg mene at en nøgleboks fint lever op til.

At det så ikke er smart, at sætte den på siden af våbenskabet, det er så en anden snak :thumbup:

Make Fyn fin again!

C-X
Platin Member
Platin Member
Interesser: Guns 'n' bunnies
Has thanked: 213 times
Been thanked: 817 times

Indlæg af C-X » 1. maj 2024, 15:35

Helt grundlæggende, så kan vi ikke forhindre andre i at få adgang til våben, blot udsætte det i nogle minutter. Ellers skal vi op i helt andre sikringsklasser, som slet ikke står mål med besværet, da det blot flytter fokus andre steder hen. Vores skabe er lette at bryde op, med moderne værktøj, i kyndige hænder (boremaskine, bajonetsav, rundsav og vinkelsliber).

En nøgleboks er lettere at finde, end en nøgle, så tidsmæssigt er det ikke vundet noget. Det kan højest forhindre medlemmer af husstanden, der ikke kan bruge værktøj.

Ja, nøgler er i sig selv et svagt punkt. Har man dem, skal der blot et godt billede til, så kan en tilsvarende 3d printes og man har uønsket adgang. Kodelåsen kan også aflures, af en person der i forvejen har adgang til opbevaringsadressen.

Jeg har nøgler til mine skabe. Det er ikke svært at gemme en nøgle, meget grundigt. Finder ikke mer-udgiften til kodelåse værende af særlig værdi. Bliver man tilpas presset, så afleverer man alligevel enten nøgle eller kode. Det er ikke den lovlydige våbenejer der er problemet, det er de kriminelle der vil have fat i våben, der er problemet.

Så drop selvstrammeriet, køb hvad der passer bedst til jeres egen situation og tænk over hvem I lever sammen med, omgiver jer med, eller giver adgang til jeres hjem, og hvordan I promoverer/eksponerer jeres livsstil og værdier og derved gør jer til mål.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Kalthoff
Platin Member
Platin Member
Interesser: jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 2975 times
Been thanked: 377 times

Indlæg af Kalthoff » 1. maj 2024, 17:28

C-X skrev:
1. maj 2024, 15:35
En nøgleboks er lettere at finde, end en nøgle, så tidsmæssigt er det ikke vundet noget. Det kan højest forhindre medlemmer af husstanden, der ikke kan bruge værktøj.
Jeg overvejer at opsætte en nøgleboks det næst-letteste-at-finde-gemmested i min bolig, men et sted hvor det er besværligt at komme ordentligt til med værktøj.

Når så tyven efter en halv times asen og masen med larm og spektakel får brudt nøgleboksen op, vil han/hun/hen opdage at nøgleboksen indeholder: 1 stk tudekiks.

:twisted:

C-X
Platin Member
Platin Member

Indlæg af C-X » 1. maj 2024, 17:33

Kalthoff skrev:
1. maj 2024, 17:28
C-X skrev:
Jeg overvejer at opsætte en nøgleboks det næst-letteste-at-finde-gemmested i min bolig, men et sted hvor det er besværligt at komme ordentligt til med værktøj.

Når så tyven efter en halv times asen og masen med larm og spektakel får brudt nøgleboksen op, vil han/hun/hen opdage at nøgleboksen indeholder: 1 stk tudekiks.

:twisted:
Dét er god værkstedshumor :thumbup:

Man kunne også montere en lille fjederbelastet alarm, med en høj tone, så det bare bliver skide irriterende :biggrin:
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Jef
This member is
This member is
Interesser: jagt, lerduer
Has thanked: 15 times
Been thanked: 97 times
Kontakt:

Indlæg af Jef » 1. maj 2024, 21:40

Disse nøglebokse m kode giver visse fordele, men….

Anvendt som opbevaring af eks din husnøgle, kan den blive dyr, som i rasende dyr.
Hvis du får tømt dit hjem, grundet adgang via nøgle fra opbrudt nøgleboks, så har du ikke et indbrud, men derimod tyveri = dækning/forsikringssum falder massivt!

Naturligvis er indboforsikringer individuelle, så tjek det inden du sætter en op!

Til penge/våbenskabsnøgler - under absolut ingen omstændigheder, som jeg ser det.
Men det er heldigvis op til den enkelte at vurdere hvordan man vurderer løsningen :-)
Jef Jefsen
APSI & DFF skydeinstruktør

- - If it Ain´t Broke - Fix it....

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Ras.Killing » 1. maj 2024, 23:41

Jef skrev:
1. maj 2024, 21:40
Til penge/våbenskabsnøgler - under absolut ingen omstændigheder, som jeg ser det.
Kan virkelig ikke se, hvorfor det er værre end at gemme nøglen et sted huset?

Jeg er med på, at det givetvis ikke er smart, at placere boksen lige op og ned af våbenskabet.

Men hvis man placere boksen et sted, hvor den ikke springer i øjnene lige med det samme, så kan det da kun være en forbedring, ift. en nøgle der ikke er låst inde?

Make Fyn fin again!

C-X
Platin Member
Platin Member

Indlæg af C-X » 1. maj 2024, 23:44

De har nok så lav en sikringsklasse, at det svarer til en låst skuffe i skrivebordet :blink:

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
Geografisk sted: Nordjylland
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 327 times
Been thanked: 947 times
Kontakt:

Indlæg af Fast Fumble » 2. maj 2024, 09:30

C-X skrev:
Helt grundlæggende, så kan vi ikke forhindre andre i at få adgang til våben, blot udsætte det i nogle minutter.
Enig, og det er hele ideen med våbenskabe og godkendelser: At man skal lave et stykke arbejde (som tager tid for en indbrudstyv) at komme ind i skabet. Og det virker. De episoder jeg kender til, hvor nogle er kommet uretmæssigt til våben, er (med EN undtagelse) hvor "tyven" har kendt til nøgle-opbevaringen. Det sidste tilfælde, var et hvor våbenskabet blev fjernet af tyven, og den slags er ret svært at sikre sig imod - men det sker vist også kun ret sjældent.
C-X skrev:
Enig, jeg ville ikke vurdere en nøgleboks som sikrere end en aflåst skrivebordsskuffe. Jeg har afprøvet metoden - en nøgleboks hvor nøglerne lå, når jeg var hjemme. Når jeg IKKE var hjemme, var nøglerne med mig. Det var udelukkende for at se om en kodelås kunne være en løsning (nøgleboksen har kode).
C-X skrev:
Så drop selvstrammeriet, køb hvad der passer bedst til jeres egen situation og tænk over hvem I lever sammen med, omgiver jer med, eller giver adgang til jeres hjem, og hvordan I promoverer/eksponerer jeres livsstil og værdier og derved gør jer til mål.
Hvis man lever sammen med fx børn med sygdom, som er selvmordstruede, eller det der er værre, så smider man dem ikke bare ud af huset. Så må man finde andre løsninger. (Tænk fx Fields, Winnenden og andre lignende). Her fandt jeg at en kodelås var god. Det er nemt kun at tilgå koden, når der ikke er andre i lokalet, og man slipper for at en indbrudstyv kan finde nøglen, uanset hvor godt den er gemt.

Så jeg er faktisk meget uening med dig, jeg synes kodelåse er en rigtig god løsning! Langt bedre end nøgler. Nu har jeg så 3 skabe med nøgler, og kun et af dem er jeg sikker på låsen kan skiftes til kodelås, så jeg lever med nøgler lidt endnu. Det er lovligt, og langt hen ad vejen forsvarligt, men ... Kodelåse er bedre. Jeg ville ikke købe et nyt skab med nøglelås!
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Ras.Killing » 2. maj 2024, 10:15

C-X skrev:
1. maj 2024, 23:44
De har nok så lav en sikringsklasse, at det svarer til en låst skuffe i skrivebordet :blink:
Det er jeg så enig med dig i :smile:

Men nu var forudsætningen at kommer over på en kodelås.

Låser man nøglen inde i f.eks. et skrivebord, så har man bare en ny nøgle at skulle have styr på.

Make Fyn fin again!

Besvar